Gå til innhold

De fleste foretrekker fremdeles å kjøpe spill fysisk


Anbefalte innlegg

Husker for snart 4 år siden, jeg skulle flytte, langt. Tok en opprydding i alt jeg hadde samlet i årenes løp. Ga vekk det aller meste, unntatt vinyl-samlinga, den fikk jeg litt for. Men ellers ga jeg vekk 2-300 PC-spill i originalbokser fra 1992-2009. Ga vekk, 6-700 CD-plater med musikk, og 2-300 DVD-filmer, og av boksamlingen min, som var ganske voldsom, sitter jeg nå igjen med ca. 100 bøker.

 

Poenget mitt med denne oppramsingen, er å vise at for meg betyr den fysiske gjenstanden tilnærmet ingenting. I masseproduserte kulturprodukter, er det i 99% av tilfellene, det som kommer ut av skjermen/høytalerne som er verdien for meg, rett og slett opplevelsen. Tingene er fullstendig underordnet.

 

Jeg ser at man kan havne i en situasjon, der ting man har betalt for, blir gjort utilgjengelig. Men når jeg kan leie/streame musikk, film og spill ut fra en katalog som er så stor at ingen butikk i hele verden ville kunne levere et lignende utvalg. Da er valget for meg veldig lett. Eie har jeg inget behov for, det er øyeblikksopplevelsen som betyr noe. I tillegg mener jeg at ny teknologi vil gjøre at vi etterhvert vil få enda mer historisk og nostalgisk materiale tilgjengelig, her har filmbransjen virkelig noe å lære av spillbransjen. Jeg må nok si at jeg ser ganske lyst på min fremtid som eiendomsløs, men svært fornøyd streamer/leier av både spill, musikk, film og litteratur.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Når nye spel kostar MEIR digitalt enn fysisk så forstår eg det. Skjønnar ikkje logikken...

 

Det er fordi det er lettvint og Steam ønsker å maksimere sin profitt.

Jeg tror alle skjønner hvorfor. Steam vil selvfølgelig ha en så høy pris som mulig, og så lenge folk kjøper uansett så er det ingen grunn å sette ned prisene.

 

Det er vel heller sånn at man lurer på hvorfor folk finner seg i at det ofte er dyrere digitalt enn fysisk.

Lenke til kommentar

 

 

Når nye spel kostar MEIR digitalt enn fysisk så forstår eg det. Skjønnar ikkje logikken...

Det er fordi det er lettvint og Steam ønsker å maksimere sin profitt.

Jeg tror alle skjønner hvorfor. Steam vil selvfølgelig ha en så høy pris som mulig, og så lenge folk kjøper uansett så er det ingen grunn å sette ned prisene.

 

Det er vel heller sånn at man lurer på hvorfor folk finner seg i at det ofte er dyrere digitalt enn fysisk.

 

Det gjelder ikke bare steam, samme med Orign, enda mer sykt at MMO som WOW og ESO koster mer i deres egen butikk, her tar de hele profitten selv.

Godt mulig at spillselskapene ønsker å beholde en flora med butikker også da det øker salget.

De som vil spare penger vil lete etter den laveste prisen, de som er late kjøper der det er enklest uansett.

Lenke til kommentar

En kan laste ned digitale kopier så mange ganger en vil. Plater kan få skade og plutslig ikke spillbart.

 

En slipper å gå i butikken.

 

Når en kjøper fysiske spill så tar det også fysisk plass (rot)

 

En må bytte plate (og lete) når en skal bytte spill.

 

Skjønner ikke åssen folk kan foretrekke spill i form av plater eller lignende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke åssen folk kan foretrekke spill i form av plater eller lignende.

 

Du får et produkt i hendene som du kan gjøre stort sett hva du vil med. I motsetning til digitalt som er kun en lisens knyttet til en konto som du kan miste når eiere av tjenesten så måtte bestemme. 

