Gå til innhold

Sony Z5 Samletråd


fflex

Anbefalte innlegg

 

Førsteinntrykket er bedre enn forventet. Kommer fra z1 compact og første jeg la merke til at skjermen er mer lyssterk og selve enheten passer *perfekt* i hånden. 

Hvordan er erfaringene mellom Z1C og denne så langt? Bare å komme med synspunkter og kommentarer :)

 

Den fingreavtrykk-leseren tok meg helt på senga. TLF ville "øve" inn ved at jeg trykte 10-15 ganger. Prøvde å provosere fram ved å "bomme litt" (som den ba om). Plutselig treffer den blink hele tiden, og det raskt.. Største overgangen er følelsen av kvalitetsinntrykket. Denne føles solid og bedre i hånden, er mer lyssterk og gir bedre farger (som jeg forventet) men det er mulig å se forskjell for har begge to foran meg, grunnet at jeg glemte å bestille nano-simkort. :p

Endret av Dukien
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Førsteinntrykket er bedre enn forventet. Kommer fra z1 compact og første jeg la merke til at skjermen er mer lyssterk og selve enheten passer *perfekt* i hånden. 

Hvordan er erfaringene mellom Z1C og denne så langt? Bare å komme med synspunkter og kommentarer :)

 

Den fingreavtrykk-leseren tok meg helt på senga. TLF ville "øve" inn ved at jeg trykte 10-15 ganger. Prøvde å provosere fram ved å "bomme litt" (som den ba om). Plutselig treffer den blink hele tiden, og det raskt.. Største overgangen er følelsen av kvalitetsinntrykket. Denne føles solid og bedre i hånden, er mer lyssterk og gir bedre farger (som jeg forventet) men det er mulig å se forskjell for har begge to foran meg, grunnet at jeg glemte å bestille nano-simkort. :p

 

 

Hviler du fingeren litt ekstra så skal den låse seg opp ganske kjapt nå du skrur på skjermen.

 

Hvordan er den fysiske kamera-knappen? Litt skeptisk til hvor bra den er. Den på Z3 er ikke så veldig bra så jeg bruker alltid skjermen til å ta bilde.

Lenke til kommentar

http://www.theguardian.com/technology/2015/sep/23/sony-xperia-z5-compact-review-best-smaller-smartphone

 

Henter min i posten ikveld (fra netonnet) oppdaterer tråden i helga med førsteinntrykk, sammenligning og erfaringer sammenlignet med de ander mobilene jeg har eid (Sony Z, compact z1, N5, GS4 etc)

 

 

 

Hvordan har inntrykket og erfaringene vært? Jeg er spesielt interessert i høre opp mot z1 compact da jeg har hatt den fram til nå..

Lenke til kommentar

 

 

http://www.theguardian.com/technology/2015/sep/23/sony-xperia-z5-compact-review-best-smaller-smartphone

 

Henter min i posten ikveld (fra netonnet) oppdaterer tråden i helga med førsteinntrykk, sammenligning og erfaringer sammenlignet med de ander mobilene jeg har eid (Sony Z, compact z1, N5, GS4 etc)

 

 

Hvordan har inntrykket og erfaringene vært? Jeg er spesielt interessert i høre opp mot z1 compact da jeg har hatt den fram til nå..

Dette er mine erfaringer etter en helg med Z5 Compact. Tidligere mobiler de siste årene i kronologisk rekkefølge: Nexus 4, GSIII, Sony Z, LG GT2, Sony Z2 og Sony z1 compact. Vil utheve formuleringene der hvor jeg tror du vil finne det relevant.

 

 

+ Føles mye mer solid å holde i hånden. Var bekymret for "gummi-utseendet" rundt ramma.

+ Føles mer vanntett, hanskemodus fungerer bra (med vinterhansker testet) og skjermen er lyssterk!

+ Design, i motsetning til z1 hvor det tilsynelatende er innganger, dekket av gummier "overalt" har dem gjort en mye bedre jobb at mobilen føles mer "hel" eller "minimalistisk". Noen vil kalle dette kjedelig. Baksiden frosty glass var behagelig og økte kvalitetsinntrykket. Spekulerer at "gummi" på sidene har gitt meg bedre dekning, hadde edge-dekning på tveita senter, nå 4G overalt. Med det sagt kan det skyldes det nye nano-simkortet (det gamle var ripete) og en z1 compact som tidligere fikk knust skjerm og sendt til reparasjon hvor antenna har fått seg en "smekk". Kan altså ikke utelukke at økningen i dekningen skyldes dette. Har mistet z1 utallige ganger uten å ødelegge den og er derfor fornøyd med hvor mye den har "tålt". Dette er også et av mine kriteriene for z5 compact; at den virker robust. Noe den virkelig gjør og har allerede mistet den på gulvet et par ganger.

