Gå til innhold

SNIKTITT: Microsoft Windows 10


Anbefalte innlegg

 

Ok, da var Yoga 2 Pro oppgradert. Brukte verktøyet her: https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Oppdaterte direkte fra verktøyet, automatisk aktivert, ingen spm. om nøkkel, alt klappet og klart på ca. en halvtime.

 

Dog ikke helt sikker på om jeg liker de nye ikonenes design på desktoppen.  :hmm: Alternativer?

Erfaringer? Gikk det fint, eller er det noe som ikke fungerer? Og hvordan er skaleringen nå i forhold ti 8.1?

 

Det er komponenter som fortsatt ikke skalerer optimalt. Samme med 3de parts applikasjoner som Photoshop, så velger å kjøre skjermen i 1600x900 fortsatt. Kanskje det er noe jeg ikke har funnet, og det fins trolig andre innstillinger jeg ikke har begynt å se på ennå.

 

Ellers gikk den rett på nett, touch funker som normalt, autorotering av skjerm og låseknapp for dette, og lyd er med. Win10 ser ikke ut til å ha brukket noe som funket i 8.1 her. Kanskje noe mer lagging i bilder-appen med touch i brettmodus, men det kan ha med caching ved førstegangs bruk etter oppgradering å gjøre. Det kommer trolig nye drivere også, så det blir noen ting jeg ikke kan si så altfor sikkert ennå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

 

P.g.a microsoft skal ha et "responsive design" som kan brukes på flere platformer som mobil, nettbrett, osv. Jeg bruker desktop pc derfor ønsker jeg et OS som er laget KUN for dekstop derfor liker jeg ikke Win10 selv om jeg har vært med på denne test perioden så kommer jeg ikke til og skaffe meg dette. heldgivis så finnes det andre løsninger som linux, eller andre OS.

 

 

Linux (også GNU/Linux) er absolutt ikke laget for å kjøre kun på Desktop. Det er laget for Desktop, Servere, Embedded, Mobile enheter (med og uten Touch), og flere ting.

 

Skal du ha et OS som ene og alene er laget til å kjøre kun på Desktop, er nok Menuet ditt eneste valg.

 

OS X har også mange delte komponenter med iOS.

Lenke til kommentar

 

Det ser jo fortsatt ut som en veldig dårlig KDE versjon... Om ny nettleser som er skilt fra filutforsker fungerer så kan det være håp likevel, men da må dette fungere som en arbeidsplatform på kontoret, også i en setting med store krav til ytelse, kompatibilitet med eksisterende programvare (ofte svære spesiell software i utviklingsmiljø) som kanskje ikke kan oppgraderes eller er ulønnsomt dyr å oppgradere.

Negativ ? Nei, jeg mener at såpass må vi forlange, jeg kommer ikke til å "bytte bort" min jobb-Windows 7 før jeg vet at dette holder det reklamen sier.

 

Som jeg sa til min tidligere sjef (diskusjon rundt et dårlig CAD system han ville ha og som han bare kjøpte) "Jeg kan ikke ta i bruk en programvare av en så dårlig kvalitet at jeg bruker vesentlig mer arbeid på et prosjekt enn det jeg gjør med det gamle programmet, jeg blir målt i timer på prosjektene og da vil det fort bli snakk om at det er jeg blitt dårligere og brukere unødig mere tid". Jeg nektet simpelthen å ta dette dårlige programmet i bruk, teknisk sjef fikk det for å teste, for selvsagt å være enig med meg, og jeg brukte det "gamle greiene" så lenge jeg jobbet der, det gjorde nemlig jobben kjapt og perfekt....

Dette vil jo i stor grad gjelde OS vi bruker også

Enig og uenig. Alle vil jobbe raskere og mer effektivt med programvare man er kjent og vandt til å bruke Folk liker ikke endringer. Om du ikke oppdaterer programvare, som ofte inneholder nye funksjoner og muligheter, vil du etterhvert ligge så langt bak at det tar enda lengre tid å sette seg inn i softwaren når du først velger å oppdatere. Og før eller siden må man vell oppdatere når det er kommet en funksjon du trenger i CAD-programvaren din f.eks.

