Gå til innhold

Den nye Forumkaféen v2


L4r5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

In other news, jeg har begynt med vektløfting. For 2 uker siden. Nå gjør det hvertfall ikke vondt i hele kroppen lengre. Moving on! Det var egentlig bare å pushe seg gjennom de første dagene med rein smerte i alle muskler og ledd, så gikk det over etter helgen.

 

Jeg tok maksløft på 1x53kg i dag. Tar 10-15 repetisjoner med 27 og 32 foreløpig. Varmer opp med en halvtime romaskin og sykkel først.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Ikke stort foreløpig. Var benkpress jeg snakket om. 53 kg bare en gang da hadde jeg enda litt til å gi. Vanligvis holder jeg meg på 27 (2x10+7kg stang) og 32kg. Begynte jo for bare 2 uker siden, har aldri trent egentlig. Har en liten gym på jobb med masse apparater, var bare å komme over latskapen og joine kollegene mine egentlig.

 

Vi har et stativ jeg pleier å ta squats på med vektstang på skuldrene også. Og en sånn man sitter på og løfter bare med lårene. Og masse dumbbells og romaskin og sykler og en ellipsemaskin.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

De sier man øker veldig fort i starten, jeg har ikke sjans på mer enn rundt 50kg ett løft akkurat nå. Jeg veier litt under 80kg. Det kommer etterhvert. Kollegaen min maksløfta på 90kg i går og han veier vel rundt det. Han begynte i november. Men tester grensene litt og litt mere, kjenner 27 nesten er for lett nå. Det er viktig å ikke forte seg for mye og skade kroppen også. Må ta det gradvis. Mest mulig vekt er ikke trening bare en test for å se om man klarer ett løft.

Jeg løfter ikke vekter alene for sikkerhetens skyld.

 

Treninga er når man løfter sett på 10-15 reps med 5 minutter pause imellom. Vi pleier å trene 3-4 ganger i uka på trimrommet på jobb. Jeg trener litt kondisjon før løftinga siden jeg er en lat og småfeit datanerd og vil trimme ned mageregionen også ;) Jeg syns det er kjempemorsomt hvertfall. Har kutta ut all sukker energy brusen også. Nå er det bare sukkerfritt.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

In other news, jeg har begynt med vektløfting. For 2 uker siden. Nå gjør det hvertfall ikke vondt i hele kroppen lengre. Moving on! Det var egentlig bare å pushe seg gjennom de første dagene med rein smerte i alle muskler og ledd, så gikk det over etter helgen.

 

Jeg tok maksløft på 1x53kg i dag. Tar 10-15 repetisjoner med 27 og 32 foreløpig. Varmer opp med en halvtime romaskin og sykkel først.

 Kudos!

Det er en ting jeg burde gjøre gjøre men har ikke tid just nu.

 

Er ikke så lettlurt som for noen år siden://

Jp5r7hq.gif
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Flott program hvis man vil kjede seg ihjel  :w00t:

Man trenger vel ikke bruke programmet til man står med en og trekvart fot i grava. Men er jo greit å bruke når man i begynnelsen øker så voldsomt i styrke uansett.

 

 

Skal se på det..men jeg løfter ikke så mye for "mest gains" foreløpig, bare finner grensene mine for 10-12 reps. Har økt fra 27kg til 32kg på et par uker. Tar pause imorra, så skal jeg prøve 35-37 på torsdag.  Maksløftet på 54 kg på tirsdag så det er jo endel å gå på opp dit. MEn klarer bare reps med rundt 32 foreløpig. Økningen pleier å være ganske voldsom i starten sier alle som driver med styrketrening, så jeg stresser ikke med tallet som står på vektene, prøver heller å finne ut hva som gir mest intensitet.

Har fått veldig sansen for instruks-videoene på youtube til Jeff Cavaliere fra athlean-x.com. Han forteller veldig mye om hva man ikke burde gjøre feil i starten. Han er proff PT og kostholdsekspert. Jeg fokuserer på teknikk også, spesiellt i starten så jeg ikke plukker opp feil rutiner.

Han lærte meg bl.a. at å løfte med for lite vekt og bare gjøre masse reps i flere sett er helt meningsløst, man skal pushe seg til max og gjerne litt til for å få utbytte av det. Noen mener 3 sett x12 reps er et magisk tall, men om man holder igjen på de første to settene for å klare det siste også kan man like greit sitte hjemme og telle til Sesam Stasjon :p

 

Må fokusere på å trimme bort litt magefett og sidefett også før jeg kan se skikkelig hva som er under der, det gjør jeg med rein kondisjonstrening, og har slutta å drikke energy brus med masse sukker i.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...