+ Mest overraskende pluss: bloatware kan enkelt avinstalleres ved å holde ikonet inne!

 

-/+ So far er jeg ikke imponert over batteritiden under heavy bruk. Bruker snap, sjekker sosiale medier, har på google now og et par synk-programmer og går tom for batteri på kveldstid. Folk med andre forbrukermønster kan nok vente en solid batteritid og det anerkjennes at snap er en "batteri-tyv". La merke til at stanima-modus var slått av (trodde den var på men fikk varsel at snap og soundcloud "forcer" enheten til å bruke batteri, til tross for at jeg hadde lagt dem under "unntak-listen". Kan være bugg eller at jeg har surret og husker feil. Alt i alt føles batteritiden mer solid på 100% skjerm.

+/- Varmeutvikling, den notoriske snapdragon enheten hevdes å lede varme bedre. Det er også min erfaring, på det verste fikk jeg noen slowdowns ved å multitaske kamera,snap, youtube, face og laste opp til drive. Ble relativ varm, og z1 føles mye varmere i bruk med samme metode. Frosty glass på baksiden er deilig å holde hånden i.

+ Snap: Snap "hakker" i bruk, men du verden for et bedre bildekvalitet den sender. Mor og venner spurte meg "Har du fått deg ny mobil nå? Fete bilder du sender" (meningen var å ta bilder av solformørkelsen ikveld, men alarmen tapte mot søvnen denne runden)

 

+ Relativ fantastisk skjerm. Hver anmeldelse diskuterer skjerm i sollys, første gang jeg opplever at denne i sterk sollys (under skyfri himmel i Oslo September 27 på dagstid) gir et bilde som ikke plages av sollyset. Positivt overrasket for har tidligere hatet dette. Da får det være at den sammenlignet med andre toppmodeller ikke er "like bra" på andre områder. Vet ikke om denne også har sånn teit anti-screenbreaker som er horribel, men fingrene glir lettere og skjermen føles mer kvalitet, sammenlignet med z1 compact. Har hatt 5" 1080p skjerm og en 720p 4,6 føles ikke som noe hakk ned. Tror folk henger seg opp i specs her. 4,6 er nok i absolutt øverste største laget for meg som ønsker å ha herje med mobiler med en hånd uten å knote rundt. Fungerer greit når skjermen er våt (startet selvsagt å regne her om dagen så måtte teste.)

+ Lydkvalitet : Brukt disse : http://www.lydogbilde.no/test/hodetelefoner/10-tradlose-hodetelefoner-til-trening/jaybird-bluebuds-x

Spotify med remixing høres fantastisk ut, samme med soundcloud. Prøvde en eldre mp3-fil med funksjonen å utnytte dette og for meg som elsker lyd, er jeg fornøyd. Ikke høyere slik jeg opplevde det, men mye mer klarere. Frontspeakerne er mye bedre plassert og spiller sammenlignet med z1, klarere og høyere her også. Ser fram til å teste under en konsert førskommende november. Der var z1 horribel og evnet bare å fange opp støy.

+/- Programvare : Fortsatt ikke like snappy som Nexus 5, men signifikant raskere enn z1 compact. Tror det skyldes kodingen i sony sitt mot vanilla men det er et minus at 4.4.4 på N5 oppleves raskere i bruk enn 5.1.1 på z5 compact. Eks "tab" vinduet har et bittelite delay, dvs det tar tid fra du trykker til den responderer. Det lagger ikke og i bruk går det hele unna med en nydelig flyt. Dette er virkelig raskt og generell bruk er den rask og respons. Tror Sony har litt å gå på hva gjelder optimalisering av enheten. Mistenker at jeg har fått en meget tidlig enhet, for er tydeligvis en av de få som har fått den. Finner lite anmeldelser både på nett og youtube. Det kommer uansett mye artige programmer og den største fordelen er at denne minner meg mest om stock-android. Her må det også sies at smak påvirker og vanilla-android og nexus-enheten har jeg en forkjærlighet til. Alt i alt har jeg sansen for sony sitt oppsett og er et stort steg opp fra z1 compact. Samtidig er dette subjektivt og folk har forskjellige preferanser. Er du ute etter "clean og stock" oppsett er nok sony z5 variant det nærmeste du kommer per dags dato

+/- fingersensosren er virkelig sensitiv. På starten trodde jeg dette skulle være en fordel, og det er det for den treffer blink ofte og sony har laget smarte funksjoner (eksempel ved å koble til headsettet betyr at du er "aktiv" og kan velge å eksludere finger-avtrykk åpner. Kjekt å ha på trening. Men i lomma har jeg av og til fiklet og kommet borti tommelen og vips, ble den registrert. Har du våte fingrer, eller har spist pizza så vil sensoren slite.

