Gå til innhold

SNIKTITT: Microsoft Windows 10


Anbefalte innlegg

 

Etter hva jeg har lest får man ikke opplyst lisensnøkkelen om man får 10-ern gratis, man kjører oppgradering direkte fra desktoppen og den blir automatisk aktivert. Deretter, hvis man vil, kan man kjøre clean install, og den skal etter hva jeg har lest da fortsatt være automatisk aktivert.

En sånn upgrade i forkant tar kanskje en halvtime, er stort sett automatisk, og sparer en for litt bry når man skal kjøre en clean install.

 

Det er jo helt håpløst, hva skjer om jeg skal reinstallere om et år, etter gratisperioden er over?

 

AtW

 

Den binder seg til maskinen. aktiveringen er registrert hos MS, så det skal være problemfritt. Automatisk aktivert hvis den allerede var aktivert ved en tidligere installasjon. Hvis du endrer på maskinvaren nok til at du må reaktivere, så er det samme prosedyre som før. Kjøper du Windows10 etter gratisperioden tenker jeg du får med nøkkel, som ved vanlig frittstående kjøp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Etter hva jeg har lest får man ikke opplyst lisensnøkkelen om man får 10-ern gratis, man kjører oppgradering direkte fra desktoppen og den blir automatisk aktivert. Deretter, hvis man vil, kan man kjøre clean install, og den skal etter hva jeg har lest da fortsatt være automatisk aktivert.

En sånn upgrade i forkant tar kanskje en halvtime, er stort sett automatisk, og sparer en for litt bry når man skal kjøre en clean install.

 

Det er jo helt håpløst, hva skjer om jeg skal reinstallere om et år, etter gratisperioden er over?

 

AtW

 

Den binder seg til maskinen. aktiveringen er registrert hos MS, så det skal være problemfritt. Automatisk aktivert hvis den allerede var aktivert ved en tidligere installasjon. Hvis du endrer på maskinvaren nok til at du må reaktivere, så er det samme prosedyre som før. Kjøper du Windows10 etter gratisperioden tenker jeg du får med nøkkel, som ved vanlig frittstående kjøp.

 

 

Så jeg gjør om min ikke-OEM-lisens til en OEM-lisens? Hva om jeg har en ny maskin og skal reinstallere på den? Installere win8 først, og så aktivere for win10 igjen? Med den samme lisensen jeg hadde på den gamle?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jakoozie: Jeg var i tvil om dette selv da jeg skulle oppgradere hovedmaskinen min nå nettopp. Den har sunget på siste verset Windows-messig i et par måneder nå, med flere irriterende bugs som støtt melder seg. Mest irriterende - en forsinkelse i responstid på skriving til disk på flere sekunder.

Oppgraderingen gikk på et blunk, og alle problemene ser nå ut til å være vekk. Det er min erfaring også at clean install alltid er best - men det basert på mitt éne, anekdotiske bevis, kan det hende Microsoft har fikset biffen så "skitten" upgrade er en mulighet.

xRun og ATWindsor: Angående nøkler - jeg noterer meg at Magical Jellybean finner en standardseriell for denne installasjonen (de som slutter med 3V66T, slik som preview-kodene gjorde), som altså ble oppgradert fra en ordinær 8.1-install. Spørsmålet er om man da beholder seriellen til 8.1 og i praksis må oppgradere derfra for senere installasjoner. Vi sjekker med Microsoft.

 

(edit)

Eh! Spørsmål allerede besvart, ser jeg :)

Endret av fjarle
Lenke til kommentar

 

 

If you formatted or replaced your hard drive, you won't be able to use a product key to update to Windows 10. You'll need to install your previous version of Windows, and then reinstall Windows 10.

