Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kjærlighet eller utdanning?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt ærlig: Før du tar noen avgjørelse som helst så du finne ut av de praktiske sidene rundt dette. Det er ikke en spesielt god ide uansett, men inntil du vet at du faktisk kan flytte dit overhodet (Jeg tipper du ikke kan det), så ville jeg lagt planene på is. Med andre ord: Ta kontakt med den amerikanske ambassaden i Norge og spør hva som må til for at du skal få fast oppholdstillatelse i USA, og om mulighetene dine for å jobbe om du gjør det.

 

Husk også på at du i USA kommer til å mangle alt av sikkerhetsnett o.l., og at lønnsutsiktene for de som ikke engang har fullført high school (forutsatt at du overhodet får deg jobb) er helt forferdelig dårlige. Jeg tipper forholdet kommer til å ha mye bedre av at du blir hjemme et år, og så flytter til USA for å gå på college, enn at du dropper ut nå og flytter over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han er jo enig i at dette er en kinkig situasjon, og at jeg får bestemme selv. Han vil jo selvfølgelig vente på meg, men JEG vet ikke om forholdet klarer seg om vi skal være enda 1 år fra hverandre.

 

Da er det med respekt å melde ikke noe særlig solid forhold.

 

Uansett: som andre her har sagt så er det tvilsomt om du i det hele tatt for lov til å flytte over dit, så du kan vel egentlig bare slå fra deg den tanken med en gang.

Lenke til kommentar

Enig i det flertallet mener i denne tråden. Var selv kjempelei og ville ikke fullføre, men er veldig glad jeg har studiekompetanse nå når jeg ser venner som må ta opp fag på kvelden ved siden av full jobb (i tillegg er det dyrt!). Det er nok enkelt å tenke at det ikke er noe stress senere, men.. :)

 

Hva slags jobber tror du forresten at du vil få med ingen fullført skolegang og (sannsynligvis) ikke noe arbeidserfaring? Jeg tror ikke det blir stas. Arbeidsforholdene i utlandet er også ofte annerledes enn i Norge.

 

Syns forslaget om å sjekke muligheter for å søke seg inn på skole i nærheten av kjæresten din etter VGS var veldig bra! På den måten får du noe større å jobbe for, og en god grunn til å fullføre med gode karakterer :)

Lenke til kommentar

Det er jo ikke enten eller! Du er ikke nødt å dumpe ham fordi om dere bor i hvert deres land!

 

Men bare GLEM å få noe annet enn turistvisum til USA!

Selv høyt kvalifiserte folk må ha en ventende jobb for å i det hele tatt ha en mulighet får oppholds og arbeidstillatelse! Og selv da er det mange som får nei.

 

Og for å være brutalt ærlig, det er nok ikke denne gutten du er sammen med om 10 år.

 

De neste 50 årene skal du leve med, og av, utdanningen din.

Hvis dette forholdet ikke tåler at du og han går på forskjellige skoler, så er det iallefall ingen vits å slutte på skolen og flytte til han...

Lenke til kommentar

Som 'ozone' nevner er det å få seg oppholdstillatelse og arbeidstillatelse i USA veldig vanskelig selv for høyt utdannede fagfolk. Har selv en venn som nok er blant de beste i Norge på faget sitt, har mastergrad og arbeidserfaring fra USA (prosjekter inkl. Nike, Microsoft, Budweiser, NASA, etc.), som nå søker arbeidstillatelse der. Det krever hyring av advokat i USA, utallige brev, anbefalingsbrev (fra bransjen) der det må hevdes 'extraordinary ability', og flere søknader.

 

Tror med andre ord studentvisum etter fullført VGS er beste kortet ditt.

Lenke til kommentar

Ta det siste året ditt, ett år er ingenting i forhold til hva du vinner på å gjøre ferdig VGS. Dessuten, som nevnt over, skal det mye til for at det engang er mulig for deg. Jeg har mastergrad, og hadde jobbtilbud klart i USA, men fikk likevel ikke arbeidstillatelse. Så måtte pent bli i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...