 

+/- Prisen: Med de ørepluggene så kan det forsvares, som sagt har jeg allerede trådløse alternativer men 5600 kr er noe stivt, sammenlignet med andre alternativer her i Norge så ser det ut til å være dagens standard for nye toppmodeller. Var meget nære å ryke på en S6 edge med det spekulære men akk så lite praktiske designet.

Andre spørsmål her inne :

"Hvordan er den fysiske kamera-knappen? Litt skeptisk til hvor bra den er. Den på Z3 er ikke så veldig bra så jeg bruker alltid skjermen til å ta bilde."

Volum-knappene er plassert mer ned og er et verre sted å ha det, samtidig er det levbart og jeg ser kompromisset ved plasseringen av fingeravtrykk/åpnings-knappen som føles av høy kvalitet og er solid. Kamera-knappen er liten men responsiv og tar bilder raskt, meget raskt. Har ikke testet 0,3 sek påstanden men bildene som jeg har "provosert" fram ved høy hastighet har vært gode. Skal ut å ta et par bilder nå og redigere tråden med disse idag.

 

Oppsumert: Vi er i samme båt, er det andre spørsmål vil jeg besvare etter beste evne. Har brukt mye tid for å lete etter anmeldelser før jeg hentet disse, men fant svært få og valgte å gamble. Vil avslutte at jeg var skeptisk til å kjøpe disse, og heller vente på nexus-annonseringen. Angrer ikke, følelsen av å ha en solid, men "litt" tykk tlf i hånden (svart) som er vanntett og gir meg "alt" i en liten pakke er det jeg er ute etter. Er ikke bekymret om den detter på bakken (som har skjedd) og vil passe meg som har en aktiv hverdag.

 

De 1000kr-klokketlf har jeg ikke åpnet engang, men det finnes separate anmeldelser for disse.

Spiller ikke på mobil, men på PS4 og har dermed ikke testet spill. Om noen ønsker spesifikke spill kan jeg gjøre dette.

 

https://goo.gl/photos/QTGJfcvP9W6xPHZr7

Endret av Dukien
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

http://www.theguardian.com/technology/2015/sep/23/sony-xperia-z5-compact-review-best-smaller-smartphone

 

Henter min i posten ikveld (fra netonnet) oppdaterer tråden i helga med førsteinntrykk, sammenligning og erfaringer sammenlignet med de ander mobilene jeg har eid (Sony Z, compact z1, N5, GS4 etc)

 

 

 

Hvordan har inntrykket og erfaringene vært? Jeg er spesielt interessert i høre opp mot z1 compact da jeg har hatt den fram til nå..

 

Dette er mine erfaringer etter en helg med Z5 Compact. Tidligere mobiler de siste årene i kronologisk rekkefølge: Nexus 4, GSIII,  Sony Z,  LG GT2, Sony Z2  og Sony z1 compact. Vil utheve formuleringene der hvor jeg tror du vil finne det relevant.

Bra review :)

 

Det kan hende at noe av det du opplever er endringer fra kitkat til lollipop. Z-serien gikk noe ned på batteri med Lollipop. Og kjørende-apps-listen har blitt tregere fordi alle apps forblir åpne i lollipop så listen blir fryktelig mye lenger.

 

Du kan forresten skru opp hastigeten på animasjoner under utviklervalg, dette vil gi noe følelse av en raskere telefon. Utviklervalg -> Overgangsanimasjonsskala: 0,5x

 

Jeg har selv bestilt fra netonet nå, og venter spent på min enhet. Valgte såklart sort.

Lenke til kommentar

Vakuum: Takk hyggelig å høre, skal ut å ta bilder i det nydelige været nå. :) Tar meg en ekstra fridag med gaming og testing. Har måtte jobbe i helga og å skrive master gjør at mine erfaringer ble et par dager forsinket. 

