Gå til innhold

[Løst] Tråden for opptak til Politihøgskolen 2016


Helflat

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Stemmer det at både spirometri og audiometri testen ikke kan være eldre enn seks måneder eller gjelder dette bare selve legeerklæringen? (gjorde testene til fjorårets opptak)

 

http://www.phs.no/studietilbud/bachelor/opptakskrav/medisinske-krav/

 

 

 

Takker, men den linken gjør meg egentlig ikke noe særlig klokere med mindre jeg overser noe.. 

Har uansett tatt ny spirometri test, selvom legen mente det ikke var nødvendig.

Lenke til kommentar

Lurer litt på om jeg kanskje har for dårlig karakterer til å komme inn i år også, og har begynt å tenke litt på om jeg skal søke meg til fengselsutdanning før jeg går videre til phs. De har opptak etter samordna opptak, så får uansett svar (evt. avslag) fra phs først. Noen som har erfaring om dette kan være en fordel eller sikter jeg meg feil inn?

Lenke til kommentar

Lurer litt på om jeg kanskje har for dårlig karakterer til å komme inn i år også, og har begynt å tenke litt på om jeg skal søke meg til fengselsutdanning før jeg går videre til phs. De har opptak etter samordna opptak, så får uansett svar (evt. avslag) fra phs først. Noen som har erfaring om dette kan være en fordel eller sikter jeg meg feil inn?

Å søke en utdanning når du egentlig vil noe annet hadde blitt feil for meg ihvertfall. Du får ikke forbedret karakterene dine ved å søke fengselsskolen.. Om du ikke kommer inn på phs vil du et år fra i dag være i samme situasjon men i et studieløp til noe du kanskje ikke vil jobbe med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer litt på om jeg kanskje har for dårlig karakterer til å komme inn i år også, og har begynt å tenke litt på om jeg skal søke meg til fengselsutdanning før jeg går videre til phs. De har opptak etter samordna opptak, så får uansett svar (evt. avslag) fra phs først. Noen som har erfaring om dette kan være en fordel eller sikter jeg meg feil inn?

Om jeg ikke tar helt feil får man vel rundt 300.000,- i året som student ved kriminalomsorgen. Dette igjen fører til et års plikttjeneste i et eller flere av landets fengsler.

 

Tenk at når du er  i praksis som politistudent, så jobber du for staten på penger du har lånt deg til. Mens når du er i praksis i et fengsel får du en normal årslønn og unngår lån. Er det fordi kriminalomsorgen sliter med rekruttering? 

Når vi først er inne på det, så er jeg for at man innfører en slags lærlinglønn for B2-studenter. Dette trenger ikke å være mer enn at man får hjulene til å gå rundt og kan unngå studielån. Dette er vel en av bakdelene med at det gikk fra etatskole til høgskole i sin tid. Før i tiden fikk man lønn som aspirant.

Endret av Tom&Jerry
Lenke til kommentar

Hei!

Skal søke phs dette året, og har et spørsmål angående vedlegg på vandel.

Jeg har et forelegg i en trafikksak, tok kontakt med phs og fikk til svar at jeg kunne vurderes for opptak etter 3 år. Det er nå i overkant av 3 år siden jeg fikk dette forelegget (trafikksak, vtrl §3) og har ikke noe annet på vandelen. På følgeskjemaet står der oppført en vandels rubrikk, med vedleggsnummer, er det vandelsattest fra politiet jeg skal legge ved eller skal jeg skrive selv hva årsaken og hva jeg ble dømt for? 

Lenke til kommentar

Har man et fag som gym på phs? Og hva gjør man i det? Jeg greier ikke ballspill men min fysiske form er kjempe bra

Vi (2014 kullet) hadde værtfall et fag kalt fysisk trening. Tror vi var ute 2 ganger å løp, også hadde vi et par runder på styrkerommet, i tillegg til et par teoritimer. Treningen til livreddende førstehjelp i vann lå også under dette faget. Man har ellers selv ansvar for å holde seg i form.

