Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Priser på elektrikker og generielle spørsmål


Anbefalte innlegg

Hei, vet noen ca hva det er vanlig å betale for å:

 

  • Bytte strømbryter (Av\på) til Dimmer
  • Oppgradere en 10 ampers kurs til 16 amper på et soverom.

 

Vil tro det er lurt å handle utstyr selv, siden om elektrikkeren gjør det skal han sikkert ha ekstra for det.

Men er selv ikke å kjent med hva som er vanlig.

 

Vet også noen hva sinna snekkeren " sikkringskap" Der har LED som lyser rød hvis sikkringen går og lyser grønt hvis alt er OK hver 5 sekund hva slags sikkring det er snakk om? Snakker vi om kombinert løsning med jordfeilbryter\overspenningsvern og kortsluttningsvern i samme enhet?

 

Men eldre enheter pleier å være separert.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du bytte fra 10 ampere til 16 ampere må antagelig ledningsnettet(alt etter tverrsnitt du har nå) på den kursen byttes ut, da begynner tusenlappene å løpe...

 

Om du tar kontakt med ett elektrikkerfirma kan de antagelig komme å se på det gratis og gi deg en pris, det har jeg gjort ett par ganger :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil tro det er lurt å handle utstyr selv, siden om elektrikeren gjør det skal han sikkert ha ekstra for det.

Du kan risikere at han ikkje vil installere/bruke det du har kjøpt. Der er fordi han tener på salget, men også fordi han ikkje vil plundre med uvant materiell av ukjent kvalitet. Går det sundt, blir det fort til at han får skulda. Om ikkje juridisk, så i omtale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange elektrikere vil ikke ta jobben dersom du kjøper inn utstyret selv.  Best å la elektriker gjøre alt, da har du kun ett kontaktpunkt for ev. reklamasjon. Hvor skal du klage dersom jordfeilautomaten du kjøpte selv og elektrikeren monterte slutter å virke? Elektrikeren vil si at det er du som har kjøpt utstyret, butikken der du handlet vil si at sikringen er feilmontert.

 

Som et alternativ til å endre fra 10 til 16 kan du vurdere å legge opp en ekstra kurs til rommet. Jordfeilautomat er vanlig på nye kurser, men de behøver ikke å ha LED (husk at Sinnasnekker'n er et reklameprogram med produktplassering). Sikringen løser ut ved overbelastning eller jordfeil, og du trenger ingen LED for å vise at alt er i orden. 

 

Kan jeg spørre hvorfor du trenger mer enn 10 A på et soverom? 2300 W vil i de aller fleste tilfeller holde i massevis for 2-3 soverom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du tar kontakt med ett elektrikkerfirma kan de antagelig komme å se på det gratis og gi deg en pris, det har jeg gjort ett par ganger :)

 

Men pleier det å koste rundt 1000 kr for å bytte bryter?

Regner med det ikke koster mye, ofte slik jeg har hørt pleier elektrikkeren å ta tillegg for reisevei særlig hvis det er lengere strekning og tillegg for kjøp av utstyr.

 

 

Faktisk så er 10A lite hvis man har varmeovn på 1000 watt.

Og samtidig bruke flere PCer, men ja normalsett trenger man ikke 16 amper.

Så dere er sikkere på å legge 2 kurser i et rom er enklere en å oppgradere til 16 amper?

 

Vil anta de fleste elektrikkere handler fra: http://www.elektroimportoren.no/

 

Eller kan si hvilken elektrikker som tar hvilken levrandør?

Siden det ikke finnes egen for clasohlson eller biltema.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Elektrikere handler hos grossister som ikke selger til private, som Solar Elektro. 

 

Normalt vil en elektriker fakturere for den tiden han bruker fra h*n reiser fra kontoret til han er tilbake, dvs både reisetid, arbeidstid og ev. ventetid, samt kilometergodtgjørelse. Det kan derfor være greit å samle opp noen jobber, og få alt utført i løpet av ett besøk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bare det hvis man bare har 1 valgmulighet på dimmer\ Stikkontakt og dette koster

 

http://www.byggebolig.no/el-installasjon-pristilbud-betingelser/reell-elektrikker-pris-1014-krt-og-688-krpunkt-er-det-akseptabelt/msg424775

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=850240

 

Dette var det informasjonen jeg fant foreløpig, vet tv2 hjelper deg hadde en sak der det kostet 10 000 kr for å installere en ekstra stikkontakt for eldre par, kanskje jeg skal gå på clasohlson å høre om de kan skaffe en elektrikker.

Lenke til kommentar

Men pleier det å koste rundt 1000 kr for å bytte bryter?

Regner med det ikke koster mye, ofte slik jeg har hørt pleier elektrikkeren å ta tillegg for reisevei særlig hvis det er lengere strekning og tillegg for kjøp av utstyr.

1000kr høres ikke så langt unna hva regningen kan komme på, alt etter avstand osv.

Men, det kan bli en del mer også, umulig å si, me du bør satse på noe mindre enn 1000kr om han bare skal bytte denne. Husk at de tar betalt for kjøring også. Å gjette priser er ikke lett.

