Gå til innhold

Strømregningene har tredoblet seg siste år!


Anbefalte innlegg

Hei,

Vi er et samboerpar som leier i en relativt gammelt, men nyoppusset hus.

Saken er som følger, vi har nettleie hos Skagerak og innkjøpspris strømavtale med fjordkraft. Jeg synes vi har fått enorme summer å betale for strøm siste tre kvartal. Da vi flyttet hit i november 2013 brukte vi 600kWh den Mnd.. Juni 2014 600kWh, juli 2015 1900kWh! Siste halve året har vi sett en fordobling om ikke tredobling av både strømregning og kWh.

 

Jeg begynte å reagere på strømregningene i vinter, det er da vinterlig ikke normalt å betale 2200kr for strøm på én mnd for to studenter på 90kvm? Eller?

 

Jeg ringte fjordkraft og de sa at det var merkelig da strømprisen nå også var billigere sammenlignet med samme tid i fjor,

 

Vi har brukt kun peis som oppvarming etter at vi ble oppmerksomme på de høye strømutgiftene. Varmekabler på baderomsgulvet er slått av siden i vinter. Ingen panelovner er på. Vi har kjøleskap, en fryser, et minikjøleskap på kontoret, tre pc-er, som vi slår av når de ikke er i bruk. Vi vasker klær 1-2 ganger i uka (kun vaskemaskin) og vi dusjer begge hver dag 5-10min hver. Vi er kun hjemme og bruker elektronikk på ettermiddag/kveld pga studier og jobb. Ingenting har endret seg i våre bruksvaner annet at vi har kuttet ut oppvarming, likevel ser regningene ut til å stige. Det er først i mai at regningen var under 2000kr på en mnd.

 

Jeg vet ingen råd. Utleier (bestefar) har målt på sikringsskapet og måleravlesningen om noe strøm sniker seg forbi (noe med jordbryter) men det var det ikke.

 

Er det noen av dere som har opplevd noe lignende? Eller vet om noen tips til strømsparing? Kanskje har noen ideer til typiske feil man kan se etter?

Jeg begynner å bli temmelig lei sv å betale så mye i strøm når jeg er student, betaler jo like mye som et forbruk for en hel familie med tenåringsdøtre :(

 

Takker på forhånd! All hjelp settes pris på

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Vi er et samboerpar som leier i en relativt gammelt, men nyoppusset hus.

Saken er som følger, vi har nettleie hos Skagerak og innkjøpspris strømavtale med fjordkraft. Jeg synes vi har fått enorme summer å betale for strøm siste tre kvartal. Da vi flyttet hit i november 2013 brukte vi 600kWh den Mnd.. Juni 2014 600kWh, juli 2015 1900kWh! Siste halve året har vi sett en fordobling om ikke tredobling av både strømregning og kWh.

 

Jeg begynte å reagere på strømregningene i vinter, det er da vinterlig ikke normalt å betale 2200kr for strøm på én mnd for to studenter på 90kvm? Eller?

 

Jeg ringte fjordkraft og de sa at det var merkelig da strømprisen nå også var billigere sammenlignet med samme tid i fjor,

 

Vi har brukt kun peis som oppvarming etter at vi ble oppmerksomme på de høye strømutgiftene. Varmekabler på baderomsgulvet er slått av siden i vinter. Ingen panelovner er på. Vi har kjøleskap, en fryser, et minikjøleskap på kontoret, tre pc-er, som vi slår av når de ikke er i bruk. Vi vasker klær 1-2 ganger i uka (kun vaskemaskin) og vi dusjer begge hver dag 5-10min hver. Vi er kun hjemme og bruker elektronikk på ettermiddag/kveld pga studier og jobb. Ingenting har endret seg i våre bruksvaner annet at vi har kuttet ut oppvarming, likevel ser regningene ut til å stige. Det er først i mai at regningen var under 2000kr på en mnd.

 

Jeg vet ingen råd. Utleier (bestefar) har målt på sikringsskapet og måleravlesningen om noe strøm sniker seg forbi (noe med jordbryter) men det var det ikke.

 

Er det noen av dere som har opplevd noe lignende? Eller vet om noen tips til strømsparing? Kanskje har noen ideer til typiske feil man kan se etter?

