Gå til innhold

TEST: Shure SRH1540


Anbefalte innlegg

 

 

 

ingen på tek.no kan noe om lyd, dem gir toppkarakter utifra pris....

Ikke "dem gir" men "de gir". Skal du komme med en så nedlatende kommentar bør du formulere deg bedre. Lyd er subjektivt, og de likte det de hørte. Hvis disse hodetelefonene klarer og gi et så bra lydbilde som beskrevet, samtidig som de har en lukket konstruksjon er det en bragd av Shure. Det at de har lav impedans er bare et stort pluss. Man kan selvfølgelig etterlyse en mer dyptgående anmeldelse, med grafer fra gode måleinstrumenter. Men jeg tar nesten ingen såkalte proffe lydanmeldere på alvor før de innfører skikkelige blindtester.

 

skrivefeil må du gjerne henge deg opp i, dog får det deg til å virke desperat etter noe å påpeke... du som på din høye hest skal kritisere meg for nedlatende kommentarer burde vite bedre. Og jeg sier ikke at andre "lydanmeldere" er noe bedre... de er stort sett bløffmakere alle sammen.... 

 

 

ps: og/å burde du lese litt om

De og dem form feil er bare noe jeg irriterer meg veldig over. Vet jeg ikke skriver perfekt, samt jeg har en mild form for dyseleksi. Uansett liker jeg ikke stygge og lite begrunnede kommentarer som journalistene på tek får slengt etter seg hele tiden. Ta i det minste å be om dybde, eller påpek på en hyggelig måte hva du er uenig i. Når man er så lite høflig føler jeg man fortjener noen litt mindre hyggelige bemerkninger slengt i sin retning. Vet jeg var litt umoden, men det var pokker meg ikke jeg som startet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En del bastante innlegg med sterke meninger, fikk meg til å søke opp forskjellige tester på Shure headsettet,

og det får gode kritikker.

Noe som får meg til å tro at Tek.no er på riktig spor når de sier det er bra. 

Så jeg syns kritikken av "prøvekjøringen" er litt overdrevet.

Men ikke noe jeg ville kjøpt uten å lyttet til det først. Subjektivt sett  :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

De er veldig nådeløse på kilden du forer dem.

Shit in - shit out.

 

 

Jeg har jobbet med audio i en årrekke. Såkalte "nådeløse" produkter er uten unntak dårlig konstruerte. Dessuten har man ingen unnskyldninger når de har vært koblet opp mot diverse hodetelefonforsterkere av god kvalitet. Man bør vel kanskje også kunne forvente at det er gjort skikkelig når produsenten selv kjører demo.

 

Vel, nå regnes bla. HD800 for å være blant de bedre hodetelefonene, og det er neppe tilfeldig at de har fått såpass gode tilbakemeldinger internasjonalt. Jeg eier ikke akkurat den modellen, men jeg har en hel haug med hodetelefoner, bla. fra Sennheiser. Men du som jeg vet jo at mye handler om preferanser, og hvis man ikke liker noe, så velger man noe annet, enten det er fra Sennheiser, Grado, Denon, Shure, Stax, Audeze, Phillips, Audio Technica, Sony, AKG, Koss, B&W, Sony, Hifiman osv. osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, nå regnes bla. HD800 for å være blant de bedre hodetelefonene, og det er neppe tilfeldig at de har fått såpass gode tilbakemeldinger internasjonalt. Jeg eier ikke akkurat den modellen, men jeg har en hel haug med hodetelefoner, bla. fra Sennheiser. Men du som jeg vet jo at mye handler om preferanser, og hvis man ikke liker noe, så velger man noe annet, enten det er fra Sennheiser, Grado, Denon, Shure, Stax, Audeze, Phillips, Audio Technica, Sony, AKG, Koss, B&W, Sony, Hifiman osv. osv.

 

 

Det har vært mange produkter opp gjennom årene som har blitt regnet for å være i verdenstoppen. Av en eller annen merkelig grunn får slike produkter ofte gå fri når det låter dritt, da er det noe annet i signalkjeden som må være feil, fordi produktet er jo så vel ansett.