Lenke til kommentar

Hei!

Skal søke phs dette året, og har et spørsmål angående vedlegg på vandel.

Jeg har et forelegg i en trafikksak, tok kontakt med phs og fikk til svar at jeg kunne vurderes for opptak etter 3 år. Det er nå i overkant av 3 år siden jeg fikk dette forelegget (trafikksak, vtrl §3) og har ikke noe annet på vandelen. På følgeskjemaet står der oppført en vandels rubrikk, med vedleggsnummer, er det vandelsattest fra politiet jeg skal legge ved eller skal jeg skrive selv hva årsaken og hva jeg ble dømt for? 

Har dere fått følgesskjema allerede? Trodde ikke det ble sendt ut av Samordna opptak før etter søknadsfristen 1. mars. Anbefaler at du ringer til PHS igjen og spør de på opptakskontoret der.

 

Har man et fag som gym på phs? Og hva gjør man i det? Jeg greier ikke ballspill men min fysiske form er kjempe bra

Vi har faget Fysisk trening. En del teoretisk kunnskap. Tanken er at du skal kunne være din egen trener. Faget har obligatorisk oppmøte. Det er ikke noe standard "gym" fra grunnskolen med bl.a. ballspill o.l. Her går det i kondisjon og styrketrening, samt førstehjelp og livredningskurs i vann.

 

Lurer litt på om jeg kanskje har for dårlig karakterer til å komme inn i år også, og har begynt å tenke litt på om jeg skal søke meg til fengselsutdanning før jeg går videre til phs. De har opptak etter samordna opptak, så får uansett svar (evt. avslag) fra phs først. Noen som har erfaring om dette kan være en fordel eller sikter jeg meg feil inn?

Om du ikke kom inn i fjor pga. for dårlige karakterer og ikke har forbedret disse, så anbefaler jeg deg å la være å søke. Spar deg tida. Karaktersnittet på PHS kommer til å være minst like høy som i fjor, om ikke høyere. Ta opp fag, få deg 47 eller 48 konkurransepoeng, og søk på nytt da.

 

 

Lurer litt på om jeg kanskje har for dårlig karakterer til å komme inn i år også, og har begynt å tenke litt på om jeg skal søke meg til fengselsutdanning før jeg går videre til phs. De har opptak etter samordna opptak, så får uansett svar (evt. avslag) fra phs først. Noen som har erfaring om dette kan være en fordel eller sikter jeg meg feil inn?

Om jeg ikke tar helt feil får man vel rundt 300.000,- i året som student ved kriminalomsorgen. Dette igjen fører til et års plikttjeneste i et eller flere av landets fengsler.

 

Tenk at når du er  i praksis som politistudent, så jobber du for staten på penger du har lånt deg til. Mens når du er i praksis i et fengsel får du en normal årslønn og unngår lån. Er det fordi kriminalomsorgen sliter med rekruttering? 

Når vi først er inne på det, så er jeg for at man innfører en slags lærlinglønn for B2-studenter. Dette trenger ikke å være mer enn at man får hjulene til å gå rundt og kan unngå studielån. Dette er vel en av bakdelene med at det gikk fra etatskole til høgskole i sin tid. Før i tiden fikk man lønn som aspirant.

 

Kriminalomsorgen sliter ikke med rekrutteringen p.d.d. Utdanningen deres har blitt meget populær de siste årene, delvis på grunn av at det er en betalt utdanning, samt at de har gått bort fra kravet om gjennomført verneplikt. Nå kreves det bare generell studiekompetanse. De har også et nytt og toppmoderne skolebygg på Lillestrøm (?).

Hadde ikke forundret meg om de på lengre sikt ønsker å bli en høgskole selv.

 

Lærlinglønn hadde vært topp, men dessverre går det nok ikke grunnet at det er (som du nevner) blitt høgskole. Dette er jo et politisk spørsmål egentlig. Hadde det vært opp til meg så skulle alle som går slike bachelor-utdanninger hvor man tilbringer tid i praksis (politi, sykepleiere, barnehagelærere, osv osv) i det minste fått lærlinglønn.

