Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Ny kjæreste vil at jeg skal slanke meg


Anbefalte innlegg

 

Du trenger ikke å begynne med jojoslanking og trening. Det er bare til å spise mindre, så vil du gå ned i vekt naturlig. 

 

Slutt å spis deg overmett ved middag. Drop frokost og kveldsmat, og spis gjerne litt mat i lunsjen dersom du går på skole eller jobb. 

 

Problem løst. 

Hvis det var lett hadde det knapt eksistert overvektige i verden. Hvis man bare spiser mindre uten å endre hva man spiser stiller man så høye krav til selvdisiplin at man på et eller annet tidspunkt blir så sulten at man ikke klarer å la være. Det går bare an å være sulten i en viss periode før man gir etter. For øvrig kan man spise seg "passe mett" og likevel gå opp i vekt om det er for mange kaloribomber i kosten. Hvis man er overvektig og spiser feil mat kommer ikke metthetsfølelsen til å spille på lag. Når folk framstiller det som så lett gjør det at de som ikke får det til så lett begynner med negative evalueringer av seg selv: "Jeg har elendig karakterstyrke/selvdisiplin" og liknende. Når folk føler seg verre har de en tendens til å gi opp.

 

Når det er sagt er det bør det alltid være for sin egen skyld at man trener eller slanker seg. Han mener det kanskje godt, men i prosessen sier han ting som er nedsettende og ugreit. Hvis han ikke kan akseptere deg som du er har han et problem. Måten du omtaler det han sier på får det til å virke for meg at han mener at du bør slanke deg for at han synes du ser bedre ut da. I så fall oppfører han seg veldig egoistisk. Derimot synes jeg det hadde vært greit om han inspirerte deg til å spise sunnere og trene for din egen skyld.

 

 

 

 

Vell jeg har bare spist 3 grillpølser med 3 pølsebrød, med sprø løk og ketchup per dag siden januar.

 

Det er de absolutt de aller billigste grillpølsene til 25kr per/pk med 16 pølser, de absolutt de aller billigste pølsebrød pakkene med 8 pølsebrød til 4 kr, stor flaske idun ketchup, og det absolutt aller billigste sprø løk til 6 kr per pakke av merket first prize/extra. Og bare drukket vann.

 

Svært sjeldent har jeg spist en frossen pizza eller sånn frossen gryteblanding fra Findus innimellom. Dette har gjort sånn at vekten min er sikkert rundt 70 kg, og jeg er en mann på 24.

 

Det har vært dritt lett å kjøre dette kostholdet. Fordi det er ikke alle som er et matvrak:)

 

Det er ekstremt lett å gå ned i vekt. Det krever ikke anstrengelse, motivasjon, planlegging, treningsprogram osv. Det er bare til begynne å spise litt mindre, så vil du gå ned i vekt automatisk over tid.

 

Fullstendig meningsløst å spise deg overmett på frokost, spise deg overmett på lunsj, spise deg overmett på middag, og spise deg overmett til kvelds. Og drikke mye brus mellom måltidene. Det er dette som gjør deg feit. 

Endret av Exxon Valdez
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Du trenger ikke å begynne med jojoslanking og trening. Det er bare til å spise mindre, så vil du gå ned i vekt naturlig. 

 

Slutt å spis deg overmett ved middag. Drop frokost og kveldsmat, og spis gjerne litt mat i lunsjen dersom du går på skole eller jobb. 

 

Problem løst. 

Hvis det var lett hadde det knapt eksistert overvektige i verden. Hvis man bare spiser mindre uten å endre hva man spiser stiller man så høye krav til selvdisiplin at man på et eller annet tidspunkt blir så sulten at man ikke klarer å la være. Det går bare an å være sulten i en viss periode før man gir etter. For øvrig kan man spise seg "passe mett" og likevel gå opp i vekt om det er for mange kaloribomber i kosten. Hvis man er overvektig og spiser feil mat kommer ikke metthetsfølelsen til å spille på lag. Når folk framstiller det som så lett gjør det at de som ikke får det til så lett begynner med negative evalueringer av seg selv: "Jeg har elendig karakterstyrke/selvdisiplin" og liknende. Når folk føler seg verre har de en tendens til å gi opp.

