Gå til innhold

SNIKTITT: Vi prøvekjører Apples gigantiske iPad Pro


Anbefalte innlegg

Det er det som er tilfellet. Uten mer programvarestøtte så tett på lanseringsdatoen som mulig blir det vanskelig for iPad Pro å bli ansett som et profesjonelt nettbrett og ikke et dyrt leketøy.

 

Saken her er at Surface Pro kom med støtte for alle de viktige programmene som kreves grunnet at den kjører fullverdig Windows. Når det kommer til produktivitet er iOS en spøk, og det vil bli en stor utfordring for Apple å gjøre det mobile operativsystemet relevant. Å kjøpe en iPad Pro er et sjansespill, for det er ingen garant for at programmene kommer til fungere bra/som ønsket eller at det blir effektivt nok å jobbe i iOS, eller at de nødvendige verktøyene i det hele tatt blir tilgjengelig på iOS.

Endret av GXT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Ingen har sagt ipad ikke kan brukes til noe som helst profesjonelt rogkas..

AtW

Så bra. Da er vi enige om det...:-)
Ja. Og det var vi før du kom inn med stråmannen din for å late som noe annet også. AtW
Jeg svarte egentlig på "Gavekort" sin påstand om at en iPad aldri blir et proff-utstyr. For meg kunne det virke som en slags ide om at iPad ikke kan brukes profesjonelt.

 

Du må gjerne komme med stråmannskortet ditt, men det gir vel ikke den dybde og mening du alltid skal tillegge hvert eneste innlegg, gjør det vel AtW...(?)

Det er ingen grunn til å tolke hans innlegg som at det aldri kan brukes proft av noen. Det er en stråmann fra din side. AtW

Lenke til kommentar

Det er det som er tilfellet. Uten mer programvarestøtte så tett på lanseringsdatoen som mulig blir det vanskelig for iPad Pro å bli ansett som et profesjonelt nettbrett og ikke et dyrt leketøy.

 

Saken her er at Surface Pro kom med støtte for alle de viktige programmene som kreves grunnet at den kjører fullverdig Windows. Når det kommer til produktivitet er iOS en spøk, og det vil bli en stor utfordring for Apple å gjøre det mobile operativsystemet relevant. Å kjøpe en iPad Pro er et sjansespill, for det er ingen garant for at programmene kommer til fungere bra/som ønsket eller at det blir effektivt nok å jobbe i iOS, eller at de nødvendige verktøyene i det hele tatt blir tilgjengelig på iOS.

 

iPad er allerede et profesjonelt nettbrett for mange:

http://www.apple.com/ipad/business/profiles/

Forbedringer i iOS 9 og iPad Pro gjør at flere kan og vil bruke iPad i jobbsammenheng.

 

Det er med iPad du vet hva du får. Sjansespillet de siste årene har vært å kjøpe mobile Windows enheter (RT, Windows Phone 7), og å utvikle native apper for disse enhetene med Microsoft sine stadige utskiftninger av rammeverk.

Til sammenligning så har Apple hatt en klar vei for videreutviklingen av iOS helt siden det ble lansert, uten behov for å bytte ut rammeverket, med de fordelene det har hatt for programvarestøtten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klarer ikke helt å visualisere størrelse og vekt på iPad Pro kontra iPad Air 2. Spørsmålet er jo om samboer skal bevege seg fra iPad Air 2 over til iPad Pro eller ikke.. Pennen er unektelig attraktivt for henne i og med at hun går fjerde året på høgskole med 90% kunst og håndverk så det går i mye tegning osv.. Større skjerm skader jo heller aldri, det fungerer jo fint til alt egentlig om den så brukes til tegnebrett, film/video eller hva det måtte være.