Jeg begynner å bli temmelig lei sv å betale så mye i strøm når jeg er student, betaler jo like mye som et forbruk for en hel familie med tenåringsdøtre :(

 

Takker på forhånd! All hjelp settes pris på

 

hørtes rart ut, sjekket at det ikke står på noe, f.eks varmeovn elns, i kjeller, loft e.l? varmtvannstanken er grei? har dere varmepumpe dere bruker til kjøling?

 

går jo ann å kjøpe watt måler og fly rundt og måle forbruket på alt du finner stående i stikk kontakta, jeg har en sånn dings, veldig kjekk liten sak, får det på clas ohlson

 

ellers ... hopp fra 600 til 1900 kwt kan jo høres ut som dere har underrapportert noe avlesninger elns? jeg fikk et sånt sjokk engang pga at jeg rotet med innrapporteringer en periode .. 600 er lite for november måned, jeg kjører somregel noe elektrisk varme på da

Endret av medforuten
Lenke til kommentar

Takk for kjapt svar :)

Vi har en relativt ny installasjon for måleravlesning, med denne går avlysningen direkte til strømselskapene så vi behøver ikke lese av. Har dog sjekket om våre tall stemmer overens med deres tall når jeg har vært i kontakt med kundeservice, og dette stemmer. Så vi har ikke underrapportert :)

 

Ingenting står på i kjeller, loft eller 1.etg (som ikke er i bruk), hverken lys eller ovner. Vi hadde en tilsynsmann fra Skagerak her som sjekket alle stikkontakter, sikringsskap osv, testet og målte og fant ingenting rart. Men merkelig er det når jeg tenker meg om, for regningene startet å stige etter han var på besøk (haha).

 

Jeg måtte sjekke grafen over forbruk igjen, og jeg har rotet litt med tallene. Men det er fortsatt mye. Vinteren da vi flyttet inn lå forbruk mellom 1400-2000kWh/mnd. Denne vinteren har det ligget på 2600-3400kwh/mnd

Sommeren/vår 2014 var forbruk 600-1000kWh/mnd

Og nå sommeren 2015 ligger det på 1900-2400kWh...

 

Som sagt forbruket er det samme, vi vasker ikke mer klær, vi lager ikke mer mat, vi spiller ikke mer (heller mindre) data, vi ser mindre TV, vi fyrer ikke (kun peis), og vi dusjer likt som før.

 

Jeg synes det er merkelig at selv om vannbruken er som før, så stiger kWh?

Lenke til kommentar

Takk for kjapt svar :)

Vi har en relativt ny installasjon for måleravlesning, med denne går avlysningen direkte til strømselskapene så vi behøver ikke lese av. Har dog sjekket om våre tall stemmer overens med deres tall når jeg har vært i kontakt med kundeservice, og dette stemmer. Så vi har ikke underrapportert :)

 

Ingenting står på i kjeller, loft eller 1.etg (som ikke er i bruk), hverken lys eller ovner. Vi hadde en tilsynsmann fra Skagerak her som sjekket alle stikkontakter, sikringsskap osv, testet og målte og fant ingenting rart. Men merkelig er det når jeg tenker meg om, for regningene startet å stige etter han var på besøk (haha).

 

Jeg måtte sjekke grafen over forbruk igjen, og jeg har rotet litt med tallene. Men det er fortsatt mye. Vinteren da vi flyttet inn lå forbruk mellom 1400-2000kWh/mnd. Denne vinteren har det ligget på 2600-3400kwh/mnd

Sommeren/vår 2014 var forbruk 600-1000kWh/mnd

Og nå sommeren 2015 ligger det på 1900-2400kWh...

 

Som sagt forbruket er det samme, vi vasker ikke mer klær, vi lager ikke mer mat, vi spiller ikke mer (heller mindre) data, vi ser mindre TV, vi fyrer ikke (kun peis), og vi dusjer likt som før.

 

Jeg synes det er merkelig at selv om vannbruken er som før, så stiger kWh?

 

ahhh ... de nye geniale smartmeterne ?

