Gå til innhold

RYKTE: Hevder iPad Pro er utsatt


Anbefalte innlegg

 

Spesielt med iOS sin forferdelige multitasking. Ser ikke helt poenget med en 12" hvis den kjører iOS. Hadde sett poenget hvis den hadde kjørt touchWiz derimot. På en 12" kan du fint multitaske som på en PC. Lage vinduer akkurat den størrelsen du vi, dra dem rundt på skjermen, dele skjermen veldig enkelt osv. Tviler på at det kommer, siden det vil være for avansert og vanskelig for iOS (ikke ment som fornærmelse mot noen som bruker det, det er bare designfilosofien bak iOS enkelt og greit) . Dermed ser jeg ikke helt hvordan det vil fungere på en god måte. Hvordan skal denne ha bedre produktivitet enn en Note 10.1, når den ikke utnytter skjermen?

 

Det er da mulig å ha splitscreen på Jailbreaket iOS nå, så jeg skjønner ikke at det skal være "for avansert og vanskelig for iOS".
For avansert i henhold til designfilosofien til iOS. Som han skrev, hvis du leste hele innlegget.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Spesielt med iOS sin forferdelige multitasking. Ser ikke helt poenget med en 12" hvis den kjører iOS. Hadde sett poenget hvis den hadde kjørt touchWiz derimot. På en 12" kan du fint multitaske som på en PC. Lage vinduer akkurat den størrelsen du vi, dra dem rundt på skjermen, dele skjermen veldig enkelt osv. Tviler på at det kommer, siden det vil være for avansert og vanskelig for iOS (ikke ment som fornærmelse mot noen som bruker det, det er bare designfilosofien bak iOS enkelt og greit) . Dermed ser jeg ikke helt hvordan det vil fungere på en god måte. Hvordan skal denne ha bedre produktivitet enn en Note 10.1, når den ikke utnytter skjermen?

 

Det er da mulig å ha splitscreen på Jailbreaket iOS nå, så jeg skjønner ikke at det skal være "for avansert og vanskelig for iOS".

 

Når ble jailbreaket iOS vanlig iOS? Er det slik at du må jailbreake for å få en god opplevelse? Da er det absolutt på tide å bytte til Android. De kan fint lage det, det er ikke problemet. Det strider derimot mot design filosofien de har. Alt skal være så simplistisk som overhode mulig, ingen valg osv osv. Da vil de ikke kunne oppnå samme funksjonalitet og produktivitet som Samsung har med sitt touchWiz. Det samme gjelder vanilla Android, men i mindre grad.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg bruker både Android og iOS og jailbreaker ikke iOS, nei :) Og jeg påstår ikke at man må jailbreake iOS for å få en god opplevelse.

 

Jeg er ikke overbevist om at det er en designfilosofi de har beholdt. I nyere utgaver av iOS kan man for eksempel selv velge tastatur. Og splitscreen til iOS har det også traversert rykter om, for eksempel fra artikkelen jeg nevnte: "Split-screen multitasking is something that has long been rumored for the unannounced iPad Air Plus". iOS er et veldig konservativt operativsystem, med alle de fordeler og ulemper det medfører, men selv Høyre ble etterhvert for allmenn stemmerett de også ;)

Lenke til kommentar

 

 

Det ville i seg selv ikke vært så overraskende. Apple har jo ofte hatt overlappende skjermstørrelser fra forskjellige produkter: Macbook Air og Macbook Pro (13"), iPhone og iPod, og man kan nesten hevde at Macbook Air 11" har praktisk talt lik skjermstørrelse som iPad Air.

Men selvfølgelig, hvis man kjøper Macbook kun for å skrive på dokumenter kan det godt være at en iPad 12" med tastatur kan være vel så bra til denne jobben... For meg hadde det derimot aldri vært aktuelt å bytte ut laptopen med et nettbrett...

 

 

Joda, men iPad 12" skal jo etter sigende være iPad Pro, og med det forstår jeg det jo slik at den er ment å være mer produksjonsegnet slik Pro-produkter ofte er. Og da er plutselig ikke forskjellen mellom iPad Pro og Macbook så fryktelig stor lenger, bortsett fra OSet - og hvis man først er på jakt etter noe lite, portabelt å produsere ting på så må vel en Macbook være bedre enn en iPad Pro?

