Gå til innhold

De fleste foretrekker fremdeles å kjøpe spill fysisk


Anbefalte innlegg

Til de som foretrekker plast blekk og papir.... Man kan jo printe, og det er massevis av art og wiki på nettet og playtrough på YouTube.

 

Men da kan du jo likegodt kjøpe det fysisk da, spesielt om det er billigere enn det digitale alternativet.

 

Jeg har egentlig sluttet å kjøpe fysisk musikk, spill og film. Har noen hyller med cover i alle tre kategorier som står og støver ned, og for min del så skjønner jeg ikke helt hvorfor man heller vil bestille på nett, vente noen dager på posten, installere og så spille. Steam, Origin osv. er vanligvis dyrere, men det er også mulig å finne langt billigere digitale kopier. Om man har en spillbutikk i nærheten så kan jeg skjønne at det er et alternativ, men de gangene jeg har gått den ruten (sist tror jeg faktisk var da Red Dead Redemption kom ut) så har de aldri spillet inne. Det er utsolgt, har ikke fått det inn ennå osv., så for meg er fysisk egentlig ikke noe alternativ til digitalt i det hele tatt.

 

Men folk er forskjellige, og denne artikkelen gjaldt vel kun i Storbritannia. Det er noe litt VG nett over denne artikkelen fra Gamer. Den minner meg om de klassiske "Nå kommer finværet!" overskriftene til VG, hvor det da viser seg at det de egentlig mener er at finværet kommer på østlandet. Her virker det som om det er statistikk fra hele markedet, og ikke kun i Storbritannia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alltid kjekt med fysisk kopi, kan dog ærlig talt ikke huske sist jeg kjøpte en fysisk kopi av et spill. Modern Warfare i 2009 kanskje?

 

Er nok mange årsaker til dette. Bomkjøpe, piratnedlasting, og hvor enkelt det er å laste ned spill som "må" kjøpes.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Er det så mykje spelkultur i eit cover og ein disc eller fem? Alt av grafikk og design kan ein distribuere digitalt.

 

Eg er glad i å samle på ting, men etter kvart tok hundrevis av DVD-er, CD-plater og spel for mykje plass. Ikkje hadde det den store nytteverdien heller sidan dei berre sto der. Eg kjøper eit spel for spelet sin del, ikkje for å få noko fysisk. Nokre sekund eller minutt går kanskje med på å studere cover og evt. manual, etter det går det timevis på det eg faktisk ville ha: spelet.

 

Det er ikkje noko tvil om at framtida er digital, uavhengig av om me vil eller ei. Det er alltid mogleg å ta backup av eit spel på eiga hand.

 

 

Ja det vil jeg si. Piksler på en skjerm som skal representere det fysiske vil aldri kunne erstatte eller gjøre en like bra jobb som det fysiske. Jeg er helt enig med deg at fremtiden er digital og det har sine fordeler. Men det kommer ikke uten sine ulemper også.

 

For å ikke tråkke noen på tærne. Men. Cd/dvd/br må være et veldig godt eksempel på at produsenter saboterer sine egne produkter for at de skal gå i stykker og du skal kjøpe ny.

 

CD hadde noen fordeler foran kassetten men i dag er det er latterlig dårlig produkt. Lagrer lite. Går i stykker for ingenting. Fysisk stort. Bråker

 

Kan ikke huske å ha ødelagt en eneste film eller spill som er på CD. Vi snakker om 15 år her slik. Men i starten når musikk kom på CD og jeg var yngre og mer uforsiktig så gikk det endel i søpla pga uforsiktig bruk.

 

Mine filmer og spill ser ut som nye selv etter 10+ år...ikke selve plasten rundt da jeg tar ting i bruk osv.. Men at plater kunne bli erstattet med noe mindre. Mer praktisk og tryggere hadde vært noe. USB brikker fks? 

Ikke jeg heller men det krever coverdisiplin. Mange som ikke har det og produsenter ler hele veien til banken :)

Lenke til kommentar

Om jeg hadde fått samme fordelene ved å kjøpe fysiske spill på PC som en har på konsoll. Så hadde jeg uten tvil fortsatt å kjøpe fysiske PC spill. Selv om prisen hadde vært høyere. 

 

Men vi er blitt "tvunget" til å konvertere til digitale DRM systemer så da er ikke det et alternativ på PC. Vi får billigere spill men ingen eierskap.

 

På konsoll så kjøper jeg nesten utelukket fysiske eksemplarer. 

 

Jeg kjøper også fysisk til konsoll. Fyller man opp harddisken på la oss si PS4 hurtigere med digitale utgaver av spill?

Lenke til kommentar

Kjøper dem digitalt. Grunnen er at Elkjøp her har ca. 3 titler utstilt på PS4, Platekompaniet er nedlagt, og Spaceworld har jeg 0 til overs for etter ett par svært uheldige episoder

 

Det er ikke kun Elkjøp som har tynne utvalg med PS4-titler i hyllene.