Har endret (deaktivtert) overgangsanimasjons-skala for å få den til å oppleves raskest mulig. Takker uansett for tipset for det er nok flere her som ikke er klar over at dette aktiveres under "utviklings valg" (som må provoseres fram ved å klikke intents ) Bestilte også min fra netonnet og var overrasket at jeg kunne hente den allerede på torsdag. Også enig med hva du skriver om kit->lolli versjonene. Vi får se hva M 6.0 og optimalisering fra sony, Eksempel 5.0 --> 5.1 z1 compact gjorde enheten raskere. Det vil være nærliggende å anta at mobilen vil bli raskere i fremtiden.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Vakuum: Takk hyggelig å høre, skal ut å ta bilder i det nydelige været nå. :) Tar meg en ekstra fridag med gaming og testing. Har måtte jobbe i helga og å skrive master gjør at mine erfaringer ble et par dager forsinket. 

Kan du teste noen ting for meg?

 

Det skal gå å endre mellom 8MP og 20MP ved "superior auto" nå. Kan du ta bilde av samme ting/avstand i begge modus slik at vi kan sammenligne 8MP vs. manuell 8MP i photoshop utifra 20MP-bildet?

 

Prøv også å ta bilde ved å bruke kamera-knappen og det å trykke på skjermen for å ta bilde. Jeg opplever f.eks med Z3 at bildet ofte blir blurry hvis jeg bruker kamera-knappen pga litt risting.

Lenke til kommentar

 

Vakuum: Takk hyggelig å høre, skal ut å ta bilder i det nydelige været nå. :) Tar meg en ekstra fridag med gaming og testing. Har måtte jobbe i helga og å skrive master gjør at mine erfaringer ble et par dager forsinket. 

Kan du teste noen ting for meg?

 

 

Oppdaterte førstetråden med min testefaringer, her er linken: https://photos.google.com/share/AF1QipOnOoYHdUg-XSkI_3xwjo14Hd2DotYZ5h5s8bmRCihho-o7VxmzVsj5eCszaGV_gg?key=SWV2TENWcS05RGRaSlRIcFFuNTE4RGRjdExlWDR3 

 

Bare å trykke på info og bla igjennom de få bildene og noen raske sammenligninger. Prøvde i tillegg å la et av bildene være "hurtig" og med litt shaky kamera, det er de tre bildene med converso-skoa. Legger merke til at jeg ikke fikk tatt 23MP, noe jeg trodde. 

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

 

 

Vakuum: Takk hyggelig å høre, skal ut å ta bilder i det nydelige været nå. :) Tar meg en ekstra fridag med gaming og testing. Har måtte jobbe i helga og å skrive master gjør at mine erfaringer ble et par dager forsinket. 

Kan du teste noen ting for meg?

 

 

Oppdaterte førstetråden med min testefaringer, her er linken: https://photos.google.com/share/AF1QipOnOoYHdUg-XSkI_3xwjo14Hd2DotYZ5h5s8bmRCihho-o7VxmzVsj5eCszaGV_gg?key=SWV2TENWcS05RGRaSlRIcFFuNTE4RGRjdExlWDR3 

 

Bare å trykke på info og bla igjennom de få bildene og noen raske sammenligninger. Prøvde i tillegg å la et av bildene være "hurtig" og med litt shaky kamera, det er de tre bildene med converso-skoa. Legger merke til at jeg ikke fikk tatt 23MP, noe jeg trodde. 

 

 

Flott review du skrev tidligere. Men finner hverken bildene dine eller noe originaltråd?

Lenke til kommentar

 

 

 

Vakuum: Takk hyggelig å høre, skal ut å ta bilder i det nydelige været nå. :) Tar meg en ekstra fridag med gaming og testing. Har måtte jobbe i helga og å skrive master gjør at mine erfaringer ble et par dager forsinket. 

Kan du teste noen ting for meg?

 

 

Oppdaterte førstetråden med min testefaringer, her er linken: https://photos.google.com/share/AF1QipOnOoYHdUg-XSkI_3xwjo14Hd2DotYZ5h5s8bmRCihho-o7VxmzVsj5eCszaGV_gg?key=SWV2TENWcS05RGRaSlRIcFFuNTE4RGRjdExlWDR3 

 

Bare å trykke på info og bla igjennom de få bildene og noen raske sammenligninger. Prøvde i tillegg å la et av bildene være "hurtig" og med litt shaky kamera, det er de tre bildene med converso-skoa. Legger merke til at jeg ikke fikk tatt 23MP, noe jeg trodde. 

