Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"Ny"-gammel-bil - Hvilken?


Kimelimm

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har hatt en BMW 520i '97 mod i et år nå.

 

Helt suveren bil, motor var overhalt og alt var strålende, men jeg merker at den bruker litt mer enn hva jeg ønsker når det kommer til å kjøre 40 mil som jeg gjør støtt og stadig, samt frem og tilbake på jobb.

 

Den driver også med feiltenning, og jeg er ikke interessert i å sette denne på verksted for 1200,- timen for å feilsøke.

 

Jeg merker jeg vil ha noe annet nå, helst tilbake til turbodiesel.

 

I og med at budsjettet mitt er relativt lavt (20-30k) så forventer jeg ikke noen rolls royce, har sett litt på mercedes, da jeg hadde en 300TDT ('89 mod) S124, og den var nydelig å kjøre. (Manuell, vel og merke.)


Kriterier jeg ser etter:

- Turbo (Lite interessert i sugediesel omigjen, hadde en kassebil med 75hk på 1.5t, 0-90 på 22 sekunder).

- Helst diesel.

- Relativt holdbar, derfor jeg sikter til mercedes, men spørs om 210 o.l er like holdbart som 124-serien. Jeg er egentlig fan av eldre biler med mindre elektronikk, men i og med at jeg vil gjerne ha noe som er mer dieselgjerrig nå, så må jeg vel ha mer elektronikk. Samt elektronikk er jo dyrt å reparere (sensorer, vel og merke:)

- Deler som er delvis billige, med andre ord om jeg vil ha bremser, så trenger jeg ikke på merkeverksted og betale gull for en skive, like greit for min del å kjøpe på biltema.

- Grei komfort?

 

Dette er jo såklart mye å kreve på den prisklassen, men jeg forsøker likevel. Komfort og dieselforbruk er vel mercer i den prisen greie på, men da har de vel somregel gått 300.000+.

 

Jeg vil helst holde meg unna franske, italienske, volvo og eventuelt mitsubishi/nissan som ikke har en eneste del på biltema.

 

 

Hva mener dere? Krever jeg for mye, her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med en Opel Omega med diesel, 2,2l eller 2.5 ?

Finnes i stv og sedan, med manuell eller automatgir. Ganske grei kjørecomfort, og bakhjulstrekk som er et pluss, samt. billige deler og lett å fikse selv hvis det skulle skje noe. Opel har jo dårlig rykte på seg, men har hatt en slik bil tidligere som har gått over 300.000km og den gikk som en klokke og veldig lite tull med den. Til den prisklassen så ville jeg sagt det er et godt valg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig ville jeg vurdert å fikse opp i den du har. "Alle" motorer kan man få redusert forbruket nokså betydelig på bare med å gi de god service og gode oljer/væsker. Har selv en Citroen med 1.6 Hdi-motor, og selv om dette alt er en s.k. lavfriksjonsmotor og tipp-topp moderne med all sin styring, så har jeg senket forbruket fra 5.9-6l/100KM ned til 5.1-5.2l/100KM bare med bedre motorolje og litt tilsetning i drivstoffet.

Lenke til kommentar

Fikse: Joda, men som sagt så feiltenner denne BMWen noe grusomt, så jeg må fylle 98, ellers er det et realt orkester der. Dette er jo i teorien ikke bra for motoren, og jeg har skifta alt fra bankesensor, plugger, olje, bensinfilter osv. Med andre ord så må dette feilsøkes, som koster 1200,- timen på GS. Uansett så er vel forventa best-case-scenario for en 520 0.8 på langkjøring og 1.X i bykjøring.

 

Kremt og Iceman, skal se ann opelene!

 

Ellers er det bare å komme med forslag/erfaringer!

Lenke til kommentar

Er det fordi bilene har blitt mishandlet (slik som BWM-er blir), eller fordi bilene faktisk ikke er så altfor pålitelige?

Både og, mange har blitt mishandlet ja. Likevel er de ikke så altfor velbygd nei.

 

 

Jeg har kjørt BMW i 18 år nå og har muligens brukt rundt 30000.- tilsammen på alle de årene, da tar jeg ikke med vanlige service og slitedeler.

Og du har fulgt alle servicer til punkt og prikke på merkeverksted hvert eneste år?

