Gå til innhold

Innfører straffeskatt for folk som lagrer strøm hjemme


Anbefalte innlegg

Når begynte Spania å bruke dollar? Hadde vært fint om dere oppga det faktiske beløpet (som jeg regner med at er i euro), istedenfor å bare oversette en amerikansk artikkel.

Nå tror jeg kanskje du forveksler dette med et nettsted der det går en del arbeid inn i artiklene som publiseres ...

Her er det mer 'fast news', hvis du skjønner hva jeg mener.

(Sugerør, ketchup og valutaomregningskurser finner du der borte.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er dette forslaget fra oktober 2013 bedre? http://www.bbc.com/news/business-24272061

 

Den gangen var det snakk om å innkreve avgifter fra alle som hadde solcellepaneler og som samtidig var tilknyttet el-nettet.

For "vedlikeholdskostnadene på kraftnettet er jo de samme", som ministeren sa.

 

Spanias energisektor har en gjeld på 26 milliarder Euro, så de ser etter alle mulige inntektskilder, tydeligvis.

Utlendinger som oppholder seg deler av året i Spania bør nok være på vakt ....

Til spørsmålet ditt, nei jeg fikk ikke inntrykk av det. Filosofien jeg får ut av den slags politikk, må være at det er bedre at et lands innbyggere går "konkurs" enn at staten gjør det. På den annen side, går staten konkurs, og de ikke kommer over den, vil jo det påvirke situasjonen til innbyggerne.

 

Jeg forstår jo at staten må ha inntekter for å dekke sine utgifter, men man bør i det minste basere inntektene på noe som gir både mening og gode betingelser for den generelle økonomien. Jeg klarer ikke å se noe av dette i disse lovforslagene.

 

Hva gjelder spansk politikk og lovverk, så har det vært en god del rare, ja nærmest absurde tilstander før også. Min søster og hennes familie flyttet til solkysten i 2001, kjøpte seg leilighet og prøvde lykken. Dessverre fant de ut at det ikke var noen framtid i Spania for dem, men heldigvis akkurat i grevens tid. Rett etter at de fikk solgt leiligheten og flyttet tilbake til Norge, ble det et lurveleven mellom utlendinger som hadde kjøpt seg leilighet/tomt i Spania, og byggherrene der nede. Det viste seg nemlig at spansk lov tillot byggherrene å kreve betaling for diverse fasiliteter (felles basseng, parkområder etc.) fra tomteeierne i respektive nærområder. Problemet var bare det at det ikke ble vist til eller lå noen (synlig) avtale om dette i eiendomskontraktene.

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

javel ja, da er det vel bare å koble seg ned fra nettet da. Heldigvis for dem så funker solen bra nok for året runt forskyning i spania. Blir vel å skaffe en billig diesel generator som en fyrer opp noen timer hvis det blir noen lange regnete vinter uker.

 

Som han sa, viss mange nok skaffer seg solcellepanel og kobler seg av nettet så vil denne loven forsvinne ganske så fort

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqzORNGH

En mye bedre idé er å sende all strøm man får til overs tilbake på strømnettet.

F.eks: Si at du har en toppleilighet eller et hus i et varmt land. Solcellepaneler produserer og sender strøm til et husbatteri. Husbatteriet vil forsyne huset med den strømmen det trenger, og lagre overflødig strøm til den tiden du bruker med enn solcellene produserer. Hvis husbatteriet blir fullt og solcellene fremdeles produserer strøm, vil det sende strømmen tilbake på strømnettet. På denne måten vil du minimalisere strømregninger, hjelpe på forurensningsproblemet ved å bruke mindre strøm, og likevel ikke tappe strømselskapene helt ved å kreve penger igjen for å sende strøm tilbake på nettet slik vi kan i Norge i dag.

Lenke til kommentar

Nå er det vel lagt til sides 3millioner kroner til stønad for å bygge private Solkraftverk her i Norge...Men jeg usikker hvordan det fungerer med overflødig strøm, men i storbritania blir de iallefall betalt for det. Produserer de mer en de bruker selv får de betalt.. En selvforskynt elektrisk husholdning i storbritania vil altså få betalt for overproduksjon :)

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Jeg tror dette må være noe av det mest forbrukerfiendtlige jeg har lest...

 

slavefiendtlig, mener du vel

 

hvis noen virkelig tror på miljøbevegelsen som pusher dette med global oppvarming, som var noe verdens rikeste kokte sammen som et triks for å skattelegge lufta folk puster inn, så er jo dette her grunnen til at folk kjøper solpanel og disse batteriene, for å komme seg av strømnettet, hvor strøm produseres med kullkraftverk i mye av europa, som spyr ut nettopp co2, pluss mye reell forurensing som kvikksølv etc.

