Gå til innhold

Vil øke konkurransen i bredbåndsmarkedet


LMH1

Anbefalte innlegg

Da har du enten få behov, får godt rabattert linje gjennom borettslag til lav pris (Altibox/bayonette).

 

At det er veldig mye å tjene er et godt eksempel på prisene er for stive i utgangspunktet?

Med mindre enkelte jobber i tele industrien og har ikke noe imot å tjene 1000-2000 kr i timen.

Men hvorfor skulle de få så godt betalt?

 

Mens andre kun får 100-200 kr i timen.

Det blir ikke samfunn av slike ting.

 

Men tror det ikke er mulig eller gjennomførtbart å få kostnadene dekket gjennom skattesystemet, der men betaler noen prosent av inntekten i så fall ville det nok være langt mere rettferdig.

 

Kommunene er vel kanskje noen av årsaken til dette, f.eks at de ikke betaler utbyggingen og la internetlevrandørene ta hele regningen som igjen blir belastet kundene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er så ekstremt dyrt, som du sier, burde de vertfall tilby utstyr som er fremtidrettet.

 

Nå er jeg ikke noe ekspert på å beregne hvor lenge 10 gigabit er unna forbrukere, jeg antar i 2017-2019 kanskje vil flere vurdere dette.

Da ser jeg det litt idiotisk å vurdere å bli kunde med en levrandør som har utstyr som kom på markedet i 2012-2013 et sted.

 

Altibox har noe stive priser kan vi være enig om det?

 

http://www.side3.no/teknologi/hvorfor-er-raskt-bredband-sa-veldig-dyrt/8479642.html

 

Hvis det er så ekstremt dyrt, som du sier, burde de vertfall tilby utstyr som er fremtidrettet.

 

Nå er jeg ikke noe ekspert på å beregne hvor lenge 10 gigabit er unna forbrukere, jeg antar i 2017-2019 kanskje vil flere vurdere dette.

Da ser jeg det litt idiotisk å vurdere å bli kunde med en levrandør som har utstyr som kom på markedet i 2012-2013 et sted.

 

Altibox har noe stive priser kan vi være enig om det?

 

http://www.side3.no/teknologi/hvorfor-er-raskt-bredband-sa-veldig-dyrt/8479642.html

Jeg snakker om utbygging av fibernettverk, det er dyrt.

10 Gbit er ikke i nærheten av å være nødvendig for hjemmebruk, selv om prisene kanskje blir levelige om 5 år. Hvilket utstyr referer du til?

 

Altibox kunne vært billigere, hadde det vært sunn konkurranse i markedet ja. Men så lenge fiberutbygging kun er drevet av private selskap, så vil ikke det skje. Ingen selskaper er villige til å bruke stor summer for å prøve å penetrere markeder som allerede har fiber. Hadde staten vært inne på en tidlig tidspunkt(13-14-15 år siden) og bygget et landsdekkende(innen rimelighetens grenser) fiber nettverk, så kunne situasjonen vært en helt annen i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Kommunene er vel kanskje noen av årsaken til dette, f.eks at de ikke betaler utbyggingen og la internetlevrandørene ta hele regningen som igjen blir belastet kundene.

Kostnadene må dekkes inn en plass uansett. Men er det ikke da bedre at de som faktisk får glede av kjappere bredbånd også er de som betaler for det? Det må da vel mer mer rettferdig? Eller? :)

Lenke til kommentar

Jeg snakker om utbygging av fibernettverk, det er dyrt.10 Gbit er ikke i nærheten av å være nødvendig for hjemmebruk, selv om prisene kanskje blir levelige om 5 år. Hvilket utstyr referer du til?

zyxel P2812 og Het HET-3012 mediaconverter

 

Hadde vært mere til hjelp, om noen kunne si innkjøpt priser mellom de over mot: Perle S-10GT Media Converters 10GBase-T Standalone Fiber Converters

 

Tror kanskje zyxel og Het mediaconverter kanskje er verdt 2000 kr , men Perle S-10GT kanskje under 10 000 kr med fiberlink ST kort. Da har man vertfall nok båndbredde ganske så lenge. Jeg ser på det som en invistering.

