Gå til innhold

Sony Z5 Samletråd


fflex

Anbefalte innlegg

http://www.sonymobile.com/no/products/phones/xperia-z5-compact/specifications/

 

Ser at Sony har tatt til fornuft når det gjelder vann. Med Z3 så hadde de jo promo-videoer av at folk tok bilder under vann. Mens nå ser det ut til at de promoterer i større grad at "enheten tåler å bli våt ved regn evnt skylle den i springen".

På spesifikasjonene har de skrevet følgende: "Xperia Z5 Compact er vanntett og støvbestandig, så du trenger ikke bekymre deg over en uventet regnskur, og du kan skylle av den under springen. Husk imidlertid at alle porter og deksler må være ordentlig lukket. Du må ikke senke hele enheten under vann eller utsette den for sjøvann, saltvann, klorvann eller væsker som for eksempel drikkevarer. Garantien gjelder ikke ved misbruk eller feilaktig bruk av enheten. "

 

Edit: Har hørt med Sony og de sier at endringen for Z5 er pga USB-kontakten er åpen. Så den tåler fortsatt vann, men ikke klorvann, saltvann og lignende da det kan ødelegge kontakten.

 

Så det kan se ut til at de har lært at promoer som dette var en dårlig ide? https://www.youtube.com/watch?v=x9aDM9XIcu4

Endret av Vakuum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-169651

"Det beste kameraet i en mobiltelefon" har jeg hørt før. Og ingen av de som skulle ha akkurat det klarte å levere.

 

Men jeg er optimist og håper at Sony har fått det til denne gangen. Skal bli interessant å se ordentlige tester av kameraet som også inkluderer videoopptak.

 

Er vi dessuten helt 100% sikre på at de 3 forskjellige modellene har 100% identisk kamera?

Lenke til kommentar

Er vi dessuten helt 100% sikre på at de 3 forskjellige modellene har 100% identisk kamera?

Alle kilder og spesifikasjoner sier at alle 3 modellene har samme kamera.

 

Hvor bra kameraet faktisk er og hvilke styrker/svakheter det har gjenstår å se. Men det ser ganske bra ut så langt, selv om det alltids kunne vært bedre.

Lenke til kommentar

http://www.sonymobile.com/no/products/phones/xperia-z5-compact/specifications/

 

Ser at Sony har tatt til fornuft når det gjelder vann. Med Z3 så hadde de jo promo-videoer av at folk tok bilder under vann. Mens nå ser det ut til at de promoterer i større grad at "enheten tåler å bli våt ved regn evnt skylle den i springen".

På spesifikasjonene har de skrevet følgende: "Xperia Z5 Compact er vanntett og støvbestandig, så du trenger ikke bekymre deg over en uventet regnskur, og du kan skylle av den under springen. Husk imidlertid at alle porter og deksler må være ordentlig lukket. Du må ikke senke hele enheten under vann eller utsette den for sjøvann, saltvann, klorvann eller væsker som for eksempel drikkevarer. Garantien gjelder ikke ved misbruk eller feilaktig bruk av enheten. "

Tja, den gamle z3'en min hadde jeg med og tok både film og bilder under vann. Det var ikke noe problem - ja rent bortsett fra at skjermen er nesten umulig å bruke under vann da. Godt med dedikert kamera knapp da. Men vanntett var den - no problem! Anbefaler å skylde den i ferskvann etter dykk. Spesielt nøye minijack porten.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Det ryktes om en Z5 compact "premium" som kun skal lanseres i Japan. Med 4,6" 1080p skjerm og 4GB ram og et litt større batteri. Dette høres ut som en supertelefon man nesten burde kjøpe fra Japan ;) Men er det noe som tilsier at man ikke burde kjøpe telefoner derfra?

En ting som er verdt å få med seg er at de fleste telefoner som selges i Japan er operatørlåst. Kun Docomo går med på å låse opp telefonene sine, og det koster. 

 

Men det finnes butikker som selge ulåste telefoner. Kyoex f.eks.

 

En annen ting er at telefoner er mye dyrere i Japan enn i Norge.

Endret av medlem-169651
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Noe jeg stusser litt på er at på Sonys produktside for Z5 Compact står det at den har opptil 32 GB lagringsplass. Betyr dette at de vil også slippe en 16 GB modell? Synes dette er lite da Android ikke akkurat er så glad eksterne minnekort for tiden.

 

Noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar

Noe jeg stusser litt på er at på Sonys produktside for Z5 Compact står det at den har opptil 32 GB lagringsplass. Betyr dette at de vil også slippe en 16 GB modell? Synes dette er lite da Android ikke akkurat er så glad eksterne minnekort for tiden.

 

Noen som vet noe om dette?

Jeg tror det har noe med at en del er reservert for firmwaren.

 

Lenger nede på siden står følgende: 

 

 

**Minnet består av ca. 5 GB fastvare og 27 GB intern lagring for musikk, bilder, filmer, nedlastede apper og appdata.
Lenke til kommentar

Ja, jeg ser at det kan tolkes slik også. Men er ikke helt sikker på at det er det de mener.

Det er godt nok skrevet til at den norske modellen vil inneholde 32GB. Kjenner ikke til om de har planlagt en 16GB variant, men alle steder jeg har lest så har det stått 32GB.

 

Husk at Z-serien er flagskip. Så tviler på at du vil finne en Z5 med mindre enn 32GB.

Lenke til kommentar

 

http://www.sonymobile.com/no/products/phones/xperia-z5-compact/specifications/

 

Ser at Sony har tatt til fornuft når det gjelder vann. Med Z3 så hadde de jo promo-videoer av at folk tok bilder under vann. Mens nå ser det ut til at de promoterer i større grad at "enheten tåler å bli våt ved regn evnt skylle den i springen".

