Gå til innhold

SNIKTITT: Fujifilm X-T10


Anbefalte innlegg

Takk, det sier meg helt klart noe. Søkeren til X-T1 er 0,77x FF-ekvivalent (eller 1,155 APS-C ekvivalent), mens Canon sine 1D X, 1D Mark IV og 1Ds mark III har 0,76x forstørrelse (FF). Nå vet jeg ikke hvilket Pentax-kamera du hadde, men Pentax har ofte valgt ganske store søkere. K-3 har for eksempel 0,95x forstørrelse (fra APS-C mattskive) og er dermed 0,63x FF-ekvivalent.

 

X-T10 sine 0,62x FF-ekvivalent blir dermed 0,93x APS-C, altså ganske likt Pentax K-5 (0,92x)  og K-3 (0,95x).

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det høres kanskje dumt ut, men bl.a. det å få søkeren inn i midten istedet for ute i hjørnet (jeg bruker "øyesøker" svært mye) som på X-E2 gjør at jeg gjerne tar ett lite "tap" på å bytte ut min X-E2. I tillegg så er det diverse andre små punkt som gjør et bytte aktuelt, men på ingen måte nødvendig.

 

 

Har i dag kjøpt meg Fuji X-T1, og den har noen egenskaper og forskjeller fra Fuji X-E2 som jeg virkelig liker.

 

  • Merkbart større og lysere søker
  • En bedre plassering av selve søkeren (etter min mening)
  • Et litt større og tykkere grep (bedre tilpasset mine hender og fingre)
  • Merkbart bedre AF (spes. følgefokus)

 

men som du også skriver, hvor nødvendig det kamera byttet var er en helt annen sak. 

 

Det er jo også en del andre ting som er forskjellig fra Fuji X-E2, men det blir jo bare små-ting som ikke har så stor betydelse og er grunner for å bytte kamera, men likevel utgjør en liten forskjell som jeg setter pris på. Blir litt mer brukervenlig, og er litt lettere å tilpasse til mine ønsker og behov. Med dette kameraet og de objektivene jeg har nå, så er nok dette noe av de bedre kombinsjonene jeg kan tenke meg og har behov for innen dette kamerasystemet.

 

Med en varslet stor Firmware oppdatering (til Fuji X-T1) i slutten av Juni mnd i tillegg, så tror jeg dette blir en meget trivelig fotosommer for min del :) 

Lenke til kommentar

Takk, det sier meg helt klart noe. Søkeren til X-T1 er 0,77x FF-ekvivalent (eller 1,155 APS-C ekvivalent), mens Canon sine 1D X, 1D Mark IV og 1Ds mark III har 0,76x forstørrelse (FF). Nå vet jeg ikke hvilket Pentax-kamera du hadde, men Pentax har ofte valgt ganske store søkere. K-3 har for eksempel 0,95x forstørrelse (fra APS-C mattskive) og er dermed 0,63x FF-ekvivalent.

 

X-T10 sine 0,62x FF-ekvivalent blir dermed 0,93x APS-C, altså ganske likt Pentax K-5 (0,92x)  og K-3 (0,95x).

Jeg hadde K20D. 0.62x FF-ekvivalent er forholdsvis stort det også da(dog ikke på nivå med X-T1)?

Lenke til kommentar

I en av Youtube-videoene som det er linket til i denne tråden så var det en fotograf som skulle vurdere kameraet. Han mente at kameraet gjør mye bra, men det er så lite i forhold til X-T1 og for han var det et problem.

 

Iflg "spekken" til Fuji så er X-T1 11mm bredere, 7mm høyere og 3 millimeter dypere (har rundet opp/ned desimalene) enn X-T10. Forskjell ja det er det, og i praksis er den kanskje merkbar, men på papiret så synes den å være liten

Lenke til kommentar

I en av Youtube-videoene som det er linket til i denne tråden så var det en fotograf som skulle vurdere kameraet. Han mente at kameraet gjør mye bra, men det er så lite i forhold til X-T1 og for han var det et problem.

 

Iflg "spekken" til Fuji så er X-T1 11mm bredere, 7mm høyere og 3 millimeter dypere (har rundet opp/ned desimalene) enn X-T10. Forskjell ja det er det, og i praksis er den kanskje merkbar, men på papiret så synes den å være liten

Hørtes rart ut, det virket mer på bildene...
Lenke til kommentar

 

I en av Youtube-videoene som det er linket til i denne tråden så var det en fotograf som skulle vurdere kameraet. Han mente at kameraet gjør mye bra, men det er så lite i forhold til X-T1 og for han var det et problem.

 

Iflg "spekken" til Fuji så er X-T1 11mm bredere, 7mm høyere og 3 millimeter dypere (har rundet opp/ned desimalene) enn X-T10. Forskjell ja det er det, og i praksis er den kanskje merkbar, men på papiret så synes den å være liten

Hørtes rart ut, det virket mer på bildene...

 

Jeg er enig i det, og for sikkerhets skyld (i tilfelle mine matematikkunnskaper er dårlige) så er tallene hentet fra Fujifilm følgende:

 

X-T1:    129.0mm (W) x 89.8mm (H) x 46.7mm (D)  390g

X-T10: 118.4mm (W) x 82.8mm (H) x 40.8mm (D)  331g

X-E2:   129.0mm (W) x 74.9mm (H) x 37.2mm (D)  300g

 

(vekt er uten minnekort, batteri, og annet tilbehør)

 

PS!! jeg hadde bommet på dybden i mitt første svar, X-T1 er 6mm dypere ikke 3mm  :closedeyes: 

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...