Gå til innhold

Tråden for 34" Ultrawide 3440x1440 skjermer


Anbefalte innlegg

Herme gåsa Nizzen ;) Har lest at det er ingen problem å bruke 2080 ti kort på LG 34gk950f.

 

"The last display we tested is the ultrawide 34GK950F, a 34-inch IPS monitor with a 3440 x 1440 resolution, 144 Hz maximum refresh rate and HDR support. It’s another of LG monitors that supports FreeSync 2, although this isn’t a feature you can use with Nvidia GPUs. You can still use adaptive sync and HDR at the same time, you just can’t enable FreeSync 2 in games that support it like Assassin’s Creed Odyssey, as the feature is exclusive to AMD GPUs."

 

Les her: https://www.techspot.com/article/1810-lg-freesync-and-nvidia-geforce/

 

Vi er begge hermegåser, da Jetzbullet bestillte før oss alle :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi tester dritten når vi får den. Teori er aldri som praksis, der har du tilogmed noe å lære ;)

 

At man ikke får Freesync 2 med Nvidia skjermkort er ikke "teori", det var den biten jeg visste med 100% sikkerhet.

 

Men som jeg prøvde å formidle, så var jeg usikker på nøyaktig hva det innebærer, ettersom som sagt, LFC er noe man kan få på FS1 skjermer, uten at det er et krav for å få kalle skjermen FS1 kompatibel. Men LFC er et krav for å få lov til å kalle skjermen FS2 kompatibel. Så hva er "FS2" da? Om ikke blant annet LFC? Og hvordan vet man da at man får LFC med Nvidia skjermkort, når man samtidig har fått beskjed om at man ikke får FS2?

 

Jeg oppfordret dere altså til å sjekke opp i dette før dere kjøper, slik at dere vet hva det er dere får, og slik kan unngå eventuelle kjipe overraskelser. Men i denne GDPR tidsalder skal jeg noterer meg at for fremtiden vil du ha deg frabedt slike tips, så jeg skal ikke tagge deg neste gang, OK?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At man ikke får Freesync 2 med Nvidia skjermkort er ikke "teori", det var den biten jeg visste med 100% sikkerhet.

 

Men som jeg prøvde å formidle, så var jeg usikker på nøyaktig hva det innebærer, ettersom som sagt, LFC er noe man kan få på FS1 skjermer, uten at det er et krav for å få kalle skjermen FS1 kompatibel. Men LFC er et krav for å få lov til å kalle skjermen FS2 kompatibel. Så hva er "FS2" da? Om ikke blant annet LFC? Og hvordan vet man da at man får LFC med Nvidia skjermkort, når man samtidig har fått beskjed om at man ikke får FS2?

 

Jeg oppfordret dere altså til å sjekke opp i dette før dere kjøper, slik at dere vet hva det er dere får, og slik kan unngå eventuelle kjipe overraskelser. Men i denne GDPR tidsalder skal jeg noterer meg at for fremtiden vil du ha deg frabedt slike tips, så jeg skal ikke tagge deg neste gang, OK?

"Så HDR og adaptive sync på likt må man ha AMD skjermkort for å få. Det er mulig det er fordi AMD har lagt inn noe "low level" greier for å korte inn inputlag ved bruk av HDR. AMD skulle ihvertfall gjøre det, og kom ut med noe greier som skulle korte inn inputlag ved bruk av HDR, men det krevde visst implementering av spill utviklere... Og vi vet jo hvor lett det er å gjete dem. :p Uansett, AMD kan ha lagt inn noe proprietære greier der som man må ha AMD skjermkort for å benytte dersom det blir utbredt. Og det kan være det som hindrer Nvidia skjermkort i å benytte begge deler på likt."

 

Hdr og adaptive sync funka fint hos "jayZ" som vist i videoen av 950-f :p

Lenke til kommentar

"Så HDR og adaptive sync på likt må man ha AMD skjermkort for å få. Det er mulig det er fordi AMD har lagt inn noe "low level" greier for å korte inn inputlag ved bruk av HDR. AMD skulle ihvertfall gjøre det, og kom ut med noe greier som skulle korte inn inputlag ved bruk av HDR, men det krevde visst implementering av spill utviklere... Og vi vet jo hvor lett det er å gjete dem. :p Uansett, AMD kan ha lagt inn noe proprietære greier der som man må ha AMD skjermkort for å benytte dersom det blir utbredt. Og det kan være det som hindrer Nvidia skjermkort i å benytte begge deler på likt."

 

Hdr og adaptive sync funka fint hos "jayZ" som vist i videoen av 950-f :p

 

Jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til, og hva som er poenget med å utelate det siste jeg skrev, selve konklusjonen der jeg med all tydelighet skrev at det med HDR og adaptiv sync på likt var noe jeg trodde kunne være problematisk? Og deretter at jeg oppfordret dere som dette er aktuelt for, å sjekke opp i dette selv? Jeg gadd nemlig ikke gjøre masse Googling for dere, dersom dette var noe dere allerede var klar over.

 

Frode postet link til Tim Schiesser's test av nevnte modell, der han bekreftet det jeg skrev: "you just can’t enable FreeSync 2 in games that support it like Assassin’s Creed Odyssey, as the feature is exclusive to AMD GPUs.".