På spesifikasjonene har de skrevet følgende: "Xperia Z5 Compact er vanntett og støvbestandig, så du trenger ikke bekymre deg over en uventet regnskur, og du kan skylle av den under springen. Husk imidlertid at alle porter og deksler må være ordentlig lukket. Du må ikke senke hele enheten under vann eller utsette den for sjøvann, saltvann, klorvann eller væsker som for eksempel drikkevarer. Garantien gjelder ikke ved misbruk eller feilaktig bruk av enheten. "

Tja, den gamle z3'en min hadde jeg med og tok både film og bilder under vann. Det var ikke noe problem - ja rent bortsett fra at skjermen er nesten umulig å bruke under vann da. Godt med dedikert kamera knapp da. Men vanntett var den - no problem! Anbefaler å skylde den i ferskvann etter dykk. Spesielt nøye minijack porten.

 

 

Sony har endret på plicyen sin i forbindelse med Z5 lanseringen at deres telefoner ikke skal senkes ned i vann. Har du gjort dette og telefonen blir vannskadet så får du ikke noe på garantien mer. Derfor de bare skriver at den tåler regn.

 

Derfor er det ikke flere reklamefilmer hvor folk tar bilder under vann.

Lenke til kommentar

 

 

 

Sony har endret på plicyen sin i forbindelse med Z5 lanseringen at deres telefoner ikke skal senkes ned i vann. Har du gjort dette og telefonen blir vannskadet så får du ikke noe på garantien mer. Derfor de bare skriver at den tåler regn.

 

Derfor er det ikke flere reklamefilmer hvor folk tar bilder under vann.

 

Hovedargumentet deres er at den eksponerte usb-kontakten ikke tåler det. Men jeg syns det egentlig bare er sunn fornuft at de går litt tilbake på hvor vanntette de er, iallefall i reklamene sine. Jeg syns det er flott at telefonen takler litt regnvann og fjellturer, men jeg trenger ikke ha den med meg i dusjen eller ta undervannsbilder.

Lenke til kommentar

 

De har ikke en gang holdt i mobilen. Det er ikke et eneste bilde i artikkelen som er deres.

 

Det der er en nyhetsartikkel, ikke en test. Dårlig av lyd og bilde å late som om de har testet mobilen..

 

 

Og det vet du alt om? L&B bruker så og si bestandig produsentenes egne bilder i sine tester. Ser nå ut som de har kjørt AnTuTu Benchmark test på den ut ifra det ene bildet i testen.

 

benchmarkxperia_75c.jpg

Lenke til kommentar

 

 

De har ikke en gang holdt i mobilen. Det er ikke et eneste bilde i artikkelen som er deres.

 

Det der er en nyhetsartikkel, ikke en test. Dårlig av lyd og bilde å late som om de har testet mobilen..

 

 

Og det vet du alt om? L&B bruker så og si bestandig produsentenes egne bilder i sine tester. Ser nå ut som de har kjørt AnTuTu Benchmark test på den ut ifra det ene bildet i testen.

De 2 eneste tingene som hinter til at de har holdt i telefonen (kanskje på IFA?) er "Vanskelig å komme til fingeravtrykkleseren om mobilen ligger på bordet." og benchmark-bildet (som jeg ikke har funnet andre steder).

 

Hva som tyder for at de ikke har testet telefonen særlig lenge:

 

  • Det finnes INGEN reviews av Z5 ennå som ikke er fra IFA eller pre-production enheter. (Jeg syns det er rart at L&B er eneste nettside i verden som kan skilte med en test)
  • Testen består nesten utelukkende av å liste opp spesifikasjoner og lite detaljer som ikke er kjent fra før.
  • Savner meninger. Ordlyden i teksten er nesten som en reklameside for Z5.

Etter å ha lest igjennom testen en gang til vil jeg tippe de har fått leke med telefonen på IFA og skrevet artikkelen utifra det. Det kan jo hende de faktisk har en enhet, men isåfall er det bare en ekstremt dårlig skrevet artikkel. Ordlyden i testen er lignende det andre sider bruker når de skriver om nyheter som kommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Suget etter ny tlf vart for stort og Z5 Compact er bestilt!

Eg er spent på korleis Z5C vil stå seg mot Z3C, spesielt med tanke på batteritid. Noko som tydar på at Z5C ikkje når heilt opp er oppgitt batteritid:

Z5C: Stand-by Up to 520 h (2G) / Up to 520 h (3G)

z3C: Stand by Up to 880 h (2G) / Up to 920 h (3G)

 

Oppgitt brukstid ved musikk: Z5C Up to 77 h VS: Z3C Up to 110 h

Specs henta frå http://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=7535&idPhone2=6538

 

Kjipt om dette skulle merkast, då konkurransefortrinnet ift andre toppmodellar minskar. Spørsmålet blir om forskjellen er merkbar? Når kan vi forvente første "skikkelege" test? 

Lenke til kommentar

Kjipt om dette skulle merkast, då konkurransefortrinnet ift andre toppmodellar minskar. Spørsmålet blir om forskjellen er merkbar? Når kan vi forvente første "skikkelege" test? 

Hvis du slår av "Google nå" og posisjonslogging så får du ganske drastisk økning i batteritid. Gitt såklart at du ikke bruker/bryr deg om de automatiske google nå tingene som du ellers ville fått.

  • Google instillinger-appen, Søk og Nå, Nå-kort, "Vis kort": Slå denne av
  • Instillinger, Sted, Google posisjonslogg: Slå denne av

Det er en del ting i Z5 som gjør at den kan trekke mer strøm enn f.eks Z3. På 4G kan den bruke flere tilkoblinger samtidig, noe som gir mulighet for 500mbit og bedre tilkobling, men også litt dårligere batterilevetid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...