Gå til innhold

[Løst] Tråden for opptak til Politihøgskolen 2016


Helflat

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hei folkens,

 

Hvordan ligger dere ann mtp treningen? Hva synes dere er de største utfordringene? :)

Hei:)

Jeg kan føye til at en god del sliter med svømming før opptak. Er godt tips er å være mye i bassenget mndene fremover. Masse lykke til!

 

 

Ja, får kaste meg ut i poolen ;)

Hvor ofte trente du kondisjon før opptak, mtp. løpetesten? :)

Endret av Cecci
Lenke til kommentar

Hei, dette er spørsmål angående Samordnaopptak. Håper noen kan svare :)
 

1. Jeg flyttet for noen måneder siden og trodde at jeg meldte inn postendring til folkeregisteret, har visst ikke gjort det riktig likevel. Jeg flyttet riktignok ikke så langt, det var omtrent 5 km unna.

Samordna opptak henter adressen direkte fra folkeregisteret, som er gamle adressen A. Mens jeg bor på nye adressen B. Har gått inn i folkeregisteret og fått endret det til nye adressen B. Men av en eller annen grunn så vises fremdeles gamle adressen A på profilet mitt på Samordna opptak sin side. Er det en slags forsinkelse som gjør at Samordna opptak ikke har fått oppdatert adressen fra Folkeregisteret siste få dagene?

Det blir dumt hvis viktige brev og meldinger fra Samordna opptak og skoler havner på den gamle adressen som ikke eksisterer lenge.

Jeg kan eventuelt løse dette ved å bestille ettersending fra Posten neste 5 månedene, koster litt penger men.

Jeg aner heller ikke hvordan man kontakte Samordna opptak direkte for å få svar, har sendt et forspørsel til Folkeregisteret om problemet, venter på svar enda. 

 

2. Da jeg logget meg in 1 februar for å søke, så jeg at mitt elektronisk vitnemål var der som den skal. Men idag sjekket jeg dokument-siden og den var borte vekk. Ingen panikk siden jeg har original papirversjonen tilgjengelig, tok bilde av den med mobilen og lastet opp både for- og baksiden. Men veldig merkelig at dette skjedde. Jeg skal nok dra til min videregående skole og spørre dem hva som har skjedd. Noen andre som har opplevd at det elektroniske vitnemålet sitt forsvinner?

Lenke til kommentar

 

 

Hei folkens,

 

Hvordan ligger dere ann mtp treningen? Hva synes dere er de største utfordringene? :)

Hei:)

Jeg kan føye til at en god del sliter med svømming før opptak. Er godt tips er å være mye i bassenget mndene fremover. Masse lykke til!

 

 

Ja, får kaste meg ut i poolen ;)

Hvor ofte trente du kondisjon før opptak, mtp. løpetesten? :)

 

Kanskje jeg kan hjelpe litt med svømmedelen.

Jeg svømmer bryst, ikke crawl. Crawl hadde nok gått raskere, men siden hele mitt liv har jeg lært og holdt meg til bryst-svømming og det ville bli altfor komplisert å lære crawl "from scratch".

Første forsøk tok meg 3 minutter. Nå er jeg ganske trent ellers, trente 3 år på styrkedelen, som jeg forøvrig klarer med glans nå.

Tok meg et par dager, kjøpte et par svømmebriller, og lærte ¨det med "Balanse, lengde og rotasjon" og riktig vending teknikk. Tiden gikk ned til 2 minutter og 15 sekunder. Og jeg har 9 klipp igjen av det 10-klipp svømmekortet jeg kjøpte, Har stor tro på at jeg klarer under 2 minutter når de resterende 9 klippene blir brukt opp :)

 

Du kan lære mer om hva jeg mener med "Balanse, Lengde og Rotasjon" i vannet i denne videoen her, går til 19:36  

Lenke til kommentar

 

 

Hei folkens,

 

Hvordan ligger dere ann mtp treningen? Hva synes dere er de største utfordringene? :)

Hei:)

Jeg kan føye til at en god del sliter med svømming før opptak. Er godt tips er å være mye i bassenget mndene fremover. Masse lykke til!

Ja, får kaste meg ut i poolen ;)

Hvor ofte trente du kondisjon før opptak, mtp. løpetesten? :)

:) jeg løp 4*4 to ganger i uken ca 4mnd før opptak. La også inn ei rolig langkjøring om jeg hadde energi nok. Opptaket gikk strålende! Ingenting å bekymre seg for:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

 

Har et par spørsmål, mulig de har blitt svart på tidligere, men spør uansett.

