Gå til innhold

Hvorfor bruker vi ikke skoleuniformer i Norge?


Anbefalte innlegg

I disse dager er det mye snakk om hvor dyrt det er å ha barn i dag, og at det har oppstått et slags klasseskille mellom barn som har foreldre med god økonomi og barn som ikke er like heldige. Dette er et generelt problem som har flere negative virkninger, men det jeg ønsker å diskutere går på klærne barna får med seg hjemmefra. Noen barn og ungdommer har dyre merkeklær og designervesker mens andre har klær som kommer fra Fretex og lignende. I ytterste konsekvens kan dette føre til mobbing for barna, og et stort press på de mindre rike familiene om å opprettholde en livstil for barna som de virkelig ikke har råd til.

 

Selv om det ikke fører til mobbing så er klasseskillet som oppstår uheldig. Barn fra fattige kår blir kanskje sett ned på, ledd av eller ikke invitert til de store festene -- ene og alene fordi de ikke går med fine nok klær på skolen, og derfor ikke er "kule". Og uavhengig av hva slags behandling fattige barn faktisk får på grunn av klærne de går med så er også den skammen de selv føler for å ha stygge/slitte klær et nærliggende problem, dette kan gå utover selvtilliten og selvfølelsen til barna.

 

Løsningen som nå diskuteres er å innføre det man kan kalle behovsprøvd barnetrygd. Altså, at beløpet man får i barnetrygd justeres etter inntekt. Dette vil nok hjelpe noe på klesproblemet nevnt i forrige avsnitt, men det hjelper ikke i de tilfellene hvor den dårlige økonomien ikke bare skyldes inntekt, men dårlig økonomisk styring fra foreldrene. Det er altså et skritt i riktig retning, men kanskje ikke nok.

 

Hvorfor ikke i tillegg innføre skoleuniformer i grunnskolen?(Altså barneskole og ungdomsskole.) Det er kanskje ikke tradisjon for å ha dette i Norge, men det ville løst mange problemer. Klespresset og mobbingen nevnt i forrige avsnitt ville blitt redusert kraftig hvis både rik og fattig gikk med samme klær på skolen.

 

Etter min mening er det en no brainer. Det vil jo koste litt penger for staten/kommunene å betale for disse klærne, men tror ikke det er snakk om store summer. I tillegg vil det være mindre mulighet for barna til å uttrykke seg selv gjennom klesstil og lignende, men det føler jeg også er av liten betydning sammenlignet med fordelene man oppnår. Hva mener dere?

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nope, men med mindre det er forskning eller noe som sier at betydelig mange blir mobbet pga klær, så må jeg holde meg til personlig erfaring

Nettopp, og personlig erfaring vil i de fleste tilfeller være et ugylding argument forbindelse med tema X. Om ca. alle skoleelevene i Norge ble spurt i en undersøkelse kunne det derimot brukes som et argument (og jeg ser ikke helt hvilke argumenter som kunne talt i mot);==>personlige erfaringer er stort sett bare tull å bringe inn i en debatt som omhandler storsamfunnet. 

Lenke til kommentar

Da er det merkelig at den utfordringen bare går til BrentPizzaMedBanan. Så vidt jeg kan se, bruker trådstarter kun personlige refleksjoner for å komme fram til at uniformering er den åpenbare løsningen på mobbing.

 

Det har jeg selv liten tro på, da det ikke er økonomiske forskjeller eller ulike klær som er årsaken til mobbing. Mobbing er et problem knyttet til mobberen og klær er én av flere synlige ulikheter som en mobber kan velge å angripe. Det er ikke slik at følelsen av klasseforskjeller eller mobbing er ikke-eksisterende i den britiske skolen, på tross av uniformeringen i mange skoler.

 

Hvis vi har mer penger å bruke på skolen, tror jeg foreløpig at det er mer effektivt for arbeidet mot mobbing å bruke dem på mer og bedre oppfølging av elevene eller utdanne lærerne.

Lenke til kommentar

Da er det merkelig at den utfordringen bare går til BrentPizzaMedBanan. Så vidt jeg kan se, bruker trådstarter kun personlige refleksjoner for å komme fram til at uniformering er den åpenbare løsningen på mobbing.

Jeg presenterer ingen sannhet, og prøver ikke å overtale noen om noe. Jeg ytrer bare min mening, og lurer på om andre er enig eller uenige. Føler ikke jeg har noe spesielt ansvar for å bevise noe for å kunne starte en slik diskusjon, jeg stiller heller med et åpent sinn og er lutter øre for argumenter både for og imot. Det er derfor jeg i trådtittelen spør hvorfor vi ikke har skoleuniformordning. Og ja, mine tanker om dette er naturlig nok basert på egne refleksjoner, basert på diverse artikler og studier jeg har lest. Jeg er som sagt ikke ute etter å overbevise noen, og er derfor ikke spesielt interessert i å verifisere noe som helst, ettersom jeg uansett ikke har bestemt meg for hva jeg synes selv.