 

Det stemmer sikkert for en stor målgruppe. Derimot tror jeg nok at folk som kun skal skrive enkle dokumenter og fremføre enkle slides, vil være vel så godt tjent med en iPad Pro. Macbook har ikke akkurat noen flere tilkoblingsmuligheter enn en iPad, og en iPad har den fordelen at den fungerer som nettbrett i tillegg. Sikkert veldig kjekt for dem som ikke vil ha med seg både laptop og nettbrett på reisen, men også gjerne vil ha med seg et nettbrett for lesing og filmtitting.

 

Det finnes utrolig mange hybridprodukter som fungerer som begge deler. Vil de da ikke bli et bedre valg? Med windows 10 blir disse produktene sikkert enda bedre, med OS som tilpasser seg etter mus/tastatur eller touch. Apple har aldri vært aktiv i dette funksjonalitet segmentet av markedet.

 

Skriving av dokumenter er forresten klart bedre med tastatur enn touch. Skal du skrive mye dokumenter vil jo det beste være et mekanisk tastatur med MX blue, det er jo altfor stort. Likevel blir jo opplevelsen generelt værre og værre når størrelsen krymper.

 

Hvis du vil ha både nettbrett og laptop er du helt klart best tjent med å kjøpe et windows 10 produkt som kan fungere som begge deler. ser ikke hvordan en iPad Pro kan konkurrere mot det. De vil jo sikkert selge mye uansett da. Er jo mange som ville kjøpt det, selv om det taper klart i funksjonalitet over windows produkter. iPhone 6 er jo et strålende eksempel på at Apple ikke trenger å lage noe bra for å selge utrolig mye. De solgte jo bare på skjermstørrelsen, en iPad på 12" kan jo gjøre det samme.(bare se på teknologien i iPhone, og se på tek sin toppliste over mobiler, iPhone har aldri vært så langt bak. Likevel setter den salgsrekorder)

Lenke til kommentar

Jeg bruker både Android og iOS og jailbreaker ikke iOS, nei :) Og jeg påstår ikke at man må jailbreake iOS for å få en god opplevelse.

 

Jeg er ikke overbevist om at det er en designfilosofi de har beholdt. I nyere utgaver av iOS kan man for eksempel selv velge tastatur. Og splitscreen til iOS har det også traversert rykter om, for eksempel fra artikkelen jeg nevnte: "Split-screen multitasking is something that has long been rumored for the unannounced iPad Air Plus". iOS er et veldig konservativt operativsystem, med alle de fordeler og ulemper det medfører, men selv Høyre ble etterhvert for allmenn stemmerett de også ;)

Hvis de går i den retningen, så kommer de til å møte Google på midten om ikke lenge. Sammen med Microsoft. Hva kommer da til å skille iOs fra de andre? Hvorfor skal du velge iOS? Det er lenge siden mobilene deres var på topp hardware messig, med unntak av CPU. Hvorfor skal noen da velge et apple produkt?

 

De må gjerne endre iOS så mye de vil, og det er absolutt positivt hvis de beveger seg mot mer funksjonsrikt/produktivt. Likevel ser jeg ikke helt hvordan de da skal kunne konkurrere, de vil jo miste all særegenhet. Hvordan skal de da kunne konkurrere mot telefoner som Samsung S6 og spesielt Egde?

Lenke til kommentar

 

 

... iPhone har aldri vært så langt bak. Likevel setter den salgsrekorder...

Helt utrolig at det bare blir flere og flere som ikke er like klok som deg...ehhh...

 

Hvis du ser her: http://www.tek.no/tester/mobiltelefon, så er iPhone såvidt topp 10. Plus versjonen er ende på en 16. plass. I hvilken verden er sitat fra gode kilder noe som ikke er klokt?

 

Du kommer med nedverdigende kommentarer om andres intelligens, fordi du er uenig i det de skriver. Er det veldig klokt?

