Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Nigger in the woodpile" har man hørt om - tenk deg en vedstabel der du står og ser på noen hundre lyse ender av vedstykker, og midt i flokken en enkelt vedskie som er mørk...

 

I overført betydning er det altså noe eller noen som klart og tydelig stikker seg ut fra en ellers homogen flokk. Såvidt meg bekjent (og dette tror jeg er riktig) innebærer ikke uttrykket noen vurdering av kvalitet eller status, bare av at en enkelt stikker seg ut fra en ellers homogen gruppe, på en slik måte at det er umiddelbart synlig.

Lenke til kommentar

Trur ikkje flodhest i dagligstuen er eit innarbeida uttrykk nei. Når eg googler dette så finn eg nesten kun referanser til boka.

 

Sjølv om nokon seier at "pelikanen i spiskammerset" eller "bjørnen i skuffen" er den norske versjonen av ett slikt utrykk så er det ikkje sandt før folk begynder å bruke uttrykket. Fram til den tid er det berre rare ting som nokon har funnet på.

Lenke til kommentar

Trur ikkje flodhest i dagligstuen er eit innarbeida uttrykk nei. Når eg googler dette så finn eg nesten kun referanser til boka.

 

Ja, men de som har sett boka vil oppleve at tittelen treffer noe i dem. Man forestiller seg en familie som blir herjet av (for eksempel) farens alkoholisme, og samtidig er det noe som det må være absolutt taushet om. Det må ikke nevnes. Et norsk innarbeidet uttrykk kan kanskje være en verkebyll. Men det er etter hvert mange som har sett boka og lest boka. Legg merke til at det står at boka er utsolgt. Jeg respekterer imidlertid at de som ikke har hørt om boka før, vil stille seg spørrende til hele greia.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...