 

Har nettopp søkt PHS for første gang på Samordna Opptak. Der står det at jeg må ha et elektronisk vitnemål. Dessverre har jeg ikke noe slikt liggende inne i databasen deres. Er til sommeren 4 år siden jeg var ferdig på VGS, og etter hva jeg husker måtte jeg ikke ha noe slikt da jeg søkte meg inn på den forrige utdanningen min. Så det jeg lurer på er:

 

1. Må jeg selv laste inn dette elektroniske vitnemålet mitt, og hvordan gjør jeg det?

 

2. Jeg har ikke tatt opp noen fag, men har fullført en bachelorgrad, i tillegg til at jeg har blitt 4 år eldre. Legges disse poengene inn automatisk, eller må jeg selv gjøre noe?

 

3. Hva er neste step nå, når jeg får gjort det over? Vil jeg motta et brev i posten eller mail etter 1.mars, for så å dra til legen, eller er det noe annet som må gjøres?

 

 

Mulig det står godt forklart på nettet noe sted, men har ikke funnet det, og vil nødig ødelegge muligheten min på søknadstull.

 

Blir svært glad for hjelp :)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har et par spørsmål, mulig de har blitt svart på tidligere, men spør uansett.

 

Har nettopp søkt PHS for første gang på Samordna Opptak. Der står det at jeg må ha et elektronisk vitnemål. Dessverre har jeg ikke noe slikt liggende inne i databasen deres. Er til sommeren 4 år siden jeg var ferdig på VGS, og etter hva jeg husker måtte jeg ikke ha noe slikt da jeg søkte meg inn på den forrige utdanningen min. Så det jeg lurer på er:

 

1. Må jeg selv laste inn dette elektroniske vitnemålet mitt, og hvordan gjør jeg det?

 

2. Jeg har ikke tatt opp noen fag, men har fullført en bachelorgrad, i tillegg til at jeg har blitt 4 år eldre. Legges disse poengene inn automatisk, eller må jeg selv gjøre noe?

 

3. Hva er neste step nå, når jeg får gjort det over? Vil jeg motta et brev i posten eller mail etter 1.mars, for så å dra til legen, eller er det noe annet som må gjøres?

 

 

Mulig det står godt forklart på nettet noe sted, men har ikke funnet det, og vil nødig ødelegge muligheten min på søknadstull.

 

Blir svært glad for hjelp :)

1. Ta kontakt med den videregående skolen du gikk på. Det er de som må legge inn elektronisk vitnemål.

 

2. Du må selv dokumentere at du er kvalifisert til 2 ekstra konkurransepoeng. Du må vel sende inn dokumentasjon med følgesskjema som kommer i mars. Alderspoeng kommer automatisk :)

 

3. Du får følgesskjema en eller to uker ut i mars måned. Det må du sende inn innen 20. mars. Du kan ta å fikse legeerklæring allerede nå, den kan bare ikke være eldre enn 6 måneder. Greit å bli ferdig med det :) Ta kontakt med fastlegen din, si at du trenger å få gjort noen tester opp mot opptaket til PHS. Skriv ut skjemaet fra hjemmesidene til PHS og ta med til legen :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

 

 

Hei!

Skal søke phs dette året, og har et spørsmål angående vedlegg på vandel.

Jeg har et forelegg i en trafikksak, tok kontakt med phs og fikk til svar at jeg kunne vurderes for opptak etter 3 år. Det er nå i overkant av 3 år siden jeg fikk dette forelegget (trafikksak, vtrl §3) og har ikke noe annet på vandelen. På følgeskjemaet står der oppført en vandels rubrikk, med vedleggsnummer, er det vandelsattest fra politiet jeg skal legge ved eller skal jeg skrive selv hva årsaken og hva jeg ble dømt for? 

Har dere fått følgesskjema allerede? Trodde ikke det ble sendt ut av Samordna opptak før etter søknadsfristen 1. mars. Anbefaler at du ringer til PHS igjen og spør de på opptakskontoret der.

 

Har man et fag som gym på phs? Og hva gjør man i det? Jeg greier ikke ballspill men min fysiske form er kjempe bra

Vi har faget Fysisk trening. En del teoretisk kunnskap. Tanken er at du skal kunne være din egen trener. Faget har obligatorisk oppmøte. Det er ikke noe standard "gym" fra grunnskolen med bl.a. ballspill o.l. Her går det i kondisjon og styrketrening, samt førstehjelp og livredningskurs i vann.

 

Lurer litt på om jeg kanskje har for dårlig karakterer til å komme inn i år også, og har begynt å tenke litt på om jeg skal søke meg til fengselsutdanning før jeg går videre til phs. De har opptak etter samordna opptak, så får uansett svar (evt. avslag) fra phs først. Noen som har erfaring om dette kan være en fordel eller sikter jeg meg feil inn?