 

At den er kraftigere, har bedre høyttalere, 4GiB RAM osv er jo heller ingen negativt ting! Men spørsmålet er jo om størrelsen bikker det som er praktisk og hending og fort gjør den en smule mer keitete i bruk. Det er vel også grunn til å tro at det vil komme en iPad Air 3 i løpet av 6 mnd som vil inneha samme Apple A9X SoC, men trolig "bare" 2GiB RAM og sikkert ingen støtte for Apple Pencil osv..

 

Det ideelle for henne hadde nok vært en iPad Air 3 med samme innmat som iPad Pro og med støtte for Apple Pencil, men Apple ønsker vel å holde disse separerte for å pushe flere iPad Pro som garantert generer større inntjening per enhet. Hun skulle jo helst også hatt en modell med støtte for simkort / LTE og da må man jo idiotisk nok helt opp på 128GB som hun slettes ikke har noe behov for.. Per i dag så bruker hun vel ikke mer enn 15 GB av sin 64GB modell.

 

 

 

EDIT:

 

 

Er jo også fryktelig merksnodig at Apple droppet 3D Touch til iPad Pro.... Ser jo ut til å by på den største forandringen av iOS og måten vi vil navigere og bruke iOS på og da er det jo temmelig baklengs at dette ikke kommer til iPad Pro. Føles jo fort veldig lite intuitivt å bli vant med 3D Touch på iPhone 6S / 6S Plus også ikke ha det på iPad.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Klarer man å blande Pro og nettbrett så skal Apple få stående applaus fra meg.

 

Jeg har sagt det om en del produkter i sin tid også. Men jeg ble så trøtt av å reise meg hele tiden...  :wee:

 

Men inntil man får en skikkelig Creative Suite

 

Adobes applikasjoner for iOS blir bedre og bedre. Men som sagt den behøver ikke erstatte den stasjonære med storskjermen for å være nyttig for profesjonelle. Jeg vet at jeg savnet et greit skisseverktøy, og der duger iOS 9 bra med de applikasjoner som finnes. Jeg skal (les: skulle) ikke produsere noe endelig med kunden hengende over skulderen på meg. 

 

... ​skikkelig VSTi-plugin støtte

 

Nja, jeg er ikke så opptatt av VST på pad'en. Jeg vil kunne ta opp lyder og skisse ideer på den, instrumenteringen og mixen kan jeg ta når jeg er tilbake iMac'en og Logic. (Og ikke minst har ordentlige keyboards og spille tingene på.)

 

... og mulighet for å redigere 1080p eller 4k video

 

iMovie på iOS (på iPad Pro og iPhone 6s) har støtte for 4K redigering. :)

 

... så forblir det nummer to i rekken

 

Men for meg er det helt greit, så lenge jeg slipper å drasse med meg iMac'en og tegnebrettet omkring. Jeg ville (om jeg ikke var pensjonert) hatt nytte av det profesjonelt. Den største mangelen ville nok vært å ikke ha compilere for programmering. Det er som kjent ikke fordi det ikke er teknisk mulig, men fordi lisensreglene til Apple ikke vil ha slikt...

 

Edit: Er det fortsatt slik?

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Er jo også fryktelig merksnodig at Apple droppet 3D Touch til iPad Pro.... Ser jo ut til å by på den største forandringen av iOS og måten vi vil navigere og bruke iOS på og da er det jo temmelig baklengs at dette ikke kommer til iPad Pro. Føles jo fort veldig lite intuitivt å bli vant med 3D Touch på iPhone 6S / 6S Plus også ikke ha det på iPad.

 

Ja. Er ikke sikker på hva det skyldes. Kanskje de støtte på et problem spesifikt for den store skjermen, i så fall kan vi kanskje anta at det er løst til neste versjon.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

Det er det som er tilfellet. Uten mer programvarestøtte så tett på lanseringsdatoen som mulig blir det vanskelig for iPad Pro å bli ansett som et profesjonelt nettbrett og ikke et dyrt leketøy.