 

Når det er sagt er det bør det alltid være for sin egen skyld at man trener eller slanker seg. Han mener det kanskje godt, men i prosessen sier han ting som er nedsettende og ugreit. Hvis han ikke kan akseptere deg som du er har han et problem. Måten du omtaler det han sier på får det til å virke for meg at han mener at du bør slanke deg for at han synes du ser bedre ut da. I så fall oppfører han seg veldig egoistisk. Derimot synes jeg det hadde vært greit om han inspirerte deg til å spise sunnere og trene for din egen skyld.

 

 

 

 

Vell jeg har bare spist 3 grillpølser med 3 pølsebrød, med sprø løk og ketchup per dag siden januar.

 

Det er de absolutt de aller billigste grillpølsene til 25kr per/pk med 16 pølser, de absolutt de aller billigste pølsebrød pakkene med 8 pølsebrød til 4 kr, stor flaske idun ketchup, og det absolutt aller billigste sprø løk til 6 kr per pakke av merket first prize/extra. Og bare drukket vann.

 

Svært sjeldent har jeg spist en frossen pizza eller sånn frossen gryteblanding fra Findus innimellom. Dette har gjort sånn at vekten min er sikkert rundt 70 kg, og jeg er en mann på 24.

 

Det har vært dritt lett å kjøre dette kostholdet. Fordi det er ikke alle som er et matvrak:)

 

Det er bra det funker for deg, men for mange andre hadde det kostholdet vært dømt til å gjøre dem enten kjempesultne eller kjempeovervektige. Foruten det tror jeg et sånt type kosthold på sikt kan føre til feilernæring, og øke sjansen for en rekke livsstilssykdommer.

 

Beklager at jeg har gått ganske off-topic, men jeg synes det ligger et vist etisk ansvar i å avklare hva som er sunne og ikke-sunne måter å slanke seg på. Avslutter kostholdsdebatten for min del nå.

Lenke til kommentar

Det er bra det funker for deg, men for mange andre hadde det kostholdet vært dømt til å gjøre dem enten kjempesultne eller kjempeovervektige.

Det handler om å dekke minimumskravene. Det kostholdet der har redusert min vekt fra 80kg+ ned til ca. 70kg. 10-15 kg har jeg gått ned. Føler meg ikke "kjempesulten" i det hele tatt. Umulig å bli kjempeovervektig ved å kun spise 3 grillpølser hver 24 timer. Når jeg begynte med dette her i Oktober 2014, da spiste jeg 3+2 (3 ved middag, 2 ved kvelds) grillpøser om dagen, deretter gikk jeg ned til 3+1, så til 2+1, deretter har jeg holdt meg til bare 3 pølser en gang i døgnet. Det handler om gradvis omstilling over tid.

 

Foruten det tror jeg et sånt type kosthold på sikt kan føre til feilernæring, og øke sjansen for en rekke livsstilssykdommer.

For mye mas om å spise sunt idag. Går helt fint å gå ned i vekt ved å spise normal mat som kan være usunn. Feilnæring som du er inne på er bare forbanna tull i forbindelse med nåværende kosthold. Kattene spiser bare den samme tørr foren hele tiden, griser, kyr, hester osv spiser bare det samme gresset på beiteområdet hele tiden.

 

Beklager at jeg har gått ganske off-topic, men jeg synes det ligger et vist etisk ansvar i å avklare hva som er sunne og ikke-sunne måter å slanke seg på. Avslutter kostholdsdebatten for min del nå.

Det er like greit at du kommer deg ut av bildet:)

Endret av Exxon Valdez
Lenke til kommentar

Som litt undervektig får jeg stadig bedskjed av kjæresten å legge på meg, samt av snart alle bekjente og delvis ukjente jeg møter..  Så jeg finner det ikke noe mer frekt å komentere vekta til noen som er overvektig heller.. Selv om det er noe irriterende å få piss om at man er litt hengslete til tider :p

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

 

Drop frokost og kveldsmat, og spis gjerne litt mat i lunsjen dersom du går på skole eller jobb.

Dette er det dummeste rådet du kan gi til noen som skal gå ned i vekt. Jeg er enig i at en må kutte ut overspising men det er bedre men mange, små måltid enn få måltider.