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-10/why-activate-windows-10

 

Den eneste måten å få "clean install" pr i dag er og først installere Windows 7/8/8.1, aktivere denne og så oppgrader til Windows 10. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Etter hva jeg har lest får man ikke opplyst lisensnøkkelen om man får 10-ern gratis, man kjører oppgradering direkte fra desktoppen og den blir automatisk aktivert. Deretter, hvis man vil, kan man kjøre clean install, og den skal etter hva jeg har lest da fortsatt være automatisk aktivert.

En sånn upgrade i forkant tar kanskje en halvtime, er stort sett automatisk, og sparer en for litt bry når man skal kjøre en clean install.

 

Det er jo helt håpløst, hva skjer om jeg skal reinstallere om et år, etter gratisperioden er over?

 

AtW

 

Den binder seg til maskinen. aktiveringen er registrert hos MS, så det skal være problemfritt. Automatisk aktivert hvis den allerede var aktivert ved en tidligere installasjon. Hvis du endrer på maskinvaren nok til at du må reaktivere, så er det samme prosedyre som før. Kjøper du Windows10 etter gratisperioden tenker jeg du får med nøkkel, som ved vanlig frittstående kjøp.

 

 

Så jeg gjør om min ikke-OEM-lisens til en OEM-lisens? Hva om jeg har en ny maskin og skal reinstallere på den? Installere win8 først, og så aktivere for win10 igjen? Med den samme lisensen jeg hadde på den gamle?

 

AtW

 

Detaljene rundt dette har jeg ikke, men det får man hos MS. Men jeg vil anta at hvis du har aktivert en maskin innen perioden med gyldig tidligere versjon som kvalifiserer til gratis oppgradering, så vil den aktiveringen være registrert hos MS og gyldig ved reinstallasjon.

Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål; Hva i allverden skjedde med alle forbedringene som skulle komme til CMD (command prompt) med Windows 10?? Dette var noe av det første Nadella gjorde et stort nummer ut av når de viste frem Windows 10 på den aller første konferansen de hadde.

 

Her ble vi lovet at tastatursnarveier som CTRL+V, CTRL+C osv skulle fungere rett i CMD-vindu, og det skulle også være mulig å få CMD-vinduet gjennomsiktig osv.. Jeg tror til og med at vi skulle kunne endre bakgrunnsfarge og tekstfarge?

 

Jeg har nå testet Windows 10 Home og Windows 10 Pro 10240 med "Day One Patch" installert og CMD fungerer like trasig som alltid. Null mulighet for å markere tekst i et CMD-vindu, ingen tastatursnarveier og så vidt jeg ser så er det ikke mulig å gjøre bakgrunnen gjennomsiktig, ei heller endre bakgrunnsfarge eller tekstfarge???

Lenke til kommentar

 

i win10 kan man brenne dvd med win10 iso eller minne pinne etter man har innstalert eller oppdatert

Iso får du jo tak i her, men har jo ikke produktnøkkelen da :/

Eller får man produktnøkkelen når man oppgraderer?

https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10ISO

 

Har du ikke nøkkelen er det flere måter å løse det på.

 

1. Laste ned Magic Jelly Bean og hente ut lisensnøkkelen din.

2. På PCer med Windows 8 eller nyere ligger lisensnøkkelen din skrevet i MSDM tabellen din i BIOS. Du kan bruke RW-Everything for å hente den ut.

3. Noen OEM'er bruker et eget mediet når de installerer PCer som automatisk aktiverer Windows. Hvis dette er tilfellet må du ta kontakt med leverandør og få tilsendt dette mediet.

 

Uansett så må du oppgradere fra en aktivert versjon av 7/8/8.1 for at din versjon av Windows 10 skal bli aktivert. 

Lenke til kommentar

Er jo bare å laste ned ISO fra; http://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10iso

Eller bruke verktøyet fra; http://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

 

Også starter du enkelt og gratis installasjonen / oppgraderingen den veien. Er jo ingen praktisk forskjell, nedlastingen tar jo maks 30 min avhengig av nettlinjen du har.

