Gå til innhold

[Løst] Tråden for opptak til Politihøgskolen 2016


Helflat

Anbefalte innlegg

Tok en titt på hvordan poenggrensene har økt hos de ulike studiestedene i løpet av de siste 5 årene.

  • Stavern 4,6
  • Oslo 1,4
  • Bodø 3,1
  • Kongsvinger 2,3

Så blant annet at poenggrensene sank kun mellom 2011-2012 (Har ikke sjekket søkertall enda). Lurer på om det kan være en ettervirkning av terroren (?). Skal uansett bli interessent å se når eventuelt PHS når sin "takhøyde" og økningen flater ut.

 

Hva tror dere? Og hva tror dere skyldes denne økningen?

Hold deg til spørsmål relatert til opptaket i denne tråden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. 

 

Skal søke opptak igjen til våren. I fjor leverte jeg inn test av lungekapasiteten, tok en blåsetest. Men ser at det er kun hørsel og syn i år. Har ikke noe trøbbel med lungene. Mener også at jeg sendte med test av urinen. 

 

Noen som vet om det skal leveres i år? noen som leverte det i fjor?

 

Takk for svar

 

E

Lenke til kommentar

Hei. 

 

Skal søke opptak igjen til våren. I fjor leverte jeg inn test av lungekapasiteten, tok en blåsetest. Men ser at det er kun hørsel og syn i år. Har ikke noe trøbbel med lungene. Mener også at jeg sendte med test av urinen. 

 

Noen som vet om det skal leveres i år? noen som leverte det i fjor?

 

Takk for svar

 

E

Hei,

Det står enda i legeerklæringen at SPIROMETRI MÅ VEDLEGGES med uthevet skrift. Så ja, blåsetest må vedlegges. Når det gjelder urinprøve skal denne testes ved legesjekk på forhånd. Det er noen felt legen skal fylle inn angående dette på legeerklæringen. Så du må nok høre med legen om du skal ha med urinprøve til han under testen, eller om du skal avgi det i et glass på legekontoret.

 

Masse lykke til! :)

Lenke til kommentar

 

Tok en titt på hvordan poenggrensene har økt hos de ulike studiestedene i løpet av de siste 5 årene.

  • Stavern 4,6
  • Oslo 1,4
  • Bodø 3,1
  • Kongsvinger 2,3

Så blant annet at poenggrensene sank kun mellom 2011-2012 (Har ikke sjekket søkertall enda). Lurer på om det kan være en ettervirkning av terroren (?). Skal uansett bli interessent å se når eventuelt PHS når sin "takhøyde" og økningen flater ut.

 

Hva tror dere? Og hva tror dere skyldes denne økningen?

Hold deg til spørsmål relatert til opptaket i denne tråden.

 

Jeg mener dette er relevant. Da dette kan ha noe å si for hvor mye den enkelte kanskje må forbedre karakterene sine. Klart det blir rene spekulasjoner, men jeg er ute etter hva folk tror økningen blir og hva som blir ansett som "safe" for at man kommer inn. Det ene året var det et hopp på 2,7 poeng fra forrige år. Om det skjer tilsvarende i Oslo vil poenggrensen lande på 52,4 f.eks.

Lenke til kommentar

 

 

Tok en titt på hvordan poenggrensene har økt hos de ulike studiestedene i løpet av de siste 5 årene.

  • Stavern 4,6
  • Oslo 1,4
  • Bodø 3,1
  • Kongsvinger 2,3

Så blant annet at poenggrensene sank kun mellom 2011-2012 (Har ikke sjekket søkertall enda). Lurer på om det kan være en ettervirkning av terroren (?). Skal uansett bli interessent å se når eventuelt PHS når sin "takhøyde" og økningen flater ut.

 

Hva tror dere? Og hva tror dere skyldes denne økningen?

Hold deg til spørsmål relatert til opptaket i denne tråden.

 

Jeg mener dette er relevant. Da dette kan ha noe å si for hvor mye den enkelte kanskje må forbedre karakterene sine. Klart det blir rene spekulasjoner, men jeg er ute etter hva folk tror økningen blir og hva som blir ansett som "safe" for at man kommer inn. Det ene året var det et hopp på 2,7 poeng fra forrige år. Om det skjer tilsvarende i Oslo vil poenggrensen lande på 52,4 f.eks.

 

Det blir noe annet å diskutere om poenggrensene stiger, kontra det å spekulere i hva et fall på dette tidspunktet skyldtest. Det er vel ingen som vet nøyaktig hva poenggrensene blir, men det er nok vanskelig å se at det skal bli noen voldsom reduksjon til neste års opptak. 

 

Spennende tema uansett, ser ut til at det er som lotto enkelte ganger. 

 

Skal du søke?

Lenke til kommentar

 

 

 

Tok en titt på hvordan poenggrensene har økt hos de ulike studiestedene i løpet av de siste 5 årene.

  • Stavern 4,6
  • Oslo 1,4
  • Bodø 3,1
  • Kongsvinger 2,3

Så blant annet at poenggrensene sank kun mellom 2011-2012 (Har ikke sjekket søkertall enda). Lurer på om det kan være en ettervirkning av terroren (?). Skal uansett bli interessent å se når eventuelt PHS når sin "takhøyde" og økningen flater ut.

 

Hva tror dere? Og hva tror dere skyldes denne økningen?

Hold deg til spørsmål relatert til opptaket i denne tråden.