Ja jeg er jo både enig og uenig jeg også. Dette må jo selvsagt vurderes nøye fra sak til sak :) Poenget er at en må sikre seg at det ikke blir et steg frem og to tilbake !

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Sikker på at du ikke blander med PowerShell? For jeg har allerede fått bekreftet fra flere hold at det ikke skal fungere standard i Windows 10 Home, Pro eller Enterprise, du må selv gå inn å aktivere "eksperimentelle" innstillinger for at det skal fungere.

 

Fungerer rett ut av boksen hos meg. Har ikke endret noen innstillinger.

Lenke til kommentar

Fungerer ikke å ta clean install for meg, må oppgradere fra Windows 7 for at jeg skal kunne det... Satt inn ssd disk og er stuck nå, siden jeg ikke får aktivere den, og det var en bærbar som jeg ikke har Windows 7 lisens på..

 

Fra Microsoft sin side

Hvis feilkoden 0xC004F061 vises når du forsøker å aktivere Windows 10, betyr det ett av følgende:

 

Du bruker en produktnøkkel for å oppgradere til Windows 10, men en tidligere versjon av Windows var ikke installert på PC-en. For å kunne oppdatere må du ha Windows 8 eller Windows 7 installert på PC-en fra før.

 

Hvis du har formatert eller byttet ut harddisken, kan du ikke bruke en produktnøkkel til å oppdatere til Windows 10. Du må installere den tidligere versjonen av Windows, og deretter installere Windows 10.

Endret av Bjonness406
Lenke til kommentar

Det er èn ting med Windows 10 som bekymrer meg mest akkurat nå, og det er at Microsoft ikke har fått på plass en skikkelig DPI skalering enda. Har man en 4K skjerm som jeg har, og man bruker f.eks 125% DPI skalering, så vil programmer som Edge og Windows Explorer (og andre nye apps) se riktig ut med skarp tekst. Mens programmer som Device Manager, Disk Management og slikt, vil se blurry ut. Ikke skarp tekst i det hele tatt. Wtf Microsoft?! I Windows 7 som jeg bruker som primær OS, så funker DPI skalering som den skal, ikke noe blurry tekst i legacy apps her. Windows 7 = Nye XP....? Eller kanske Redstone som kommer neste år gjør ting bedre, er lov å håpe.

 

Jeg har 2 27-tommere, en med 1920 og en med 2560, og det virker som om skaleringen er grei, men har ikke testet utover 125%.. Skjermene oppfører seg som om de har lik oppløsning, stort sett.

Lenke til kommentar

Du trenger vel ikke skalering når du kjører 1920x1080 og 2560x1440 på 27-tommer? Hvorfor i allverden ønsker du det? Med såpass lav PPI så holder vel native oppløsning uten skalering i lange baner? Problemet oppstår jo når vi har maskiner med 13-15-tommer som kjører 3200x1800 oppløsning osv, da er du helt avhengig av fungerede skalering og det fungerer fremdeles temmelig ymse selv med Windows 10, dette merket jeg godt på utstillingsmaskinene på jobb som jeg oppgraderte tidligere i dag. Noe som er utrolig skuffende, men det er vel vanskelig for Microsoft med alt rælet av legacy programvare og kode de ser seg nødt til å drasse med fra versjon til versjon.

Lenke til kommentar

Jeg har to spørsmål:

Har ikke Windows 10 støtte for gjestekonto? Finner bare familie- og andre kontor, men ikke bare en gjest.

 

2. Før jeg oppdaterte i dag kunne jeg scrolle som vanlig på pekeplaten, men nå kan jeg ikke scrolle med den! Noen som har en løsning på dette?

 

Fant det ut, må bruke to fingre samtidig

Lenke til kommentar

Jeg har to spørsmål:

Har ikke Windows 10 støtte for gjestekonto? Finner bare familie- og andre kontor, men ikke bare en gjest.

 

2. Før jeg oppdaterte i dag kunne jeg scrolle som vanlig på pekeplaten, men nå kan jeg ikke scrolle med den! Noen som har en løsning på dette?

