Gå til innhold

Smartklokke? Hvorfor?


Gjest medlem-169651

Anbefalte innlegg

 

 

Men er folk virkelig så late at de ikke kan ta opp mobilen å sjekke?

Det er utrolig praktisk å kunne ha mobilen på stille hele dagen på jobben, smartklokka varsler meg hvis det skjer noe på mobilen.

Så slipper man både at mobilen ringer (eller vibrerer når den ligger på bordet) i møter og at man går glipp av viktige samtaler fordi mobilen er på stille.

 

 

Jeg ser at det kan være praktisk, men det er da ikke så vanskelig å ta opp mobilen. Kunne aldri kledd meg i en slik klump av en klokke når jeg skulle på jobb uansett, så det hadde ikke gått. 

 

Som sagt tidligere, jeg ser alle disse tingene som mulig når google glass eller tilsvarende kommer med ett oppegående produkt. Før det beholder jeg mine klassiske mekaniske ur :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig bruker jeg min til:

- timer (vite når f.eks vaskemaskinen er ferdig)

- viberasjon når noen sender SMS eller ringer, merket skjeldent dette tidligere ved lydløs

- pulsmåler og skritt-teller

- kan lese SMS i møter uten at noen merker det :)

 

Det holder egentlig for mitt bruk, kan bruke den til mer men syntes det ble knotete...

Lenke til kommentar

 

Jeg ser at det kan være praktisk, men det er da ikke så vanskelig å ta opp mobilen. Kunne aldri kledd meg i en slik klump av en klokke når jeg skulle på jobb uansett, så det hadde ikke gått. 

 

 

Det ER ikke vanskelig å dra frem telefonen. Det tror eg ingen påstår? Men det er ikke alltid det passer seg, og det er mer praktisk å ikke dra frem telefonen hele tiden. Og det er som en nevnte her ett godt strømsparingstiltak. Skjermen er uten tvil det på telefonen som trekker mest strøm, med gode marginer. Eg slipper å bruke skjermen så mye.

 

Og klump?

 

post-14502-0-97426500-1433840382_thumb.jpg

 

SÅ stor klump er det ikke :)

Lenke til kommentar

Siden tråden ser ut til å bli seriøs så kan jeg ta med et par punkt jeg bruker min SW2 til som ikke er nevnt tidligere:

 

Klokken vibrerer hvis man forlater/glemmer/blir frastjålet mobilen.

Klokken kan få mobilen til å gi lyd fra seg hvis man leter etter den.

Man kan bruke klokken som lykt i mørket (jeg tar ikke med mobilen på soverommet).

Kan vise GPS-hastigheten, mye mer diskret enn ved å dra frem mobilen mens man går på skøyter eller lignende...

Man kan bruke kamera på mobilen (med eller uten kameralys) til å utforske trange plasser (mekke bil og hus) uten å jobbe i blinde da klokkeskjermen kan brukes som søker.

 

Jeg pendler 1 time om dagen på sykkel, da trenger jeg ikke stoppe for å sjekke mobilen i sekken hver gang den gir lyd fra seg.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg ser at det kan være praktisk, men det er da ikke så vanskelig å ta opp mobilen. Kunne aldri kledd meg i en slik klump av en klokke når jeg skulle på jobb uansett, så det hadde ikke gått. 

 

 

Det ER ikke vanskelig å dra frem telefonen. Det tror eg ingen påstår? Men det er ikke alltid det passer seg, og det er mer praktisk å ikke dra frem telefonen hele tiden. Og det er som en nevnte her ett godt strømsparingstiltak. Skjermen er uten tvil det på telefonen som trekker mest strøm, med gode marginer. Eg slipper å bruke skjermen så mye.

 

Og klump?

 

attachicon.gifpebble-steel-01-e1392220326769.jpg

 

SÅ stor klump er det ikke :)

 

 

Neida jeg mener bare at for meg trumfer ikke fordelene det å skifte ut mine nåværende ur med smart klokke. Altså fordelen med litt mer batteritid og slippe å dra frem telefon er ikke "nok" for meg til å skifte ut. Men jeg ser fordelene og skulle gjerne hatt de, men da i form av noe annet som feks google glass eller ett armbånd kanskje? 

 

Med klump så mente jeg nødvendigvis ikke størrelsen men heller det at de har somregel noe kjedelig former og er ganske livløse uten aktiv skjerm. Jeg holder meg til mer klassiske saker og tror jeg fortsetter med det: 

 

DSC_0154_zpsc6i56ucb.jpg

Jeg kunne dog "spart" mye penger på å slenge meg over på smartklokke trenden! 

