Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

"Tung" i musklene, grunnet akunpunktur?


jodaneida

Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste vært veldig plaget når jeg trener volleyball med at jeg føler meg veldig tung i beina. Jeg yter overhode ikke så godt som jeg vanligvis gjør og dette begynner å plage meg i og med jeg spilte ganske bra forrige sesong. 

Har begynt å tenke om det kan ha noen sammenheng med at jeg har begynt å gå jevnlig til fysioterapeut? startet å gå dit like før sesongen startet opp hvor jeg fikk ulike øvelser som jeg måtte ta for å forbedre knærne mine. I sammenheng med dette har jeg to ganger fått akupunktur i både knær, lår og rumpe for å få musklene til å "slappe av". Men har som sagt følt at jeg har gjort det dritt på trening selv om jeg ikke føler meg sliten i den forstand. 

 

Noen som har erfaring med dette eller om det kan være noe annet? er over en uke til neste time og jeg er litt desperat for svar:) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette burde du spørre fysioterapeuten om. Han/hun bør ha en profesjonell mening om hva som kan ha skjedd. Men hvis du aldri har hatt dette problemet før, ville jeg vurdert å slutte med behandling rett og slett, for det virker jo som at det er en sammenheng der. Å ta akupunktur-behandling for å få musklene til å slappe av høres ganske meningsløst ut. Muskler klarer som regel fint å klare å slappe av uten ytre hjelpemidler.

god bedring

Lenke til kommentar

Dette burde du spørre fysioterapeuten om. Han/hun bør ha en profesjonell mening om hva som kan ha skjedd. Men hvis du aldri har hatt dette problemet før, ville jeg vurdert å slutte med behandling rett og slett, for det virker jo som at det er en sammenheng der. Å ta akupunktur-behandling for å få musklene til å slappe av høres ganske meningsløst ut. Muskler klarer som regel fint å klare å slappe av uten ytre hjelpemidler.

god bedring

 

Han mente dem var for anspente noe som gjorde at lårmuskelen trakk for mye i knemuskelen (noe sånt). Ja hvis ingen har råd så blir jeg vel pent nødt til å vente på timen... takk!

Lenke til kommentar

 

Dette burde du spørre fysioterapeuten om. Han/hun bør ha en profesjonell mening om hva som kan ha skjedd. Men hvis du aldri har hatt dette problemet før, ville jeg vurdert å slutte med behandling rett og slett, for det virker jo som at det er en sammenheng der. Å ta akupunktur-behandling for å få musklene til å slappe av høres ganske meningsløst ut. Muskler klarer som regel fint å klare å slappe av uten ytre hjelpemidler.

god bedring

 

Han mente dem var for anspente noe som gjorde at lårmuskelen trakk for mye i knemuskelen (noe sånt). Ja hvis ingen har råd så blir jeg vel pent nødt til å vente på timen... takk!

 

Håper det går over. Kjedelig når sånt skjer :(

Lenke til kommentar

Det er viktig at man har at kosthold med en god andel karbohydrater for å gjenoppbygge glycogenlagrene i muskulaturen. Har man lite karbohydrater i kosten og trener mye, så vil det ta lang tid før man gjenoppbygger disse lagrene, og muskelen må bruke andre energikilder, noe som har lavere effektivitet. 

 

Det kan også være at hjernen ikke jobber optimalt, som f.eks. ved lite søvn, ikke utvilt, stress, lavt blodsukker etc.. 

Bare et lite forslag fra meg, kan også være noe helt annet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merk at det er rimelig stor forskjell på uskyldige akupunktur-nåler, og nåler fysioterapeut benytter seg av.

 

Førstnevnte sitter i øverste hudlag og vil ofte ikke kjennes engang.

Nålene fysioterapeut benytter seg av har kontakt med muskel og gjør, av erfaring, at du mister fysisk kontroll over muskelen - som igjen regner jeg med vil kunne minske eventuelle spenninger.

Lenke til kommentar

Tipper at muskulaturen i beina er svake. Sjekk funksjon og styrke i rectus femoris, leggene og psoas/iliacus.

En dyktig fysioterapeut eller lignende kvalifisert person kan hjelpe deg med dette.