Du kan alltids be din "lokale" PF Studentene-tillitsvalgt om å ta det opp på neste styremøte der.

Lenke til kommentar

 

Hei!

Skal søke phs dette året, og har et spørsmål angående vedlegg på vandel.

Jeg har et forelegg i en trafikksak, tok kontakt med phs og fikk til svar at jeg kunne vurderes for opptak etter 3 år. Det er nå i overkant av 3 år siden jeg fikk dette forelegget (trafikksak, vtrl §3) og har ikke noe annet på vandelen. På følgeskjemaet står der oppført en vandels rubrikk, med vedleggsnummer, er det vandelsattest fra politiet jeg skal legge ved eller skal jeg skrive selv hva årsaken og hva jeg ble dømt for? 

Har dere fått følgesskjema allerede? Trodde ikke det ble sendt ut av Samordna opptak før etter søknadsfristen 1. mars. Anbefaler at du ringer til PHS igjen og spør de på opptakskontoret der.

 

Har man et fag som gym på phs? Og hva gjør man i det? Jeg greier ikke ballspill men min fysiske form er kjempe bra

Vi har faget Fysisk trening. En del teoretisk kunnskap. Tanken er at du skal kunne være din egen trener. Faget har obligatorisk oppmøte. Det er ikke noe standard "gym" fra grunnskolen med bl.a. ballspill o.l. Her går det i kondisjon og styrketrening, samt førstehjelp og livredningskurs i vann.

 

Lurer litt på om jeg kanskje har for dårlig karakterer til å komme inn i år også, og har begynt å tenke litt på om jeg skal søke meg til fengselsutdanning før jeg går videre til phs. De har opptak etter samordna opptak, så får uansett svar (evt. avslag) fra phs først. Noen som har erfaring om dette kan være en fordel eller sikter jeg meg feil inn?

Om du ikke kom inn i fjor pga. for dårlige karakterer og ikke har forbedret disse, så anbefaler jeg deg å la være å søke. Spar deg tida. Karaktersnittet på PHS kommer til å være minst like høy som i fjor, om ikke høyere. Ta opp fag, få deg 47 eller 48 konkurransepoeng, og søk på nytt da.

 

 

Lurer litt på om jeg kanskje har for dårlig karakterer til å komme inn i år også, og har begynt å tenke litt på om jeg skal søke meg til fengselsutdanning før jeg går videre til phs. De har opptak etter samordna opptak, så får uansett svar (evt. avslag) fra phs først. Noen som har erfaring om dette kan være en fordel eller sikter jeg meg feil inn?

Om jeg ikke tar helt feil får man vel rundt 300.000,- i året som student ved kriminalomsorgen. Dette igjen fører til et års plikttjeneste i et eller flere av landets fengsler.

 

Tenk at når du er  i praksis som politistudent, så jobber du for staten på penger du har lånt deg til. Mens når du er i praksis i et fengsel får du en normal årslønn og unngår lån. Er det fordi kriminalomsorgen sliter med rekruttering? 

Når vi først er inne på det, så er jeg for at man innfører en slags lærlinglønn for B2-studenter. Dette trenger ikke å være mer enn at man får hjulene til å gå rundt og kan unngå studielån. Dette er vel en av bakdelene med at det gikk fra etatskole til høgskole i sin tid. Før i tiden fikk man lønn som aspirant.

 

Kriminalomsorgen sliter ikke med rekrutteringen p.d.d. Utdanningen deres har blitt meget populær de siste årene, delvis på grunn av at det er en betalt utdanning, samt at de har gått bort fra kravet om gjennomført verneplikt. Nå kreves det bare generell studiekompetanse. De har også et nytt og toppmoderne skolebygg på Lillestrøm (?).

