Gå til innhold

[Løst] Forhåndsleie istedenfor depositum?


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hei.

 

Fikk for noen uker siden en kontrakt fra huseier, hvor han skrev "1 måned forehåndsleie", istedenfor depositum, som han mente var for mye styr med.. Det jeg lurer på er om dette egentlig er tillatt? Forstår det slik ifølge forbrukerrådet, så advares det mot slike avtaler, da det gjør situasjonen min vanskeligere?  

 

Myndighetene har vist sendt det ut på høring å forby det man kaller "garanti", som jeg forstår er hva forehåndsleie egentlig er. 

 

http://www.forbrukerradet.no/forside/presse/pressemeldinger/forbrukerr%C3%A5det-advarer-mot-risikabel-garanti

 

Slik huseieren snakket om det, så er det slik at jeg betaler inn dobbel leie, slik at jeg slipper å betale siste måned, når jeg altså avslutter leierforholdet.

 

Hvor lovlig er dette? Har hatt en del vanskeligheter med denne huseieren, så derfor jeg spør. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg kan ikke se hvordan dette skal være no galt med? Det er jo til din fordel da du slipper å stille med depositum? Jeg betaler leien for hver måned den 1. og da for hele den måneden, og synes det er helt topp.

 

Hvor advarer forbrukerrådet mot slikt?

 

Poenget er vel at jeg betaler for to måner, så istedenfor en, så blir det to måner. Synes det er dumt, da jeg ikke får pengene tilbake etter at jeg flytter, men ser også fordeler ved det.. 

 

Men les litt her: http://www.forbrukerradet.no/forside/presse/pressemeldinger/forbrukerr%C3%A5det-advarer-mot-risikabel-garanti

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Men er det slik at jeg betaler det flere måner, eller bare den ene månen? Synes det er litt rart at jeg skal betale det, da jeg allerede har bod her i 4 måner.. :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Inneværende mnd + en mnd. slik som jeg forstår og som vi har gjort tidligere, dog for lenge siden da.

 

Er akkurat det jeg synes er så rart, hvorfor vil han ha det først nå? Er første månen jeg signerer kontrakt med fyren, så er glad bare det er på plass, men synes det er rart at jeg må ha slikt da jeg ikke har gjort noe som tilsier at han ikke kan stole på meg.. 

Lenke til kommentar

 

Inneværende mnd + en mnd. slik som jeg forstår og som vi har gjort tidligere, dog for lenge siden da.

 

Er akkurat det jeg synes er så rart, hvorfor vil han ha det først nå? Er første månen jeg signerer kontrakt med fyren, så er glad bare det er på plass, men synes det er rart at jeg må ha slikt da jeg ikke har gjort noe som tilsier at han ikke kan stole på meg.. 

 

 

Eldre folk som vil liksom sikre seg men uten mer kunnskaper?

 

Men ja, litt spesielt å ta saken opp etter flere mnd da. Dog ikke noe unormalt for eldre og/eller uvitende folk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Eldre folk som vil liksom sikre seg men uten mer kunnskaper?

 

Men ja, litt spesielt å ta saken opp etter flere mnd da. Dog ikke noe unormalt for eldre og/eller uvitende folk.

 

Vil ikke gå i detaljer, men han skal vist være helt fersk i markedet ja. 

 

Synes du kanskje jeg burde bringe det opp for han? For meg virker det som han er mest interessert i å tjene penger, og ikke nødvendigvis andre ting som dette.. Det vil si at han tjener på at jeg gir han den typen penger, dog har jeg svært lite lyst, dog forstår jeg som garanti, men han har egentlig ikke noe å frykte, da jeg ikke kommer til å ødelegge noe, da jeg er en ordens mann. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
For meg virker det som han er mest interessert i å tjene penger, og ikke nødvendigvis andre ting som dette..

 

 

Altså, adferd til utleier virker helt normal etter min mening. Vedkommende vil ikke tjene noe mer på det.

Du har jo betalt en mnd ekstra og sikret deg retten til å bo der den mnd. Ang. eventuell oppsigelse vil ikke den få noe virkning.

 

Jeg vil (personlig) alltid anbefale å ha et godt forhold til utleier og like så med leietaker. Livet blir så utrolig mye lettere da.