 

Saken her er at Surface Pro kom med støtte for alle de viktige programmene som kreves grunnet at den kjører fullverdig Windows. Når det kommer til produktivitet er iOS en spøk, og det vil bli en stor utfordring for Apple å gjøre det mobile operativsystemet relevant. Å kjøpe en iPad Pro er et sjansespill, for det er ingen garant for at programmene kommer til fungere bra/som ønsket eller at det blir effektivt nok å jobbe i iOS, eller at de nødvendige verktøyene i det hele tatt blir tilgjengelig på iOS.

 

iPad er allerede et profesjonelt nettbrett for mange:

http://www.apple.com/ipad/business/profiles/

Forbedringer i iOS 9 og iPad Pro gjør at flere kan og vil bruke iPad i jobbsammenheng.

 

Det er med iPad du vet hva du får. Sjansespillet de siste årene har vært å kjøpe mobile Windows enheter (RT, Windows Phone 7), og å utvikle native apper for disse enhetene med Microsoft sine stadige utskiftninger av rammeverk.

Til sammenligning så har Apple hatt en klar vei for videreutviklingen av iOS helt siden det ble lansert, uten behov for å bytte ut rammeverket, med de fordelene det har hatt for programvarestøtten.

 

 

Man kan sikkert lage slike liste for mange andre produkter og operativsystemer, men det er ikke poenget. Mange bedrifter velger å utvikle egne applikasjoner til sine oppgaver, og da er det bare avhengig av hva de foretrekker når det kommer til å lage applikasjoner for mobile enheter.

 

Men det er ikke bare det som er saken. Apple slipper et nettbrett som sikter mot designere, utviklere, studenter etc. men programvarestøtten til iOS er svært svak. Ønsker man eksempelvis fullversjonene av programmene til Adobe, eller diverse utviklerverktøy er det ofte at en brukbar versjon ikke eksisterer.

Ja, Windows RT, Windows Phone etc. er sjansespill når det kommer til programvarestøtten, men det gjelder ikke iOS, Android og Windows (i hvert fall ikke til den samme graden). Blant disse er Windows diskuterbart det beste alternativet i forhold til programvarefleksibilitet og effektivitet. 

 

Apple har en stor jobb å gjøre når det kommer til å få brukbare versjoner av must-have programmene for utviklere/designere/andre profesjonelle over til iOS. De gikk hardt inn for en ny og bedre SoC, pekepinne og høyere oppløsning, men hva skal man med det når programvaren ikke er der eller er mangelfull?

Lenke til kommentar

 

 

Det er det som er tilfellet. Uten mer programvarestøtte så tett på lanseringsdatoen som mulig blir det vanskelig for iPad Pro å bli ansett som et profesjonelt nettbrett og ikke et dyrt leketøy.

 

Saken her er at Surface Pro kom med støtte for alle de viktige programmene som kreves grunnet at den kjører fullverdig Windows. Når det kommer til produktivitet er iOS en spøk, og det vil bli en stor utfordring for Apple å gjøre det mobile operativsystemet relevant. Å kjøpe en iPad Pro er et sjansespill, for det er ingen garant for at programmene kommer til fungere bra/som ønsket eller at det blir effektivt nok å jobbe i iOS, eller at de nødvendige verktøyene i det hele tatt blir tilgjengelig på iOS.

 

 

iPad er allerede et profesjonelt nettbrett for mange:

http://www.apple.com/ipad/business/profiles/

Forbedringer i iOS 9 og iPad Pro gjør at flere kan og vil bruke iPad i jobbsammenheng.

 

Det er med iPad du vet hva du får. Sjansespillet de siste årene har vært å kjøpe mobile Windows enheter (RT, Windows Phone 7), og å utvikle native apper for disse enhetene med Microsoft sine stadige utskiftninger av rammeverk.

Til sammenligning så har Apple hatt en klar vei for videreutviklingen av iOS helt siden det ble lansert, uten behov for å bytte ut rammeverket, med de fordelene det har hatt for programvarestøtten.