 

Hadde iPhone kjørt Android hadde en ikke vært en eksepsjonell telefon på noen måte, den hadde vært akkurat som HTC M9 (bare med utrolig bedre kamera, selvfølgelig). Er det virkelig noen som kjøper iPhone på grunn av HW?

Jeg trodde at benchmarks og sånt ikke var en viktig faktor for iPhone kjøpere... kanskje jeg har tatt feil. iPhone har jo retina skjerm, så den må jo være bedre enn Samsung sin 1440p AMOLED skjerm, som har høyest ppi av alle mobiler. PPI er jo tross alt bare et tall.

Lenke til kommentar

Hvis du ser her: http://www.tek.no/tester/mobiltelefon, så er iPhone såvidt topp 10. Plus versjonen er ende på en 16. plass. I hvilken verden er sitat fra gode kilder noe som ikke er klokt?

 

Du kommer med nedverdigende kommentarer om andres intelligens, fordi du er uenig i det de skriver. Er det veldig klokt?

 

Hadde iPhone kjørt Android hadde en ikke vært en eksepsjonell telefon på noen måte, den hadde vært akkurat som HTC M9 (bare med utrolig bedre kamera, selvfølgelig). Er det virkelig noen som kjøper iPhone på grunn av HW?

Jeg trodde at benchmarks og sånt ikke var en viktig faktor for iPhone kjøpere... kanskje jeg har tatt feil. iPhone har jo retina skjerm, så den må jo være bedre enn Samsung sin 1440p AMOLED skjerm, som har høyest ppi av alle mobiler. PPI er jo tross alt bare et tall.

Du kommer nok aldri til å forstå dette, uansett hvordan det forklares for deg. I ditt hode er alle som velger noe annet enn Windows og Android helt ute og kjøre. Hadde de bare valgt å være i den samme flokken som deg, ja da hadde de valgt riktig.

 

Jaja...du har hvert fall funnet frem til dine favoritter. Det kunne jo vært smart å la andre få velge sine favoritter...men nei, det skjønner du nok ikke...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis du ser her: http://www.tek.no/tester/mobiltelefon, så er iPhone såvidt topp 10. Plus versjonen er ende på en 16. plass. I hvilken verden er sitat fra gode kilder noe som ikke er klokt?

 

Du kommer med nedverdigende kommentarer om andres intelligens, fordi du er uenig i det de skriver. Er det veldig klokt?

 

Hadde iPhone kjørt Android hadde en ikke vært en eksepsjonell telefon på noen måte, den hadde vært akkurat som HTC M9 (bare med utrolig bedre kamera, selvfølgelig). Er det virkelig noen som kjøper iPhone på grunn av HW?

Jeg trodde at benchmarks og sånt ikke var en viktig faktor for iPhone kjøpere... kanskje jeg har tatt feil. iPhone har jo retina skjerm, så den må jo være bedre enn Samsung sin 1440p AMOLED skjerm, som har høyest ppi av alle mobiler. PPI er jo tross alt bare et tall.

Du kommer nok aldri til å forstå dette, uansett hvordan det forklares for deg. I ditt hode er alle som velger noe annet enn Windows og Android helt ute og kjøre. Hadde de bare valgt å være i den samme flokken som deg, ja da hadde de valgt riktig.

 

Jaja...du har hvert fall funnet frem til dine favoritter. Det kunne jo vært smart å la andre få velge sine favoritter...men nei, det skjønner du nok ikke...

 

 

Du leser aldri det jeg skriver, og trekker alltid noe annet ut av det enn det jeg skriver. Denne tråden handler ikke om noen iphone. JEg brukte det som eksempel for noe som var relevant til tråden. Det du kommenterer er helt urelevant for tråden. siden det var et kort eksempel gikk jeg heller ikke i dybden. Jeg skrev aldri at iPhone var dårlig. Jeg skrev at den HW messig aldri har vært lengre bak. Jeg skrev vel også at ingen kjøper iPhone pga HW. Dermed er det jo lite relevant for de aller fleste kjøpere at skjermen ligger et stykke bak konkurrenter som S6. Skrev jejg noe feil? Skrev jeg noe uten begrunnelse fra gode kilder?