Lenke til kommentar

Eg har ei smartklokke som kanskje ikkje er av dei smartaste, Garmin Fenix 3, men eg tykkjer den er veldig god, og den har 2 eigenskaper som eg verdset veldig mykje. Det er utan tvil den beste treningsklokka blant smartklokkene (mi meining, eg veit at Suunto og andre også har gode klokker), samt at eg elskar batterilevetida. Nyleg reiste eg til dei arabiske emiratane og eg hadde gløymt ladaren til klokka, og eg hadde 67% på batterinivået. Då eg kom heim 6 dagar etterpå hadde eg framleis 25% att, og då hadde eg også brukt klokka eit par timar med GPS på joggeturar, samt lasta desse opp på Strava.

Av smartfunksjonar likar eg å sjekke sms og email når dei kjem inn, og eg brukar den til å styre musikken på mobilen. Det hender også eg sjekkar vêrmeldinga eller kalenderen min også, men det er funksjonar eg ikkje hadde sakna om dei var borte. MEN eg håper det kjem andre kjekke appar til denne klokka :-)

Lenke til kommentar

Eg vektlegger funksjonalitet fremfor design, batterilevetid fremfor skjerm/farge. For meg er Pebble ypperlig. Vektlegger man ting annerledes så stiller ting seg naturligvis på andre måter :)

 

Men eg vil til livs setningen at man er for lat/giddalaus til å ta frem mobilen. Skal vi tenke slik hadde vi ikke hatt fremskritt.

Kjøre bil fremfor å ri hest. Er du for lat til sale hesten?

Lese nyheter på nett i stede for avisa. Er du for lat til å gå til butikken og kjøpe avis sånn som alle andre?

"Nøkkelløse" biler. Er du for lat til å dra frem nøkkelen?

Sentrallås i bil. Er du for lat til å låse dørene i egen bil?

(and the list goes on)

Lenke til kommentar

Eg vektlegger funksjonalitet fremfor design, batterilevetid fremfor skjerm/farge. For meg er Pebble ypperlig. Vektlegger man ting annerledes så stiller ting seg naturligvis på andre måter :)

 

Men eg vil til livs setningen at man er for lat/giddalaus til å ta frem mobilen. Skal vi tenke slik hadde vi ikke hatt fremskritt.

Kjøre bil fremfor å ri hest. Er du for lat til sale hesten?

Lese nyheter på nett i stede for avisa. Er du for lat til å gå til butikken og kjøpe avis sånn som alle andre?

"Nøkkelløse" biler. Er du for lat til å dra frem nøkkelen?

Sentrallås i bil. Er du for lat til å låse dørene i egen bil?

(and the list goes on)

 

Jeg er helt enig med deg, vi må gjøre fremskritt. Men som sagt blir ikke fordelen "nok" for meg med disse. Men med andre typer teknologi vill jeg muligens få disse fordelene jeg også :) 

Lenke til kommentar

Hvilke fordeler er det du tenker på da egentlig?

 

Skal sies at jeg neppe ville savnet smart-klokken min nevneverdig om den ble borte, men er praktisk nok å ha på :)

 

Ting som er nevnt i denne tråden, altså slippe å dra fram mobilen for hver "lille" ting. Få beskjed når du glemmer den eller ikke finner den osv. Så bare de små tingene. Føler de passer bedre inn i ett produkt som google glass også, da du ikke trenger å flytte blikket men har konstant flyt av informasjon i synsvinkel.

Lenke til kommentar

Tror du missforstod litt, hva vil du klokken skal gjøre for at du tenker "dette må jeg ha"?

Altså, hva skal til for at du skal bruke det?

 

Eller mente du at klokka uansett er helt unødvendig?

 

Jeg har såpass stor lidenskap for mekaniske ur så jeg har ingen tro på at jeg hadde klart å bytte dem ut. En kombinasjon hadde gått om det ikke hadde sett helt teit ut. Så gjerne ett armbånd mens jeg venter på "brillene". Ellers ser jeg ikke for meg noen funksjoner som hadde fått meg vekk i fra "normaluret".

Lenke til kommentar

Siden tråden ser ut til å bli seriøs så kan jeg ta med et par punkt jeg bruker min SW2 til som ikke er nevnt tidligere:

 

Klokken vibrerer hvis man forlater/glemmer/blir frastjålet mobilen.

