Gå til innhold

[Løst] Tråden for opptak til Politihøgskolen 2016


Helflat

Anbefalte innlegg

Hei! Skal søke politihøgskolen nå til våren. Tenker Oslo, men Stavern og Kongsvinger er også aktuelle. Er dere som studerer disse stedene fornøyde? Fordeler/ ulemper?

Tipper alle stedene er bra enten det er Oslo, Stavern, Kongsvinger eller Bodø. Det finnes jo trossalt en politihøgskole der. Jeg studere ikke på PHS for øyeblikket, men skal prøve å gi deg noe å tenke på. Listet opp fordeler og ulemper jeg har tenkt meg til.

 

Oslo:

+ Storby.

+ Bra fagmiljø.

+ Bra kollektivtilbud.

+ Mange politistudenter (og andre studenter).

+ Mye å velge i boligmarkedet.

+ Prestisje.

+ Bra GEO lokasjon.

- Eldre studie lokaler.

- Storby.

- Tøffere kriminalitetsbilde.

- Dyrt.

 

Stavern:

+ Veldig fine områder.

+ Byen har et Maritimt preg.

+ Billigere leie.

+ Liten by.

+ Oversiktlig miljø.

- Kanskje vanskeligere å finne deltidsjobb.

- Ikke 100% optimalt kollektivtilbud.

 

Kongsvinger:

+ Lite og oversiktlig studentmiljø.

+ Nyeste undervisningsbygg (2009).

+ Utdanningssenter politioperative kurs.

+ Billigere leie.

- Kanskje vanskeligere å finne deltidsjobb.

- Må mest sannsynlig flytte 3 ganger på 3 år.

- Ikke 100% optimalt kollektivtilbud.

 

Bodø:

Det kan Krimt3k ta siden vi har han her i tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis man blir uegnet som politi på opptak, får man grunnen?

har hørt folk som blir uegnet ett år også kommer de inn neste

Uten at jeg vet helt sikkert så tror jeg man bare blir stemplet som uegnet. Vil derimot tro man får vite grunnen om det er diskvalifiserende for all fremtid. Som regel blir man uegnet på grunn av lite modenhet til faget. Det varierer fra person til person hvor mye livserfaring man trenger før man er på et «passende» nivå. Man kan alltids søke igjen neste år om det er tilfellet.

Lenke til kommentar

 

hvis man blir uegnet som politi på opptak, får man grunnen?

har hørt folk som blir uegnet ett år også kommer de inn neste

Uten at jeg vet helt sikkert så tror jeg man bare blir stemplet som uegnet. Vil derimot tro man får vite grunnen om det er diskvalifiserende for all fremtid. Som regel blir man uegnet på grunn av lite modenhet til faget. Det varierer fra person til person hvor mye livserfaring man trenger før man er på et «passende» nivå. Man kan alltids søke igjen neste år om det er tilfellet.

Når man ikke vet er det best å kanskje ikke svare vedkommende som stiller spørsmålet.

 

Det å bli funnet uegnet er et enkeltvedtak, og du har derfor krav på begrunnelse. Begrunnelsen får du tilsendt på epost ved forespørsel.

 

"Man blir som regel funnet uegnet på grunn av liten modenhet til faget"? Dette er feil! Du blir funnet uegnet på kompetanseområdene som phs måler deg på. Samhandling, inkludering etc.

 

Når det gjelder Bodø som studiested:

+ Bra studiemiljø

+ Godt læringsmiljø, små grupper slik at man blir veldig godt kjent

+ God kontakt med lærere, døra står alltid åpen

- Blåser noe jævlig

Lenke til kommentar

 

 

hvis man blir uegnet som politi på opptak, får man grunnen?

har hørt folk som blir uegnet ett år også kommer de inn neste

Uten at jeg vet helt sikkert så tror jeg man bare blir stemplet som uegnet. Vil derimot tro man får vite grunnen om det er diskvalifiserende for all fremtid. Som regel blir man uegnet på grunn av lite modenhet til faget. Det varierer fra person til person hvor mye livserfaring man trenger før man er på et «passende» nivå. Man kan alltids søke igjen neste år om det er tilfellet.

Når man ikke vet er det best å kanskje ikke svare vedkommende som stiller spørsmålet.

 

Det å bli funnet uegnet er et enkeltvedtak, og du har derfor krav på begrunnelse. Begrunnelsen får du tilsendt på epost ved forespørsel.

 

"Man blir som regel funnet uegnet på grunn av liten modenhet til faget"? Dette er feil! Du blir funnet uegnet på kompetanseområdene som phs måler deg på. Samhandling, inkludering etc.

 

Når det gjelder Bodø som studiested:

+ Bra studiemiljø

+ Godt læringsmiljø, små grupper slik at man blir veldig godt kjent

+ God kontakt med lærere, døra står alltid åpen

- Blåser noe jævlig

 

enkeltvedtak betyr det endelig at du er uegnet? eller at de kan forandre seg?

Lenke til kommentar

Bodø:

..utover det som krimt3k nevner

+ Godt studentopplegg ifb. universitet til Nordland. Studentutesteder ol.