 

 

Kutte måltid for å få ned mattinntaket er ikke dumt, men det har kanskje ikke den beste effekten på forbrenningen. 

 

Det å spise færre måltider har en god effekt på holdningen til mat, du lærer å spise mindre, du slipper blant annet å tenke på mat hele tiden, slipper fristelsen med å spise mer enn det du skal ved hvert måltid, og du sparer mye penger og tid. Dermed spiller det ingen rolle hvilken forbrenning en har, fordi en tilfredsstiller bare minimumskravene til kroppen. Ergo det er umulig å legge på seg, og du blir kvitt overvekten. Spiser du mindre enn minimumskravene da vil vekten falle under normalvekten.

 

Det enkle er ofte det beste. Det har fungert utmerket for meg, gått ned 10-15 kg ved å gjøre nesten absolutt ingenting med ingen anstrengelser. 

Endret av Exxon Valdez
Lenke til kommentar

Problemet er at han maser for mye om at jeg også bør slanke meg,han er selv ca 5-10 kg overvektig,men han er ganske kraftig og muskuløs og jeg synes han er fin slik han er nå.

 

Sunn og bærekraftig livsstil har ingenting med slanking og diett å gjøre, og bør være et fokus for alle mennesker uavhengig av annen problematikk da det gjør alle andre problemer lettere å håndtere.

 

En fornuftig vekt er bare et biprodukt av en sunn og bærekraftig livvsstil.

 

Anonymous poster hash: 04566...b3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det sies at det beste er å se at en person har lagt bak seg uvaner før man blir sammen med vedkommende. F.eks. er det ikke lurt å gifte seg med en alkoholiker, og etter kort tid forsøke å tvinge personen til å slutte og drikke.

Det blir litt det samme som å skaffe seg en kjæreste som de veltrente gutta vil kalle for fiskepuddingdame, Han har valgt å skaffe seg en slik dame.

Jeg tror kanskje at hvis det skal bli fred i forholdet, bør du bestemme deg for å jobbe hardt for å trene, eller så går det kanskje ikke så bra med forholdet.

Du kan jo gi ham noen hint på forhånd hvis du vurderer å slå opp pga slankepress og treningspress, så han får tid til å tenke litt over det.

Kanskje han da finner ut at han heller vil ha deg enn å være uten kjæreste.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

Merkelig å si noe sånt i starten av forholdet, men samtidig bør du kanskje ta det til deg? Siden han selv slanker seg/trener er det jo en ypperlig mulighet til å ta noen grep selv. Ikke se på det som at du må bli bra nok for han, men at du skal få bedre helse og kanskje løse opp i noen problemer. Men selfølgelig skjønner jeg at slike kommentarer sårer, uansett hvor klar du er over din egen overvekt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Vell jeg har bare spist 3 grillpølser med 3 pølsebrød, med sprø løk og ketchup per dag siden januar.

 

Det er de absolutt de aller billigste grillpølsene til 25kr per/pk med 16 pølser, de absolutt de aller billigste pølsebrød pakkene med 8 pølsebrød til 4 kr, stor flaske idun ketchup, og det absolutt aller billigste sprø løk til 6 kr per pakke av merket first prize/extra. Og bare drukket vann.

 

Svært sjeldent har jeg spist en frossen pizza eller sånn frossen gryteblanding fra Findus innimellom. Dette har gjort sånn at vekten min er sikkert rundt 70 kg, og jeg er en mann på 24.

 

Det har vært dritt lett å kjøre dette kostholdet. Fordi det er ikke alle som er et matvrak:)

 

Det er ekstremt lett å gå ned i vekt. Det krever ikke anstrengelse, motivasjon, planlegging, treningsprogram osv. Det er bare til begynne å spise litt mindre, så vil du gå ned i vekt automatisk over tid.

 

Fullstendig meningsløst å spise deg overmett på frokost, spise deg overmett på lunsj, spise deg overmett på middag, og spise deg overmett til kvelds. Og drikke mye brus mellom måltidene. Det er dette som gjør deg feit. 

 

Enig i at forandringer bør gjøres på kjøkkenet for å gå ned i vekt enklest og mest effektivt, men 3 pølser hver dag i over et halvt år?

Fint at dietten har fungert for deg, men tror svært få andre vil føle seg bra med dette som eneste matinntak. 