 

Man kan sikkert lage slike liste for mange andre produkter og operativsystemer, men det er ikke poenget. Mange bedrifter velger å utvikle egne applikasjoner til sine oppgaver, og da er det bare avhengig av hva de foretrekker når det kommer til å lage applikasjoner for mobile enheter.

 

Men det er ikke bare det som er saken. Apple slipper et nettbrett som sikter mot designere, utviklere, studenter etc. men programvarestøtten til iOS er svært svak. Ønsker man eksempelvis fullversjonene av programmene til Adobe, eller diverse utviklerverktøy er det ofte at en brukbar versjon ikke eksisterer.

Ja, Windows RT, Windows Phone etc. er sjansespill når det kommer til programvarestøtten, men det gjelder ikke iOS, Android og Windows (i hvert fall ikke til den samme graden). Blant disse er Windows diskuterbart det beste alternativet i forhold til programvarefleksibilitet og effektivitet. 

 

Apple har en stor jobb å gjøre når det kommer til å få brukbare versjoner av must-have programmene for utviklere/designere/andre profesjonelle over til iOS. De gikk hardt inn for en ny og bedre SoC, pekepinne og høyere oppløsning, men hva skal man med det når programvaren ikke er der eller er mangelfull?

Du må gjerne problematisere dette, men det er egentlig ganske enkelt...

 

Hvis det er sånn at DU har krav om at en bærbar dings MÅ kjøre Windows, så må jo du ha en som kjører Windows. Men det betyr ikke det samme som at en iPad (Pro) ikke kan passe for noen som har andre, profesjonelle behov. Tydeligvis er det mange som klarer seg fint med den versjonen av iPad som eksisterer i dag, det blir antagelig mange flere som vil klare seg fint med iPad Pro når den kommer.

 

Mangler det likevel en del applikasjoner? Helt sikkert. Selv om det allerede er sluppet en god del applikasjoner som profesjonelle benytter til oppgaver de trenger å løse, så er det ganske sikkert at ikke alle behov er dekket. Men det er god grunn til å tro at disse applikasjonen kommer til å bli utviklet innen rimelig kort fremtid. Mitt tips: innen utgangen av 2016 er det så mange profesjonelle applikasjoner for iPad at man skal ha rimelig sære behov for ikke å finne noe som dekker behovet.

Lenke til kommentar

 

Ei heller vil bilde- og videoredigering være en realitet på iPad.

 

Både ja og nei. Man kan utmerket godt drive både bilde- og videoredigering på iPad. Faktisk kan man gjøre det ganske enkelt. Men med klare begrensninger. Jeg prøvde meg på langtur med ei iPad Air og Camera Connection kit (eller hva det heter). Hadde et håp om at jeg da kunne få redigert både bilder og video på farten. Måtte bare gi opp. Lagringsplassen er begrenset. Du har ingen filutforsker hvor du kan katalogisere som du vil. Overføre bilder og videoer fra en PC eller eksterndisk over til iPad fungerer ikke.  

 

Til slutt ender man opp med en iPad hvor man stort sett bare får utført helt simpel redigering av bilder og video man har tatt med enten iPad'en eller iPhonen. Og redigeringsmulighetene i iMovie er særdeles begrenset. Når det blir noen tusen bilder og videoer blir photos-appen på iOS uoversiktlig. Den fungerer greit for de som har noen bilder og videoer i ny og ne, men for oss som fort ender opp med 1000 bilder på ei langhelg blir det bare et mas.

 

Neste langtur hadde jeg en Surface Pro 3. Godt med lagringsplass. Plugget i et 128 GB Micro-SD for å få ekstra plass. USB 3.0 for enkelt å kunne koble til kamera, mobil, eksterndisk. Lettfattelig filstruktur med enkel katalogisering. Fulle bilde- og videoredigeringsmuligheter. Og Surface Pen for ekstra muligheter.