+ Gode muligheter for friluftsliv alle årstider

+ En by i middels størrelseorden. Du finner det aller meste

+ Flinke lærere

 

- Leieprisene er relativt høye

- Øvingsfasilitetene på skolen kunne med fordel vært oppgradert

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har søkt phs 2 ganger tidligere, og stått på ventelister pga dårlige karakterer, og har jo ikke klart å forbedre disse ? Er det noe vits å søke i år da? Snittet på de forskjellige skolene vil vel ikke akkurat bli lavere....

Noen forslag til hva jeg kan gjøre for å få bedre poeng?

Lenke til kommentar

 

 

 

hvis man blir uegnet som politi på opptak, får man grunnen?

har hørt folk som blir uegnet ett år også kommer de inn neste

Uten at jeg vet helt sikkert så tror jeg man bare blir stemplet som uegnet. Vil derimot tro man får vite grunnen om det er diskvalifiserende for all fremtid. Som regel blir man uegnet på grunn av lite modenhet til faget. Det varierer fra person til person hvor mye livserfaring man trenger før man er på et «passende» nivå. Man kan alltids søke igjen neste år om det er tilfellet.
Når man ikke vet er det best å kanskje ikke svare vedkommende som stiller spørsmålet.

 

Det å bli funnet uegnet er et enkeltvedtak, og du har derfor krav på begrunnelse. Begrunnelsen får du tilsendt på epost ved forespørsel.

 

"Man blir som regel funnet uegnet på grunn av liten modenhet til faget"? Dette er feil! Du blir funnet uegnet på kompetanseområdene som phs måler deg på. Samhandling, inkludering etc.

 

Når det gjelder Bodø som studiested:

+ Bra studiemiljø

+ Godt læringsmiljø, små grupper slik at man blir veldig godt kjent

+ God kontakt med lærere, døra står alltid åpen

- Blåser noe jævlig

enkeltvedtak betyr det endelig at du er uegnet? eller at de kan forandre seg?

Enkeltvedtak er bare et forvaltningsvedtak, altså vedtaket om du er uegnet eller ikke.

 

Det er ikke sånn at dersom man blir funnet uegnet første gang, at dette aldri kan forandre seg. Det er en individuell vurdering hver gang. Husk at mange søker PHS flere ganger før de kommer inn.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har søkt phs 2 ganger tidligere, og stått på ventelister pga dårlige karakterer, og har jo ikke klart å forbedre disse ? Er det noe vits å søke i år da? Snittet på de forskjellige skolene vil vel ikke akkurat bli lavere....

Noen forslag til hva jeg kan gjøre for å få bedre poeng?

Hei,

Leit å høre at karakterer skal stå i veien hvis du har blitt funnet egnet. Når det er sagt vet jeg at mange har tatt opp fag som privatist. Det finnes dessverre ikke en enkel vei til konkurransepoeng. Er dette noe du virkelig vil, så ville jeg ha forsøkt å ta opp fag.

 

Man vet aldri med poengene ved inntak, men det er tvilsomt at de går voldsomt mye ned.

 

Det er en lang opptaksprosess så du må vurdere selv hva du ønsker.

 

Ellers kan du ta et årsstudium dersom du ikke har slike poeng fra før. Det gis 2 ekstra studiepoeng(sett bort fra om du allerede har 60stp fra høyere utdanning fra før, forsvaret etc. Da har du maks poeng her..). Du kan også vente på maks alderspoeng.

Lenke til kommentar

Ja, er nok det jeg må gjøre. Er født i 92, så har maks alderspoeng.

Er det noen andre som har tatt årsstudium? Hva kan være greit å ta?

Eller bare ta opp fag fra videregående?

?

Jeg gikk årsstudium før jeg begynte. For min del var det en fordel, for det første fikk jeg akkurat de to poengene jeg trengte for å komme inn. For det andre gikk jeg sosiologi, som er et fag første halvår på phs, og for det tredje fikk jeg "øvd" meg litt på å være student. Finne mine studievaner, mine pugge teknikker. Det er fullt kjør fra starten av på phs, så for min del var det mange positive sider ved å ta et årsstudium:) lykke til!

Lenke til kommentar

Ja, er nok det jeg må gjøre. Er født i 92, så har maks alderspoeng.

Er det noen andre som har tatt årsstudium? Hva kan være greit å ta?

Eller bare ta opp fag fra videregående?

 

Blir spennende å se når søkertallene blir offentliggjort i midten/slutten av mars måned. Politiutdanningen virker ikke å bli mindre populært med årene, så det er nok grunn til å anta at konkurransepoeng-grensa vil gå oppover. Hvor mye er usikkert, men man kan få en grei pekepinn ut i fra de første søkertallene.

 

Jeg tok opp fag fra videregående. Har man f.eks. gjennomført verneplikten fra før av, får man ikke noen ekstra poenger ut av et årsstudium. Det gir deg erfaring ift. det akademiske som foregår på PHS, men du burde ikke legge altfor mye vekt på akkurat det. Det går ganske fint med de som ikke har gått høgskole/universitet tidligere også.