 

Tim Schiesser sa altså at (ihvertfall for denne modellen) får man HDR og Adaptive sync på likt. Så da er det altså ikke det man går glipp av. Og spørsmålet gjenstår; hva er det da man går glipp av med Nvidia skjermkort? Hva er det denne featuren Freesync 2 er som man ikke får med Nvidia skjermkort? Som sagt; jeg vet ikke, det har vært for mye motstridende informasjon ute til at jeg har turt å konkludere.

 

Jeg trodde at dere som har bestilt skjermen ville likt å finne ut av eventuelle grunner til ikke å bestille den før dere kaster bort tiden deres på den. Jeg vet jeg hadde satt pris på et slikt tips selv, og det er altså grunnen til at jeg delte med dere min kunnskap om at man ikke får FS2 med Nvidia skjermkort, men også altså at min kjennskap til nøyaktig hva det innebærer dessverre enda er begrenset.

 

For meg ser det ut som vi sitter igjen med kun, som jeg skrev tidligere: "Det er mulig det er fordi AMD har lagt inn noe "low level" greier for å korte inn inputlag ved bruk av HDR. AMD skulle ihvertfall gjøre det, og kom ut med noe greier som skulle korte inn inputlag ved bruk av HDR, men det krevde visst implementering av spill utviklere.".

 

Nå, om du ikke er klar over det, så betyr det altså at om ditt elskede DICE har, eller legger inn støtte for FS2 i BFV, eller fremtidige spill i serien, så vil folk med AMD skjermkort få kortere inputlag i disse spillene, enn du får med Nvidia skjermkort, dersom du benytter HDR... Vel, hvis det er det som er FS2 featuren man ikke får med Nvidia skjermkort... Men det er klart, hvem bryr seg vel om inputlag?... Ihvertfall ikke du vel? :p

 

Men men, uansett artig å se selv deg kjøpe Freesync skjerm nå, etter å ikke ha gjort annet enn å pisse på dem i siden de kom. Så det var visst bare misunnelse hele tiden?  :tease:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hopper på denne skjermen, jeg også. Ser at Proshop alt har fått den inn, så da er vel de andre rett rundt hjørnet. All den tid jeg skal kjøpe den via bedrift, lurte jeg på om det er noen av forhadlerne som er 'bedre' enn andre mtp evt reklamasjon?

 

Bedrift er vel bare ett år? 

Lenke til kommentar

Bedrift er vel bare ett år? 

 

Joda, men det er ikke levetiden jeg er mest bekymret over. Mer om det er noen forhandlere som er 'snillere' mtp døde pixler/blb enn hva som er LG sine egne reklamasjonsregler. Kjedelig hvis jeg får en skjerm som ser forjævlig ut, uten å kunne bytte den!

Lenke til kommentar

Kan se ut til at det er lurt å vente med å oppgradere skjerm. Siste nytt er AOC skal komme med en modell til sommeren som er 35" VA, 1440p, 200hz, gsync og ekte HDR (1000 nits). Lansering i Europa i Juni. Kilde: https://www.trustedreviews.com/news/aoc-agon-ag353ucg-price-release-date-3691384

 

Må si den skjermen frister sykt mye! http://www.tftcentral.co.uk/blog/aoc-agon-ag353ucg-announced-with-35-ultrawide-va-panel-200hz-and-g-sync-hdr/

Lenke til kommentar

HWUB har testet LG 34GK950F.

 

TL:DW:

 

For dårlig "HDR" til at den anbefales for HDR gaming. Men bl.a. 144Hz gjør den til det beste panelet på markedet for SDR gaming i denne formfaktoren. Får likevel ikke en klar anbefaling på grunn av prisen.

 

 

Helt klart en kongeskjerm. Faktisk den beste 3440x1440 skjermen som kan kjøpes for penger per dags dato. Nr2 er vel g-syncmodellen, eller kanskje de egentlig er like gode.

 

Nok et eksempel på at det beste koster premium. Om det er verdt den ekstra prisen er jo selvfølgelig opp til hver enkelt. 

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

FALD og VA panel, da må jo sortnivået være betraktelig mye bedre enn det IPS vanligvis har. Gleder meg stort til denne skjermen, bare håper den ikke blir utsatt til høsten som enkelte spår...

 

Dette er virkelig 'next gen', så jeg utsetter planlagt Uldtrawide-oppgradering til denne blir sluppet. Men, jeg tror ikke vi ser den på denne siden av St. Hans desverre.

 

https://www.overclockers.co.uk/aoc-agon-ag353ucg-35-3440x1440-va-200hz-g-sync-hdr1000-curved-widescreen-gaming-monitor-mo-04z-ao.html

Lenke til kommentar

Dette er virkelig 'next gen', så jeg utsetter planlagt Uldtrawide-oppgradering til denne blir sluppet. Men, jeg tror ikke vi ser den på denne siden av St. Hans desverre.

 

https://www.overclockers.co.uk/aoc-agon-ag353ucg-35-3440x1440-va-200hz-g-sync-hdr1000-curved-widescreen-gaming-monitor-mo-04z-ao.html

22-25k er jo billig :p

 

Krever bare 2x 2080ti å drive den i spill, samt at minnebåndbredden bør være i orden med 2080ti. Dermed må man kanskje gå på en smell med x299 cpu :D

 

Minimum cpu blir 9900k med 4400mhz+ minne  :wee:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Krever vel ikke mer kraft enn andre ultrawides, gjør den?

Man vil jo ha nærmere 200fps med en 200hz monitor da :p

 

Men det fine er jo at man kan kjøre den på 120/144/180hz også.

 

 

200hz bare i windows, er jo ikkje akkurat negativt heller da :)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...