 

Eneste jeg har å utsette på Surface'n er at mer programvare gjerne skulle vært mer optimalisert for touch og penn. Men likevel utrolig mye mer anvendelig enn iPad'en jeg har. Så gjenstår å se om iPad Pro vil ha noe i nærheten av hva jeg anser for pro-funksjoner (blant annet fleksibilitet i tilkoblinger og filbehandling), og at det ikke bare er skjermstørrelsen som gir navnet "Pro".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det er god grunn til å tro at disse applikasjonen kommer til å bli utviklet innen rimelig kort fremtid. Mitt tips: innen utgangen av 2016 er det så mange profesjonelle applikasjoner for iPad at man skal ha rimelig sære behov for ikke å finne noe som dekker behovet.

litt avhengig av hva du mener med sære behov, så tror jeg det er i overkant optimistisk. Det er mange fagfelt som ikke kommer til å få gode redskap, og mange mindre bransjer blir mange folk tilsammen. Og bransjer som har redskap har fortsatt ofte bedre redskap på feks Windows. AtW Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men det er god grunn til å tro at disse applikasjonen kommer til å bli utviklet innen rimelig kort fremtid. Mitt tips: innen utgangen av 2016 er det så mange profesjonelle applikasjoner for iPad at man skal ha rimelig sære behov for ikke å finne noe som dekker behovet.

litt avhengig av hva du mener med sære behov, så tror jeg det er i overkant optimistisk. Det er mange fagfelt som ikke kommer til å få gode redskap, og mange mindre bransjer blir mange folk tilsammen. Og bransjer som har redskap har fortsatt ofte bedre redskap på feks Windows. AtW

 

 

Vi får nå se. Utviklingen går fort...:-)

Lenke til kommentar

Er jo også fryktelig merksnodig at Apple droppet 3D Touch til iPad Pro.... Ser jo ut til å by på den største forandringen av iOS og måten vi vil navigere og bruke iOS på og da er det jo temmelig baklengs at dette ikke kommer til iPad Pro. Føles jo fort veldig lite intuitivt å bli vant med 3D Touch på iPhone 6S / 6S Plus også ikke ha det på iPad.

 

Forklaringen kommer om et års tid, når Apple presenterer iPad Pro 2- med 3D Touch.

Lenke til kommentar

Du må gjerne problematisere dette, men det er egentlig ganske enkelt...

 

Hvis det er sånn at DU har krav om at en bærbar dings MÅ kjøre Windows, så må jo du ha en som kjører Windows. Men det betyr ikke det samme som at en iPad (Pro) ikke kan passe for noen som har andre, profesjonelle behov. Tydeligvis er det mange som klarer seg fint med den versjonen av iPad som eksisterer i dag, det blir antagelig mange flere som vil klare seg fint med iPad Pro når den kommer.

 

Mangler det likevel en del applikasjoner? Helt sikkert. Selv om det allerede er sluppet en god del applikasjoner som profesjonelle benytter til oppgaver de trenger å løse, så er det ganske sikkert at ikke alle behov er dekket. Men det er god grunn til å tro at disse applikasjonen kommer til å bli utviklet innen rimelig kort fremtid. Mitt tips: innen utgangen av 2016 er det så mange profesjonelle applikasjoner for iPad at man skal ha rimelig sære behov for ikke å finne noe som dekker behovet.

Kravet mitt er ikke at den bærbare enheten min må kjøre Windows. Kravet ville i tilfelle være at min bærbare enhet kunne kjørt fullversjonen av de nødvendige programmene som eksisterer. Jeg kunne ikke klart meg med mobilversjonen av eksempelvis Photoshop, AutoCad og Office, og det tror jeg det er mange andre som heller ikke hadde klart seg med eller ønsket. Og når vi er inne på det eksisterer ikke en gang halvparten av programmene som jeg trenger på iOS, og der ligger det reelle problemet.