Den glemte jeg - denne redder meg ofte fra å gå fra mobilen.

Lenke til kommentar

Jeg vil ha en klokke som lar meg ha spotify direkte på klokken og koble til mine trådløse hodetelefoner. I tillegg vil jeg ha apper for registrering av all trening, enten det er jogging, fjellturer eller innendørsaktiviteter som roing eller styrke.

 

Må også ha aktivitetsmåler, gps og mulighet for kontrolere puls under trening.

Lenke til kommentar

 

Tror du missforstod litt, hva vil du klokken skal gjøre for at du tenker "dette må jeg ha"?

Altså, hva skal til for at du skal bruke det?

 

Eller mente du at klokka uansett er helt unødvendig?

 

Jeg har såpass stor lidenskap for mekaniske ur så jeg har ingen tro på at jeg hadde klart å bytte dem ut. En kombinasjon hadde gått om det ikke hadde sett helt teit ut. Så gjerne ett armbånd mens jeg venter på "brillene". Ellers ser jeg ikke for meg noen funksjoner som hadde fått meg vekk i fra "normaluret".

 

 

Skjønner hva du sier. Jeg er fascinert av mekaniske klokker, selv om jeg ikke har noen. Fantastiske små maskinereri.

Lenke til kommentar

Jeg er superklar til å gå over til en klokke eller aktivitetsarmbånd, men enn så lenge har jeg ikke funnet noen som fyller mine krav. Men så fort som utviklingen går kan jeg tenke meg at det ikke er lenge å vente til alt kommer i en pakke.

 

Batteri mer enn 2 dager

Kan registrere skritt, GPS, puls og innendørs trening UTEN å kreve at mobilen er i nærheten (VIKTIG)

Mottar meldinger og varsler fra mobilen

Registrere søvn automatisk

Display med oversikt over klokke, skritt, hastighet, distanse og pulssone, helst også mulig å styre wimp

Vekkerklokke med vibrering

Tåle vann

Måle puls kontinuerlig på håndleddet når jeg ber om det

 

Vurderer litt både Garmin Vivoactive og Pebble Time, men avventer fortsatt litt tror jeg...

Lenke til kommentar

Jeg er superklar til å gå over til en klokke eller aktivitetsarmbånd, men enn så lenge har jeg ikke funnet noen som fyller mine krav. Men så fort som utviklingen går kan jeg tenke meg at det ikke er lenge å vente til alt kommer i en pakke.

 

Batteri mer enn 2 dager

Kan registrere skritt, GPS, puls og innendørs trening UTEN å kreve at mobilen er i nærheten (VIKTIG)

Mottar meldinger og varsler fra mobilen

Registrere søvn automatisk

Display med oversikt over klokke, skritt, hastighet, distanse og pulssone, helst også mulig å styre wimp

Vekkerklokke med vibrering

Tåle vann

Måle puls kontinuerlig på håndleddet når jeg ber om det

 

Vurderer litt både Garmin Vivoactive og Pebble Time, men avventer fortsatt litt tror jeg...

 

Har du sett på Garmin Fenix 3?

 

Den gjør vel stort sett alt du ønsker, forutsatt at du har pulsbelte. 

Lenke til kommentar

 

Jeg er superklar til å gå over til en klokke eller aktivitetsarmbånd, men enn så lenge har jeg ikke funnet noen som fyller mine krav. Men så fort som utviklingen går kan jeg tenke meg at det ikke er lenge å vente til alt kommer i en pakke.

 

Batteri mer enn 2 dager

Kan registrere skritt, GPS, puls og innendørs trening UTEN å kreve at mobilen er i nærheten (VIKTIG)

Mottar meldinger og varsler fra mobilen

Registrere søvn automatisk

Display med oversikt over klokke, skritt, hastighet, distanse og pulssone, helst også mulig å styre wimp

Vekkerklokke med vibrering

Tåle vann

Måle puls kontinuerlig på håndleddet når jeg ber om det

 

Vurderer litt både Garmin Vivoactive og Pebble Time, men avventer fortsatt litt tror jeg...

 

Har du sett på Garmin Fenix 3?

 

Den gjør vel stort sett alt du ønsker, forutsatt at du har pulsbelte. 

 

 

Garmin Fenix 3 kunne funka om jeg var mann, den ser alt for røff ut for meg. Garmin Vivoactive er favoritten, men jeg nøler for i en test var det trøbbel med tilkoblingen til Samsung S6. Kan blir upraktisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...