 

Ikke som jeg har sett. Det er du som kommer med 100% subjektive innlegg. Det er du som er opptatt av hva som er best. EJg skriver aldri noe om det. Jeg skriver bare om diverse punkter ved Apple sine produkter, og hvorfor jeg tror det vil føre til at en 12" iPad Pro ikke vil være en veldig god ide fra Apple sin side.

 

Der er helt klart du som er opptatt av hva som er best. Du bryr deg åpenbart ikke om diskusjonen. Ikke før du så noe som var negativt om Apple. Da var du her, og trakk en liten bit ut. Det er alltid du som er opptatt av å lage folk velge, la folk velge iOS og OSX selvfølgelig. Selv har du ingen interesse av å la folk velge noe annet. 

 

Jeg har aldri skrevet noe i den retning av å ikke la folk velge. Jeg har ikke skrevet at det ene er bedre enn det andre. Jeg vet bedre, med en gang du skriver noe slik kommer folk som deg og anklager deg for urimelig favorisering osv osv. Du har tatt skrittet lengre og tar enhver kritikk av Apple i noen som helst form som kraftig favorisering av alt annet enn Apple. Jeg har derimot mange sitater som viser at du favoriserer OSX. Du har sagt det rett ut mange ganger, samtidig som du senere benekter det. 

 

Disse fortsatte kommentarene, som kommenterer innhold trukket fra luften, snarere enn det jeg skriver blir irriterende i lengden. Vil si at det kan regnes som spam. Hvis du ikke er interessert i å diskutere det som diskuteres, forstår jeg ikke hvorfor du kommenterer?

Lenke til kommentar

Der er helt klart du som er opptatt av hva som er best. Du bryr deg åpenbart ikke om diskusjonen. Ikke før du så noe som var negativt om Apple. Da var du her, og trakk en liten bit ut. Det er alltid du som er opptatt av å lage folk velge, la folk velge iOS og OSX selvfølgelig. Selv har du ingen interesse av å la folk velge noe annet.

 

 

Jaja. Du er i det minste frekk, det skal du ha. Jeg legger meg ikke bort i hva folk velger. Det er din jobb, kan det virke som.

 

 

Jeg har derimot mange sitater som viser at du favoriserer OSX. Du har sagt det rett ut mange ganger, samtidig som du senere benekter det.

 

 

Selvsagt har du mange sitater som viser at jeg favoriserer OSx og iOS. For MEG. Noe jeg ikke noe sted har benektet og ser heller ingen grunn til å benekte. Jeg foretrekker det som funker best for meg, sjokkerende nok, akkurat på samme måte som du foretrekker ditt valg. Hva andre foretrekker interesserer meg ikke så mye. Endret av rogkas
Lenke til kommentar

 

Hvis du ser her: http://www.tek.no/tester/mobiltelefon, så er iPhone såvidt topp 10. Plus versjonen er ende på en 16. plass. I hvilken verden er sitat fra gode kilder noe som ikke er klokt?

Liker at du linker til en liste tilsynelatende rangert helt subjektivt, som om det er en fasit.

 

 

Den er fra tek.no, de som styrer denne nettsiden. De er den mest leste teknologinettsiden i Norge. De har in-depth artikler med ekstra. De selger artiklene sine til aviser som VG. De er de aller fremste i landet. Hvordan er denne listen subjektiv?

 

De har tester som har brukt utrolig mye tid på å lage. De har grundig testet produktene. De har skrevet hva som er bra og dårlig. Listen er her for å skape en lettere oversikt, slik at du slipper å bla i arkivene og se på karakterer. Den skiller også mobiler som har lik karakter. Hva får deg til å tro at den er tilsynelatende subjektiv? Det er mye som taler for at det ikke er. En fasit er det helt klart ikke. Tester er aldri fasiter.

 

Det som er fasit derimot er at på teknologi/specs så ligger iPhone bak. Det betyr ikke at iPhone er en dårlig mobil, eller et dårlig valg. Det er jo en helhetsvurdering. Jeg trekker bare frem et lite aspekt, det aspektet som er relevant for en kommende iPad.