 

Joda, det er sikkert mange bedrifter som utvikler sine egne applikasjoner og klarer seg fint på denne måten, men da er det ikke Apple som skal ha æren lenger. Joda, det er sikkert mange som kan bruke nettbrettet til notater og annen informasjon. Men til dette trenger man ikke en iPad Pro.

 

Problemet er ikke bare at iPad mangler applikasjoner. Den mangler også gode applikasjoner som fungerer like effektivt som fullversjonen. De bruker "desktop-ytelse" som et argument, men hvorvidt det er desktop-applikasjoner tilgjengelig er det virkelige spørsmålet.

Konkurrenten kan kjøre fullversjonene, så for å være noenlunde konkurransedyktig bør iPad Pro kunne gjøre det samme.

Endret av GXT
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er da ingen problem at DU ikke kunne klart deg uten fullversjoner av applikasjoner. Det er helt sikkert mange som har det samme behovet. Av den grunn selges det naturlig nok mange bærbare og stasjonære PC, samt selvsagt nettbrett med Windows.

 

Men det er altså mange som fint kan bruke iPad til sine profesjonelle behov, og flere blir det ganske sikkert i tiden fremover. For eksempel Adobe satser hardt på iOS og kommer med mange svært gode løsninger.

 

Jeg tror ikke dette bare handler om iPad Pro, i bunn og grunn er det vel egentlig en iPad med større skjerm og noen tillegg for noe som ser ut til å være en god penn. Jeg tror vi gir det et års tid så ser vi hvordan markedet ser ut da...:-)

Lenke til kommentar

Konkurrenten kan kjøre fullversjonene, så for å være noenlunde konkurransedyktig bør iPad Pro kunne gjøre det samme.

 

 

For å være konkurransedyktig trenger den vel strengt tatt like gjerne bare selge like mye som konkurrenten i bedriftsmarkedet. Eventuelt med høyere fortjeneste, eller hvilket kriterium man nå bruker. Om det igjen krever at den kan kjøre fullversjoner vil kundene bestemme via lommeboken.

 

Husk alle som spådde Windows en snarlig død fordi man i begynnelsen ikke fikk WordPerfect, dBase og annen sentral DOS programvare for det. Istedet var det WordPerfect og dBase med flere som døde, mens de som støttet Windows tok over markedet. Aktører som Adobe har lært av disse. 

 

Det betyr ikke ndøvendigvis at iPad Pro og iOS kommer til å lykkes. Men lykkes de, så komme rprogramvaren.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så denne har altså bare en ladeport? og man bruker samme ladeport til å lade pennen?

Man kan altså ikke lade nettbrettet om man må lade pennen? Og man kan ikke bruke nettbrettet når pennen lader siden man vil knekke pennen?

 

Eller er det noe jeg har oversett?

Edit: og hvorfor må pennen gå på eget batteri? Microsoft og Samsung sine penner får jo strøm trådløst fra displayet og det fungerer jo bra.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Så denne har altså bare en ladeport? og man bruker samme ladeport til å lade pennen?

Man kan altså ikke lade nettbrettet om man må lade pennen? Og man kan ikke bruke nettbrettet når pennen lader siden man vil knekke pennen?

 

Man behøver ikke å lade pennen fra iPad'en, nei. Man kan, dersom man er ute i felten og pennen plutselig er tom for strøm. 

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

Så denne har altså bare en ladeport? og man bruker samme ladeport til å lade pennen?

Man kan altså ikke lade nettbrettet om man må lade pennen? Og man kan ikke bruke nettbrettet når pennen lader siden man vil knekke pennen?

 

Man behøver ikke å lade pennen fra iPad'en, nei. Man kan, dersom man er ute i felten og pennen plutselig er tom for strøm. 

 

Geir :)

 

Aha, så pennen kan lades med en vanlig iPad lader også? den har begge kjønn?

Skjønner enda ikke helt hvorfor den må lades i det heletatt :p

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...