Det er ganske lett å dokumentere til dels alvorlige feil i de aller fleste dyre high end produkter.

 

Når du trekker frem dette med preferanser så er jeg delvis enig. Poenget er bare at preferanser ofte ikke handler om hva slags lyd man liker, men om hva slags kompromisser man aksepterer. I de tilfellene man klarer å få kompromissene ned på et svært lavt nivå ender man opp med produkter som stort sett alle enes om at låter utrolig. Det at et produkt er svært omdiskutert, noe HD800 er, er i seg selv ikke et godt tegn.

Lenke til kommentar

avsøpeel og drit, skrivefeil etc... Tek.no har tidenes artigste kommentarfelt =D

 

Men nok om det.

Benytter meg av Sony MDR-1RBT bluetooth headsett, kan også benyttes med medfølgende kabel. Beste investeringen jeg har gjort på lenge(!)

 

Etter en stund med diverse tester av headsett etterlyser jeg en blindtest/ samletest fra dere på www.tek.no

 

Tar dere utfordringen?

Lenke til kommentar

Oppo PM-3 er også en lukket hodetelefon i denne prisklassen som kan være interessant å teste. 

 

Selv er jeg ikke fan av lukkede hodetelefoner da jeg syntes dem høres alt for... ja nettopp, innelukket :p 

Spørs du meg er de ultimate hodetelefonene de som leverer krystallklar lyd fra bunn til topp med ordentlig trøkk i bassen.

Hifiman, Audeze, Oppo & Abyss er da veien å gå inntil videre

Lenke til kommentar

EDIT: Glemte å nevne at jeg dessverre ikke har tid til å starte en lengre diskusjon om HD800 her (jeg besøker dette forumet relativt sjeldent, og en lengre diskusjon om HD800 her blir litt off-topic uansett. Jeg ønsket bare å belyse noen av påstandene/uttalelsene du kom med). Men jeg har skrevet en god del om HD800, hodetelefoner og Hi-Fi generelt i "Tråden for de hodetelefonofile", som utdyper mye av det jeg har skrevet nedenfor (klikk på profilen min og velg "Se medlemmets innlegg"; sjekk innlegg i hodetelefontråden).

 

 

Det er ganske lett å dokumentere til dels alvorlige feil i de aller fleste dyre high end produkter. Av en eller annen merkelig grunn får slike produkter ofte gå fri når det låter dritt, da er det noe annet i signalkjeden som må være feil, fordi produktet er jo så vel ansett.

 

Det er ikke noe merkelig ved dette: Dersom du kobler gode høyttalere eller hodetelefoner til signakilder/forsterkere av dårlig kvalitet, så vil det skinne igjennom (det kan også dreie seg om feil matching, noe som vil forringe lydgjengivelsen). Eller dersom du f.eks. forsøker å drive tungdrevne hodetelefoner med en altfor svak forsterker, så vil det påvirke lydbildet i negativ retning. Som noen allerede har vært inne på: HD800 er meget transparente/avslørende og stiller derfor visse krav til signalkilden og forsterkeren (fordi den slipper alt igjennom). Drit inn, drit ut... Du hevder å ha jobbet med audio i en årrekke, så dette er grunnleggende ting du burde vært klar over.

 

Dessuten kommer du med generaliseringer når du prater om "til dels alvorlige feil": HD800 er blant de high-end hodetelefonene som ikke bare låter bra, men som også kan vise til meget bra ingeniørarbeid: I rapporten "The State of the Flagships - An Under-Engineered Mess", som tar et kritisk blikk på high-end telefoner sett fra et rent teknisk/konstruksjonsmessig ståsted (med fokus på måleresultater), skrev i sin innledning:

 

Kilobuck headphones are becoming increasing common. Major headphone companies are rushing to try and get their flagships to market. Most of them suck at designing flagships. ...

 

Let’s define what a flagship headphone should achieve.