 

hvis de rikeste mente alvor hadde de aldri flyttet produksjonen av ting til kina, produsert søppel av lav kvalitet, transportert det tilbake til europa og USA på fly og båter som spyr ut co2 men produsert ting i nærområdet der forbrukerne er, og fokusert på ting av høy kvalitet istedet for skrot som ryker etter noen få år..

 

for realiteten er dette:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lovforslag er det "tretten på dusinet" av, de fleste blir ikke innført, og mange kommer ikke engang så langt som til en høring. Spalteplass får de tydeligvis uansett.

 

Men hvis dette forslaget skulle overleve en høring, og attpåtil bli vedtatt innført, så er sjansene store for at noen i Europaparlamentet har motforestillinger mot en slik skatt av grunner som er skissert tidligere i tråden. Dermed er det slett ikke sikkert denne foreslåtte skatten rekker å få satt noen presedens, og blir en sånn skatt faktisk innført er det store sjanser for at den blir kortlivet.

Lenke til kommentar

 

 

Det er mange som ikke skjønner at velferdssamfunnet koster noen kroner å drifte. Pengene må jo komme fra en plass.. Luksusbeskattning er da ikke noe nytt :-)

 

Men nå er det vel heller mer en nødvendighet å ha strøm enn en luksus i vårt samfunn.

Og produserer man sin egen strøm så er det jo helt fantastisk for miljøet.

 

Dette forslaget høres ut som noe de rødgrønne kunne funnet på hjemme i norge.

Tror nok de rødgrønne vill forkastet dette forslaget ganske fort, den privatnæring-orienterte regjeringen pr i dag derimot... Under hvilken regjering ble det norske strømmarkedet privatisert mon tro?

Lenke til kommentar

Dette er det viktigst å få med seg:

 

impose a fee that people using self-consumption systems connected to the network would have to pay as a contribution to network maintenance.

 

Når du betale strømregningen, er en del av det til kWt, og en del til netleie. Men mye av kostnadene til utbygning og vedlikehold av hele infrastrukturen er dekket av kWt prisen, ikke netleie (spesielt i norge der selve kWt er svært billig å produsere etter at kraftstasjonen er bygt).

 

Dersom man satser på mye hjemmelaget solenergi i Spania, betaler man veldig lite i kWt pris gjennom mye av året. Men inn i blant, med dårlig vær om vinteren, trenger du "normale" strømmengder fra nettet. D.v.s., landet trenger like stor strømkapasitet ved kraftstasjonene og linjer som det gjør i dag, som koster elselskapene like mye som i dag, men de får lavere inntekt fra strømregningene. De spare litt på innkjøp av kull eller gass, men ellers et dette bare en stor kostnad for strømselskapene.

 

Jeg vet ikke om skatt på batteri er den beste måten å rette opp i dette - høyere nettleie ville virker mer logisk. Men folk hadde nok klaget om det også.

 

Fornybar strømgenerasjon som sol eller vind energi gir bare svært begrenset gevinst for totalbildet før det fins gode måter å lagre energi nok til uker eller måned, ikke bare overnatt.

Lenke til kommentar

Dette er egentlig ganske enkelt: Forslaget går ut på å innføre gebyr for de som er tilknyttet strømnettet men på grunn av egenproduksjon bruker nettet veldig lite (kun som sikkerhetsnett). Det er i mine øyne ganske rimelig, all den tid den eksisterende finansieringen av nettet er basert på at kundene kun bruker strøm levert derifra. Da blir en bruksbasert infrastrukturfinansiering rimelig. Når denne forutsetningen brister, og kundene kun har strømnettet som backup, så har man to muligheter: De som bruker infrastrukturen på den "gammeldagse" måten subsidierer de som kun vil ha den som backup, eller de som kun vil ha den som backup betaler de reelle kostnadene knyttet til drift av et infrastruktursystem som de får nytte av og eksplisitt har valgt å knytte seg til.

 

Dette er villedende kampanjejournalistikk fra tek.no, og folk hiver seg selvfølgelig på klagesangen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er villedende kampanjejournalistikk fra tek.no, og folk hiver seg selvfølgelig på klagesangen.

Villedende er det, men jeg tror ikke tek.no driver med noen kampanje.

Jeg tror de rett og slett har snublet over en artikkel (hos Forbes?) som har blitt koblet til produktet Tesla Powerwall, og alt som har med Tesla å gjøre er potensielt interessant stoff som genererer 'klikk'.

Translate. Publish. Profit (?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...