 

Jeg trener bein to ganger i uka, har lenge hatt svake muskler i knærne, men ikke noe spesielt utover det. Går til fysio nå men han visste ikke helt hva det kunne skyldes. Gikk veldig bra på forrige trening vel å merke, men opplevde fire treninger at jeg var tung i beina. 

Lenke til kommentar

 

Tipper at muskulaturen i beina er svake. Sjekk funksjon og styrke i rectus femoris, leggene og psoas/iliacus.

En dyktig fysioterapeut eller lignende kvalifisert person kan hjelpe deg med dette.

 

Jeg trener bein to ganger i uka, har lenge hatt svake muskler i knærne, men ikke noe spesielt utover det. Går til fysio nå men han visste ikke helt hva det kunne skyldes. Gikk veldig bra på forrige trening vel å merke, men opplevde fire treninger at jeg var tung i beina. 

 

Ta en tur innom meg om du bor i nærheten av oslo. Hvis ikke, prøv å styrke musklene som jeg nevnte. Rec fem trenes ved å i liggende stilling med mildt svai rygg, heve beina rett opp og ned. Kneet er strakt.

Iliacus trenes ved å heve kneet over 90° i stående stilling.

 

Leggene trenes ved tåhev i stående stilling

 

Psoas trenes ved å utføre hoftefleksjon i abduktert lårstilling med mildt svai rygg.

 

Beklager fagspråket, men det er vanskelig å forklare på en annen måte i skrift-form.

Lenke til kommentar

 

 

Tipper at muskulaturen i beina er svake. Sjekk funksjon og styrke i rectus femoris, leggene og psoas/iliacus.

En dyktig fysioterapeut eller lignende kvalifisert person kan hjelpe deg med dette.

 

Jeg trener bein to ganger i uka, har lenge hatt svake muskler i knærne, men ikke noe spesielt utover det. Går til fysio nå men han visste ikke helt hva det kunne skyldes. Gikk veldig bra på forrige trening vel å merke, men opplevde fire treninger at jeg var tung i beina. 

 

Ta en tur innom meg om du bor i nærheten av oslo. Hvis ikke, prøv å styrke musklene som jeg nevnte. Rec fem trenes ved å i liggende stilling med mildt svai rygg, heve beina rett opp og ned. Kneet er strakt.

Iliacus trenes ved å heve kneet over 90° i stående stilling.

 

Leggene trenes ved tåhev i stående stilling

 

Psoas trenes ved å utføre hoftefleksjon i abduktert lårstilling med mildt svai rygg.

 

Beklager fagspråket, men det er vanskelig å forklare på en annen måte i skrift-form.

 

 

Hehe litt vanskelig å forstå ja..... jeg tar allerede noen øvelser. En muskel bak på rumpa hvor jeg ligger på siden med føtterne mot hverandre, og så hever knærne. Også tar jeg to andre for muskelen på innsiden av kneet. Ellers trener jeg vanlig rumpe/bein. Men jeg syns bare det var rart at jeg ble så tung bare den perioden.

Men virker som du jobber med dette; Jeg kjøpte noen knebeskyttere som viste seg å være for trange, så det kjentes ut som at jeg fikk dårlig blodsirkulasjon i leggene når jeg spilte med dem, men jeg hadde ikke mye valg da de var de eneste jeg hadde. Etter et par timer med spill tok jeg dem av, og resten av dagen/kvelden hadde jeg stort ubehag i leggene. Jeg var ikke støl eller "sliten", men kjentes ut som en slags strålende smerte. Jeg tror selvfølgelig det er knebeskytterne sin skyld, men kan du forklare hva som skjer når slikt ubehag oppstår?:) hvis det er veldig lite lurt å fortsette med dem så kutter jeg dem helt ut, men bare litt surt å måtte kjøpe nye igjen da de er dyre

Lenke til kommentar

Smertelokasjon?

 

Peroneal-Nerve-Injury.jpg

FAG503_grande.jpg?v=1346435793

 

Hmm fibula tenker jeg? når jeg nå klemmer litt på leggen så gjør det vondt på innsiden av leggen, på siden av det benet som går midten. Det er vondt nesten langs hele beinet, men mest på den nederste halvdelen. Jeg kjenner enda i dag (to dager etter) at det kan komme litt strålende smerter, men ikke i like mye grad som samme kveld jeg hadde dem på. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...