Hadde ikke forundret meg om de på lengre sikt ønsker å bli en høgskole selv.

 

Lærlinglønn hadde vært topp, men dessverre går det nok ikke grunnet at det er (som du nevner) blitt høgskole. Dette er jo et politisk spørsmål egentlig. Hadde det vært opp til meg så skulle alle som går slike bachelor-utdanninger hvor man tilbringer tid i praksis (politi, sykepleiere, barnehagelærere, osv osv) i det minste fått lærlinglønn.

Du kan alltids be din "lokale" PF Studentene-tillitsvalgt om å ta det opp på neste styremøte der.

 

PF har tatt det opp med jevne mellomrom og uttalte vel senest i 2014 at de ikke ønsker å ta opp kampen igjen på grunn av ressurser.

http://www.dn.no/talent/2014/09/11/2156/Utdannelse/-mange-m-ha-hjelp-hjemmeframen

http://www.politiforum.no/no/nyheter/2014/september/%E2%80%93+Kan+ikke+leve+av+suppe+n%C3%A5r+vi+skal+bygge+muskler.d25-T2lzO0t.ips

https://www.pf.no/Politistudenter+jobber+gratis.d25-TwZLK1b.ips

https://www.pf.no/L%C3%B8nn+under+praksis%3F.d25-TxdHWYq.ips "Politiets Fellesforbunds ønske om utredning av lønn under praksis er sterkt forankret hos PF studentene – som har hatt dette som tema i mange år." - Dette var i 2010!

 

Jeg mener ikke at lønn skal være noe motivasjonsfaktor, for motivasjon har jeg ikke opplevd mangel på blandt praksisstudenter (heller tvert i mot), men det er mer et grunnleggende prinsipp rundt det å ta opp lån for å arbeide for staten. Jeg er fult klar over at det koster penger å ha oss i praksis - det krever praksisansvarlige, tilrettelegging, kursing, materiell osv, men det koster også for en elektrobedrift å gi lærlinger verktøy, kurs, verneutstyr osv.

 

Nå sitter ikke jeg med fullstendig kunnskap hva økonomistyring i praksisåret angår, men jeg går ut i fra at det er PHS som gir penger til politidistriktet for å ta i mot studenter. X antall kroner per student. Man burde satt av X antall kroner i praksislønn, mot at distriktet betalte en viss % av dette igjen. Det er vel slik alle lærlinger er styrt økonomisk sett i dag? 

Endret av Tom&Jerry
Lenke til kommentar

Hei, tenkte jeg skulle søke phs i år. Jeg er fargesvak så jeg har latt være å søke tidligere. Men nå så jeg at de har firt litt på kravene ang fargesyn. Jeg har dessuten fått tak i linser for korrigering av fargeblindhet. Disse gjør at jeg består ishiharas testen. Tror dere de godkjenner bruken av disse linsene?

Endret av Elfrodeo
Lenke til kommentar

Hei, tenkte jeg skulle søke phs i år. Jeg er fargesvak så jeg har latt være å søke tidligere. Men nå så jeg at de har firt litt på kravene ang fargesyn. Jeg har dessuten fått tak i linser for korrigering av fargeblindhet. Disse gjør at jeg består ishiharas testen. Tror dere de godkjenner bruken av disse linsene?

Som du selv har fått med deg er det nye krav av året ang syn. Dette er neppe noe som noen her kan svare deg på. Send en e-post til [email protected] og spør dem. Post gjerne svaret her da det sikkert er flere som lurer på det samme ?

Lenke til kommentar

Hei! Noen her som selv har / vært borti noen som har fått barn like før studiestart evnt etter studiestart? Hvordan er det å ta med nyfødt/spedbarn på første teoriår? Har kun lest om hun fra Mo i Rana som fødte i april som kun var borte 3 dager pga fødsel, på fjerde dagen var hun i forelesning med babyen og ut året. Hun skrøt uhemmet av Bodø som tilrettela på alle mulige vis. Noen som har lignende erfaring?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...