Gå til innhold

Ren isopropanol til elektronikk -hvem selger dette?


Anbefalte innlegg

Jeg ser at temaet har vært oppe flere ganger her, men uten noe endelig svar...

 

Jeg trenger å rense noen lydfadere og er blitt anbefalt å bruke isopropanol til dette, men da med minst 99% renhet (med mindre rent alkohol vil en hinne dekke over det man renser). Hvor hen kjøpes dette?

Jeg vet at isopropanol selges hos Jernia, malerbutikker, bensinstasjoner osv. men da blåfarget og mye mindre rent pga. fare for misbruk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker den elektrorensen fra CRC, får kjøpt den på Clas Ohlson bl.a. Det eneste jeg må passe på med den, er at den er så sterk at den matter ned kretskortet. Det ødelegger ingenting eller noe farlig, den fordamper med en gang, men det blir stygt. Ellers så er den grei, bruker den på CPU/GPU, rengjøring av vannblokker og når jeg skal få av sprittusjmerker. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Blårens på Jernia, som også iinneholder 2-propanol. Står ikke om noen andre stoffer. Men om det er konsentert, er vel en annen sak. Brukte det bl.a. til å fjerne kjølepasta fra CPUen. Fordampet med en gang,etterlot seg ingen hinne. Forresten er den effektiv på andre måter også. En drittsekk som var på vors hos meg en gang for lenge siden skrev noe nedsettende om meg med permanenttusj på micro'en min. Tok bare frem flasken, tok blårens på noe papir og vasket det vekk. Tusj-skriften gikk vekk med en gang. For litt siden hadde jeg fjernet masse smuss fra tannhjulene bak på sykkelen og var ganske svart på hendene. Men, igjen tok jeg frem blårensen, og fikk vasket av meg mye av skitten. Så isopropanol er uansett praktisk å ha i huset, plutselig får man bruk for det til ting man opprinnelig ikke hadde tenkt på.

Lenke til kommentar

Takk for tips.

Grunnen til at jeg etterspurte minst 99% ren isopropanol var fordi at i interasjonale fora sier de at alt under vil etterlate rester som motvirker hele poenget med å rense elektronikken. Men så kom jeg over følgende artikkel om isopropanol på den norske Wikipediasiden (utheving gjort av meg):

 

Isopropylalkohol produseres industrielt ved å blande vann og propylen.[1] Det er to prosesser for slik fremstilling: indirekte hydrering (svovelsyreprosess) og direkte hydrering.

Den første prosessen, som kan bruke billig propylen, dominerer i USA mens den andre prosessen, som krever renset propylen, er mer vanlig i Europa. Disse prosessene produserer mest isopropylalkohol og mindre propan-1-ol.

 

 

Det kan altså virke som om isopropanol i Norge er mer ren enn den man vanligvis får kjøpt i USA, så kan forklare hvorfor man i internasjonale (USA dominerte?) nettfora blir anbefalt kraftigere saker enn "vanlig" isopropanol. Spørsmålet er vel egentlig da om blå isopropanol hos Jernia, Elektronikkrens fra Biltema, CRC elektronikkrens hos Clas Ohlson eller andre varianter er bra nok/ikke skadelig for bruk i elektronikk. Deoxit anbefales mer eller mindre utelukkende i internasjonale elektronikkfora, men det er ikke så lett å få tak i her på berget og vil nok koste en del å importere... kjedelig å gå til det brydderiet om de som er nevnt så langt er bra nok.

Hva bruker proffene innen elektronikk til rens her til lands? Og smøring av fadere/potmetre når Deoxit F5 eller F100 Faderlube ikke fås kjøpt her?

Endret av minimax
Lenke til kommentar

 

 

Kjøp Shell karburatorvæske/kondensfjerner for dieselmotorer, får en halv liter av det for en femtilapp på bensinstasjoner.

Det inneholder 99% - 99,9% ren isopropanol (bare å lese databladet).

Inneholder: Isopropanol 60 - 100%
Det tallet har med giftighet å gjøre, der er væsken i kategorien 60 - 100%.

 

Databladet sier hva væsken virkelig inneholder, 99% til 99,9% isopropanol.

 

Det stilles krav til datablader i Norge. Er databladet feilaktig eller manglende er det ulovlig å selge produktet.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Multicom.no

https://www.multicom.no/teslanol-ip-isopropanol-flaske-1000/cat-p/c/p3821114

 

Proshop.no

https://www.proshop.no/Rengjoering/Teslanol-Active-cleaner-isopropyl-alcohol/2720810

 

Synd Komplett ikke fører ting og tang som de andre ofte er flinkere på. Gjelder forøvrig ganske mange ting som Komplett mangler av merker og produkter synes jeg.

 

Ebay, fant en rimelig nok selger i Estland:

https://www.ebay.co.uk/itm/Goobay-Active-cleaner-Isopropyl-alcohol-1000-ml/183935013121

 

Selv om Multicom ser ut å være en av de rimeligere på akkurat denne, så blir nok Ebay rimeligere da det er gratis frakt der.

Lenke til kommentar

Litt dyrt når man kan få de for under 90 kroner for literen hos Multicom dersom man bestiller det med samlelevering på en større ordre fra Multicom. Men om man bare behøver den lille skvetten så for all del. Kommer jo også an på hvor viktig det er for deg å ha den med eller uten blåfarge. For med blåfarge tilsatt så åpner markedet seg betydelig mere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...