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

If you formatted or replaced your hard drive, you won't be able to use a product key to update to Windows 10. You'll need to install your previous version of Windows, and then reinstall Windows 10.

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-10/why-activate-windows-10

 

Den eneste måten å få "clean install" pr i dag er og først installere Windows 7/8/8.1, aktivere denne og så oppgrader til Windows 10. 

 

Etter at du har oppgradert til Win10 og aktivert denne så kan du feks boote fra USB, formattere disken og installere Win10 fra scratch. Windows 10 vil da bli aktivert automatisk ved første oppstart. Jeg har gjort dette på 2 pcer som hadde Windows 7 fra før.

EDIT: Velg skip når den spør etter nøkkel.

Endret av jij1984
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Holder på Windows 7 da den har media senter. Det har ikke Windows 10.

 

Alle opptak administreres av media senteret. Har ikke vært borti noe tredjeparts media senter SW som er på høyden med Windows sin.

 

I mine øyne er Mediaportal bedre enn WMC så lenge en ikke bor i USA og er avhengig av CableCard.

Lenke til kommentar

 

 

 If you formatted or replaced your hard drive, you won't be able to use a product key to update to Windows 10. You'll need to install your previous version of Windows, and then reinstall Windows 10.

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-10/why-activate-windows-10

 

Den eneste måten å få "clean install" pr i dag er og først installere Windows 7/8/8.1, aktivere denne og så oppgrader til Windows 10. 

Kjører installasjon fra minnepenn nå i Windows 7, laget med ett nedlastingsverktøy i fra Microsoft.

 

Der fikk jeg 3 alternativer, beholde alt, beholde personlige filer, eller slette alt.

 

Siste nevnte blir vel en "Clean install"?

Lenke til kommentar

 

 

 

 If you formatted or replaced your hard drive, you won't be able to use a product key to update to Windows 10. You'll need to install your previous version of Windows, and then reinstall Windows 10.

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-10/why-activate-windows-10

 

Den eneste måten å få "clean install" pr i dag er og først installere Windows 7/8/8.1, aktivere denne og så oppgrader til Windows 10. 

Kjører installasjon fra minnepenn nå i Windows 7, laget med ett nedlastingsverktøy i fra Microsoft.

 

Der fikk jeg 3 alternativer, beholde alt, beholde personlige filer, eller slette alt.

 

Siste nevnte blir vel en "Clean install"?

 

Hei,

 

Du må velge oppgradering, så ett av de to første valgene. Og du må være sikker på at Windows er aktivert og er tilkoblet internett før du starter oppgraderingen. Hvis du ikke gjør dette får du ikke aktivert Windows 10.

 

Når du er oppgradert, og er inne i Windows 10, sjekk at du er aktivert. Etter dette kan du kjøre en clean install (valg 3, eller bruk "refresh" funksjonen)

 

Dersom du velger clean install skal du hoppe over å skrive inn produktnøkkel. Maskinen sin hardware ID er blitt registrert hos MS sine aktiveringsservere, og er "nøkkelen" din.

Endret av Frugy
Lenke til kommentar

 

 

 

 If you formatted or replaced your hard drive, you won't be able to use a product key to update to Windows 10. You'll need to install your previous version of Windows, and then reinstall Windows 10.

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-10/why-activate-windows-10

 

Den eneste måten å få "clean install" pr i dag er og først installere Windows 7/8/8.1, aktivere denne og så oppgrader til Windows 10. 

Kjører installasjon fra minnepenn nå i Windows 7, laget med ett nedlastingsverktøy i fra Microsoft.

 

Der fikk jeg 3 alternativer, beholde alt, beholde personlige filer, eller slette alt.

 

Siste nevnte blir vel en "Clean install"?

 

Korrekt, spørsmålet er om den tar med seg feks drivere. Alt av personlige ting vil bli fjernet, men jeg ønsker altså at ingenting blir tatt med fra tidligere installasjon av Windows. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...