 

Har du ikke bedret karakterene dine ennå, så ville jeg kjappest mulig meldt meg opp til privatisteksamen i de fagene hvor du kan plukke mest på. Privatistweb er vel åpent til 15. januar eller slutten av januar? Da kan du søke PHS og ettersende eksamenskarakterene til våren. Om du mot formodning IKKE skulle velge å ta opp fag nå, men heller bare seile din sjø med de nåværende karakterene dine (som ikke var høye nok de siste to årene), da kan du bare droppe å søke. Da kommer du nok ikke inn.

 

Det sto klart og tydelig i følgesskjema i fjor at PHS ba de som VISSTE at de ikke hadde nubbesjans ift. karakterene å ikke sende inn følgesskjema ettersom det bare var unødig tidsforbruk.

Lenke til kommentar

 

 

hvis man blir uegnet som politi på opptak, får man grunnen?

har hørt folk som blir uegnet ett år også kommer de inn neste

Uten at jeg vet helt sikkert så tror jeg man bare blir stemplet som uegnet. Vil derimot tro man får vite grunnen om det er diskvalifiserende for all fremtid. Som regel blir man uegnet på grunn av lite modenhet til faget. Det varierer fra person til person hvor mye livserfaring man trenger før man er på et «passende» nivå. Man kan alltids søke igjen neste år om det er tilfellet.

Når man ikke vet er det best å kanskje ikke svare vedkommende som stiller spørsmålet.

 

 

Jeg synes du skal være veldig forsiktig med å ekskludere andre fra tråden ut i fra om du vet bedre enn de eller ikke, Krimt3k. Noen av de svarene du har gitt tidligere oser av arroganse, og det kan du virkelig spare deg for om du faktisk går i B3.

 

Alt engasjement er bra, og det må være mulig å komme med svar uten at en bedreviter skal påpeke det. Virker som om flere som svarte i tråden tidligere har forsvunnet etter din ankomst. Skjerpings.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
 

 

Kongsvinger:

+ Lite og oversiktlig studentmiljø.

+ Nyeste undervisningsbygg (2009).

+ Utdanningssenter politioperative kurs.

+ Billigere leie.

- Kanskje vanskeligere å finne deltidsjobb.

- Må mest sannsynlig flytte 3 ganger på 3 år.

- Ikke 100% optimalt kollektivtilbud.

Jeg vil si at dette er en god beskrivelse av Kongsvinger som studiested. Kollektivtilbudet til/fra skolen er elendig, og ikke noe man kommer til å benytte (slik det er p.d.d.). Det er overraskende mange av studentene som har tilgang til egen bil (Jeg vil estimere at rundt halvparten kjører til/fra skolen hver dag), så det er ingen vanskeligheter med å komme seg til/fra skolen selv om skolen ligger litt øde til.

Når det gjelder deltidsjobber så er det faktisk mange deltidsjobber tilgjengelige i Kongsvinger. Vil du ha en deltidsstilling ett eller annet sted, så får du det! :)

Lenke til kommentar

Sliter med at jeg får en jævlig trang til å puste med nesa når jeg åpner øynene under vann..

Noen som har noe bra tips til å trene på undervannssvømming/dykk?

Kjenner mange som har slitt med det samme. Heldigvis er livredningstesten på B1 fjernet som arbeidskrav, hvis du skulle være så heldig å komme inn :)

 

Et tips er å prøve deg på "grunna" først, deretter prøve på dypere dykk. Prøv det samme mens du svømmer med øynene åpen. En jeg kjenner slet med det samme, og prøvde den teknikken. Han klarte opptaket med glans. Lykke til!

Lenke til kommentar

 

Endringer i opptaket, dersom du bestod opptaket ifjor trenger du ikke bestå nye tester. Les mer på http://www.phs.no/om-phs/nyheter/endringer-i-bacheloropptaket-2016/

Merkverdig. I forhold til personlig egnethet vet jeg av noen som ble funnet egnet i 2014, men uegnet i 2015. Ting kan endre seg på 12 måneder.

 

Det kan du si! Synes det er mest merkelig at fysisk form godskrives på opptaket. Mye som forfaller ila. et år! Er man funnet egnet en gang så holder nok det, så den begrunnelsen ser jeg. Men merkelig ja!

Lenke til kommentar

 

 

Endringer i opptaket, dersom du bestod opptaket ifjor trenger du ikke bestå nye tester. Les mer på http://www.phs.no/om-phs/nyheter/endringer-i-bacheloropptaket-2016/

Merkverdig. I forhold til personlig egnethet vet jeg av noen som ble funnet egnet i 2014, men uegnet i 2015. Ting kan endre seg på 12 måneder.

 

Det kan du si! Synes det er mest merkelig at fysisk form godskrives på opptaket. Mye som forfaller ila. et år! Er man funnet egnet en gang så holder nok det, så den begrunnelsen ser jeg. Men merkelig ja!

 

Ja, som du sier; mye kan skje på 12 måneder... Det er nok dessverre den økonomiske situasjonen til PHS som er skylda i dette. Man går fra kvalitet til kvantitet og satser på at karaktersnittet skal sile ut.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...