 

 

Har du installert driverne? Windows 10 har endel generiske drivere innebygget så det meste fungerer ut av esken, men drivere direkte fra maskinvareprodusent er jo fremdeles å foretrekke. Det er ytterst få drivere som leveres via Windows Update så du må jo gjerne søke frem til en hel del drivere som må legges inn manuelt i etterkant, også med Windows 10.

Lenke til kommentar

Har litt krøll med driverne fra nvidia (gtx 480 sli og dual monitor). Det ser direkte grusomt ut visuelt(1080). Har ikke dabbla så lenge med det, men dette gir ikke det beste førsteintrykket. Det lagger og noe jævlig. Skal ta en ny install fra isofil.

 

Hadde også krøll med nvidia-driveren (gtx 980). Alt av drivere, geforce experience, nvidia kontrollpanel var utilgjengelig og lot seg ikke installere. Fikk bare error før installeringen i det hele tatt ville starte.

Det viste seg at det var kun å ta en restart.

Lenke til kommentar

På den ene pcen min fikk jeg oppdateringen med en gang jeg slo den på idag, og installerte den (tok tiiiiid..)

Men på den andre pcen min (har to fordi en er knust og den bruker jeg ekstern skjerm til, er bedre enn den andre), der har det ikke kommet opp enda, dvs ikonet på statuslinjen med Microsoft-logo ikke har kommet. Er det noen steder jeg kan laste det ned via Microsoft f.eks, før jeg har fått meldinga?

Lenke til kommentar

Er det noen steder jeg kan laste det ned via Microsoft f.eks, før jeg har fått meldinga?

https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Last ned og kjør verktøyet. Installer direkte, den henter det den trenger fra MS' servere. Trolig den enkleste installasjonen jeg har opplevd.

 

Edit: Som han nedenfor nevner kan være greit å gå igjennom innstillinger mot slutten av installasjonen og deaktivere det man ikke vil gi MS tilgang til. Velger man defaults er det veldig enkelt, men veldig delt.

Endret av xRun
Lenke til kommentar

 

Fotoappen har hodet i skyen

Fotovisning i Windows har tradisjonelt vært en arena for tredjeparts programvare. Den nye fotoappen som følger med Windows 10 kan endre dette. I hvert fall for enkel bruk. Den er nemlig koblet inn i skyen, og sanker automatisk til seg bildene du tar med mobile enheter som er koblet til.

 

Æh. Okay så nå skal windows 10 liksom få lov til og stjele private bildene til folk som standard, og det er liksom okay ?!

 

For noe galskapens dritt. Folk må jo være dumme som bare går med på det. Da var det uaktuelt.

Endret av FullColor
Lenke til kommentar

 

 

Fotoappen har hodet i skyen

Fotovisning i Windows har tradisjonelt vært en arena for tredjeparts programvare. Den nye fotoappen som følger med Windows 10 kan endre dette. I hvert fall for enkel bruk. Den er nemlig koblet inn i skyen, og sanker automatisk til seg bildene du tar med mobile enheter som er koblet til.

 

Æh. Okay så nå skal windows 10 liksom få lov til og stjele private bildene til folk som standard, og det er liksom okay ?!

 

For noe galskapens dritt. Folk må jo være dumme som bare går med på det. Da var det uaktuelt.

 

 

Det hadde sikkert vært mer riktig å ha "som er koblet til tjenesten" på slutten der. Du må selv koble opp mobilen din til onedrive og aktivere bilde-backup for at bildene legges i skyen...

 

Så det er bare å slappe av.

Lenke til kommentar

selv om reservasjons valget påstår at min pc er kompatibel med w10 så stoler jeg ikke 100% på det

derfor forsøker jeg å finne ut om det finnes en w10 driver til skjermkortet

da måtte jeg bare selv undersøke på hjemmesiden til produsenten

 

i kontrollpanelet for skjermkortet står det  AMD Radeon HD5700 series ( jeg har 5770 )

på hjemmesiden til AMD finner jeg ikke det valget

De fleste valgene der er R9 og R7 med en "talkode" bak samtidig som det fortsatt står fler varianter av HD7700 serien 

hvilken versjon av R9 er Radeon HD 5770 ?

 

 

hos creative ser det ut som jeg må vente helt til oktober før det kommer drivere til lydkortet

 

hos asus ser det ikke som de bryr seg om windows 10 overhode

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...