 

Spenningen ved å kjøpe et spill og få det i posten eller i butikk. Spennende motiv trykt på spill coveret og platen. Følelsen av å rive av plasten rundt spillet for å åpne opp og lukte ny produsert plast og papir....ahhhh.

 

Ha en samling organisert i en fin hylle hvor du har alle dine beste minner klart til å nytes når du måtte uten hindringer. Mulighet til å låne bort spillet til venner. Eller selge/bytte det om en ønsker. Samle på unike utgaver som gjerne øker i pris og nostalgi for hvert år.

 

Hvor kjedelig hadde det ikke vært om en aldri kunne fysisk ta på og se ting en har en nostalgisk fortid til? Hvor dagens heldigitale brukere forholder seg til en sort på hvit liste over spill så har fysiske brukere faktiske produkter dem kan ta frem. Hvor trist hadde det ikke vært om vi som vokste opp med Commodore,Nintendo,Playstation,Sega osv aldri fikk se eller få tak i våre minner som vi holder så kjært? 

 

Digitalt er ekstremt lettvint og kjekt. Men en mister mye for en rask spill opplevelse... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Digitalt er ekstremt lettvint og kjekt. Men en mister mye for en rask spill opplevelse...

 

...for dei som interesserer seg for sånt. Eg er for så vidt glad i fine cover og alt det der, men det gjev meg ikkje noko særleg glede etter dei første sekundane.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En kan laste ned digitale kopier så mange ganger en vil. Plater kan få skade og plutslig ikke spillbart.

 

En slipper å gå i butikken.

 

Når en kjøper fysiske spill så tar det også fysisk plass (rot)

 

En må bytte plate (og lete) når en skal bytte spill.

 

Skjønner ikke åssen folk kan foretrekke spill i form av plater eller lignende.

 

Foretrekker film og tv-serier i fysisk form. Men du og jeg er vel sikkert to ulike generasjoer ;)

Lenke til kommentar

 

...for dei som interesserer seg for sånt. Eg er for så vidt glad i fine cover og alt det der, men det gjev meg ikkje noko særleg glede etter dei første sekundane.

 

 

Ja og det er vel det som skiller dem som er kun ute etter en spill opplevelse og en som samler og muligens vil bevare spill kulturen. For i en tid hvor stadig flere konsumerer kun digitalt og ikke tenker over dagene som vil komme så er jeg redd mye spill kultur kan gå tapt. 

 

Vi ser det allerede litt nå med spill som utviklere/utgivere trekker fra markedet og som da i utgangspunktet er tapt for alltid. 

 

Personlig ser jeg ikke noe eierskap over mine i underkant av 200 digitale spill. Ingen glede over å eie et produkt kontra å ha en lisens og et navn i en liste blant så mange andre..

 

Men vi er alle forskjellige. Jeg bare synes vi kan gå en ekstremt kjedelig fremtid i møte med kun digitalt. 

Lenke til kommentar

Forundret over at ikke noen bruker miljøet som et argument her. Tenk så uhorvelig mye stygg plast som må produseres til spillcover, og dette er plast som ikke akkurat finner veien tilbake til resirkuleringen (hvem kaster spill?). Og jeg kjøper heller ikke helt argumentet med kosen ved å "åpne opp et nytt spill", lukten og greier...sånn som spilleskene var på 90-tallet ja, men ikke i dag, i dag er det like eksotisk som å åpne opp et dvd-cover, og det er faen ikke mye eksotisk! :)

Endret av funchenstein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

...for dei som interesserer seg for sånt. Eg er for så vidt glad i fine cover og alt det der, men det gjev meg ikkje noko særleg glede etter dei første sekundane.

 

 

Ja og det er vel det som skiller dem som er kun ute etter en spill opplevelse og en som samler og muligens vil bevare spill kulturen. For i en tid hvor stadig flere konsumerer kun digitalt og ikke tenker over dagene som vil komme så er jeg redd mye spill kultur kan gå tapt. 