Det har jeg selv liten tro på, da det ikke er økonomiske forskjeller eller ulike klær som er årsaken til mobbing. Mobbing er et problem knyttet til mobberen og klær er én av flere synlige ulikheter som en mobber kan velge å angripe. Det er ikke slik at følelsen av klasseforskjeller eller mobbing er ikke-eksisterende i den britiske skolen, på tross av uniformeringen i mange skoler.

Ser poenget ditt her. Men det er ikke bare direkte mobbing jeg sikter til med mitt innlegg, selv om det også helt sikkert forekommer. Tenker mer på det klasseskillet som oppstår, barn fra fattige kår blir kanskje sett ned på, ledd av eller ikke invitert til de rette festene -- ene og alene fordi de ikke går med fine nok klær på skolen, og derfor ikke er "kule". Og uavhengig av hva slags behandling fattige barn faktisk får på grunn av klærne de går med så er også den skammen de selv føler for å ha stygge/slitte klær et nærliggende problem, dette kan gå utover selvtilliten og selvfølelsen til barna. Begge disse problemene vil etter min mening i stor grad avhjelpes ved å innføre en skoleuniformordning.

 

Ser at dette ikke kommer klart frem av førsteinnlegget. Skal fikse det straks.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

wpid-img_9159.jpg

 

 

Fra spøk til alvor, man blir ikke kvitt problemene med å gi alle like klær, for det er verken klærne eller pengene som er problemet, men forskjellen. Man slipper riktignok mobbing for klærne, men det er bare en av tusenvis av ting man kan mobbe for, og er muligens en av de snillere tingene å bli mobbet for ettersom dette kan endres senere.

Ett fattig barn er fortsatt fattig selv om det kler seg likt som de rike.

 

 

Hva løser det egentlig å bli kvitt denne ene tingen av så alt for mange ting man kan erte for? barn er kreative, slemme og mobber(ikke alle er alt så klart), de finner noe å mobbe for uansett, Skoleuniform er i mine øyne som å sette plaster på en knekt arm, joda, man har gjort noe men man er ikke i nærheten av å løse problemet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hoved-argumentet for å innføre skole-uniformer i Norge ser ut til å være at dette kanskje kan forhindre mobbing. Men hvis det ikke er klærne, så finnes det mange andre ting å mobbe for. At man er litt for tykk, brilleslange, fregner og kviser. Har familien veldig god råd og kjører luksusbiler - eller er dem veldig fattige, og går sultne til sengs om kvelden. At man er veldig flink på skolen, eller at man får helt elendige karakterer - er noe man risikerer å bli mobbet for. Skole-uniformer bare flytter problemet litt. I stedet for å fjerne en enkelt ting som kan føre til mobbing blant elevene, så kunne dem heller ha prøvd å faktisk få litt mer bukt med selve problemet: selve mobbingen!

 

I tillegg vil det jo koste temmelig mye penger å innføre dette. Men det er ikke alle familier som har god råd, og som ikke takler enda en utgift på budsjettet. Og staten klarer jo ikke (eller prioriterer ikke) å holde skole-bygningene ved like en gang. Elendig inneklima, kalde klasserom om vinteren, og dårlige ventilasjonssystemer. Bare for å nevne noe. Hvorfor skal staten bruke masse penger på skole-uniformer som ikke kommer til å forhindre mobbing blant elevene, når dem ikke klarer å holde skole-bygningene i god stand?

Lenke til kommentar

 

Hva med et lite team rundt hver enkelt elev? Vi kunne kalle det en "familie". For en ide!

 

 

Smart ass! :p 

 

Uniform for å unngå mobbing og press til å kjøpe dyre merkevarer.

Gratis lunch (som i Sverige) for å unngå mobbing og større sjanse for at en spiser et måltid.

Psykolog på skoler for å fange opp elever som sliter psykisk. Mange triste skjebner som kunne vært unngått om en hadde tatt tak i problemet tidlig.

Lenke til kommentar

Ser at alt for mange dessverre tror at løsningen på et problem er å gå i ring rundt det. Men problemet forsvinner ikke av den grunn. Så også med mobbing. Skoleuniform er ingen løsning på mobbing, men bare en midlertidig løsning på å ikke bli mobbet for hvilke klær man går med.

 

Det er mobbingen som er problemet, ikke hvilke klær man går med. Går alle elever i skoleuniform, finner mobberne andre motiv for dumskapen sin. Mobbingen handler jo ikke om rett eller galt hva gjelder motiv, men om mobberens egen usikkerhet og behov for selvfølelse og selvhevdelse.

 

Jeg synes også at skoleuniform gir et feil signal til samfunnet da det fremmer mer en likhetstanke enn likeverd. Ekte likeverd er jo at man skal få lov til å være forskjellige, være individuelle, da uten at man skal bli sett på som mer- eller mindreverdige av den grunn.