 

 

Så dere er sikkere på å legge 2 kurser i et rom er enklere en å oppgradere til 16 amper?

Det er antagelig det billigste ihvertfall. Alternativet er jo antagelig å rive ut alle ledninger og legge opp alle ledningene nye, antagelig også kontaktene.

Legger du en kurs til kan antagelig f.eks halve rommet ha en kurs og andre halve ha en annen om dette passer seg mtp. ovener osv. Da kan antagelig eksisterende kontakter og ledninger være der, bare legge ny ledning fra sikringsskapet til der den nye kursen skal være.

 

Det billigste er å ta alt på en gang, da slipper å betale for reise 2 ganger og sparer muligens tid ettersom de gjerne tar betalt for hver påbegynte halvtime.

  

Jeg er forresten ingen elektrikker, men har pusset opp en hel del så har fått med meg litt :)

 

 

Er du bekymret for pris, så få en skriftlig fast-pris. Da vet du hva regningen skal komme på.

Hvorfor skulle en elektrikker ClasOhlson skaffe være bedre/billigere enn noen du finner selv? Tviler på at de skaffer noen, men de har tross alt ikke egne elektrikkere de heller...

 

 

Ta kontakt med ett firma, få de til å komme på befaring, da får du også gjerne løsningen på om du bør ha 1 eller 2 kurser, og du kan få en fastpris, så kan du heller vurdere hva du skal etterpå :)

Befaringer har jeg alltid fått gratis ihvertfall, vet ikke hva som er vanlig der...

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har hørt med clasohlson og de sier de ikke har egne elektrikkere.

Heldigvis har de 90 dagers åpen kjøp, så da blir det vel å kjøpe det jeg mener jeg trenger, og returnere det hvis elektrikkeren ikke vil bruke delene.

 

De sier også det ikke skulle være noe problem siden clasohlson har samsvarserklæring på alt av utstyr.

Så da håper jeg det er riktig.

Lenke til kommentar

Bare vær obs på om elektrikkeren bruker dine deler gir de åpenbart ikke garanti på delene. Altså, ryker f.eks dimmeren må du betale elektrikkeren for å bytte den.

Du sparer så klart en del penger på det, men sitter også med problemene i etterkant om noe skulle ryke.

Antagelig går det bra, men det er fordeler og bakdeler med å bruke eget utstyr også.

 

Bare avtal det med elektrikkeren på forhånd, er ikke alle som vil montere utstyr du selv har kjøpt, selv om det er godkjent...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som zanta sier, ELKO, men det må uansett avtales på forhånd med firmaet om at de godtar at de bruker eget utstyr.

 

Forresten, trenger du noe som ligner den du linker til, men som er lovlig i norge, så har man powercube man kan putte inn i stedet:

Gjør samme nytten, bare at du ikke kan trykke den inn i veggen.

Nekter å tro at den er godkjent da den blander jordet og ujordet, som zanta sier.

 

Det meste du spør om må egentlig avtales med de som skal ta jobben, både hvordan dere løser problemet, hvilke produkter som kan brukes.

Lenke til kommentar

er det skjult eller åpent anlegg da?er det åpent så er det raskt og legge opp ny 2,5mm2 kabel for 16amp

om du ikke kjenner elektrikkeren,så tviler jeg på at han vil montere delene du kjøper,og godtar han det,så setter han nok opp timesprisen.

 

Eaton har sikringer med lys,elektrikkeren som jeg brukte,monterte det på nye kursen på badet,egentlig greit,da ser man om det er noe feil

Lenke til kommentar

Ønsker skjult anlegg siden det er langt penere, men vet ikke om elektrikker i dag kan legge strømkabel under lister f.eks.

 

Så det er vanlig å bruke tynne kabelrør så er det kun 1,5 mm eller tynnere kabel fra før er det ikke enkelt å bytte til 2,5 mm?

Lenke til kommentar

Er denne virkelig godkjent for bruk i Norge? Den mikser stikk med jord og ujordet, uten at dette er eurostikk, slik at man kan plugge noe som skal/bør være jordet kan plugges inn i et stikk uten jord.

Man kan uten vanskeligheter plugge noe som skal eller bør være jordet inn i et stikk uten jord.

Lenke til kommentar

Dersom man har stikk uten jord kan man selvsagt det, men siden det er ikke godkjent med både jordet og ujordet stikk i samme rom, kan jeg ikke se at den som vises i #11 kan være godkjent. Siden 1991 har det ikke vært godkjent med stikk uten jord i nybygg og ved rehab. Dersom man skal utvide eldre anlegg uten jord må man installere stikk uten jord dersom andre stikk i samme rom er uten jord.

Lenke til kommentar

Er ikke alle land som har samme regler som norge, godt mulig det er lovlig i f.eks Sverige uten at jeg kjenner reglene der :)

 

Veldig mange land bruker samme kontakt som oss, men ikke nødvendigvis samme regler for jording.

 

map.jpg

(rødt er samme plugg som vi har i Norge)

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...