Gå til innhold

[Løst] Tråden for opptak til Politihøgskolen 2016


Helflat

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har hørt det er lavere krav på mange studier hvis du søker med førstegangsvitnemål? Har sett på juss studiet hvor kravet er mindre hvis du kommer rett fra vgs

Det gjøres ikke forskjell på førstegangsvitnemål og ordinært vitnemål ved PHS. Du må være eller bli 20 år i løpet av det året du starter på utdanningen, noe som for de fleste vil bety at de må vente ett år eller to før de starter på PHS etter videregående.

 

Samtidig; Du må ha generell studiekompetanse INNEN søknadsfristen til PHS, det vil si innen 1. mars. Du som går siste året på videregående vil ikke ha generell studiekompetanse før i midten av juni (når du har bestått alle eksamener og fått vitnemål med bevis), og vil dermed uansett være uaktuell for å søke PHS det inneværende året. Du kan med andre ord ikke søke før til neste år.

Lenke til kommentar

 

Sliter med at jeg får en jævlig trang til å puste med nesa når jeg åpner øynene under vann..

Noen som har noe bra tips til å trene på undervannssvømming/dykk?

Kjenner mange som har slitt med det samme. Heldigvis er livredningstesten på B1 fjernet som arbeidskrav, hvis du skulle være så heldig å komme inn :)

 

Et tips er å prøve deg på "grunna" først, deretter prøve på dypere dykk. Prøv det samme mens du svømmer med øynene åpen. En jeg kjenner slet med det samme, og prøvde den teknikken. Han klarte opptaket med glans. Lykke til!

 

Har man fjernet livredningstesten? Synes ikke dette nødvendigvis er så "heldigvis". For oss var det en god motivasjon for trening og fysisk aktivitet i B1 - ikke minst var det sosialt å møtes på svømmehallen med jevne mellomrom for å sammen trene på noe vi skulle bestå. 

 

Kan opplyse om at man har fjernet isolerte karakterer i fysisk på 3. året også.

Eksamen i fysisk trening består nå i tre deløvelser; utholdenhet 52 % og styrke 48 %. Deløvelsene består av to obligatoriske øvelser (utholdenhet + beinstyrke) og én styrkeøvelse som trekkes.

 

Obligatoriske øvelser er:

Utholdende løpsstyrke ved løp 3000 meter på bane.

Utholdende beinstyrke ved utfall på vekselvis høyre og venstre bein med vektvest eller likn på ryggen tilsvarende 20 kg for kvinner og 30 kg for menn.

 

Trekkøvelsene består av:

Maksimal styrke i arm/bryst v benkpress.

Utholdende styrke i mage/hoftebøyer ved situps.

Utholdende styrke i arm/bryst ved pushups på gulvet.

Utholdende styrke i arm/rygg ved opptrekk i bom; hengende for menn, liggende eller hengende for kvinner.

 

PHS begrunner endringen med at det vil fremme allsidig trening som et ledd i en mer funksjonelt trent polititjenesteperson.

Resultatet fra den fysiske testen vil ikke bli synlig på vitnemålet men vektes inn i karakteren etter muntlig eksamen i Ordenstjeneste/Ordensjus og KKH.

Lenke til kommentar

Ser ut til at jeg i år skal avlegge fysiske tester i Trondheim og ikke Oslo som jeg gjorde i fjor.

 

Er det noen som vet om forskjeller mellom de to? Tenker spesielt på bassengstørrelse, rekkefølge på øvelsene etc.

Bassenglengden er 25 meter.

Rekkefølgen i fjor: Undervannssvømming -> (Svømme videre bortover til andre kanten av bassenget) -> Dykk (Ca. 5 min. mellom siste dykker og første pulje på svømminga) -> 100m svømming -> (ca. 40-60 min. pause) -> (Oppvarming ca. 10 min. jogging+øvelser (styres av søkerne)) -> (Visning av hvordan benkpress og hangups skal utføres) -> Benkpress/Hangups (Mener gutta starta på benken og jentene på hangupsen) -> Løpetesten (Du blir stoppa når du har løpt langt nok).

