Gå til innhold

Vil øke konkurransen i bredbåndsmarkedet


LMH1

Anbefalte innlegg

 

Det er tre ganger så dyrt å være bredbåndskunde i Norge som i Sverige.

Nå vil Forbrukerrådet ha slutt på lokale monopol, som de mener er årsaken til dyre bredbånd.

 

http://www.nrk.no/norge/vil-oke-konkurransen-i-bredbandsmarkedet-1.12559632

 

Så hva mener dere må gjøres her? Må private og offentlige bidra mere til utbygging og pålegge alle å dele på infrastruktur?

 

Siden man antar slik utvikling er i da kommer dette neppe å bli aktuelt før 2020 eller 2030.

Men syns noe bør gjøres, særlig hastighet over 1 gigabit er ekstremt dyrt for det private markedet.

 

Der kun bayonette og altibox tilbyr det.

 

http://www.nkom.no/forbruker/forbrukerportaler/telepriser.no/om-telepriser.no

 

http://www.bredbandsguiden.no/

 

Slike tjenester er utdaterte for lengst da de gir kun bilde over 4g/3g og VDSL/ADSL

Her burde staten gjort mere?

 

Bør strømlevrandørene f.eks hafslund pålegges å tilby fiber til privatpersoner? http://www.tu.no/kraft/2010/12/22/hafslund-selger-fibernettvirksomheten

eller hva tror dere i så fall bør gjøres?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534
Selv om det finnes flere bredbåndsleverandører, mener Forbrukerrådet at det er snakk om et monopol.
 
– De har gjerne monopol på lokalt nivå. De eier kabelen i bakken og hindrer andre fra å levere på den samme kabelen, sier Myrstad.

 

 

Hvem er det som hindrer andre leverandører fra å legge sine egne kabler i bakken da?

Lenke til kommentar

Sjelden privatmarkedet trenger mer enn 1GB nettlinje slik situasjonen er idag.

Jeg har 1Gbit fra Bayonette idag, og det fungerer utmerket. Snurrediskene henger ikke helt med på nedlastingshastighetene, så har begrenset til 60MB/sek.

Man burde startet for lenge siden, og latt stat/kommune bygd ut kabelnettet til Get og CanalDigital. Slik det er i Oslo nå har de to selskapene bare delt byen i to, og har ikke konkurranse. Vil du ha internett må man ha tv. Misfornøyd med pris eller stabilitet? Synd for deg, du kan ikke velge noe annet.

Monopol har sjeldent vært fordelaktig for kunder

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Dersom det ikke er noe som hindrer nye bredbåndsleverandører å legge kabler, da er det vel ikke et monopol? At en aktør opparbeider seg markedsmakt må da vel være greit dersom denne aktøren leverer gode tjenester? :)

Lenke til kommentar

Dersom det ikke er noe som hindrer nye bredbåndsleverandører å legge kabler, da er det vel ikke et monopol? At en aktør opparbeider seg markedsmakt må da vel være greit dersom denne aktøren leverer gode tjenester? :)

Dette er ikke en normativ diskusjon om hva som er greit eller ikke. Tvang eller aktiv hindring er ikke en del av definisjonen på monopolmakt.

Lenke til kommentar

Hvem er det som hindrer andre leverandører fra å legge sine egne kabler i bakken da?

Problemet er utbygging er veldig dyrt, koster ofte 1000 kr meter, eller mere der ofte mere vanskelig å grave.

En ting er selve gravingen men ny asvalt må legges, kommunene vil ikke bruke microtrenching fordi utbyggerne ofte lar dette ligge i bakken selv om fiberen ikke er i bruk, det hindrer også kommunene å legge ny asvalt da det gjør dyrere for dem.

 

Så jeg vil gjerne vite hva slags løsning dette må bli, uten å hindre verken utbygging eller konkuransen.

