Gå til innhold

Tråden for 34" Ultrawide 3440x1440 skjermer


Anbefalte innlegg

On 4/1/2023 at 7:17 PM, activex said:

Jeg har det aktivt hele tiden, har den SDR slideren ganske langt ned, så merker ikke noe til autodimminga ihvertfall

Hvor langt nede har du den? Microsoft har forresten lansert et eget kalibreringsverktøy via MS Store til å justere HDR.

Har også HDR aktivt hele tiden. Windows 11 takler dette fint, og man kan også slå HDR av og på permanent for hvert enkelt spill i Windows.

 

Endret av Windoge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 hours ago, Useless Lesbian said:

På Windows 11, hvis du har Xbox Game Bar, så vil "Windows knapp + Alt + B" skru HDR av og på

Skjønner ikke helt hvorfor folk vil slå det av. HDR på representerer sRGB, slik fargene er ment for å se ut. Fargene i "standard" modus er svært overeksponert. 

Lenke til kommentar
15 hours ago, Windoge said:

Skjønner ikke helt hvorfor folk vil slå det av. HDR på representerer sRGB, slik fargene er ment for å se ut. Fargene i "standard" modus er svært overeksponert. 

Personal preference. Dessuten så er det bedre å klampe det ned til sRGB (Via creator mode eller noe sånt) en å ha HDR på for sdr content.

Lenke til kommentar
22 hours ago, Useless Lesbian said:

Personal preference. Dessuten så er det bedre å klampe det ned til sRGB (Via creator mode eller noe sånt) en å ha HDR på for sdr content.

HDR på i Windows 11 ser identisk ut som sRGB i Creator Mode på min AW3423DW. Så slipper man samtidig å bytte til HDR og tilbake når man skal spille. Eneste unntaket er for de som foretrekker HDR Peak 1000, fordi den har ganske aggressiv ABL i SDR og Windows.

Vet ikke hvordan det ser ut i Windows 10, men det er natt og dag forskjell i følge entusiastene på Reddit. Har selv aldri testet HDR i Windows 10, men leste så mye negativt om det at jeg installerte Windows 11 på samme dag som jeg mottok skjermen. Auto HDR fungerer veldig bra, men man kan slå det av for individuelle spill som det eventuelt fungerer dårlig på.

Endret av Windoge
Lenke til kommentar
Windoge skrev (På 13.4.2023 den 22.13):

Skjønner ikke helt hvorfor folk vil slå det av. HDR på representerer sRGB, slik fargene er ment for å se ut. Fargene i "standard" modus er svært overeksponert. 

Mulig det funker greit med OLED, men det funker ikke greit med FALD. 

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar
Windoge skrev (51 minutter siden):

Mulig, men jeg ville ikke brukt HDR på noe annet enn OLED. På f.eks Odyssey G7 snakker vi om litt over 1000 soner i forhold til AW3423DW sine 5 millioner.

Ja, ikke sant. Husker ikke antall soner på min X35, men man får en ganske ille halo/glorie effekt rundt lyse punkter. 

Samtidig er de fleste programmene jeg bruker i 8-bit, så det blir mest til spilling jeg bruker HDR. 

Edit: 512 soner på min skjerm. 

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar
19 hours ago, ExcaliBuR said:

Da er G8 HDR buggen med AMD skjermkort logget internt i teamet til AMD så får vi se om det resulterer i noe for "oss" med G8 OLED + AMD + HDR.

Husker Hardware Unboxed nevnte i sin omtale av G8 at skjermkortene fra AMD har ulemper over Nvidia. Det er noe de må få orden på.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg er fortsatt fornøyd, har ikke merket noe til degradering eller innbrenning. Skjermen brukes til produktivitet, spilling og underholdning.

Det er avklart at problemet med G8 OLED og AMD er at G8 ikke støtter AMDs implementering av HDR i FW. Så en oppdatering skal komme etterhvert, forespeilet slutten av september..... Alt for tregt etter min mening så Sammy får tilnærmet stryk av meg på support siden. Helt fantastisk blemme når man reklamerer med FreeSync Permium Pro på produktet sitt.

Lenke til kommentar
3 hours ago, ExcaliBuR said:

Jeg er fortsatt fornøyd, har ikke merket noe til degradering eller innbrenning. Skjermen brukes til produktivitet, spilling og underholdning.

Det er avklart at problemet med G8 OLED og AMD er at G8 ikke støtter AMDs implementering av HDR i FW. Så en oppdatering skal komme etterhvert, forespeilet slutten av september..... Alt for tregt etter min mening så Sammy får tilnærmet stryk av meg på support siden. Helt fantastisk blemme når man reklamerer med FreeSync Permium Pro på produktet sitt.

Veldig spesielt med tanke på at dette er nøyaktig samme panel som Dell og Alienware, dog til blodpris. Har også G8, men det fungerer forsåvidt greit med mitt RTX 3080.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...