 

Det er utrolig hvor defansive folk er når det gjelder Apple. Det å skrive en bisetning med kritikk av et aspekt ved et Apple produkt skaper jo kommentarer av typen subjektiv/favorisering med en gang. Selv på en tråd som ikke er ny. Det skjer ikke med andre produkter. Finnes det virkelig ingenting negativt med Apple produkter?

Lenke til kommentar

 

Der er helt klart du som er opptatt av hva som er best. Du bryr deg åpenbart ikke om diskusjonen. Ikke før du så noe som var negativt om Apple. Da var du her, og trakk en liten bit ut. Det er alltid du som er opptatt av å lage folk velge, la folk velge iOS og OSX selvfølgelig. Selv har du ingen interesse av å la folk velge noe annet.

 

Jaja. Du er i det minste frekk, det skal du ha. Jeg legger meg ikke bort i hva folk velger. Det er din jobb, kan det virke som.

 

 

Jeg har derimot mange sitater som viser at du favoriserer OSX. Du har sagt det rett ut mange ganger, samtidig som du senere benekter det.

 

Selvsagt har du mange sitater som viser at jeg favoriserer OSx og iOS. For MEG. Noe jeg ikke noe sted har benektet og ser heller ingen grunn til å benekte. Jeg foretrekker det som funker best for meg, sjokkerende nok, akkurat på samme måte som du foretrekker ditt valg. Hva andre foretrekker interesserer meg ikke så mye.

 

At du kaller meg frekk er en fornærmelse når det kommer fra deg. Du har skrevet rett ut at jeg er uintelligent. Hver gang jeg bruker et negativt ladd ord og Apple i samme setning er du ute og forsvarer Apple med en gang. Hvordan er det å ikke blande seg i hva folk velger? Kritikk mot et produkt hjelper folk å velge. Jeg skriver kritikk mot mange forskjellige ting. Nå nylig om SD810, og qualcomm sine uttalelser om den. Betyr det at jeg nekter folk å kjøpe mobil med SD810? Det gjør det ikke. Det gjør at folk får med seg at qualcomm har gått til drastiske desperate forsøk for å oppnå høyere ytelse. En ytelse som ikke holder lenge før den må klokke ned utrolig mye. Selvfølgelig gjør det at folk har mindre sjangse til å kjøpe SD810 telefoner. Det ville jeg sagt er bra. Folk bør vite mest mulig om et produkt før de kjøper. Spesielt de negative sidene. Det er de som oftest skjules, produsenten klarer fint å fremheve positive selv.

 

Du har enda ikke noen begrunnelse for at jeg ikke lar folk velge. Du bare skriver det. Jeg har skrevet at det er fritt valg og personlig preferanse, minst 10 ganger. Åpenbart leser du aldri den delen, hopper over den, og konstruerer noe nytt jeg angivelig har skrevet. Hvor er sitatene?

Lenke til kommentar

 

Finnes det virkelig ingenting negativt med Apple produkter?

Det gjør det helt sikkert. Men hvorfor bryr du deg om det? Du er jo helt klart ikke interessert i disse produktene...

 

På 2 dager har jeg vel skrevet kritisk mot Qualcomm, Intel og AMD. Det er en stor del av CPU bransjen her på jorda. Har og påpekt negative sider ved Samsung sin exynos over qualcomm. Jeg er interessert i elektronikk, i likhet med de fleste som kommenterer her, Hvis du ikke er ser jeg ikke grunnen til at du diskuterer noe her? Det at du bare kommenterer Apple tråder, betyr ikke at jeg og gjør det...........

 

Det hadde ikke vært et diskusjonsforum hvis alle bare så på reklamebilder fra Intel og sa "Å, så fantastisk!!, Intel er bare best!!, dette stemmer helt sikkert!" Det er jo de negative sidene som er mest interessante, som sier mye om et produkt. Hvis du bare plukker ut 10 egenskaper ved et produkt er det mange produkter som er gode. En av grunnene til at Macbook er gode. De har ikke så mange negative sider å kritisere. Det er det som er et godt produkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snip...