 

Håper det var greit nok :)

 

Forøvrig er det kjempegreie instruktører. Jordnære trøndere. Alt fra etterforskere til divisjonsledere til politiinspektører. :)

 

Redigert: PS! Har du muligheten så anbefaler jeg at du drar bortover og ser på opptaket noen dager før du selv skal i vei. Det gjorde jeg. Spør du pent får du også testa deg selv mens de ser på i benken og hangupsen. (men det teller ikke opp mot opptaket).

Endret av Martin D.
Lenke til kommentar

 

 

Sliter med at jeg får en jævlig trang til å puste med nesa når jeg åpner øynene under vann..

Noen som har noe bra tips til å trene på undervannssvømming/dykk?

Kjenner mange som har slitt med det samme. Heldigvis er livredningstesten på B1 fjernet som arbeidskrav, hvis du skulle være så heldig å komme inn :)

 

Et tips er å prøve deg på "grunna" først, deretter prøve på dypere dykk. Prøv det samme mens du svømmer med øynene åpen. En jeg kjenner slet med det samme, og prøvde den teknikken. Han klarte opptaket med glans. Lykke til!

 

Har man fjernet livredningstesten? Synes ikke dette nødvendigvis er så "heldigvis". For oss var det en god motivasjon for trening og fysisk aktivitet i B1 - ikke minst var det sosialt å møtes på svømmehallen med jevne mellomrom for å sammen trene på noe vi skulle bestå. 

 

Vi skal fortsatt gjennomføre den (i slutten av februar om jeg ikke tar helt feil), men den er ikke arbeidskrav lengre nei...

Lenke til kommentar

 

 

 

Sliter med at jeg får en jævlig trang til å puste med nesa når jeg åpner øynene under vann..

Noen som har noe bra tips til å trene på undervannssvømming/dykk?

Kjenner mange som har slitt med det samme. Heldigvis er livredningstesten på B1 fjernet som arbeidskrav, hvis du skulle være så heldig å komme inn :)

 

Et tips er å prøve deg på "grunna" først, deretter prøve på dypere dykk. Prøv det samme mens du svømmer med øynene åpen. En jeg kjenner slet med det samme, og prøvde den teknikken. Han klarte opptaket med glans. Lykke til!

 

Har man fjernet livredningstesten? Synes ikke dette nødvendigvis er så "heldigvis". For oss var det en god motivasjon for trening og fysisk aktivitet i B1 - ikke minst var det sosialt å møtes på svømmehallen med jevne mellomrom for å sammen trene på noe vi skulle bestå. 

 

Vi skal fortsatt gjennomføre den (i slutten av februar om jeg ikke tar helt feil), men den er ikke arbeidskrav lengre nei...

 

 Det er vel på grunn av strykprosenten at de fjernet testen, uansett er det veldig uheldig.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Sliter med at jeg får en jævlig trang til å puste med nesa når jeg åpner øynene under vann..

Noen som har noe bra tips til å trene på undervannssvømming/dykk?

Kjenner mange som har slitt med det samme. Heldigvis er livredningstesten på B1 fjernet som arbeidskrav, hvis du skulle være så heldig å komme inn :)

 

Et tips er å prøve deg på "grunna" først, deretter prøve på dypere dykk. Prøv det samme mens du svømmer med øynene åpen. En jeg kjenner slet med det samme, og prøvde den teknikken. Han klarte opptaket med glans. Lykke til!

 

Har man fjernet livredningstesten? Synes ikke dette nødvendigvis er så "heldigvis". For oss var det en god motivasjon for trening og fysisk aktivitet i B1 - ikke minst var det sosialt å møtes på svømmehallen med jevne mellomrom for å sammen trene på noe vi skulle bestå. 

 

Vi skal fortsatt gjennomføre den (i slutten av februar om jeg ikke tar helt feil), men den er ikke arbeidskrav lengre nei...

 

 Det er vel på grunn av strykprosenten at de fjernet testen, uansett er det veldig uheldig.

 

Ja, det sies så!

Lenke til kommentar

Hei! Noen som har noen gode tips, eventuelt vil dele et bra treningsprogram for løpetesten? Jeg er innenfor alle andre kravene, men får djevelen på besøk allerede halvveis inn i løpetesten. Sliter spesielt med det at jeg blir så tørr i munnen at jeg brekker meg :sick: . Kan være det blir bedre om jeg bare trener rett. Har tatt testen flere ganger på egenhånd uten noe spesielt bra resultat, samt 4x4. Hvordan trente/trener dere mot opptaket? Hvor mange runder klarer dere på 6 min? 