 

Men har jo sett begge deler fra helvete, dog ikke for min egen del..

 

:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

 

 

Synes det  er ganske dumt, da det har vært mye rot med utleier, men personlig liker jeg typen, dog tror jeg ikke det blir noe positivt ut av å be om å ikke betale det, da det ble diskutert da vi skrev kontrakten, så jeg får bare gjøre det, så får vi se hva som skjer.. 

 

Takk uansett for kommentarene, det er alltid kjekt å ha et sted å spørre slike spørsmål.  :new_woot:

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Har bodd hos flere som har benyttet seg av forskudd i stedet for depositum. Ordningen er jo bare til leiers fordel, og betyr at man ikke betaler den siste måneden når man flytter. Det man bør være skeptisk til er utleiere som vil ha depositum, men ikke vil benytte seg av depositumskonto.

Skjønner meg egentlig ikke helt på utleiere som ikke gidder å "styre med" depositumskonto. Det er jo deres egen sikkerhet det er snakk om.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Det er jo utleier som taper på å ta forskudd fremfor depositum, så dette hørtes jo egentlig toppers ut...  Når man skal flytte ut så betaler man enkelt og greit ikke noen de siste 2 måndene..  Fordelen for utleier er vel at det blir mer forutsigbart når du flytter ut da han merker når du slutter å betale forskuddvis og kan begynne å lete etter ny leietaker..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Har bodd hos flere som har benyttet seg av forskudd i stedet for depositum. Ordningen er jo bare til leiers fordel, og betyr at man ikke betaler den siste måneden når man flytter. Det man bør være skeptisk til er utleiere som vil ha depositum, men ikke vil benytte seg av depositumskonto.

Skjønner meg egentlig ikke helt på utleiere som ikke gidder å "styre med" depositumskonto. Det er jo deres egen sikkerhet det er snakk om.

 

Er akkurat det samme jeg tenker.. Men han påstår det er så mye å gjøre osv, men det faktum at det faktisk er svært få ting man faktisk må gjøre... 

 

 

Det er jo utleier som taper på å ta forskudd fremfor depositum, så dette hørtes jo egentlig toppers ut...  Når man skal flytte ut så betaler man enkelt og greit ikke noen de siste 2 måndene..  Fordelen for utleier er vel at det blir mer forutsigbart når du flytter ut da han merker når du slutter å betale forskuddvis og kan begynne å lete etter ny leietaker..

 

Nei, det kan han egentlig ikke gjøre, i og med at vi har 3 måner gjensidig opsigelse. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Men han påstår det er så mye å gjøre osv, men det faktum at det faktisk er svært få ting man faktisk må gjøre... 

 

 

Noen bare syns det er sånn, så det så. Ikke noe uvanlig det.

(slik som i mine tilfeller, huseier gadd ikke å ha noe med dep. konto å gjøre med)

Lenke til kommentar

Forskuddsleie har vært diskutert tidligere, i denne tråden blant annet

 

Generelt sett er det lov å kreve leie forskuddsbetalt, innenfor grensene i husleieloven § 3-2. Denne bestemmelsen begrenser adgangen til å kreve forskuddsbetaling på leie til én måned. Bestemmelsen forbyr ikke å ha et såkalt "flytende forskudd", men den begrenser det sterkt: skal du ha flytende forskudd må du kreve inn den løpende husleien på etterskudd (det vil si at husleie for november måned tidligst betales 30. november). Dette følges i praksis aldri av utleiere som bruker forskuddsleie, de vil ha én måneds flytende forskudd og løpende forskuddsbetaling. 

 

På den store ulovlighetsskalaen er dette litt mildere enn en ulovlig depositumskonto. Leietakerens mulige sanksjonsmiddel er imidlertid det samme - når det er ulovlig innbetalt forskuddsleie forrentes dette beløpet med rente lik vanlig forsinkelsesrente. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Bare sørg for å ha alt skriftlig. For nå betaler du husleien for feks August, 1. Juli?

 

Vil ikke gå inn på detaljer som sagt, men det er vanlig ja at jeg har pleid å betale 1. hver måned ja. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...