Selv om vi skulle få konkuranse på telenor sitt fibernett hjelper det lite i store og det hele, eneste er kanskje prisen for borettslag og villafelt blir mere like men tilbudet i seg selv vil nok være veldig likt, så tviler på man kan forvente over 100-200 mbit hastighet med det første.

 

Man ser ofte på VDSL\DSL at selv om det er konkuranse, får de fleste ikke bedre en 25/50 mbit om man er nærme noden, det blir kanskje løst med G.fast selv om det er mange år unna, det er ikke sikkert alle får tilbudet selv i 2020.

 

Kan det bli løsning at private kan betale 150 000 til 250 000 kr for fiberetablering og få da velge levrandør?

Selv om man bygger ut fiber må man finne løsning på hvem som skal eie Nodene, ellers hjelper dette lite.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne vite hva dette monopolet bunner ut i. Hvem er det som hindrer andre aktører fra å legge egne kabler i bakken?

Det er problemet, det er ingen som hindrer noen, men det er et stilltiende samarbeide om både prising og markedsfordeling.

 

F.eks. så bygger Telenor ikke ut fiber i områder hvor Get allerede er etablert, selv om dette absolutt hadde vært gunstig for konkurransen.

 

Videre har vi et konkurransetilsyn som er tannløst og ikke har makt eller vilje til å fremme konkurransen.  

Et eksempel her er forsikringsbransjen.  Bilsport & MC (underbruk til svensk forsikringsselskap Moderna Försäkringar) kom som et friskt pust inn med fastpris på MC-forsikring (dvs ikke bonus-basert).  Det kostet meg da 1700,- å forsikre MC'n.  Så ble de kjøpt opp av Tryg. Konkurransetilsynet godtok dette selv om det var ganske opplagt hva som ville skje. Et par år senere legger Tryg ned deres nye datterselskap og innfører bonusforsikring.  Allernådigst får kundene uten skader og med nok år i Bilsport & MC 75% bonus.  Prisen øker likevel til 3500,-   Ingen andre forsikringsselskap godtok denne bonusen før man hadde vært ett år i bonussystemet til Tryg.

 

Det forteller meg to ting:

Forsikring med bonus er priset ugunstig og uoversiktlig for forbrukerne. 

Forsikringsselskapene har over 50% av prisen som ren fortjeneste (margin kalles det) grunnet manglende konkurranse.

 

Se også på hvordan det har utviklet seg, nå er det ingen gode samlede prisoversikter lenger og forsikringskalkulatorer krever fødselsnummer.   Dette er bl.a. gjort så Tryg som har hovedkvarter i Danmark, ikke skal vise sine danske eller svenske priser til norske forbrukere.  Det er nok ikke bare bredbåndsprisene som norske forbrukere blir melket på.

 

Mulig det blir mer fokus på pris nå som norske forbrukere blir litt mindre rike og eventuelt mer opptatt av å ikke betale overpris - men det gjenstår å se.   Ikke spesielt optimistisk da de fleste norske forbrukere lar seg lure av 75% bonus og tror de får den beste prisen da.  Og tror at de ikke blir "melket" så det holder av både bredbåndsselskap, TV-selskap (+/- 30 kr der også=null konkurranse). osv, osv....

Endret av Rune_says
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå handler dette mest om bredbånd, selv om er klar over dette er problem med andre ting.

 

Det som også er et problem er det finnes følgene løsninger på bredbånd:

  • 4g+ (Eldre standard), Fiber, coax, DSL (Alle typer)

Hadde det bare vært fiber eller 4g+ godt mulig det ville ført til det blir billigere å bygge ut.

Med fiber finnes også GPON og P2P og ulike fiberteknologi.

 

Kjernenettet er nok rystet til 40/100 gigabit, så der er vel ikke problemet ligger, levrandørene sier ofte den siste 7% inn i boligområdet er særlig risiko området der det koster mest å bygge ut.

Lenke til kommentar

 

Kostnader.