Jeg aner ikke hva en Qualcomm SD810 er, og er heller ikke interessert. Trodde faktisk at du heller ikke var så interessert i tekniske spesifikasjoner, men jeg tok nok feil.

 

 

Hmmm...

 

For et par dager siden fikk jeg besøk av Jehovas vitner på døra. Lurer på hvorfor jeg plutselig kom på det.

 

 

Anyway...

Jeg gidder ikke diskutere dette her med deg igjen. Har gått ned den veien før. Du er totalt fastlåst i din tankegang, og det er helt greit. For din egen del. Håpet er jo at du ikke skal blande dine behov inn med andres behov. Det er nemlig ingen kobling der.

Lenke til kommentar

Jeg har sett at det er er en del innlegg som er på kanten til personangrep i denne tråden. Jeg lar tvilen komme enkelte personer til gode og lar det stå men hvis nevnte trend fortsetter vil det kunne forekomme reaksjoner. Vennligst ikke skriv i tråden med mindre det er relevant til trådens tema. Les gjerne retningslinjene §1.

Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på https://www.diskusjon.no/index.php?s=b5770b344f75925a57cf672f34bd93db&&app=members&module=messaging&section=send&do=form&preview=1&_from=quickPM&fromMemberID=1713”'>Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det finnes utrolig mange hybridprodukter som fungerer som begge deler. Vil de da ikke bli et bedre valg? Med windows 10 blir disse produktene sikkert enda bedre, med OS som tilpasser seg etter mus/tastatur eller touch. Apple har aldri vært aktiv i dette funksjonalitet segmentet av markedet.

 

Skriving av dokumenter er forresten klart bedre med tastatur enn touch. Skal du skrive mye dokumenter vil jo det beste være et mekanisk tastatur med MX blue, det er jo altfor stort. Likevel blir jo opplevelsen generelt værre og værre når størrelsen krymper.

Man kan fortsatt fint koble til et eksternt tastatur til et nettbrett, og det finnes mange tilleggtastaturer som gjør at nettbrettet essensielt blir en laptop med avtagbar skjerm. Og jeg tror et slikt tilleggstastatur holder lenge for folk som ikke skriver lange romaner.

 

Hvis du vil ha både nettbrett og laptop er du helt klart best tjent med å kjøpe et windows 10 produkt som kan fungere som begge deler. ser ikke hvordan en iPad Pro kan konkurrere mot det. De vil jo sikkert selge mye uansett da. Er jo mange som ville kjøpt det, selv om det taper klart i funksjonalitet over windows produkter. iPhone 6 er jo et strålende eksempel på at Apple ikke trenger å lage noe bra for å selge utrolig mye. De solgte jo bare på skjermstørrelsen, en iPad på 12" kan jo gjøre det samme.(bare se på teknologien i iPhone, og se på tek sin toppliste over mobiler, iPhone har aldri vært så langt bak. Likevel setter den salgsrekorder)

 Det er igjen et spørsmål om smak og behag. Hvis en iPad Pro kan gjøre alt det en trenger, kan det godt være at en heller velger det fremfor en Surface Pro, selv om sistnevnte har flere muligheter (som man uansett ikke bruker).

 

Hvis de går i den retningen, så kommer de til å møte Google på midten om ikke lenge. Sammen med Microsoft. Hva kommer da til å skille iOs fra de andre? Hvorfor skal du velge iOS? Det er lenge siden mobilene deres var på topp hardware messig, med unntak av CPU. Hvorfor skal noen da velge et apple produkt?

 

De må gjerne endre iOS så mye de vil, og det er absolutt positivt hvis de beveger seg mot mer funksjonsrikt/produktivt. Likevel ser jeg ikke helt hvordan de da skal kunne konkurrere, de vil jo miste all særegenhet. Hvordan skal de da kunne konkurrere mot telefoner som Samsung S6 og spesielt Egde?