Lenke til kommentar

 

Kjøper dem digitalt. Grunnen er at Elkjøp her har ca. 3 titler utstilt på PS4, Platekompaniet er nedlagt, og Spaceworld har jeg 0 til overs for etter ett par svært uheldige episoder

 

Det er ikke kun Elkjøp som har tynne utvalg med PS4-titler i hyllene.

 

Det blir verre og verre utvalg i butikkene ja, nå som ting er så tilgjengelig på nettet.

jæ.... trist egentlig  :sleep2:

Endret av SpongeFrog
Lenke til kommentar

For å ikke tråkke noen på tærne. Men. Cd/dvd/br må være et veldig godt eksempel på at produsenter saboterer sine egne produkter for at de skal gå i stykker og du skal kjøpe ny.

 

CD hadde noen fordeler foran kassetten men i dag er det er latterlig dårlig produkt. Lagrer lite. Går i stykker for ingenting. Fysisk stort. Bråker

 

Man kan jo rippe dataene og få det som et virtuellt drev. Er jo noen kopibeskyttelser å skulle omgås da, men finnes det ikke verktøy for slikt som regel på PC?

Lenke til kommentar

 

Kan ikke huske å ha ødelagt en eneste film eller spill som er på CD. Vi snakker om 15 år her slik. Men i starten når musikk kom på CD og jeg var yngre og mer uforsiktig så gikk det endel i søpla pga uforsiktig bruk.

 

Mine filmer og spill ser ut som nye selv etter 10+ år...ikke selve plasten rundt da jeg tar ting i bruk osv.. Men at plater kunne bli erstattet med noe mindre. Mer praktisk og tryggere hadde vært noe. USB brikker fks? 

 

Mitt problem er mer at jeg har rotet bort dvd, installert spill, så gjerne cracket det for å spille uten dvd så finner jeg den ikke igjen senere.

Lenke til kommentar

Dette hadde vært mere reelt om det hadde vært en rapport som så på de faktiske tallene der man sammenligner butikkkjøp med digitale kjøp - og ikke en spørreundersøkelse av 2000 gamere - der de fleste kjenenr nostalgien kile når de får spørsmål om de foretrekker et fysisk eller et digitalt spill. At de foretrekker fysisk betyr ikke at de nødvendigvis gidder å kjøpe det meste fysisk fordet. Sannsyneligvis bare det viktigste/kuleste som de vil ha collectors edition av e.l.

Lenke til kommentar

Skulle likt å vite hva LarZen mener med at en digital framtid vil bety at vi mister mye spillkultur.

 

Jeg kan ikke se det på noen annen måte, enn at en digital framtid vil sørge for at vi får en mye større spillkultur.  Se på alle indiespill som er utgitt de siste årene, for ti år siden var dette så og si utenkelig, på grunn av produksjon- og distribusjonskostnader.  I dag kan en person alene lage et flott spill, få det distribuert via Steam, eller andre online-portaler, og faktisk spre stor kunst til oss spillere.  Spillet "Novelist", som jeg nettopp spilte med stor glede, er et slikt spill.  Dette spillet ville høyst sannsynlig aldri blitt distribuert til butikk i fysisk form, og jeg mener det finnes mange slike eksempler.

 

Hvis du mener at spill fra fortiden vil gå tapt med en framtid uten plater og bokser, så er det jo bare å se på GoG, så skjønner man at det ikke henger på greip.  På grunn av at GoG selger alle sine spill online, så har de hatt mulighet til å friske opp hundrevis av gamle klassikere, og få dem solgt på en svært billig og effektiv måte.  Nå har jeg vel bare 2 spill igjen på ønskelisten over spill fra fortiden, som jeg gjerne skulle se GoG oppdatere, slik at de kan spilles på nye operativsystemer.  At gamle spill ofte er uspillbare på moderne operativsystemer, er også en sak som forteller meg at digital distribusjon er mye bedre, fordi det vil sikre at også gamle spill alltid vil ha et marked, gjennom nyutgitte spill, som er tilpasset moderne operativsystemer.

 

Om du mener at kun digitale løsninger vil føre til at spill forsvinner helt, fordi spillene tas bedre vare på i fysisk form enn digitalt, så mener jeg at det motsatte vil være tilfelle.  Har et godt eksempel med "Heroes of Might & Magic III".  Der sies det at spillselskapet har rotet bort kildekoden til spillets to addonpakker, dermed vil de aldri kunne utgi "Armageddon's Blade" og "Shadow of Death" i HD versjon.  Når vi i dag vet hvor populært retrospill er, ikke minst på grunn av lett tilgjengelighet online, så tror jeg neppe selskapet hadde vært så sjødesløse, og dette tror jeg er noe de fleste utviklere/utgivere i dag er mye mer bevisst på enn før.

