Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Står selger ansvarlig for at CE-merking er ekte?


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Skal starte nettbutikk, og vil forsikre meg om at jeg gjør alt riktig. Dersom jeg importer varer fra feks Kina, står jeg som selger/bedrift ansvarlig for produktets CE-merking er ekte - evt noen måte å kontrollere dette på? Jeg vet produsenten er ansvarlig for å CE-merke varen, men kan jeg stilles til ansvar dersom feks en mobillader jeg har solgt tar fyr og viser seg å ha falsk CE-merkning?

 

På forhånd takk for faglige svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Produsenten som er ansvarlig for riktig CE-merking :) http://www.enterpriseeuropenetwork.no/no/EU-EOS-regelverk/CE-merking/

 

Du kan ikke straffes fordi produsenten lyver :) Men ditt omdømme får en knekk, hvis dette skjer :(

Det var som jeg trodde, og det er jo egentlig litt logisk. Men på noen falske CE-merkninger er C og E litt nærmere hverandre enn vanlig. Har lest at det står for China Export. Er det min plikt som selger å kontrollere at CE-merkningen er ihht til dette tror du: http://bit.ly/1H4nh6r

Lenke til kommentar

 

Produsenten som er ansvarlig for riktig CE-merking :) http://www.enterpriseeuropenetwork.no/no/EU-EOS-regelverk/CE-merking/

 

Du kan ikke straffes fordi produsenten lyver :) Men ditt omdømme får en knekk, hvis dette skjer :(

Det var som jeg trodde, og det er jo egentlig litt logisk. Men på noen falske CE-merkninger er C og E litt nærmere hverandre enn vanlig. Har lest at det står for China Export. Er det min plikt som selger å kontrollere at CE-merkningen er ihht til dette tror du: http://bit.ly/1H4nh6r

 

Fant dette fra min nye link: Prosedyrene, tiltakene og sanksjonene som kommer til anvendelse ved forfalskning av CE-merkingen, varierer i henhold til de respektive medlemsstatenes nasjonale forvaltnings- og straffelovgivning. Næringsdrivende vil kunne bli ilagt bøter og i visse tilfeller fengselsstraff, avhengig av alvoret i den straffbare handlingen. Imidlertid kan produsenten, hvis varen ikke anses som en umiddelbar sikkerhetsrisiko, få en ny mulighet til å sørge for at varen samsvarer med gjeldende regelverk før han/hun blir pliktig til å fjerne varen fra markedet.

Lenke til kommentar

Viktig å be produsenten om Declaration of conformity.

 

Den skal inneholde: produsentens opplysninger (navn og adresse, osv); vesentlige egenskaper produktet oppfyller; eventuelle europeiske standarder og ytelsesdata; eventuelt identifikasjonsnummeret til det tekniske kontrollorganet; og en juridisk bindende signatur på vegne av organisasjonen.

 

 

Mange vet ikke forskjell på CE sertifisering og CE China Export..

 

220px-Comparison_of_two_used_CE_marks.sv

Lenke til kommentar

Har oppdaget feil CE-merke på ulike ting kjøpt i Norge, varer fra anerkjente merker. Virker ikke som dette er noe som det brukes mye ressurser på, blir stadig overrasket etter at jeg gjorde det til en vane å se på CE-merket.

 

Disse norske butikkene som selger "kina-ladere og batteri" til bærbare pc-er, der er det en del rart på klistremerkene.

 

CE-merket kommer også i flere varianter enn de to vist ovenfor, ulike mellomrom, tynnere bokstaver osv., noen ganger er det forbasket vanskelig å se om avstanden og E-en er riktig.

 

post-28976-0-57348100-1431621106_thumb.jpg

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

En gjenstand er mangelfull etter forbrukerkjøpsloven § 16 første ledd bokstav c jfr. annet ledd når: 

 

 

 

c)    den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet

 

Første ledd bokstav c gjelder tilsvarende for opplysninger noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd.

 

Dersom produsenten fremstiller innpakningen slik at det fremstår som om den er CE-merket, er dette en feil opplysning som gjør tingen mangelfull med mindre selgeren retter opplysningene på en tydelig måte før salget finner sted. Selger er med andre ord ansvarlig overfor kjøper. 

 

 

I tillegg kommer selgers ansvar overfor myndighetene etter produktkontrolloven. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

CE-merket i seg sjølv er vell heller ikkje det som er av betydning? Eit korrekt CE-merke er det synlige beviset på at produktet følger krava i HMS-direktivet til EU, men HMS-krava kan også dokumenterast på anna måte.

 

Som selgar av slike varer så er det viktig å også skaffe seg kontrollrapporten som danner grunnlaget for CE-merket. Derssom du er i tvil om dokumentasjonen er ekte så er vell det mest korrekte å sende produktet til eit teknisk kontrollorgan som godkjenner etter CE-ordninga for å sjå om kvalitets og sikkerheitspåstandane stemmer med dei faktiske forhold.

 

Det er også verdt å merke seg at sjølv om ein del kinavarer legg seg heilt i gråsona for kva som er lov ved å utarbeide sine eigne CE-logoar og sine eigne definisjonar om kva logoen står for, så er det skjeldan at CE-logoen blir direkte forfalska. Eg vil derfor anta at lista for å forfalske både CE-merket og den bakanforliggande kontrollrapporten ligger såpass høgt at ein i stor grad kan stole på dokumentasjonen.

Lenke til kommentar

Veldig bra tilbakemeldinger, men hvis man kaller en spade for en spade; Selv om selger står ansvarlig for dette, er det vel ingen tvil om at ingen butikker med et større varesortiment henter inn denne dokumentasjonen for hvert eneste produkt? Jeg mener, jeg burde kunne starte opp nettbutikk uten å måtte hente inn dokumentasjon fra wholesaleren i Kina for hvert eneste produkt, og uten at jeg står i fare for å bli saksøkt pga en "E" som står 2 mm feil. Ja, jeg er ansvarlig for å sikre at dokumentasjonen er i orden, men dersom et CE-merket produkt tar fyr hjemme hos kunden - så er det vel produsenten det står på? For sikkerhetsskyld vil jeg uansett ikke ta inn de billigste varene jeg finner i Kina.

Lenke til kommentar

Vær OBS på at en korrekt logo ikke betyr ekte, og en ukorrekt logo ikke betyr falsk. Jeg designer ofte innpakninger for varer importert fra Kina, og for mange år siden før jeg innså at CE-merket har en standard for design, lagde jeg en lignende. Produktet var fullstendig i henhold, men selve CE-merket på esken var ikke korrekt etter reglene. Det betydde som sagt ingenting for produktets kvalitet/ekthet/godkjenning.

 

Det du som importør skal legge vekt på er ikke om de klarer å trykke et CE-merke på kartongen, det klarer de alltid. Det DU bør fokusere på er å få testrapportene og godkjenningene de baserer CE-merkingen på. På veldig mange varer er det også en EN-standard som må følges, du må alltid be om testrapport fra godkjent laboratorie, ala TÜV eller SGS.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...