 

Med det sagt, hvis alle på en skole frivillig velger skoleuniform, så er det deres valg. Demokrati er fint det til sine ting, men hva man går med, bør være et individuelt valg, dog innenfor rimelighetens grenser. F.eks bør det være restriksjoner på hygiene (eksempelvis ikke skitne, illeluktende klær) der dette er til sjenanse for andre. For like mye som man bør respektere individets rett til å få lov til å gjøre hva man vil, så bør man respektere individets rett til å ikke bli plaget av andres valg og gjerninger. Dog er det litt for mange i vår verden som føler et merkelig behov for å gjøre andres valg og gjerninger til en plage for seg selv, uten at jeg skal gå inn på det her ...

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Det er mobbingen som er problemet, ikke hvilke klær man går med. Går alle elever i skoleuniform, finner mobberne andre motiv for dumskapen sin. Mobbingen handler jo ikke om rett eller galt hva gjelder motiv, men om mobberens egen usikkerhet og behov for selvfølelse og selvhevdelse.

 

Prøv å gå med joggebukse året rundt på ungdomskolen. Selvfølgelig vil du bli mobbet på grunn av klærne.

Joggebukse er ut og jeans er inn. Har man ikke jeans på skolen blir man mobbet. Må følge moten til dags.

Lenke til kommentar

 

Det er mobbingen som er problemet, ikke hvilke klær man går med. Går alle elever i skoleuniform, finner mobberne andre motiv for dumskapen sin. Mobbingen handler jo ikke om rett eller galt hva gjelder motiv, men om mobberens egen usikkerhet og behov for selvfølelse og selvhevdelse.

 

Prøv å gå med joggebukse året rundt på ungdomskolen. Selvfølgelig vil du bli mobbet på grunn av klærne.

Joggebukse er ut og jeans er inn. Har man ikke jeans på skolen blir man mobbet. Må følge moten til dags.

 

 

Og det forteller hva? At det er galt å gå med joggebukse, og at det er helt på sin plass å mobbe folk som kan gjøre slike "gale" ting?

 

Nei, man MÅ ikke "følge moten til dags". Det er ikke et samfunnsproblem at noen velger å gå med joggebukse. At noen derimot føler behov for å tråkke på andre, og leter etter et hvert motiv for det, ER et samfunnsproblem.

 

Å ikke gå med joggebukse fordi man risikerer å bli mobbet for det, er et like elendig argument som å bli mobbet for å være homofil eller religiøst troende. Ærlig og konstruktiv kritikk bør alle tåle. Hets/mobbing/trakassering er noe helt annet.

Lenke til kommentar

Problemet med skuleuniformer er at ein flytter mobbefokuset frå kva ein har på seg til korleis folk ser ut under uniforma.

 

Er du litt smålubben, ekstra høg for alderen, eller liknande er det mykje vanskeligare å skjule dette dersom alle bruker uniform som er heilt lik. Det er langt ifrå alle som tar seg like godt ut i trange uniformsbukser.

 

Det er sjølvsagt mulig at det kunne hatt noke for seg å sette eit tak på kor dyre plagg og tilbehør som skal være lov å ha på seg i skulesamanheng. Men uniformering er ikkje vegen å gå.

Lenke til kommentar

 

Det er mobbingen som er problemet, ikke hvilke klær man går med. Går alle elever i skoleuniform, finner mobberne andre motiv for dumskapen sin. Mobbingen handler jo ikke om rett eller galt hva gjelder motiv, men om mobberens egen usikkerhet og behov for selvfølelse og selvhevdelse.

 

Prøv å gå med joggebukse året rundt på ungdomskolen. Selvfølgelig vil du bli mobbet på grunn av klærne.

Joggebukse er ut og jeans er inn. Har man ikke jeans på skolen blir man mobbet. Må følge moten til dags.

 

Tøv. Går rundt med joggebukse ofte ved videregående skole, det er ingen som kunne ha brydd seg mindre om hva en har på seg.

 

Ah, dere folk i denne tråden. Hvorfor er dere så fokusert på mobbing? Det er praktisk talt fortid i moderne-samfunn. Som en student så har jeg aldri gjennom min hele skolegang opplevd mobbing. Jeg har hatt venner og sett andre blitt plaget, men slike problemer blir oppløst veldig kjapt.

Ettersom det bringer mobberen flere konsekvenser enn fordeler, blir mobbere stadig i fåtallet. Kan vi unngå å de-raile hele tråden om til mobbing?

 

Årsaken til at det ikke innføres skoleuniformer i Norge, er nemlig fordi vi ikke trenger det. Etter min egen mening, så hadde det vært et steg i riktig retning å innføre det allikevel.

 

Skoleuniformer skaper enhet og lagfølelse. Ta en titt på Japan f.eks.

Se på det som en kleskode for en arbeidsplass. 

Du løper ikke rundt i en joggebukse hvis du arbeider som en advokat.

 

Så er det jo de som mener at hvis man ikke har frihet til å velge hva man skal ha på seg på skolen, så kan man ikke skape sin egen personlighet. I det tilfellet så må du ha en skikkelig tørr personlighet hvis du ikke klarer å uttrykke deg på andre måter annet en hva du har på deg.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...