Om du ikke kom inn i fjor pga. for dårlige karakterer og ikke har forbedret disse, så anbefaler jeg deg å la være å søke. Spar deg tida. Karaktersnittet på PHS kommer til å være minst like høy som i fjor, om ikke høyere. Ta opp fag, få deg 47 eller 48 konkurransepoeng, og søk på nytt da.

 

 

Lurer litt på om jeg kanskje har for dårlig karakterer til å komme inn i år også, og har begynt å tenke litt på om jeg skal søke meg til fengselsutdanning før jeg går videre til phs. De har opptak etter samordna opptak, så får uansett svar (evt. avslag) fra phs først. Noen som har erfaring om dette kan være en fordel eller sikter jeg meg feil inn?

Om jeg ikke tar helt feil får man vel rundt 300.000,- i året som student ved kriminalomsorgen. Dette igjen fører til et års plikttjeneste i et eller flere av landets fengsler.

 

Tenk at når du er  i praksis som politistudent, så jobber du for staten på penger du har lånt deg til. Mens når du er i praksis i et fengsel får du en normal årslønn og unngår lån. Er det fordi kriminalomsorgen sliter med rekruttering? 

Når vi først er inne på det, så er jeg for at man innfører en slags lærlinglønn for B2-studenter. Dette trenger ikke å være mer enn at man får hjulene til å gå rundt og kan unngå studielån. Dette er vel en av bakdelene med at det gikk fra etatskole til høgskole i sin tid. Før i tiden fikk man lønn som aspirant.

 

Kriminalomsorgen sliter ikke med rekrutteringen p.d.d. Utdanningen deres har blitt meget populær de siste årene, delvis på grunn av at det er en betalt utdanning, samt at de har gått bort fra kravet om gjennomført verneplikt. Nå kreves det bare generell studiekompetanse. De har også et nytt og toppmoderne skolebygg på Lillestrøm (?).

Hadde ikke forundret meg om de på lengre sikt ønsker å bli en høgskole selv.

 

Lærlinglønn hadde vært topp, men dessverre går det nok ikke grunnet at det er (som du nevner) blitt høgskole. Dette er jo et politisk spørsmål egentlig. Hadde det vært opp til meg så skulle alle som går slike bachelor-utdanninger hvor man tilbringer tid i praksis (politi, sykepleiere, barnehagelærere, osv osv) i det minste fått lærlinglønn.

Du kan alltids be din "lokale" PF Studentene-tillitsvalgt om å ta det opp på neste styremøte der.

 

PF har tatt det opp med jevne mellomrom og uttalte vel senest i 2014 at de ikke ønsker å ta opp kampen igjen på grunn av ressurser.

http://www.dn.no/talent/2014/09/11/2156/Utdannelse/-mange-m-ha-hjelp-hjemmeframen

http://www.politiforum.no/no/nyheter/2014/september/%E2%80%93+Kan+ikke+leve+av+suppe+n%C3%A5r+vi+skal+bygge+muskler.d25-T2lzO0t.ips

https://www.pf.no/Politistudenter+jobber+gratis.d25-TwZLK1b.ips

https://www.pf.no/L%C3%B8nn+under+praksis%3F.d25-TxdHWYq.ips "Politiets Fellesforbunds ønske om utredning av lønn under praksis er sterkt forankret hos PF studentene – som har hatt dette som tema i mange år." - Dette var i 2010!

 

Jeg mener ikke at lønn skal være noe motivasjonsfaktor, for motivasjon har jeg ikke opplevd mangel på blandt praksisstudenter (heller tvert i mot), men det er mer et grunnleggende prinsipp rundt det å ta opp lån for å arbeide for staten. Jeg er fult klar over at det koster penger å ha oss i praksis - det krever praksisansvarlige, tilrettelegging, kursing, materiell osv, men det koster også for en elektrobedrift å gi lærlinger verktøy, kurs, verneutstyr osv.

 

Nå sitter ikke jeg med fullstendig kunnskap hva økonomistyring i praksisåret angår, men jeg går ut i fra at det er PHS som gir penger til politidistriktet for å ta i mot studenter. X antall kroner per student. Man burde satt av X antall kroner i praksislønn, mot at distriktet betalte en viss % av dette igjen. Det er vel slik alle lærlinger er styrt økonomisk sett i dag? 

 

Aner ikke hvordan det fungerer med studentene i praksis og hvordan det gjøres med økonomien opp mot det. Jeg sitter selv i styret til PF Studentene, og vi var inne på temaet tidlig i høst, men saken ble lagt død (lønn i praksisåret altså).