 

Vi ser det allerede litt nå med spill som utviklere/utgivere trekker fra markedet og som da i utgangspunktet er tapt for alltid. 

 

Personlig ser jeg ikke noe eierskap over mine i underkant av 200 digitale spill. Ingen glede over å eie et produkt kontra å ha en lisens og et navn i en liste blant så mange andre..

 

Men vi er alle forskjellige. Jeg bare synes vi kan gå en ekstremt kjedelig fremtid i møte med kun digitalt. 

 

 

Er det så mykje spelkultur i eit cover og ein disc eller fem? Alt av grafikk og design kan ein distribuere digitalt.

 

Eg er glad i å samle på ting, men etter kvart tok hundrevis av DVD-er, CD-plater og spel for mykje plass. Ikkje hadde det den store nytteverdien heller sidan dei berre sto der. Eg kjøper eit spel for spelet sin del, ikkje for å få noko fysisk. Nokre sekund eller minutt går kanskje med på å studere cover og evt. manual, etter det går det timevis på det eg faktisk ville ha: spelet.

 

Det er ikkje noko tvil om at framtida er digital, uavhengig av om me vil eller ei. Det er alltid mogleg å ta backup av eit spel på eiga hand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å ikke tråkke noen på tærne. Men. Cd/dvd/br må være et veldig godt eksempel på at produsenter saboterer sine egne produkter for at de skal gå i stykker og du skal kjøpe ny.

 

CD hadde noen fordeler foran kassetten men i dag er det er latterlig dårlig produkt. Lagrer lite. Går i stykker for ingenting. Fysisk stort. Bråker

Endret av Limbeck
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Er det så mykje spelkultur i eit cover og ein disc eller fem? Alt av grafikk og design kan ein distribuere digitalt.

 

Eg er glad i å samle på ting, men etter kvart tok hundrevis av DVD-er, CD-plater og spel for mykje plass. Ikkje hadde det den store nytteverdien heller sidan dei berre sto der. Eg kjøper eit spel for spelet sin del, ikkje for å få noko fysisk. Nokre sekund eller minutt går kanskje med på å studere cover og evt. manual, etter det går det timevis på det eg faktisk ville ha: spelet.

 

Det er ikkje noko tvil om at framtida er digital, uavhengig av om me vil eller ei. Det er alltid mogleg å ta backup av eit spel på eiga hand.

 

 

Ja det vil jeg si. Piksler på en skjerm som skal representere det fysiske vil aldri kunne erstatte eller gjøre en like bra jobb som det fysiske. Jeg er helt enig med deg at fremtiden er digital og det har sine fordeler. Men det kommer ikke uten sine ulemper også.

 

For å ikke tråkke noen på tærne. Men. Cd/dvd/br må være et veldig godt eksempel på at produsenter saboterer sine egne produkter for at de skal gå i stykker og du skal kjøpe ny.

 

CD hadde noen fordeler foran kassetten men i dag er det er latterlig dårlig produkt. Lagrer lite. Går i stykker for ingenting. Fysisk stort. Bråker

 

Kan ikke huske å ha ødelagt en eneste film eller spill som er på CD. Vi snakker om 15 år her slik. Men i starten når musikk kom på CD og jeg var yngre og mer uforsiktig så gikk det endel i søpla pga uforsiktig bruk.

 

Mine filmer og spill ser ut som nye selv etter 10+ år...ikke selve plasten rundt da jeg tar ting i bruk osv.. Men at plater kunne bli erstattet med noe mindre. Mer praktisk og tryggere hadde vært noe. USB brikker fks? 

Endret av LarZen
Lenke til kommentar

"I Storbrittania foretrekker fremdeles de fleste å kjøpe spill fysisk heller enn digitalt. "

De har dårlig internett og derfor er ikke nedlasting like vanlig der som det er i feks Sverige eller Norge hvor vi har mye bedre infrastruktur og gjennomsnittlig hastighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...