 

Nei, eneste poenget jeg nesten kan være enig med deg i, er at vi kanskje vil miste den delen som handler om innpakning.  Men, vil vi miste den?  Tror ikke det heller, vi vil fortsatt få kjøpt eksklusive utgaver av spill vi liker, slik at de som liker å samle faktisk får et enda bedre produkt en tidligere.  "Collector's Editions", er faktisk det eneste jeg kjøper fysisk nå, det er ikke ofte, men det hender.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sist jeg kjøpte et fysisk spill var Starcraft 2: Wings of Liberty, collectors edition.

 

Jeg savner 20 år siden, når jeg og en kompis dro på butikken flere ganger i uken og så på spill, men den tiden er, dessverre, forbi.

 

Sist jeg så på et av de fysiske spillene til lillebroren min så ble jeg meget skuffet over hvor lite innhold manualen hadde, og hva er da igjen? Jo, disken, fordi konsoll har ræva lagringsplass, ofte dyrere å kjøpe digitalt på konsoll, og mange har dårlig nett. Når dette er løst vil fysiske kopier så og si være en saga blott.

 

Det som virkelig er trist med denne utviklingen er at det faktisk kan bli umulig å dra opp et gammelt spill om 20 år. Eller? Jeg spilte det første Settlers spillet på PC her om dagen.. hmm, skal bli interessant å se hva fremtiden bringer.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper ingen fysiske spill lengre, har ikke gjort det på mange år. En grunn til det er steam og hvor enkelt det er å handle der. En annen grunn er rett og slett at de sluttet å lage gode manualer og annet som man ofte fikk med. Når jeg dro ned til byen og handlet et spill så stakk jeg også innom en hamburgersjappe eller restaurant, bestille mat og leste igjennom manualen og kosa meg en times tid eller to. Det var et ritual jeg likte veldig godt.

 

Men så kom forenklingen, manualene ble mindre og mindre.

 

Baldurs gate 1 som jeg kjøpte på en tur i Tyskland hadde en manual på 150 sider som jeg leste under hele oppholdet, planla hvilke karakters jeg skulle lage osv. Så da jeg endelig kom hjem og kunne spille spillet hadde jeg alt klart.

 

Nå i det siste har enkelte spill kommet med større og bedre manualer, men nå kjøper jeg alt via steam. Jeg kommer neppe til å kjøpe en fysisk boks igjen. Og de flere hundre spill jeg har liggende i nedstøva esker blir nok liggende der en god tid enda. Blir vel tatt fram og kikka på neste gang jeg flytter. Istedenfor å finne gamle spilla fram igjen, kjøper jeg heller en ny versjon ifra steam eller gog, så bedagelig her jeg blitt. Kan vel like gjerne bestille neste maskin uten dvd spiller.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper ingen fysiske spill lengre, har ikke gjort det på mange år. En grunn til det er steam og hvor enkelt det er å handle der. En annen grunn er rett og slett at de sluttet å lage gode manualer og annet som man ofte fikk med. Når jeg dro ned til byen og handlet et spill så stakk jeg også innom en hamburgersjappe eller restaurant, bestille mat og leste igjennom manualen og kosa meg en times tid eller to. Det var et ritual jeg likte veldig godt.

 

Men så kom forenklingen, manualene ble mindre og mindre.

 

Baldurs gate 1 som jeg kjøpte på en tur i Tyskland hadde en manual på 150 sider som jeg leste under hele oppholdet, planla hvilke karakters jeg skulle lage osv. Så da jeg endelig kom hjem og kunne spille spillet hadde jeg alt klart.

 

Nå i det siste har enkelte spill kommet med større og bedre manualer, men nå kjøper jeg alt via steam. Jeg kommer neppe til å kjøpe en fysisk boks igjen. Og de flere hundre spill jeg har liggende i nedstøva esker blir nok liggende der en god tid enda. Blir vel tatt fram og kikka på neste gang jeg flytter. Istedenfor å finne gamle spilla fram igjen, kjøper jeg heller en ny versjon ifra steam eller gog, så bedagelig her jeg blitt. Kan vel like gjerne bestille neste maskin uten dvd spiller.

 

Jeg gjør akkurat det samme. Hvis jeg har et spill fysisk som jeg brått får lyst til å spille så kjøper jeg det heller på nytt gjennom Steam for å slippe alt køddet med å installere det fra plate og ikke minst for å slippe å sette inn plata hver gang jeg ønsker å spille spillet. De spilla jeg har på plate er det så lenge siden jeg kjøpte anyways så de koster ikke en dritt lenger

Lenke til kommentar

En kan laste ned digitale kopier så mange ganger en vil. Plater kan få skade og plutslig ikke spillbart.

