Gå til innhold

Kan arbeidsgiver se dine tidligere jobber?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg lurte på om arbeidsgivere kan se hvor du har jobbet før?

 

La oss si at jeg har jobbet på en matbutikk, men velger å ikke ha den med på CVen, og søker nå til å jobbe i en klesbutikk. Kan den nye arbeidsgiveren se hvor jeg har jobbet før, og evt stille spørsmål om det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er jo student, så jeg har ikke noen tomme hull på CVen, jeg tenker da på deltidsjobber, som jeg da f.eks ikke putter inn. Sosiale medier osv, legger jeg ikke informasjon om hvor jeg har jobbet tidligere, så det jeg rett og slett lurer på er om de har tilgang til jobbhistorikken min/hos hvem jeg har skattet hos tidligere?

Lenke til kommentar

De kan se det på skattekortet ditt gjennom www.skatteetaten.no

Når de henter skattekortet så får de en liste over alle dine tidligere arbeidsplasser på skatteetaten.

Du kan også se hvilke arbeidsgiver som har snoket rundt i ditt skattekort også.

Så de kan se deg og du kan se dem.

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

De kan se det på skattekortet ditt gjennom www.skatteetaten.no

Når de henter skattekortet så får de en liste over alle dine tidligere arbeidsplasser på skatteetaten.

Du kan også se hvilke arbeidsgiver som har snoket rundt i ditt skattekort også.

Så de kan se deg og du kan se dem.

 

Var akkurat dette jeg tenkte på. Så de kan se at jeg har jobbet på dette stedet tidligere, hvis jeg har f.eks brukt frikort på den jobben?

Hvordan vet man om de har snoket rundt?

Lenke til kommentar

 

De kan se det på skattekortet ditt gjennom www.skatteetaten.no

Når de henter skattekortet så får de en liste over alle dine tidligere arbeidsplasser på skatteetaten.

Du kan også se hvilke arbeidsgiver som har snoket rundt i ditt skattekort også.

Så de kan se deg og du kan se dem.

 

Var akkurat dette jeg tenkte på. Så de kan se at jeg har jobbet på dette stedet tidligere, hvis jeg har f.eks brukt frikort på den jobben?

Hvordan vet man om de har snoket rundt?

 

 

Vises bare opp når du har betalt skatt. Betaler du ikke skatt så kan ikke de se hvor du har jobbet.

På skatteetaten kan du sjekke hvilke arbeidsgivere som har tatt ut skattekortet ditt.

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

Det er bare du som kan se hvilke arbeidsgivere som har hentet skattekortet ditt. Hvis du logger inn på Altinn og ser en melding om skattekort, står det hvilke arbeidsgivere som har hentet skattekortet ditt hvilket år og på hvilken dato. Dette blir du også varslet om på mobil og/eller e-post hver gang en ny arbeidsgiver henter skattekortet ditt.

 

Her står det også:

"Alle arbeidsgivere som skal utbetale trekkpliktige ytelser til deg har rett til å hente skattekortet ditt, og de kan gjøre dette elektronisk. Det elektroniske skattekortet inneholder kun informasjon om trekktabell og/eller prosent og kommunenummer."

 

Hvis du har flere arbeidsgivere og forskjellige trekk hos hoved- og biarbeidsgiver, er det ditt ansvar å varsle arbeidsgiverne om hvilken del av skattekortet de skal forholde seg til. De kan ikke se noe informasjon om hverandre hos Skatteetaten eller på skattekortet ditt.

 

Det korte svaret er altså nei, din nåværende arbeidsgiver kan ikke se hvor du har jobbet før hvis ikke informasjonen finnes tilgjengelig for alle gjennom google, facebook eller liknende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er ikke uvanlig, men det er ganske risikabelt. Hva om rekruttereren gjør en bakgrunnsjekk på den falske referansen din? Eller ringer sentralbordet hos bedriften du påstår å ha jobbet i, og spør seg fram derfra?

 

Du skal ha ganske mye å vinne på dette for at det skal være verdt risikoen.

Lenke til kommentar

 

Så jeg kan finne på en del jobber og legge de til på CV-en for at den ser bedre ut? (Jeg har erfaring i lignende jobber og falsk referanse kan jeg fikse enkelt)

Hvis du har erfaring fra lignende jobber kan du vel bare bruke de? Og hvorfor ønsker du ikke å oppgi noen av jobbene dine på cv'en?

 

Jeg bruker de jeg har, men i tillegg kan jeg legge til fler så det ser ut som om jeg har mer erfaring

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...