Tror heller jeg hadde blitt borderline deprimert og gruet meg til pølsemåltid nr. 200. 

Pølsebrød er vel bare loff? hvordan får du i deg nok fiber til ikke å bli helt forstoppet? Hvordan får du dekket vitaminbehovene dine?

Hva har du forresten tenkt til å gjøre etter at du har gått ned nok? Gå tilbake til gamle vaner og gå opp igjen, eller leve på kun pølser resten av livet? Hvordan fungerer dette kostholdet ditt i sosiale sammenhenger forresten? Spiser du alltid alene eller har du med egen pølsemat når du besøker venner? Høres ut som en begynnende spiseforstyrrelse, og svært usunt og ikke noe jeg vil anbefale til folk som vil få et bedre/sunnere forhold til mat. 

 

Det beste man kan gjøre for å enklest gå ned i vekt er ikke å utelukke mat eller aldri spise variert. Man må bare sette seg litt inn i kaloriinnholdet i ting, og spise mindre enn det man forbrenner. Desidert mest effektivt. Du spiser rundt 11-1200 kcal hver dag. Det er derfor du går ned i vekt. Det er det samme om det er pølser eller variert sunn mat, du vil fortsatt gå ned, men kroppen og psyken din hadde nok likt seg bedre hvis du fikk i deg litt mat med farger, ikke bare brunt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vell jeg har bare spist 3 grillpølser med 3 pølsebrød, med sprø løk og ketchup per dag siden januar.

 

Det er de absolutt de aller billigste grillpølsene til 25kr per/pk med 16 pølser, de absolutt de aller billigste pølsebrød pakkene med 8 pølsebrød til 4 kr, stor flaske idun ketchup, og det absolutt aller billigste sprø løk til 6 kr per pakke av merket first prize/extra. Og bare drukket vann.

 

Svært sjeldent har jeg spist en frossen pizza eller sånn frossen gryteblanding fra Findus innimellom. Dette har gjort sånn at vekten min er sikkert rundt 70 kg, og jeg er en mann på 24.

 

Det har vært dritt lett å kjøre dette kostholdet. Fordi det er ikke alle som er et matvrak:)

 

Det er ekstremt lett å gå ned i vekt. Det krever ikke anstrengelse, motivasjon, planlegging, treningsprogram osv. Det er bare til begynne å spise litt mindre, så vil du gå ned i vekt automatisk over tid.

 

Fullstendig meningsløst å spise deg overmett på frokost, spise deg overmett på lunsj, spise deg overmett på middag, og spise deg overmett til kvelds. Og drikke mye brus mellom måltidene. Det er dette som gjør deg feit. 

 

 

Med litt kjapp kaloriregning havner du med dette kostholdet på snaut 600 kcal pr dag, noe som er under halvparten av det som anbefales som absolutt minimum for at kroppen ikke skal skru ned forbrenningen og etter hvert begynne å tære på seg selv for å opprettholde nødvendige funksjoner. Så det er ikke bare "slankende," det er også direkte usunt og på grensen til idiotisk. For ikke å snakke om at du må leve på tre pølser med brød, ketchup og sprø løk pr dag resten av livet, med mindre du har lyst til å bli smellfeit den dagen du eventuelt begynner å spise normalt igjen, fordi du i bunn og grunn har satt kroppen din på nødbluss og den kommer til å suge til seg alt den kan hvis mattilgangen skulle øke igjen.

 

Ironisk nok har du også valgt den verst tenkelige kombinasjonen når det gjelder mat, og den eneste grunnen til at du går ned i vekt er fordi du spiser så lite at kroppen ikke har noe overskudd å lagre. Billige pølser inneholder gjerne mye annet fyll enn kjøtt, da i form av mel eller stivelse (=karbohydrater), og pølsebrød er nesten bare karbohydrater. Dette fører til økt utskillelse av insulin, et hormon som er "nøkkelen" som slipper karbohydrater inn i cellene. Problemet her er at insulin også "låser opp" fettcellene, slik at fettet man eventuelt får i seg har lettere for å legge seg på ribbeina. I tillegg fører det økte insulinnivået til at man brenner gjennom karbohydratene svært raskt, noe som fører til at blodsukkernivået "kræsjer" og man normalt sett blir mer sulten.