Lenke til kommentar

Hei! Noen som har noen gode tips, eventuelt vil dele et bra treningsprogram for løpetesten? Jeg er innenfor alle andre kravene, men får djevelen på besøk allerede halvveis inn i løpetesten. Sliter spesielt med det at jeg blir så tørr i munnen at jeg brekker meg :sick: . Kan være det blir bedre om jeg bare trener rett. Har tatt testen flere ganger på egenhånd uten noe spesielt bra resultat, samt 4x4. Hvordan trente/trener dere mot opptaket? Hvor mange runder klarer dere på 6 min?

Hei :)

Jeg var i null form før opptaket. Sprang 4*4 minst to ganger i uka før opptaket. Klarte det med god margin. Klarte forresten ikke testen da jeg tok den før opptaket:)

Lenke til kommentar

 

Hei! Noen som har noen gode tips, eventuelt vil dele et bra treningsprogram for løpetesten? Jeg er innenfor alle andre kravene, men får djevelen på besøk allerede halvveis inn i løpetesten. Sliter spesielt med det at jeg blir så tørr i munnen at jeg brekker meg :sick: . Kan være det blir bedre om jeg bare trener rett. Har tatt testen flere ganger på egenhånd uten noe spesielt bra resultat, samt 4x4. Hvordan trente/trener dere mot opptaket? Hvor mange runder klarer dere på 6 min?

Hei :)

Jeg var i null form før opptaket. Sprang 4*4 minst to ganger i uka før opptaket. Klarte det med god margin. Klarte forresten ikke testen da jeg tok den før opptaket:)

 

Som Krimt3k sier; 4*4 to ganger i uka gjør susen. Funka for meg også. Starta ikke opptreninga til løpetesten før ca. 6 uker før opptaket. Sprang inn til kravet på 5:14. Du blir stoppa når du har løpt langt nok.

 

Du får også en ekstra boost når du er i gang. Det er også meget god hjelp i sekunderingen fra instruktørene, så du føler deg aldri stresset.

Lenke til kommentar

Hvorfor må politiet og phs kutte hvert år? Fikk ikke politiet rekord mye penger på statsbudsjetet?

Jo da, politiet som helhet får mye penger. Problemet ligger i at en god del blir beholdt av POD selv, til diverse interne og sentraliserende prosjekter samt lønnsøkning. Lønna til ledere i POD har gått opp 18,5% (tall fra 2014) mens snittet i Norge er 7,5% lønnsøkning. Nå kan man jo ikke skylde på lønnsøkninga til lederne alene, men det er iallfall en liten del av et større problem.

 

Så selv om politiet som helhet får mer penger, så får ikke distriktene og PHS nødvendigvis noe mer å rutte med. Budsjettene er vel forholdsvis stabile, men det er vel grunnet inflasjon (evt. prisøkning på tjenester) at de må kutte i utgiftene for å holde budsjettene.

Lenke til kommentar

 

 

Hei! Noen som har noen gode tips, eventuelt vil dele et bra treningsprogram for løpetesten? Jeg er innenfor alle andre kravene, men får djevelen på besøk allerede halvveis inn i løpetesten. Sliter spesielt med det at jeg blir så tørr i munnen at jeg brekker meg :sick: . Kan være det blir bedre om jeg bare trener rett. Har tatt testen flere ganger på egenhånd uten noe spesielt bra resultat, samt 4x4. Hvordan trente/trener dere mot opptaket? Hvor mange runder klarer dere på 6 min?

Hei :)

Jeg var i null form før opptaket. Sprang 4*4 minst to ganger i uka før opptaket. Klarte det med god margin. Klarte forresten ikke testen da jeg tok den før opptaket:)

 

Som Krimt3k sier; 4*4 to ganger i uka gjør susen. Funka for meg også. Starta ikke opptreninga til løpetesten før ca. 6 uker før opptaket. Sprang inn til kravet på 5:14. Du blir stoppa når du har løpt langt nok.

 

Du får også en ekstra boost når du er i gang. Det er også meget god hjelp i sekunderingen fra instruktørene, så du føler deg aldri stresset.

 

Supert! Det var ganske beroligende. Jeg var så stresset for at jeg hadde begynt for sent med løpetrening! Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...