Da jeg valgte iPad fremfor et Android-nettbrett, var det ikke fordi iPaden hadde færre valgmuligheter, det var på tross av de begrensede valgmulighetene. Likevel veide fordelene til iPad opp for ulempene. Jeg tror dette nok stemmer for en stor gruppe Apple-brukere: Man velger Apple på grunn av andre fordeler, ikke på grunn av innskrenkningene. Det er viktig å huske at ved lanseringsdato pleier alltid iPhone og iPad å levere best ytelse i diverse tester (selv om spesifikasjonene ikke alltid er på topp, men etter 7 år med omtrent uforandret klokkehastighet på CPUer og omtrent konstant 2 eller 4 kjerner, burde alle vite at papirspesifikasjoner ikke er alt).

 

Da jeg valgte telefon falt valget på en Android-telefon av diverse grunner, men valgmulighetene Android tilbyr var egentlig ikke tatt i stor betraktning (utenom muligheten til å installere Cyanogenmod etter et par år for å gi telefonen nytt liv, men dette er egentlig kun for spesielt interesserte, og jeg regner ikke med at folk flest gjør slike vurderinger).

 

Selv om valgmuligheter i seg selv ikke er et negativt moment, tror jeg av og til iOS har vært tjent med å være konservative her. Det er ingen enkel oppgave å lage et sikkert og effektivt rammeverk som tillater tredjepartsutvidelser slik Android gjør. Apple har nok vært litt tilbakeholdne delvis fordi alle slike utvidelsesmuligheter gjør programvaren mer kompleks å vedlikeholde og mer kompleks å feilsjekke.

 

iOS har fortsatt ord på seg på å være operativsystemet med minst problemer: Man har begrensninger sammenliknet med Android, men de tingene som iOS faktisk leverer fungerer svært bra og svært stabilt. Det samme stemmer nok for en del Androidmobiler også, men jeg har selv vært veldig uheldig med en Galaxy S3 (som gjorde at valget ved neste generasjon falt på en Sony).

 

EDIT: For å svare på det siste spørsmålet "Hvordan skal de da kunne konkurrere mot telefoner som Samsung S6 og spesielt Egde?" så tror jeg det er ganske enkelt. Jeg regner med at neste generasjon iPhone (lanseres sikkert som vanlig rundt høsten) har bedre ytelse (men kanskje ikke "bedre" spesifikasjoner) og vil være i tet i rundt et halvt år som den pleier. S6 og S6 Edge har jo også mistet en del fordeler de tidligere hadde mot iPhone: Ikke utskiftbart batteri, ingen minnekort, høy pris, ikke vanntett. Det kan dermed godt være at trenden går andre veien også.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Godt skrevet, PingEnt, og mye av det du skriver gjelder også for mitt valg av Apple. Kanskje med den lille forskjellen av at jeg hadde hatt Windows i veldig mange år, helt siden starten av det faktisk, og deretter Android i noen år siden starten av det. Jeg ble bare så inderlig lei av alle småproblemene og kjøpte til slutt en iPhone for å se om det faktisk var så mye bedre enn Android. Ryktene stemte godt, og mobiltelefonplattform ble valgt. Deretter kjøpte jeg en iMac hjemme for å se om også problemene med Windows kunne gjøres noe med, og ja, også hjemme fikk jeg en mye mer stabil maskin.

 

Etter det har jeg byttet ut alt av dingser til Apple og har en betydelig bedre datahverdag enn jeg hadde før. Det betyr noe for min del, jeg er totalt uinteressert i hva prosessoren heter, hvor mange hertz den har eller andre tekniske ting. Det som betyr noe er at dingsene funker stabilt, løser oppgavene jeg har behov for å løse og gir meg en kvalitetsfølelse for de pengene jeg bruker. Apple gir meg alt dette og mer til.

 

Det jeg blir litt oppgitt over er at TKongen, pluss noen andre her, tror at vi som har valgt Apple dermed automatisk skal hate alt annet. Det blir jo direkte tullete. Selvsagt hater jeg ikke noen av de andre aktørene, jeg misliker de ikke engang. Man hater eller elsker ikke produkter eller bedrifter, det er følelser som er forbeholdt mennesker. Jeg har bare funnet noen datadingser som passer meg best. Omtrent på samme måte som når jeg valgte bilmodell, jeg likte den bedre enn de andre, men det betyr jo ikke at de andre er dårlige...

Endret av rogkas
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...