Gå til innhold

De fleste foretrekker fremdeles å kjøpe spill fysisk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En viss sjarm er det med fysiske spill, spesielt med spill i pent utformede esker og en illustrert manual, men for min del kommer jeg ikke bort fra at det er veldig deilig å ha spill digitalt uten at det hoper seg opp hundrevis av bokser som er i veien men likevel for pene til å hive ut.

Følelsen av å gå fra hundrevis av fysiske spill, CD-plater og DVD- og Blu-Ray-filmer til å ha null er bare fantastisk. Hvorfor skal man ha 10 reoler med skrot og flytte dette fra leilighet til leilighet når man kan ha alt i en liten boks.

Man får stille spørsmålet: "Skal jeg spille eller skal jeg hoarde spillesker fra gulv til tak?"

 

Når det er sagt så er det selvsagt en stor fordel med tjenester hvor man fritt kan håndtere installasjonsfilene og installere spillet uavhengig av kontinuerlig pålogging av diverse tjenester med mindre det er et onlinespill type FPS/RPG/ARPG/MMORPG/RTS osv.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg laster kun ned spill. Har ikke DVD spiller i maskinen min en gang siden det er helt unødvendig.

Har OS på en USB minnepinne i tilfelle man en gang i blandt trenger en clean install. Synes det er kjekt å slippe å ha cover liggende overalt.

Du ser på det som rot.

kjøp eller lag deg en fin hylle der du kan sette gamle spill, ingenting er så flott som å ta en titt i den nedstøva hylla om noen år :p;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Alt blir dritt dersom det blir for mye av det. Får du for mange cover og esker fra spill, filmer og musikk rekker du ikke tørke støv. Etter hvert som det går inn blander det seg i en haug sammen med andre eiendeler og klær. Til slutt blander det seg med tomme colaflasker og potetgullposer. Når du så er kommet dit så har du ikke tid til å rydde opp for du ønsker å få så mye tid som mulig til å spille. Så vokser haugen for du må bare ha det siste spillet selv om du ikke har orden på det du har fra før osv. Innen du er ferdig med spillet kommer neste sesong av Game of Thrones og så er det kommet et nytt spill igjen.

 

Så kjøper man seg et nytt grafikkort og da har man ikke hjerte til å kaste esken til det forrige for den var så fin og så var det med en spillbundle som man hadde flerfoldige gode timer med osv.

 

Det er ikke noe fremtid i å samle fysiske gjenstander med mindre de har noe praktisk eller økonomisk verdi. Fysiske spill tar unødvendig plass samme hvor pent illustrert eskene er. Nå er det selvsagt ikke galt å ta vare på en håndfull fysiske spill dersom man begrenser seg til favorittene, men hvor mange esker er man oppe i etter 5, 10, 20 og 30 år?

 

Selv om man har spill digitalt vil man kunne få for mange spill til å kunne komme gjennom alt, men man slipper i det minste at det hoper seg opp fysisk. Samme hvor organisert man har en samling tar det plass og tid. Har man det digitalt tar det null tid da det organiserer seg selv i såkalte libraries hos ulike tjenester og det er helt ute av syne og sinn med mindre man logger seg inn.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Overskrifta burde ha vore "De fleste briter foretrekker fremdeles å kjøpe spill fysisk". Det er det artikkelen fortel om.

 

Sjølv om Storbritannia har mange innbyggjarar og har ganske stor kulturell påverknad på oss nordmenn, er det ikkje sikkert at fysisk/digitalt forholdet er det same her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

PC = Download

Konsoller = Disk

 

Det er bare mye lettere å laste ned/kjøpe/installere på pc syns jeg, (utvide plass / harddisk). Konsollene har for liten plass (i henhold til hvor mye plass spillene bruker om man downloader). 

 

http://www.extremetech.com/gaming/172322-the-digital-download-dream-physical-media-is-here-to-stay-thanks-to-slow-internet-connections/2 

 

On the high end, the PS4 version of NBA 2K14 is 4.805 times bigger than the PS3 version. On the low end, Sound Shapes on the PS4 is only 1.7 times the size of the PS3 version.

On average, games grew in size by 253.1% on the PS4

 

PS3 hadde 60/80GB når den kom right? så PS4's 500GB er 144% økning mot PS3's 80GB, men spillene økte med 110% mer enn det igjen. :/

 

Games PS4 Download Size PS3 Download Size NBA 2K14 41.8GB 8.7GB Call of Duty: Ghosts 31.3GB 10.9GB Injustice: Gods Among Us 22GB 10.2GB Just Dance 2014 22GB 7.1GB Assassin’s Creed IV: Black Flag 21.2GB 10GB LEGO Marvel Super Heroes 6.4GB 7.5

 

PS3'n min er byttet ut til en 500 GB disk, men for øyblikket har jeg ~75 spill til den (disk versjoner), skulle jeg lastet ned alle, måtte de vært average 500 / 75= 6,6GB per spill. Som man ser i tabellen er de en del større.

Lenke til kommentar

Rent teoretisk skulle jeg gjerne kjøpt håndfaste utgaver av alle spillene mine, men jeg har mange andre ting å bruke den lagringsplassen til.  Dermed blir det kun nedlasting.  Jeg savner spesielt papirmanualene, men jeg har nå tross alt en printer om det skulle røyne på.  Ellers har jeg, med enkelte unntak (TES og Fallout), aldri hastverk med å anskaffe et spill, så de aller fleste blir kjøpt når det er salg hos Steam.  Dermed betaler jeg så godt som aldri overpris i forhold til fysiske utgaver heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...