Gå til innhold

Sony Z5 Samletråd


fflex

Anbefalte innlegg

Jeg blir dessverre ikke imponert over disse bildene. Skarpe og fine i midten, men kantuskarpheten er ganske ekstrem. Spesielt nedre venstre hjørne. Om dette er representativt også for Z5, kan det se stygt ut for om dette blir min neste mobil. Får bare vente på flere inngående tester og se om dette gjelder alle z5c/z5.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg blir dessverre ikke imponert over disse bildene. Skarpe og fine i midten, men kantuskarpheten er ganske ekstrem. Spesielt nedre venstre hjørne. Om dette er representativt også for Z5, kan det se stygt ut for om dette blir min neste mobil. Får bare vente på flere inngående tester og se om dette gjelder alle z5c/z5.

Husk det er en vidvinkel.

Lenke til kommentar

Har iPhone 5S idag, men vurderer å bytte til Sony Z5 compact. Er lei av å ha 10% batteri når kvelden kommer, og har hatt iPhone i alle år så vil prøve noe nytt. Er det noen seriøse ankepunkter ved Z5 compact?

Seriøse? Nei.

 

Mulige?

  • Den har 720p skjerm, men du ser ikke pixlene pga skjermstørrelsen.
  • Kameraappen er ikke blandt de beste, men her skal de komme med en ny app snart. (Jeg er uansett fornøyd med bildene jeg har klart å ta til nå)
  • Ikke USB Type-C. Det hadde vært kult med type-c, men realistisk sett så lever vel micro-usb en stund til før type-c har blitt standard.
  • Rammen er plastikk. Jeg har den sorte og rammen føles ut som mykt metall og virker skikkelig premium. Jeg vet ikke hvordan det er med de andre fargene, men jeg føler rammen er skikkelig bra.

 

Hvis du vil ha en liten Android telefon med gode specs så er Z5C den eneste telefonen. Samtlige andre telefoner med tilsvarende specs er større.

 

Hva er viktig for deg? Kamera, batteri, skjerm? Hva "kan du ikke leve uten" i en mobiltelefon?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Disse testene er jeg veldig skeptisk til. For det første får Sonytelefonene altfor høy plassering. Z1 har ingenting så høyt på lista å gjøre. Og Lumia 925 skal liksom være en av Nokias beste? Mens Lumia 930/1520 ikke er med på lista engang? Nei, den kjøper jeg ikke.

 

Kan godt tenkes at Sony faktisk har det beste kameraet, men jeg stoler ikke på det fra akkurat den websiden.

 

Det er for mye rart som er ute og går på den lista der.

Endret av medlem-169651
Lenke til kommentar

720p skjerm går greit. iPhone 5S har 326 ppi mens Z5C har 319ppi. Greit med godt kamera, liker å ta bilder. Micro-usb går greit, men det er ganske greit å ikke måtte passe på hvilken vei du setter i kabelen - det kommer jeg til å savne. Kommer til å bruke deksel.

Hvordan er batteritiden? Hørt at Snapdragon 810 har varmeproblemer, merker du noe til det?

Lenke til kommentar

720p skjerm går greit. iPhone 5S har 326 ppi mens Z5C har 319ppi. Greit med godt kamera, liker å ta bilder. Micro-usb går greit, men det er ganske greit å ikke måtte passe på hvilken vei du setter i kabelen - det kommer jeg til å savne. Kommer til å bruke deksel.

Hvordan er batteritiden? Hørt at Snapdragon 810 har varmeproblemer, merker du noe til det?

Z5 er vistnok en av de første 810-mobilene som takler varmen pga den har bedre varmeledere. Mobilen kan bli varm, men aldri for varm.

 

Er normalt sett på rundt 50% batteri når dagen er over.

 

 

 

Disse testene er jeg veldig skeptisk til.

 

Er litt skeptisk til de testene selv. Har hatt 930, Z3 og Z5C selv. 930 tok de beste bildene, men det tok ofte et par forsøk å få det til. Z3 var skuffende i forhold.

 

Med Z5C så opplever jeg at bildene blir på linje med hva jeg opplevde på 930-en, men at jeg i mye større grad får et bra bilde hver gang. Husk at dxomark tester bilde+video, så det kan godt hende at de ikke er best på bilde-delen, men scorer overall best.

 

Edit: Husk at Dxomark tester forskjellige ting. Z5 scorer høyere enn andre på autofukus, flash og bildestabilisering.

Endret av Vakuum
Lenke til kommentar

 

Har iPhone 5S idag, men vurderer å bytte til Sony Z5 compact. Er lei av å ha 10% batteri når kvelden kommer, og har hatt iPhone i alle år så vil prøve noe nytt. Er det noen seriøse ankepunkter ved Z5 compact?

Seriøse? Nei.

 

Mulige?

  • Den har 720p skjerm, men du ser ikke pixlene pga skjermstørrelsen.
  • Kameraappen er ikke blandt de beste, men her skal de komme med en ny app snart. (Jeg er uansett fornøyd med bildene jeg har klart å ta til nå)
  • Ikke USB Type-C. Det hadde vært kult med type-c, men realistisk sett så lever vel micro-usb en stund til før type-c har blitt standard.
  • Rammen er plastikk. Jeg har den sorte og rammen føles ut som mykt metall og virker skikkelig premium. Jeg vet ikke hvordan det er med de andre fargene, men jeg føler rammen er skikkelig bra.

