Gå til innhold

Sony Z5 Samletråd


fflex

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er usikker, har hatt z1 compact siden lauch og valget står mellom denne og S6.På en side er jeg keen på noe nytt, på en annen side setter jeg pris på at sony har en nær stock opplevelse samt at de er vanntette. Selfie-kamera ser ut til å ha blitt oppgradert og husker jeg rett så er det Sony materiale i kamera til S6, eller iallfall noen av modellene. Snapdragon 810 håper jeg er den nye modellen, blir det samme varmeproblemet som i Z3+ så vet jeg ikke. Avventer anmeldelser.

IMX240 brikken fra Sony sitter i tillegg til S6 også i Note4 og noen S5+ (Noen S5+ har IMX240 mens andre har Samsung sin Isocell som sitter i vanlig S5)

 

Selv har jeg IMX240 i min S5+ og er veldig fornøyd med bildekvaliteten. Min mor har Z1 og jeg synes bildekvaliteten på den er middelmådig. Min bror og hans samboer hadde begge Z3 compact og leverte dem på angrefrist pga dårlig kamera. De byttet begge til S5.

 

Hva er det Sony ikke får til ?? Samsung bruker jo Sony brikker å har mye bedre kamera. Den vanlige S5 har Samsung sin egen Isocell brikke, og den er også bedre enn Z3C.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Ny anmeldelse ute fra tek.no som egentlig gav meg svært lite: http://www.tek.no/artikler/test-sony-xperia-z5-compact/192854/3

De største minusene jeg ser går igjen er hvordan Sony prosesserer bildene. Den er litt for aggressiv på skarphet og kunne strengt tatt gjort en bedre jobb.

 

Ellers virker det jo som en skikkelig god toppmodell når det gjelder alt det andre. Noen av de positive tingene jeg ser går igjen:

  • God skjerm (selv om den er 720p)
  • Godt batteri/batteribruk
  • Takler 810 CPU-en bedre enn mange andre modeller pga bedre varmeledere
  • God plassering av fingerprint-sensoren
  • Gjennomgående god teknisk, (God lyd, bt4, ant+ etc..)

 

Får håpe Sony på sikt leverer en oppdatering til kameraet som gjør en bedre jobb. Her burde det være mer å hente.

Lenke til kommentar

@vakuum : Enig. Måten den har håndtert bilder på er noe skuffende, muligens en fremtidig update vil adressere dette. Avventer nye nexus annonseringen før jeg bestemmer meg helt. 5,2" skjerm er nok for stort for meg. Som du påpeker har z5 compact andre styrker som jeg ønsker, hhv batteritid og som lydentiuast; god lyd. Ser fram til utdypende tester.

Lenke til kommentar

 

De har ikke en gang holdt i mobilen. Det er ikke et eneste bilde i artikkelen som er deres.

 

Det der er en nyhetsartikkel, ikke en test. Dårlig av lyd og bilde å late som om de har testet mobilen..

 

Artikkelen er ihvertfall oppdatert med bilder av telefon i hånd og med LB-bakgrunn.

Og artikkelforfatter skriver i kommentarfeltet:

Alla bilderna verkar inte ha kommit med från det svenska testet. Men nu har jag uppdaterat det med en bild i början av testet som föreställer mobilen i min hand. Samt testbilderna med kameran. Så nog har vi testat den.

 

Ikke at jeg alltid tar LB sine tester seriøst ( ihvertfall ikke sammenlign-testene deres), men tror du kanskje har vært litt kjapt ute i denne saken her.

 

På meg blir det nok Z5 Premium om et par mnd'er.

 

 

 

Lenke til kommentar

 

 

De har ikke en gang holdt i mobilen. Det er ikke et eneste bilde i artikkelen som er deres.

 

Det der er en nyhetsartikkel, ikke en test. Dårlig av lyd og bilde å late som om de har testet mobilen..

 

Ikke at jeg alltid tar LB sine tester seriøst ( ihvertfall ikke sammenlign-testene deres), men tror du kanskje har vært litt kjapt ute i denne saken her.

Jeg var nok litt krass ja. Jeg får endre det til at jeg syns LB skrev en elendig test som ikke sa stort mer enn hva som Sony skriver selv, og at testen har få meninger og personlige erfaringer.

 

tek.no sin test er den første testen av Z5 jeg har sett som går i dybden og skriver litt. Dinside sin er ikke så verst den heller.

Lenke til kommentar

 

Det ryktes om en Z5 compact "premium" som kun skal lanseres i Japan. Med 4,6" 1080p skjerm og 4GB ram og et litt større batteri. Dette høres ut som en supertelefon man nesten burde kjøpe fra Japan ;) Men er det noe som tilsier at man ikke burde kjøpe telefoner derfra?