Hva folk bruker fritiden sin til å skru på bil er ikke helt relevant egentlig.

Lenke til kommentar

Tror nok det er mye mishandling ute å går ja, men så er vel 4-cyl til BMW (e36-e46?) kjent for å få toppakninga revet i stykker rimelig fort?

 

Toppakning, clutch, ventiltetninger, stempelringer, bensinpumpe, m.m var nytt 2.000km før jeg kjøpte den, så dèt er jo greit nok. (Bortsett fra feiltenningen.)

 

Men jeg har stussa som sagt på mercedes, men jeg vet at alt etter 124-serien hadde angivelig et rust-problem, aner ikke åssen elektronikken er på de heller. Hadde osm sagt en S-124, makan til holdbarhet på en bil (OG MOTOR) har jeg aldri vært borti. Derimot er det litt gammelt nå, så spørs hvor lite den 3-litern bruker. (Min brukte en del, da det var justert både turbotrykk og dieseltrykk av forrige eier).

Lenke til kommentar

Gamle biler vil ikke være drivstoffgjerrige med mindre du kjøper en liten japse med liten motor. Gammel diesel med turbo er kanskje ikke det mest pålitelige heller. For å ikke prate om mengder rust.

 

Du kan jo ta diagnose på E39'en, kan være en sensor som har tullet seg og det er ikke så mye som skal til for å få motoren til å gå fint igjen.

Lenke til kommentar

Tror nok det er mye mishandling ute å går ja, men så er vel 4-cyl til BMW (e36-e46?) kjent for å få toppakninga revet i stykker rimelig fort?

 

Toppakning, clutch, ventiltetninger, stempelringer, bensinpumpe, m.m var nytt 2.000km før jeg kjøpte den, så dèt er jo greit nok. (Bortsett fra feiltenningen.)

 

Men jeg har stussa som sagt på mercedes, men jeg vet at alt etter 124-serien hadde angivelig et rust-problem, aner ikke åssen elektronikken er på de heller. Hadde osm sagt en S-124, makan til holdbarhet på en bil (OG MOTOR) har jeg aldri vært borti. Derimot er det litt gammelt nå, så spørs hvor lite den 3-litern bruker. (Min brukte en del, da det var justert både turbotrykk og dieseltrykk av forrige eier).

4-erne er nok ikke de beste, men det er nå 6-erne som er legendarisk kjent for å spise toppakninger da.

I tillegg til rust og alt det andre selvsagt.

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt BMW i 18 år nå og har muligens brukt rundt 30000.- tilsammen på alle de årene, da tar jeg ikke med vanlige service og slitedeler.

 

Jeg har kjørt BMW i 5 måneder, og har brukt ca 40.000kr i reparasjon allerede. Dette er en E90 fra 2008, gått under 100.000km. 

Når det er sagt, så er de utrolig god og komfortable å kjøre da.

 

For meg så høres det veldig meningsløst å gå fra en gammel BMW til en gammel Mercedes. Da ville jeg kjøpt en kjip Toyota og kjørt i fred. Kjøper du en gammel og billig "merkebil" så er det uansett stor sannsynlighet for at du må punge ut med reparasjon en eller annen gang snart.

Lenke til kommentar

Gamle biler vil ikke være drivstoffgjerrige med mindre du kjøper en liten japse med liten motor. Gammel diesel med turbo er kanskje ikke det mest pålitelige heller. For å ikke prate om mengder rust.

 

Du kan jo ta diagnose på E39'en, kan være en sensor som har tullet seg og det er ikke så mye som skal til for å få motoren til å gå fint igjen.

 

Har tatt diagnose, viser ingenting utrolig nok. :(

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Synd du ikke vil gå for Volvo. De har mange skuddsikre modeller i den prisklassen, og har i tillegg verdens beste seter. Ulempen er selvfølgelig at Volvo er litt truast og kjedelig — men de er faktisk veldig gode å kjøre.

Veldig synd det med Volvo. Det hadde vært et lett valg for meg med bakhjulsstrekk (eller AWD?) og bensinmotor. Volvo S60 Polestar er fin da, men koster et par millioner. De fleste Volvo-er er forhjulsdrevne. :/
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...