 

 

vært mye om de der i andre land, at de på uforklarlig vis plutselig får mye høyere strømregninger når disse her er installert. mange som ikke skjønner hvordan bensinen kan ligge på oppunder 16 kr heller og være rekord dyr enda oljeprisen er lavere enn på mange år også. pengene blir plutselig borte uten at noen helt kan forklare hvorfor.

 

norske krona har riktignok rast med 30% mot dollar, men det forklarer ikke alt..

Endret av medforuten
Lenke til kommentar

mange som ikke skjønner hvordan bensinen kan ligge på oppunder 16 kr heller og være rekord dyr enda oljeprisen er lavere enn på mange år også. pengene blir plutselig borte uten at noen helt kan forklare hvorfor.

 

Det er da ikke spesielt vanskelig å skjønne? Hvis fremstillingskostnad går ned, mens utalgspris opprettholdes så har profittmarginen økt. Grunnen til at utsalgspris opprettholdes er jo så klart at man fortsatt får solgt til samme pris. Hvis folk slutter å handle bensin til 16kr/l så må selskapene sette prisene ned.

 

Det er grunnleggende markedsmekanismer.

Lenke til kommentar

Synes 1900 Kwh høres litt mye ut hvis det er månedsforbruk på sommer.

 

Varme er generelt det som trekker strøm (varmekabler, varmtvannsbereder, varmekabler).  Kanskje sjekke hva varmtvannsberederen trekker - hvis denne er gammel?

 

Ellers kan det evt være ladere og slikt som trekker mer strøm enn man skulle tro, men igen vil et wattmeter som man får på Clas Ohlson eller lign til et par hundrelapper gi svaret på det...

 

Varmekabler - tja, ville heller slått av panelovner før varmekabler.  Ganske så effektiv oppvarmingsmetode da et rom med litt gulvvarme føles varmere  enn ett med samme lufttemperatur og ingen gulvvarme.

Lenke til kommentar

Ingen portabel aircondition:)

Jeg skal kjøpe meg et sånt wattmeter og måle. Mistenker kanskje at det er varmtvannstanken, den er ganske gammel, men kan det gi utslag på så mye kun på et år? Det er jo liksom ikke så veldig snikende forhøyning av regningene, ser ut som den skjøt i været og har holdt seg jevn og høy lenge nå.

 

Vi slo av varmekabler og panelovner samtidig for å være sikker, for å teste ut om det var oppvarming som trakk så vanvittig strøm, men til tross for dette så steg kWh og regningene:(

 

Jeg vet ikke hva slags feil det kan være på måleren vår, om jeg tar feil og det ikke er noe galt med den så må jeg betale 2000kr for jobben med å undersøke det til strømleverandør.. Det røsker litt i lommeboka det også

Endret av Nerdejente
Lenke til kommentar

slå av tanken en måned og dusj på treningsenter, se hva som skjer :p

Jeg har vært inne på den tanken mange ganger, vurderes sterkt nå :)

 

Kjøp sånn måler du setter mellom apparat og veggen, koble varmtvann tanken til der, og la den stå en måned :)

Ikke dumt! Vet du hva sånn måler heter, og får jeg den også på clas ohlson?
Lenke til kommentar

Det er forholdsvis lett å føre en oversikt. Les av strøm 1. juli, og så før logg over hva dere bruker av strøm. I de fleste tilfeller skal dette være greit å gjøre en ca måling.

 

1900kWh tilsvarer et daglig forbruk på 61kWh, eller 2,5kW per time hver eneste dag i en måned.

Nå vet ikke jeg hva dere har av elektriske apparater, men de fleste av dem burde være lett å finne ut hva de trekker som maks.

 

Jeg leier selv en 40kvm leilighet i kjelleren på et hus bygget i 1955. Her er det gammle vinduer som trekker, dårlig isolasjon og gammle varmekabler og varmtvannsbrereder. Vi bor to stykker der, og det dusjes ca 1,5 gnager om dagen, i ca 10 minutt hver gang. Jeg bruker en PC som standard oppvarming, men TV hjelper ofte til med det om vår/høst. Når det blir senhøst/vinter har jeg i tillegg to varmovner på døgnet rundt.

 

Forbruket ser da slikt ut:

post-49061-0-38015900-1436971539_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...