 

Hvis du vil ha en liten Android telefon med gode specs så er Z5C den eneste telefonen. Samtlige andre telefoner med tilsvarende specs er større.

 

Hva er viktig for deg? Kamera, batteri, skjerm? Hva "kan du ikke leve uten" i en mobiltelefon?

 

Dette er eksakt mine opplevelser etter 10 dager med tlf i bruk. Den helhetlige positive inntrykket ble ytterlige forsterket etter jeg la om til den offisielle #google now appen: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.launcher. Den ble rett og slett raskere og enda mer tråd i "vanilla nexus" filosofien min. Vil igjen vektlegge at skjermen er fantastisk. Tok fram z1c min istad, skjermen fremsto plutselig som gulaktig. Sammenlignet med z5c som jeg synes rett og slett har en fantastisk skjerm, selv under sterk sollys ute. Det er første gang jeg som mobilbruker opplever dette som bra nok. Nærmeste jeg har hørt som gjør det bra ute i sterk sollys er Nokia og MS-windows mobilene, som jeg har ingen erfaring med.

 

Edit: Vil tilføye at det av og til skjer random slowdowns, dvs smålagg. Tror dette skyldes optimalisering for på lik linje med Z og Z1 compact ble dette gradvis og tildels borte med nye oppdateringer. Ellers er den generelt meget rask.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

 

720p skjerm går greit. iPhone 5S har 326 ppi mens Z5C har 319ppi. Greit med godt kamera, liker å ta bilder. Micro-usb går greit, men det er ganske greit å ikke måtte passe på hvilken vei du setter i kabelen - det kommer jeg til å savne. Kommer til å bruke deksel.

Hvordan er batteritiden? Hørt at Snapdragon 810 har varmeproblemer, merker du noe til det?

Z5 er vistnok en av de første 810-mobilene som takler varmen pga den har bedre varmeledere. Mobilen kan bli varm, men aldri for varm.

 

Er normalt sett på rundt 50% batteri når dagen er over.

Høres ut som Z5C hadde gjort seg :) Kjøpe nå, eller vente til prisene synker?

Endret av Fish
Lenke til kommentar

 

 

720p skjerm går greit. iPhone 5S har 326 ppi mens Z5C har 319ppi. Greit med godt kamera, liker å ta bilder. Micro-usb går greit, men det er ganske greit å ikke måtte passe på hvilken vei du setter i kabelen - det kommer jeg til å savne. Kommer til å bruke deksel.

Hvordan er batteritiden? Hørt at Snapdragon 810 har varmeproblemer, merker du noe til det?

Z5 er vistnok en av de første 810-mobilene som takler varmen pga den har bedre varmeledere. Mobilen kan bli varm, men aldri for varm.

 

Er normalt sett på rundt 50% batteri når dagen er over.

Høres ut som Z5C hadde gjort seg :) Kjøpe nå, eller vente til prisene synker?

 

 

Har du tid til å vente nokre månader, så kan du fort spare 500-1000 kroner.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

 

 

Dette er eksakt mine opplevelser etter 10 dager med tlf i bruk. Den helhetlige positive inntrykket ble ytterlige forsterket etter jeg la om til den offisielle #google now appen: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.launcher. Den ble rett og slett raskere og enda mer tråd i "vanilla nexus" filosofien min. 

 

 

Endret til Google launcheren og det fungerte nice! Takk for tipset :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen eiere som har sett noe til lagg?

 

Ref:

Skulle akkurat til å oppdatere tråden om dette. I mine tidligere poster her denne uken har jeg nevnt dette med "random lagg" som jeg trodde skyldtes optimalisering. Vet ikke om det kan være andre årsaker: http://www.phonesreview.co.uk/2015/10/04/sony-xperia-z5-compact-overheating-issues-reported/

 

Om det er den samme videoen som lenket så referer jeg til dette under:

 

 

 

The Xperia Z5 Compact is the subject of reports from China saying that the device is running hot. It appears that when it begins getting too hot the screen gets sluggish and causes a problem with registering touch input. In fact some users report that the issue is severe enough that sometimes the handset doesn’t register touches at all. The reports also mention that some owners of the device are attempting to solve the problem by rebooting the Z5 Compact, but find this doesn’t always work.

 

UPDATE: We have removed the video from this article as it was brought to our attention that the title had changed. This implied that it was wrongly used by one of the sources to suggest overheating rather than a simple touch issue

 

 

 

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Irriterer meg faktisk litt at de ikke gikk for feks en Snapdragon 615, som er dugenes til absolutt alt - og da spesielt i 720p. Mindre varme, lavere pris og god ytelse. De skal absolutt tviholde på dette med "flagship CPU" som ikke er like relevant lenger. Snapdragon 810 er og var en fiasko, og selv om 615 også har hatt utfordringer så er den vel bedre enn 810 mht varme.

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Har hatt min Z5 Compact i noen dager nå. Det er mye jeg liker med telefonen, men jeg er ganske skuffet over det som skulle være en av styrkene til telefonen, nemlig batterikapasiteten. Nå kl 1430 er batteriet nede på 45%, og det var fulladet i dag morges. Dette er en klar forverring fra min gamle telefon, iPhone 5S. Denne lå som regel på over 60% etter et døgns bruk, og rundt 30% etter to døgn. Med tanke på at iPhonen har et batteri på kun 1560 mAh er det jo en enorm forskjell på hvordan systemet utnytter batteriet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...