 

Jeg mener dette er relevant. Da dette kan ha noe å si for hvor mye den enkelte kanskje må forbedre karakterene sine. Klart det blir rene spekulasjoner, men jeg er ute etter hva folk tror økningen blir og hva som blir ansett som "safe" for at man kommer inn. Det ene året var det et hopp på 2,7 poeng fra forrige år. Om det skjer tilsvarende i Oslo vil poenggrensen lande på 52,4 f.eks.

 

Det blir noe annet å diskutere om poenggrensene stiger, kontra det å spekulere i hva et fall på dette tidspunktet skyldtest. Det er vel ingen som vet nøyaktig hva poenggrensene blir, men det er nok vanskelig å se at det skal bli noen voldsom reduksjon til neste års opptak. 

 

Spennende tema uansett, ser ut til at det er som lotto enkelte ganger. 

 

Skal du søke?

 

Da virker det som om vi nærmer oss enige her allikevel :) Ja, jeg går med planer om å søke.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Tok en titt på hvordan poenggrensene har økt hos de ulike studiestedene i løpet av de siste 5 årene.

  • Stavern 4,6
  • Oslo 1,4
  • Bodø 3,1
  • Kongsvinger 2,3

Så blant annet at poenggrensene sank kun mellom 2011-2012 (Har ikke sjekket søkertall enda). Lurer på om det kan være en ettervirkning av terroren (?). Skal uansett bli interessent å se når eventuelt PHS når sin "takhøyde" og økningen flater ut.

 

Hva tror dere? Og hva tror dere skyldes denne økningen?

Hold deg til spørsmål relatert til opptaket i denne tråden.

 

Jeg mener dette er relevant. Da dette kan ha noe å si for hvor mye den enkelte kanskje må forbedre karakterene sine. Klart det blir rene spekulasjoner, men jeg er ute etter hva folk tror økningen blir og hva som blir ansett som "safe" for at man kommer inn. Det ene året var det et hopp på 2,7 poeng fra forrige år. Om det skjer tilsvarende i Oslo vil poenggrensen lande på 52,4 f.eks.

 

Det blir noe annet å diskutere om poenggrensene stiger, kontra det å spekulere i hva et fall på dette tidspunktet skyldtest. Det er vel ingen som vet nøyaktig hva poenggrensene blir, men det er nok vanskelig å se at det skal bli noen voldsom reduksjon til neste års opptak. 

 

Spennende tema uansett, ser ut til at det er som lotto enkelte ganger. 

 

Skal du søke?

 

Da virker det som om vi nærmer oss enige her allikevel :) Ja, jeg går med planer om å søke.

 

Ingen som skal være uenige mot juletider vettu, hehe :) Så flott! Innboksen er åpen for spørsmål som dere brenner inne med. Svarer på det meste som man kan svare på i alle fall.

Lenke til kommentar

 

Håper det

Fikk dårlig humør etter det

Eneste konkrete fordelen med å ha vært i forsvaret i opptakssammenheng er at man får 2 ekstra konkpoeng hos samordna opptak. Disse poengene kan man også få ved å gå folkehøgskole eller annen høgskole.

Korrekt. Det skal sies å være både fordeler og ulemper med å ha vært i forsvaret. Noen positive sider er at noen muligens blir mer operativ i sin tankegang, innehar førstehjelpskurs og ledererfaringer. På den annen side så har mange lagt seg til den uvanen at "slik gjorde vi det i forsvaret".

 

Du blir nok en god del erfaringer rikere med å ha fullført en slik tjeneste, men en god politimann uten å ha vært der kan man absolutt bli.

 

Godt nyttår!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei! Skal søke politihøgskolen nå til våren. Tenker Oslo, men Stavern og Kongsvinger er også aktuelle. Er dere som studerer disse stedene fornøyde? Fordeler/ ulemper? 

 

Ellers lurer jeg på hvordan dere har trent/trener mot de fysiske kravene, og da spesielt angående svømmingen og dykkingen. Meldt dere på svømmekurs, eller trent på egenhånd? Noen tips? 

Lenke til kommentar

I Stavern blir du både første og tredje studier. I Kongsvinger blir du bare første studieår, og så får du tredje studieår i Oslo. Så får du tenke på hva du synes virker mest forlokkende.

Jeg personlig ville vel ha satset på et studiested der jeg tilbrakte begge årene. Det virker litt rotete å plutselig bytte studiested mot slutten av studiet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! Skal søke politihøgskolen nå til våren. Tenker Oslo, men Stavern og Kongsvinger er også aktuelle. Er dere som studerer disse stedene fornøyde? Fordeler/ ulemper? 

 

Ellers lurer jeg på hvordan dere har trent/trener mot de fysiske kravene, og da spesielt angående svømmingen og dykkingen. Meldt dere på svømmekurs, eller trent på egenhånd? Noen tips? 

Hei og velkommen til tråden!

 

Til første spørsmål, så kan jeg bare svare for Bodø som selvfølgelig er den beste plassen å studere på. Helt objektivt selvfølgelig!

 

Når det gjelder svømmingen så er jeg et skrekkeksempel på at man må begynne tidlig med svømmingen for å lykkes. Jeg trente jevnt og trutt mot opptaket, men tre mnder før opptaket skulle jeg ta tak i svømmingen. Var nesten 2 minutter bak kravet. Søkte opp teknikken på youtube, som jeg ikke husker hva het. I alle fall så svømte jeg vanlig bryst, med hodet under vann mellom "glidetakene". Søkte også opp vendinger på youtube, slik at jeg sparte en del sekunder med hode vendinger. 

 

 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...