 

En slipper å gå i butikken.

 

Når en kjøper fysiske spill så tar det også fysisk plass (rot)

 

En må bytte plate (og lete) når en skal bytte spill.

 

Skjønner ikke åssen folk kan foretrekke spill i form av plater eller lignende.

 

120% Enig :-)

Lenke til kommentar

En kan laste ned digitale kopier så mange ganger en vil. Plater kan få skade og plutslig ikke spillbart.

 

En slipper å gå i butikken.

 

Når en kjøper fysiske spill så tar det også fysisk plass (rot)

 

En må bytte plate (og lete) når en skal bytte spill.

 

Skjønner ikke åssen folk kan foretrekke spill i form av plater eller lignende.

Er enig med deg der, at det tar mindre plass i å laste ned spill. Det er ikke så vanskelig å skjønne. ^^

Se på det positive, man får trim å gå til butikken. Vi er egentlig ikke skapt for å sitte i ro i flere timer forran en boks. Hvis man behandler platen ordentlig da skal den vare lenge. Og igjen er det ikke det samme å laste ned fra nettet enn å kjøpe den fysisk. Berørelse og lukt er viktig å erfare. Nå snakker jeg generelt, hvor vil vi være hvis vi mister den egenskapen, for å sette litt på spissen.

 

Jeg fore trekker selv å kjøpe fysisk. Sånn at jeg kan kjenne, ta og lukte på det. Og at man får faktisk større nytelse av produktet man har kjøpt. Jeg håper ikke at jeg villeder deg helt nå. ^^

 

Det jeg sier er at, ja det tar mer plass. Men med mosjon i å gå til butikken er viktig omså lengere hvis ønskelig. Og at du får følelsen av å kunne eie noe. Den følelsen får du ikke ved å laste ned. Tenk deg selv, hvis du skulle kjøpe deg et hus dyr, hva ville du valgt mellom digitalisert husdyr eller et levende husdyr? Selv om digitalisert husdyr ikke krever mye i forhond til ekte. Så vil du ikke kunne kjenne om den faktisk er der. Det du vil kun er å se det.

 

Det er derfor jeg velger å kjøpe fysisk. ^^

 

Takk for meg. :wee::D

Lenke til kommentar

Er enig med deg der, at det tar mindre plass i å laste ned spill. Det er ikke så vanskelig å skjønne. ^^

Se på det positive, man får trim å gå til butikken. Vi er egentlig ikke skapt for å sitte i ro i flere timer forran en boks. Hvis man behandler platen ordentlig da skal den vare lenge. Og igjen er det ikke det samme å laste ned fra nettet enn å kjøpe den fysisk. Berørelse og lukt er viktig å erfare. Nå snakker jeg generelt, hvor vil vi være hvis vi mister den egenskapen, for å sette litt på spissen.

 

Jeg fore trekker selv å kjøpe fysisk. Sånn at jeg kan kjenne, ta og lukte på det. Og at man får faktisk større nytelse av produktet man har kjøpt. Jeg håper ikke at jeg villeder deg helt nå. ^^

 

Det jeg sier er at, ja det tar mer plass. Men med mosjon i å gå til butikken er viktig omså lengere hvis ønskelig. Og at du får følelsen av å kunne eie noe. Den følelsen får du ikke ved å laste ned. Tenk deg selv, hvis du skulle kjøpe deg et hus dyr, hva ville du valgt mellom digitalisert husdyr eller et levende husdyr? Selv om digitalisert husdyr ikke krever mye i forhond til ekte. Så vil du ikke kunne kjenne om den faktisk er der. Det du vil kun er å se det.

 

Det er derfor jeg velger å kjøpe fysisk. ^^

 

Takk for meg. :wee::D

No brukar du "man" der du burde brukt "jeg". At du meiner noko betyr ikkje at alle andre gjer det.

 

Eg får ikkje større nyting av å kjøpe noko fysisk. Tvert imot får eg meir glede ut av å støtte digitale produkt. Det blir mindre søppel og eg slepp å lagre ting fysisk.

 

Det betyr ikkje at eg ikkje får ei kjensle av å eige noko. Alle spela mine i Steam er mine eigendelar. Det er mange som er skeptiske dersom Steam skulle bli lagt ned, men det bekymrar meg ikkje.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke bare foretrekker jeg ikke-fysisk (alt er digitalt sist jeg sjekket?), jeg kan ikke fordra fysiske cover, discer og whatnot. Det tar plass og gir meg absolutt ingenting. Derimot gir det mer søppel. Er nå den glade eier av 10-15 spill, dvd'er og blu-ray totalt. Det er egentlig 10-15 for mye.

 

Om argumentet for å kjøpe fysisk er mosjon, bør man kanskje se på det større bildet... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...