 

Er greit de som kjøper høyere hastighet skal betale ekstra, men prisene er kanskje litt stive sammenlignet mot markedspris.

Etterhvert får nok norge mere konkuranse mot svenske og danske artører det kan gjøre prisene faller noe, mot 2017 koster kanskje 1 gigabit under 1000 kr måneden.

 

Staten har ennå ikke fått på plass nasjonalt graveforeskrift som gjelder hele norge, så er fremdeles opp til hver av kommunene å stille krav hvordan fiber skal bygges ut. Her kunne fått litt betydning for prisene.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Man får vertfall 1 gigabit hastighet og ikke 940 mbit.

Selv om man både ser på IP TV elller bruker fasttelefoni samtidig.

 

Nå vet jeg ikke om:

Speed and duplex : 1000baseT full-duplex (hvis den står til auto får du ca 0,1% data error, er fiber box'ens feil)

Dette er noe problem på Perle S-10GT det er vertfall problem på het mediaconverter.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Det er tre ganger så dyrt å være bredbåndskunde i Norge som i Sverige.

Her er det noen som ikke kan regne eller ikke har fått med nok fakta.

 

 

Hvis man sammenlikner xDSL-priser mellom Telenor i Norge og Telia i Sverige så er prisene nesten like for de som ikke har tilgang til de beste teknologiene. Et par sammenlignbare priser:

 

Telenor Bredbånd 10 (opptil 12/1,1): kr 349,- pr mnd

Telia Bredband 8 (opptil 8/0,8): kr 329,- pr mnd

 

Telenor Bredbånd 30/10 (opptil 34/12): kr 449,- pr mnd

Telia Bredband 30 (opptil 30/12): kr 359,- pr mnd

 

 

Det er mange som har nesten "svenske" priser på kollektiv avtaler i borettslag og sameier. Den store forskjellen kommer når man sammenlikner med prisene i Stadsnättene. De fleste Stadsnätene i Sverige er kommunale, og det er jo motsatt av det "alle" i Norge vil fordi her skal alt privatiseres fordi det er så bra... I artikkelen som er opphavet til denne diskusjonen skal de få vekk monopolene, men i Stadsnätene er selve nettverket absolutt et monopol, men det er åpent for konkurranse med flere tjenestetilbydere.

 

Skal man sammenlikne med Sverige må man ta hensyn til at de har flere innebyggere samlet i større tettsteder og det kan derfor bli noe billigere å bygge ut nettene. I tillegg er for dumt at vi i de store byene i Norge graver kabler fra flere tilbydere paralelt fordi det skal være privatisert og konkurranse, mens i Sverige bygger kommunene ut åpne fibernettverk slik at man får konkurranse i et nøytralt nettverk.

 

 

 

 

Edit: Korrektur

Endret av Mr D
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor skal man ikke sammenlikne priser på tilsvarende tjenester som de fleste kan få? Når man sjekker priser på bestemte produkter i bestemte områder kan man få mange spesielle tilbud.
 
Hvis man bor i Karlstad og er tilknyttet Stadsnätet kan man få 100/100 for i underkant av kr 300,- pr mnd.
Hvis man blandt de få som er tilknyttet OpenNet i Osloområdet kan man få 100/100 for kr 359,- pr mnd.

Men bor man på feil siden av gata kan det hende at man må klare seg med xDSL-prisene fra min forrige post.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med:

Produkter xDSL – hele Norge:

Produkt Forventet nedhastighet Forventet opphastighet Teknologi Pris pr mnd

Bredbånd 1-6 0,5-6 Mbps 300-500 Kbps ADSL 348,-

Bredbånd 6-16 6-16 Mbps 500-700 Kbps ADSL 398,-

Bredbånd 20-25 20-25 Mbps 5 Mbps VDSL 498,-

Bredbånd 30-40 30-45 Mbps 5-10 Mbps VDSL 598,-

 

Det må vel være norgest stiveste priser, tviler på sverige har stå stive priser.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...