 

Jeg er i utgangspunktet enig i at man ikke skal spise seg overmett, men å si at man "bare" skal spise mindre for å gå ned i vekt er i beste fall en grov overforenkling.

 

Som en motsats eter jeg fem ganger om dagen, totalt sett ca tre ganger kaloriinntaket ditt, og jeg går også ned i vekt. Ikke fordi jeg spiser mindre enn en gjennomsnittlig afrikaner, men fordi jeg spiser ting som passer sammen og ender opp med å gjøre så lite utslag på vekta som mulig. Legg til at jeg er moderat aktiv i hverdagen, og vekta tusler sakte men sikkert nedover. Fordi jeg vet litt om hva jeg driver med.

 

Litt on topic også :p

 

 

Si det til ham at du syns det er sårende, og at du har annet å stri med som gjør at vekta ikke nødvendigvis er førsteprioritet. Hvis du ikke sier noe kommer han antagelig til å fortsette i god tro om at det han gjør er helt greit. Av erfaring kan det også være lurt å passe på å få fram at dette er din opplevelse av ting og ikke rette pekefingre mot ham, da det lett kan ende i en skyttergravskrig der man holder på sitt og anklager motparten for å være idiot.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hadde vi bodd nærme hverandre eller bodd sammen,så hadde jeg blitt med å trene og lage sunn mat,men ikke fordi han egentlig ikke liker fyldige,store damer i det hele tatt,men kun slanke

Dropp fyren. Han ble sammen med deg for å slanke deg. Når du blir tynn så dumper han deg, og finner seg et nytt prosjekt. Blir du ikke tynn så finner han en eller annen tåpelig grunn til å dumpe deg.

Lenke til kommentar

Si ifra, kommunikasjon er alfa og omega. Ellers kan jeg fra erfaring si at det ikke nytter om noen prøver å endre på deg og du ikke vil.

På en annen side kan jeg anbefalle på det sterkeste å begynne å trene - har selv trent i 2mnd nå for å komme i bedre form og det er som en ny verden, humør, muskler, alt fungerer bedre - Desverre er det ikke lett å beskrive "hvor bra" det faktisk føles å begynne å trene - hadde man kunne vist det med å trykke på en knapp tror jeg ikke en eneste person ville sittet hjemme :)

 

Men, ikke begynn å trene for han sin del - tren for din egen del. Ikke la andre ta styringa på skuta... Utseende er en så utrolig liten del av et forhold over lenger tid også og hvis man har problemer etter 2mnd så bør man kanskje tenke seg ekstra godt om før man fortsetter. :)

 

Lykke til uansett hva som skjer!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med litt kjapp kaloriregning havner du med dette kostholdet på snaut 600 kcal pr dag, noe som er under halvparten av det som anbefales som absolutt minimum for at kroppen ikke skal skru ned forbrenningen og etter hvert begynne å tære på seg selv for å opprettholde nødvendige funksjoner. Så det er ikke bare "slankende," det er også direkte usunt og på grensen til idiotisk. For ikke å snakke om at du må leve på tre pølser med brød, ketchup og sprø løk pr dag resten av livet, med mindre du har lyst til å bli smellfeit den dagen du eventuelt begynner å spise normalt igjen, fordi du i bunn og grunn har satt kroppen din på nødbluss og den kommer til å suge til seg alt den kan hvis mattilgangen skulle øke igjen.

 

Det er jo ikke mulig å overleve på 600kcal til dagen. Enten lyver karen så det renner av ham, eller så har han overhodet ikke fnugg av kontroll på hvor mye han faktisk spiser.

 

Anonymous poster hash: 04566...b3a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Du var slank før ja,har du noen bilder,da var du sikkert skikkelig babe

 

 

Den der. 

 

Han høres ut som en skroting spør du meg :) Om han vil så inderlig at du skal gå ned i vekt, hvorfor ble han sammen med deg til å begynne med, liksom? 

 

Når det er sagt, trening og en sunn livsstil gir mersmak, man blir avhengig av å holde seg i aktivitet. MEN, det har du sikkert fått høre tidligere i tråden her, uten at jeg har lest så veldig mange svar. 

 

Kort sagt: om han ikke kan godta deg for den du er, finn noen som kan ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...