 

 

Flott review du skrev tidligere. Men finner hverken bildene dine eller noe originaltråd?

 

Får du ikke opp bildelenken? (den blå) Er blitt tatt seks "raske" bilder og lastet opp der. Om du ikke ser noe får jeg prøve utenom via google photos / drive.

Lenke til kommentar

Oppdaterte førstetråden med min testefaringer, her er linken: https://photos.google.com/share/AF1QipOnOoYHdUg-XSkI_3xwjo14Hd2DotYZ5h5s8bmRCihho-o7VxmzVsj5eCszaGV_gg?key=SWV2TENWcS05RGRaSlRIcFFuNTE4RGRjdExlWDR3 

 

Bare å trykke på info og bla igjennom de få bildene og noen raske sammenligninger. Prøvde i tillegg å la et av bildene være "hurtig" og med litt shaky kamera, det er de tre bildene med converso-skoa. Legger merke til at jeg ikke fikk tatt 23MP, noe jeg trodde. 

 

 

Den linken virker ikke.

 

Men denne virket:

https://photos.google.com/share/AF1QipOnOoYHdUg-XSkI_3xwjo14Hd2DotYZ5h5s8bmRCihho-o7VxmzVsj5eCszaGV_gg?key=SWV2TENWcS05RGRaSlRIcFFuNTE4RGRjdExlWDR3

 

Virker ikke som at det kameraet liker motlys noe særlig, veldig utbrent det partiet der sola kommer inn.

 

Hvorfor fikk du ikke tatt bilde i 23mp ?

Lenke til kommentar

Markerte 23mp og tok bilder, så antar jeg må ha vært utrolig diskré og bommet. Skal få tatt et par flere bilder idag men må igjen påpeke at snapchat med denne her er virkelig en batterityv og faller ned 20% over en natt, hvor den står for broparten. Skal prøve å lukke den manuelt og se om det er noen forskjeller.

Lenke til kommentar

Hadde samme erfaring med at snapchat var en batterityv på min Nexus 6, men det ble mye bedre etter jeg aktiverte "travel mode" i snapchat appen. Har du prøvd dette? Da slipper du at snapchat forhåndslaster snaps/discover/live etc. når du er på mobilnett. Du alikevel vil fortsatt få notifications som vanlig.

Endret av -sprut-
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Hadde vært moro å se et videoopptak i full HD fra denne. Gjerne med mye detaljer og bevegelser. Har hørt at Sonys påstand om "beste mobilkamera" ikke helt holder mål, så det hadde vært kjekt å se selv hva som er riktig.

Lenke til kommentar

Erfaringer så langt med Z5 Compact Sort. Hadde Z3 og 930 før dette.

 

Positivt

  • Denne både ser og føles premium ut. "Plastikk" er det siste jeg tenker på, og jeg tror den vil holde seg en god stund uten at den falmer som mange plast-mobilen gjør.
  • Det er kun en luke, og den trenger man aldri å åpne. Dette gjør at enheten føles mer "helhetlig" enn at det stikker ut åpninger over alt.
  • Rammen er laget slik at den stikker noen mm ut på begge sider. Dette burde hindre noen striper både foran og bak da det kun er rammen som er i kontakt med bordflaten.
  • Baksiden i frostet glass/plastikk er et steg opp fra fettmagneten som var før.
  • Fingeravtrykk-sensoren er genialt plassert og jeg tror jeg kommer til å bli fort vant til den.
  • Kameraet tar bra bilder og jeg føler den gjør det lettere å ta OK bilder i forhold til f.eks Z3 som ofte måtte prøve et par ganger.
  • Kameraet tar bilder i større grad "med en gang" enn før.
  • Skjermen er noe av det beste på 720p. Jeg klarer ikke se pixlene (noe jeg så på Z3C) og til vanlig bruk føles den like god ut som 1080p-en på Z3-en.
  • Høyttalerne er noe av det bedre jeg har hørt. Lite skurring og overraskende god lyd.
  • Veldig lite bloat, og enda nærmere stock android enn det Z3 var.

Negativt/Uvant

  • Z5 har en vidvinkellinse som gjør at man får mer seg mer rundt seg. Dessverre så er bildekvaliteten ut mot kantene betraktelig dårligere enn i midten.
  • Jeg føler Sony kan gjøre en bedre jobb med kamera-appen. Særlig områder som er litt blurry kommer dårligere ut på denne en andre enheter.
Endret av Vakuum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...