En ting som er verdt å få med seg er at de fleste telefoner som selges i Japan er operatørlåst. Kun Docomo går med på å låse opp telefonene sine, og det koster. 

 

Men det finnes butikker som selge ulåste telefoner. Kyoex f.eks.

 

En annen ting er at telefoner er mye dyrere i Japan enn i Norge.

 

 

Xperia Z3+ koster i skrivende stund 5490,- som billigste pris på prisjakt.no

 

et kjapt søk på Softbank.jp viser at Xperia Z4 koster i overkant av 81 000 yen om du kjøper uten abonnement, som er ca 5550,- kr i Norge. 

 

Å kjøpe gjennom Kyoex eller andre lignende aktører som gjør at telefonen ikke er operatørlast i Japan blir selvsagt en del dyrere.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ingenting jeg. Z3+ kom jo akkurat? Z4 eksisterer allerede men ikke i Norge? Og nå kommer Z5 allerede?  :dontgetit:

Z3+ og Z4 er "samme telefon". (Den heter Z4 i Asia og Z3+ i EU/US såvidt jeg kjenner til)

 

Z1, Z3 og Z5 har vært "store" 1-års lanseringer mens Z2 og Z3+/Z4 har vært mindre spec-bumps. Dette fordi Sony har til nå lansert en ny mobil hver 6 måned.

Endret av Vakuum
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

 

Xperia Z3+ koster i skrivende stund 5490,- som billigste pris på prisjakt.no

 

et kjapt søk på Softbank.jp viser at Xperia Z4 koster i overkant av 81 000 yen om du kjøper uten abonnement, som er ca 5550,- kr i Norge. 

 

Å kjøpe gjennom Kyoex eller andre lignende aktører som gjør at telefonen ikke er operatørlast i Japan blir selvsagt en del dyrere.

 

Men kjøpe den via Softbank er vanskelig fordi de kun selger til Japanske statsborgere eller mennesker med gyldig arbeidstillatelse(og selv da er det vanskelig). I tillegg er den låst til Softbank uansett om du kjøper med abo eller ikke.  De har ikke kultur for å låse opp mobiler der nede. Kun NTT Docomo som har rutiner for å gjøre akkurat det, og de tar seg betalt for gleden.

Lenke til kommentar

 

 

Xperia Z3+ koster i skrivende stund 5490,- som billigste pris på prisjakt.no

 

et kjapt søk på Softbank.jp viser at Xperia Z4 koster i overkant av 81 000 yen om du kjøper uten abonnement, som er ca 5550,- kr i Norge. 

 

Å kjøpe gjennom Kyoex eller andre lignende aktører som gjør at telefonen ikke er operatørlast i Japan blir selvsagt en del dyrere.

 

Men kjøpe den via Softbank er vanskelig fordi de kun selger til Japanske statsborgere eller mennesker med gyldig arbeidstillatelse(og selv da er det vanskelig). I tillegg er den låst til Softbank uansett om du kjøper med abo eller ikke.  De har ikke kultur for å låse opp mobiler der nede. Kun NTT Docomo som har rutiner for å gjøre akkurat det, og de tar seg betalt for gleden.

 

 

Ja, så for folk i utlandet som vil kjøpe telefon fra Japan så blir det jo dyrt, men for en gjennomsnittlig japaner så er det jo ikke så farlig=)  Og ja, man er låst til operatør, enten det er AU by KDDI, Softbank eller NTT Docomo, i enda større grad enn hva vi er her til Telenor og Netcom.

Lenke til kommentar

Førsteinntrykket er bedre enn forventet. Kommer fra z1 compact og første jeg la merke til at skjermen er mer lyssterk og selve enheten passer *perfekt* i hånden. Med "vanlige" hender betyr dette mye og det føles mer flyt å navigere i bildet. En ser kort og godt forskjell på skjermen om en kommer fra tidligere enheter. Oppleves so far veldig lyssterk. Skal presentere masteroppgaven min imorgen så får ikke tatt bilder og testet noe skikkelig. Oppdaterer i løpet av helgen med mine erfaringer og bilder. Det beste var overføring mellom tlf; NFC bekreft og vips var alt overført fra gamle til nye tlf. Lekende lett.

Om jeg har forstått det riktig så kommer denne uten den irriterende plast-filteret foran tlf som fort blir veldig ripete. Noen som vet mer om dette?

Edit: Husk å bestill nano-simkort til denne. :(

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...