Gå til innhold

Hvem kan hjelpe meg å scanne store mengder negativ film og dias?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg ønsker hjelp til å scanne 35mm negaitv og dias.  Det er snakk om store mengder, sikkert 10 000 negativer og 2000 dias (i ramme).

 

Formålet er todelt:

- Backup av minner i tilfelle noe skulle skje med papirkopi eller original film

- Lettere tilgjengelighet for å mimre (primært skjermvisning).

 

Kravene til kvalitet er således ikke skyhøye, men det skader ikke at resultatet gjør at man bli glad.

 

Jeg har ingen ambisjon om å gjøre dette selv.  Noen som kan tipse om hvilke fagfolk som gjelder i 2015?  Jeg er åpen for å sende til utlandet dersom det er gevinster å hente nytte/kost-messig (samtidig som transporten er sikker).

 

Digitalisering av en god del gammel 8mm smalfilm står også på programmet, så noen hint om det også tas imot med takk.

 

 

 

/r

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
raathass, den 02 Aug 2015 - 22:56, sa:

Hei.

 

Jeg ønsker hjelp til å scanne 35mm negaitv og dias.  Det er snakk om store mengder, sikkert 10 000 negativer og 2000 dias (i ramme).

 

Formålet er todelt:

- Backup av minner i tilfelle noe skulle skje med papirkopi eller original film

- Lettere tilgjengelighet for å mimre (primært skjermvisning).

 

Kravene til kvalitet er således ikke skyhøye, men det skader ikke at resultatet gjør at man bli glad.

 

Jeg har ingen ambisjon om å gjøre dette selv.  Noen som kan tipse om hvilke fagfolk som gjelder i 2015?  Jeg er åpen for å sende til utlandet dersom det er gevinster å hente nytte/kost-messig (samtidig som transporten er sikker).

 

Digitalisering av en god del gammel 8mm smalfilm står også på programmet, så noen hint om det også tas imot med takk.

 

 

 

/r

Ser du  ikke har fått noe respons her ... men har du fått noen svar?

Jeg kunne ha tatt en sånn jobb, men du er klar over at det er en betydelig arbeidsmengde? I full oppløsning (4000dpi/140MB DNG RAW eller TIFF) med en Nikon LS5000 og 2 pass så snakker vi om rundt 4-600 skannertimer ... så i praksis er det snakk om kanskje så mye som 6-700 arbeidstimer (1000 timer hvis man skal gjøre enkle justeringer) ... I tillegg kommer forbruksmaterialet og harddisk til lagring av bildene.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...