Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Priser på elektrikker og generielle spørsmål


Anbefalte innlegg

Elektrikere får ganske betydelige rabatter på elektromateriell, mens de gir fullpris til kunden. På den måten tjener de jo på det og vil derfor ofte ikke ta jobben med å installere ting kunden har kjøpt selv. Dessuten pleier kunder og kjøpe billig dritt om de i det hele tatt klarer å kjøpe riktig.

 

Ville trekt om til 2,5mm kabel selv om du har utstyret til det. Samme med å bytte til dimmer, er ikke akkurat raketforskning. Så kan du få elektrikker til å ta seg av det som skal byttes i skapet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Billig dritt? Clasohlson vel hvis du har sjekket DX.com og ebay.com så er det nok ennå værre der.

 

Hvordan kan en slik være billig dritt?

 

http://www.clasohlson.com/no/Vegguttak-for-innfelling/36-5471

 

Verste som kan skje om det skjer noe, er enten at det blir kortsluttning ved at noen ledninger løsner.

Eller at skruene ikke sitter godt nok. Jordingen kan brekke hvis man er uforsiktig men ja tviler på det er stort problem.

 

Er enig mye av det bortsett fra sikringer er forhånsvis lett.

Men så er det en grunn for det er lovpålagt med elektrikker, men jeg syns heller butikkene burde gitt grunnleggende informasjon hva som passer sammen, 2,5 mm leding koster ikke særlig mere en 1,5 mm så hvorfor ikke trekke 2,5 mm så har man nok for 16 amper.

Vet ikke om det gjør noe overdimensjonere, bortsett fra man muligens sliter å få ledingen gjennom hullet man skrur i.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ville trekt om til 2,5mm kabel selv om du har utstyret til det. Samme med å bytte til dimmer, er ikke akkurat raketforskning. Så kan du få elektrikker til å ta seg av det som skal byttes i skapet.

 

Har nå testet dimmeren jeg kjøpte på clasohlson, har ikke installert den i vegg, ville bare sjekket den virket:

 

Artikkelnummer   36-5475

Dimmer for LED

 

Den virker bra koblet til E27 og euro kabel i stikkontakten.

Eneste negative jeg kan si om denne er at denne mangler LED bakgrunnbelysning og skulle tro det er mistelast på 40% til 100%.

Gode dimmere kan vel muligens gå fra 10-100%. Slik at det nesten ikke blir lys på lav belasting.

 

Nå har jeg bare testet det noen få minutter.

 

Er vel enig det ikke er vanskelig, problemer er det er en grunn for det egentlig ikke er lov, hva hvis det skulle begynne å brenne eller dimmeren smelter på grunn av overopphetning.

 

Det er jo en grunn for halogen kreves å ha ekstra dyp hull i veggen så tempratur ikke er stort problem.

 

Prøver også finne ut om jeg har IT\TN nett, http://w3.elektrofag.info/elektroteknikk/fordelingssystemer er det slik om jeg har jord og vanlig stikkontakt har jeg størst sansynlig TN nett?

Lenke til kommentar

Det står vel i kursfortegnelsen din? Jord og vanlig stikkontakt har du uansett om det er IT eller TN. Men har du et gammel anlegg er det mest sannsynelig IT. Sjekk om du har nøytralleder, altså at en av fasene ikke har spenning. Hvorfor skal du finne ut hva slags nett du har?

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke elektikker men det er jo greit å vite, ca hva som trengs.

Ellers skal det mye til å gjøre feil her, så sant man ikke tar feil mellom dimmer lampeledning/strømledning.

 

Vil jo anta man ikke normalsett bruker jording til dimmeren/lampebrytere.

Er det slik hvis lampebrytere i vegg bruker jording må man koble jordingen sammen ved koblingsplint?

Enkelte tilfeller går jord direkte fra sikringskapet.

 

1958868.jpg

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

:hmm::rofl:

 

 

http://sumo.tv2.no/programmer/hobby-elektriker-hva-har-du-egentlig-lov-til-815760.html

 

Kan du ikke komme med mere seriøst innlegg hvis du heletatt gidder å svare.

 

Kunne gjerne betalt noen som kan vise de er sertifisert elektriker med DNV GL-sertifisert elkontrollør noen hundelapper, om de kan nevne viktig informasjon om installasjon av dimming LED i vegg og strømkontakt installasjon.

 

Tror det blir vanskelig å få en elektrikker å forklare hvorfor de gjør som de gjør, da man uansett må ha godkjenning fra et firma når et oppdrag gjøres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...