Lenke til kommentar

 

 

 

Hei folkens,

 

Hvordan ligger dere ann mtp treningen? Hva synes dere er de største utfordringene? :)

Hei:)

Jeg kan føye til at en god del sliter med svømming før opptak. Er godt tips er å være mye i bassenget mndene fremover. Masse lykke til!

 

 

Ja, får kaste meg ut i poolen ;)

Hvor ofte trente du kondisjon før opptak, mtp. løpetesten? :)

 

Kanskje jeg kan hjelpe litt med svømmedelen.

Jeg svømmer bryst, ikke crawl. Crawl hadde nok gått raskere, men siden hele mitt liv har jeg lært og holdt meg til bryst-svømming og det ville bli altfor komplisert å lære crawl "from scratch".

Første forsøk tok meg 3 minutter. Nå er jeg ganske trent ellers, trente 3 år på styrkedelen, som jeg forøvrig klarer med glans nå.

Tok meg et par dager, kjøpte et par svømmebriller, og lærte ¨det med "Balanse, lengde og rotasjon" og riktig vending teknikk. Tiden gikk ned til 2 minutter og 15 sekunder. Og jeg har 9 klipp igjen av det 10-klipp svømmekortet jeg kjøpte, Har stor tro på at jeg klarer under 2 minutter når de resterende 9 klippene blir brukt opp :)

 

Du kan lære mer om hva jeg mener med "Balanse, Lengde og Rotasjon" i vannet i denne videoen her, går til 19:36  

 

 

Tusen takk for svar :) Jeg skal ta en titt på den videoen. Jeg tror svømmingen skal gå relativt greit, da jeg har god teknikk innarbeidet fra barnsbein av. Jeg må få opp utholdenheten kjenner jeg. Pull ups'ene er jeg nok mer bekymret for for :/

Lenke til kommentar

Forstår jo at den størte utfordringen med løpetesten er det å gå ned på magen/ryggen, ikke det å løpe 800m i seg selv. Jeg har dog begrensede muligheter for å gjennomføre hele løpetesten før opptaket, og får trent mest på tredemølle og fortau.

Hva mener dere er en grei lengde å kunne løpe på seks minutter for å ha en sjanse på testen? Går det i det hele tatt å sammenligne de to?

Endret av Nerdwegian
Lenke til kommentar

Har et spørmsål angående poenggrensen ved opptak.

 

Si jeg har 48,0 i konkurransepoeng, og har Stavern som 1 valg, Bodø som 2 valg og Oslo og Konsvinger som 3 og 4 valg.
Hypotetisk sett, la oss si i år er det 48,4 poeng for å komme inn i Stavern, og 46,2 for å komme inn i Bodø.
Kommer jeg da automatisk inn i Bodø, mens jeg står på ventelisten til Stavern? 

 

Eller er det slik som jeg har hørt noen sagt at de med lavere poeng som 46,5 men med Bodø som 1 valg, vil prioriteres foran meg? Og jeg dermed vil verken kommer inn i Stavern (pga for lave poengsum) eller Bodø (må vente til alle disse folka med nok poeng men med Bodø som 1 valg kommet inn først, og eventuelt tar alle ledige plass). Samme som med Kongsvinger (må vente enda mer siden jeg har det som 4 valg, og må vente på folk som har Kongsvinger som 1-3 valg får kommet seg inn først)
 

Lenke til kommentar

Forstår jo at den størte utfordringen med løpetesten er det å gå ned på magen/ryggen, ikke det å løpe 800m i seg selv. Jeg har dog begrensede muligheter for å gjennomføre hele løpetesten før opptaket, og får trent mest på tredemølle og fortau.

 

Hva mener dere er en grei lengde å kunne løpe på seks minutter for å ha en sjanse på testen? Går det i det hele tatt å sammenligne de to?

Personlig synes jeg ikke man kan sammenligne løpetesten med en distanse på mølle etc. Man blir sliten på en helt annen måte.

 

Tren mye på å legge deg kjapt ned på ryggen, og det å komme ned på mage/fort opp igjen. Du sparer mye tid ved god teknikk. Eksempelvis forsvinner mye krefter om du tar pushups for å komme deg opp igjen.

Lenke til kommentar

Noen her inne bosatt i Trondheim som har søkt opptak? Artig å komme i kontakt med likesinnede fra samme område.

Forresten: Noen som har vært på opptak tidligere som kan gi noen tips om spørsmål det kan være greit å forberede seg på til intervjuet?  

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...