Ja hva med det? Klart det koster å starte opp noe nytt, men så er det jo også litt å tjene på det. :)

 

For å bruke Altibox som et eksempel, så trenger de vanligvis minst 70% i et gitt område, til å takke ja til en fiberleveranse for at det skal være økonomisk forsvarlig for dem å investere millioner av kroner. Altibox har stor suksess i å gå inn i områder som har dårlig bredbåndsdekning, ofte kun dårlige ADSL linjer.

Altibox investerer mye penger, det samme gjør kundene i form av installasjonskostnader etc. Tror du det er lett for en konkurrent å gå inn i et slikt marked, hvor de må investere store summer og overtale Altibox sine kunder om å gå over til dem? Altibox har trolig tjent inn investeringene sine, og har en sterk markedsposisjon, så for en ny aktør så er det veldig vanskelig å penetrere en slikt marked.

Lenke til kommentar

For å bruke Altibox som et eksempel, så trenger de vanligvis minst 70% i et gitt område, til å takke ja til en fiberleveranse for at det skal være økonomisk forsvarlig for dem å investere millioner av kroner. Altibox har stor suksess i å gå inn i områder som har dårlig bredbåndsdekning, ofte kun dårlige ADSL linjer.

Altibox investerer mye penger, det samme gjør kundene i form av installasjonskostnader etc. Tror du det er lett for en konkurrent å gå inn i et slikt marked, hvor de må investere store summer og overtale Altibox sine kunder om å gå over til dem? Altibox har trolig tjent inn investeringene sine, og har en sterk markedsposisjon, så for en ny aktør så er det veldig vanskelig å penetrere en slikt marked.

 

 

Altibox er langt i fra den billigste levrandøren, 1500 kr i måneden for privatperson for 1 gigabit linje.

Hadde etableringprisen vært 150 000 kr eller 250 000 kr burde de kunne tilby internet langt lavere pris.

 

Problemet er også altibox lever med zyxel P2812 hjemmesentral som man vil ha slutt på.

 

S-10GT Media Converters 10GBase-T Standalone Fiber Converters

 

Hadde altibox tilbud denne istedenfor for Het mediaconverter ville det vært positivt.

 

Foreslår også at altibox kutter prisen på 1 gigabit linje til 500 kr måneden, og 10 gigabit til 6000 kr måneden for nye kunder. Og heller øker etableringsprisen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Dersom det ikke er noe som hindrer nye bredbåndsleverandører å legge kabler, da er det vel ikke et monopol? At en aktør opparbeider seg markedsmakt må da vel være greit dersom denne aktøren leverer gode tjenester? :)

Vel, jeg har monopol på å levere mine tjenester, dvs min arbeidstid, så det er ikke monopol i seg selv, eller "markedskraft" som er problematisk, men eventuelle hindringer som jeg (eller mine venner) legger i veien for andre for at de ikke skal presse mine priser ned.

Lenke til kommentar

Problemet med internetlevrandørene for fiber, er det låser seg til en levrandør av rutere eller mediaconverter.

Hadde det vært åpen system her, ville man kunne tilrettelegge for alle kundene.

 

Heldigvis er det ikke pantenter som gjør det, men heller at noen systemer kan fungere dårlig med andre, da risikerer noen kunder å få ustabil forbindelse, for en annen kan velge løsning.

 

Her bør internetlevrandørene finne noe som gjør dette enklere.

Problemet med prisene er også levrandører som Viken fiber, canaldigital, telenor som er særlig etablerte har mye gammelt utstyr, da er fordelen med ny aktør er man kjøper kun nytt, da de gamle levrandørene betalte ofte langt høyere for samme utstyr.

 

Før rundt 1980 koster 100 mbit fiber converter omtrent like mye som 10 gigabit gjør i dag.

Så er bare bedrifter som har det omtrent. Men fiberen koster vel ganske likt kanskje noen kroner billigere.

