Gå til innhold

Lage eit brød


Jostein76

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Eg lurer på om noken kan hjelpa meg her.

Eg vil prøve å bake eit børd eller 2.

 

Eg har samalt hvete som e grov og kveitemjøl. Eg har tørrgjær.

Og så har eg havregryn.

 

Nokon som kan gje meg eit tips til korleis eg kan laga eit brød ut av dette. Kor masse eg kan bruke av dette? Kor masse vatn osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye vann du bruker, hvor mye mel du bruker og hvilke typer avhenger av hvor grovt du vil ha brødet.

 

For ett brød kan du begynne med 5-7 dl vann. Ha gjerne litt oliven olje i hvis du har det.

 

  • Varm vannet slik at det er litt varmere en fingeren din. Ca 38-40 grader.
  • Bland sammen en kopp hvetemel, en teskje salt og en pakke gjær i en bolle. Rør det godt sammen.
  • Bland inn en halv-en kopp med grovmel og en halv kopp havregryn. Bland det godt.
  • Bland inn vesken og rør det godt sammen.
  • Ha inn hvetemel til du får en deig som er fast, men litt klissete. Ikke bruk for mye mel og elt deigen godt. (Her er det rom for feil, bruker du for mye kan brødet bli litt tørt. Det er også viktig å elte deigen veldig godt.)
  • Ha en plastikkpose over bollen og et kjøkkenhåndkle over posen.
  • La deigen heve til den er cirka dobbel så stor. Du kan se at deigen er ferdig hevet ved å stikke fingeren din inn i den og lage et lite krater. Hvis hullet fylles fort må du la den heve litt lengre. Beholder krateret formen er deigen klar.
  • Så er det bare å ha deigen over på en melet overflate og form den til det du ønsker, noe som ser ut som et brød. Du kan pynte med havregryn hvis du vil.
  • Leg den i en brødform eller på en stekeplate, som du har smurt.
  • La den heve på et lunt sted og under et kjøkkenhåndkle i cirka 15-30 minutter.
  • Stek.

Det er rom for endringer i denne oppskriften. Det er ingen presise mål, når jeg skriver kopp mener jeg en helt vanlig kopp. Noen sier at det er viktig med mål når man lager brød, men jeg veit ikke jeg. Denne måten funker for meg.

Lenke til kommentar

Hvor mye vann du bruker, hvor mye mel du bruker og hvilke typer avhenger av hvor grovt du vil ha brødet.

 

For ett brød kan du begynne med 5-7 dl vann. Ha gjerne litt oliven olje i hvis du har det.

 

  • Varm vannet slik at det er litt varmere en fingeren din. Ca 38-40 grader.
  • Bland sammen en kopp hvetemel, en teskje salt og en pakke gjær i en bolle. Rør det godt sammen.
  • Bland inn en halv-en kopp med grovmel og en halv kopp havregryn. Bland det godt.
  • Bland inn vesken og rør det godt sammen.
  • Ha inn hvetemel til du får en deig som er fast, men litt klissete. Ikke bruk for mye mel og elt deigen godt. (Her er det rom for feil, bruker du for mye kan brødet bli litt tørt. Det er også viktig å elte deigen veldig godt.)
  • Ha en plastikkpose over bollen og et kjøkkenhåndkle over posen.
  • La deigen heve til den er cirka dobbel så stor. Du kan se at deigen er ferdig hevet ved å stikke fingeren din inn i den og lage et lite krater. Hvis hullet fylles fort må du la den heve litt lengre. Beholder krateret formen er deigen klar.
  • Så er det bare å ha deigen over på en melet overflate og form den til det du ønsker, noe som ser ut som et brød. Du kan pynte med havregryn hvis du vil.
  • Leg den i en brødform eller på en stekeplate, som du har smurt.
  • La den heve på et lunt sted og under et kjøkkenhåndkle i cirka 15-30 minutter.
  • Stek.

Det er rom for endringer i denne oppskriften. Det er ingen presise mål, når jeg skriver kopp mener jeg en helt vanlig kopp. Noen sier at det er viktig med mål når man lager brød, men jeg veit ikke jeg. Denne måten funker for meg.

Takk for svar. Men kor lenge skal dei steike sånn ca?

Lenke til kommentar

Brød fra brødbakemaskin og hurtighevet brød (lunkent vann, heves på baderomsgulvet) er ingenting å anbefale. Det er en grunn til at man ser brødbakemaskiner på finn med teksten "brukt 2-5 ganger".

 

Derimot. Eltefritt brød;

Du trenger en stor beholder. En bolle på 5l eller så der. 1kg mel. 9dl kaldt vann. 1 pose tørrgjær. 25g salt.  Det er alt. Alt går i bollen, rekkefølgen spiller ingen rolle. Klatt alt sammen. Dekk med clingfilm. La stå ute i romtemperatur i ca. 7-10 timer, eller i kjøleskap 24-48 timer.

 

Når du skal bake, velt deigen ut i en form med bakepapir i. Gi den 20-30 minutter på å tempereres om du tar den fra kjøleskapet. 220-230 grader i ovnen, ca. 50 minutter. Dunk på brødet, skal låte hult. Vipp opp ned på rist, la hvile i 20 minutter. Jafs i deg hele brødet på en gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Folk har mange stadar levd i generasjonar på brød.

Det burde være nok til å være skeptisk til nye påstandar om at brød av ein eller anna grunn ikkje er bra.

 

På generell basis er det langt betre å basere kostholdet på vellprøvde anbefalingar, enn det er å hoppe på ein diett som nokon trur er betre, berre basert på ei hypotese.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eltefritt grytebrød er god knall. Google i vei; her er det mange varianter! Jeg har lagd i både vanlige ikeagryter (pass på at lokket må tåle 250grader, dvs ikke plasthåndtak her) samt i emaljert jerngryte. Fantastisk godt brød. Man kan eksperimentere i det uendelige. Selv har jeg vært heldig med å tilsette tørket aprikos og diverse nøtter. Nam nam. Le creuset sin standardoppskrift er også grei om du vil ha fint brød.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...