Lenke til kommentar

 

 

For å bruke Altibox som et eksempel, så trenger de vanligvis minst 70% i et gitt område, til å takke ja til en fiberleveranse for at det skal være økonomisk forsvarlig for dem å investere millioner av kroner. Altibox har stor suksess i å gå inn i områder som har dårlig bredbåndsdekning, ofte kun dårlige ADSL linjer.

Altibox investerer mye penger, det samme gjør kundene i form av installasjonskostnader etc. Tror du det er lett for en konkurrent å gå inn i et slikt marked, hvor de må investere store summer og overtale Altibox sine kunder om å gå over til dem? Altibox har trolig tjent inn investeringene sine, og har en sterk markedsposisjon, så for en ny aktør så er det veldig vanskelig å penetrere en slikt marked.

 

Altibox er langt i fra den billigste levrandøren, 1500 kr i måneden for privatperson for 1 gigabit linje.

Hadde etableringprisen vært 150 000 kr eller 250 000 kr burde de kunne tilby internet langt lavere pris.

 

Problemet er også altibox lever med zyxel P2812 hjemmesentral som man vil ha slutt på.

 

S-10GT Media Converters 10GBase-T Standalone Fiber Converters

 

Hadde altibox tilbud denne istedenfor for Het mediaconverter ville det vært positivt.

 

Foreslår også at altibox kutter prisen på 1 gigabit linje til 500 kr måneden, og 10 gigabit til 6000 kr måneden for nye kunder. Og heller øker etableringsprisen.

Hva har dette noe med hva jeg snakker om?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det er så ekstremt dyrt, som du sier, burde de vertfall tilby utstyr som er fremtidrettet.

 

Nå er jeg ikke noe ekspert på å beregne hvor lenge 10 gigabit er unna forbrukere, jeg antar i 2017-2019 kanskje vil flere vurdere dette.

Da ser jeg det litt idiotisk å vurdere å bli kunde med en levrandør som har utstyr som kom på markedet i 2012-2013 et sted.

 

Altibox har noe stive priser kan vi være enig om det?

 

http://www.side3.no/teknologi/hvorfor-er-raskt-bredband-sa-veldig-dyrt/8479642.html

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Problemet er utbygging er veldig dyrt, koster ofte 1000 kr meter, eller mere der ofte mere vanskelig å grave.

En ting er selve gravingen men ny asvalt må legges, kommunene vil ikke bruke microtrenching fordi utbyggerne ofte lar dette ligge i bakken selv om fiberen ikke er i bruk, det hindrer også kommunene å legge ny asvalt da det gjør dyrere for dem.

- Hvorfor er det et problem at det er dyrt? Ja det er høye investeringskostnader, men når de er gjort så er det også veldig mye å tjene. 
 
Ellers så nevner du kommunen her, kan det være noe av problemet (forutsatt at man er enige om at det er et problem)?
Så jeg vil gjerne vite hva slags løsning dette må bli, uten å hindre verken utbygging eller konkuransen.
Selv om vi skulle få konkuranse på telenor sitt fibernett hjelper det lite i store og det hele, eneste er kanskje prisen for borettslag og villafelt blir mere like men tilbudet i seg selv vil nok være veldig likt, så tviler på man kan forvente over 100-200 mbit hastighet med det første.
- Nå synes jeg at bredbåndsmarkedet ser ut til å fungere bra jeg da. Jeg klarer ikke å se at det er noen monopolliknende tilstander. :) 
 
Man ser ofte på VDSL\DSL at selv om det er konkuranse, får de fleste ikke bedre en 25/50 mbit om man er nærme noden, det blir kanskje løst med G.fast selv om det er mange år unna, det er ikke sikkert alle får tilbudet selv i 2020.
- Hm okei, vet ikke hva jeg skal svare her. :)
Kan det bli løsning at private kan betale 150 000 til 250 000 kr for fiberetablering og få da velge levrandør?
Selv om man bygger ut fiber må man finne løsning på hvem som skal eie Nodene, ellers hjelper dette lite.
- Med private, mener du da private husstander?  :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...