1. Bass linearity of +-5 dB from 20hz to 100hz.
a. Bass linearity is difficult to achieve, but it should be done for a flagship.
2. 100dB distortion should not exceed 0.8% beyond the sub-bass frequencies.
a. No flagship should have any distortion that comes close to audibility.
3. 100dB distortion should not exceed 1% at 30hz.
a. No flagship should have a messy bass due to distortion.
4. Frequency response curve should be very smooth with any resonances being very minor -- no
major dips.
a. A smooth frequency response suggests few resonances. Few resonances suggests a well
engineered diaphragm and enclosure.
5. Very small to absolutely no dip at 70hz-150hz.
a. Those resonances are caused by an interaction of the headphone cushion and your face.
b. Large bumps in the frequency response at those ranges suggests a poorly engineered
headphone pad or that they didn’t do their testing with the human flesh as a variable.

 

De testet en rekke high-end telefoner, og skrev følgende om HD800:

 

Meet the only dynamic to be considered a TRUE FLAGSHIP.
The more I research the HD800 and its engineering, the more I really
appreciate Sennheiser’s acoustic engineers. This thing is a masterpiece. No
dynamic headphone covers the dynamic driver weaknesses as well as the
HD800 -- look at that bass! What other open dynamic headphone comes close
to that low distortion and that linearity?! They’ve just about fixed the dynamic
driver’s biggest weakness!
The smoothness of the treble response! They have resonances controlled so
amazingly well for any type of driver headphone!
How the housing is designed, the diaphragm is designed, and how the driver
sits in the HD800 are all weird. But they work. I give Sennheiser massive props
for this masterpiece.

 

HD800 overgikk alle kriteriene og var blant de få hodetelefonene som fikk A+ (toppkarakter) i testen, de andre var (alle disse er forøvrig elektrostater):

 

Audeze LCD-3, Hifiman HE-6, Sennheiser HE-60 og Stax SR-009.

 

Dette kommer ikke som noe sjokk for de fleste som har drevet med hodetelefoner de siste årene. Men det var en rekke toppmodeller som feilet rent teknisk (F, stryk-karakter), som f.eks. Grado PS1000 (en toppmodell til over 16K) og Denon D7100.

 

 

 Poenget er bare at preferanser ofte ikke handler om hva slags lyd man liker, men om hva slags kompromisser man aksepterer. I de tilfellene man klarer å få kompromissene ned på et svært lavt nivå ender man opp med produkter som stort sett alle enes om at låter utrolig.

 
Preferanser handler i høyeste grad om smak, ikke om kompromisser. Kompromisser har mer å gjøre med selve kvaliteten.
 
Det at et produkt er svært omdiskutert, noe HD800 er, er i seg selv ikke et godt tegn.

 

Det stemmer overhodet ikke at HD800 er svært omdiskutert, det er nemlig bred enighet om at HD800 er blant markedets aller beste åpne, dynamiske hodetelefoner. Nå har jeg naturligvis ikke mulighet til å ramse opp alle omtalene jeg har lest, men dersom du f.eks. tar en titt på Headphones.com, Head-Fi.org eller Amazon.com, så vil du se at HD800 har fått gjennomgående positive omtaler.

 

Her er en av de mest omfattende omtalene av "flaggskip"-hodetelefoner:

 

http://www.head-fi.org/t/634201/battle-of-the-flagships-58-headphones-compared

 

HD800 trekkes frem som de aller beste dynamiske hodetelefonene på markedet (av de produktene som fremdeles er i produksjon, er det kun de elektrostatiske Stax SR-009 som han rangerer høyere).

 

HD800 er også blitt diskutert en del i vår egen hodetelefontråd:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=916301&page=1

 

Nesten 10K kroner kan kanskje høres dyrt ut, men hvis en sammenligner med Stax SR-009 til godt over 40K, så er HD800 ikke spesielt dyr. 10K er heller ikke spesielt dyrt hvis en sammenligner med andre high-end hodetelefoner, som gjerne koster godt over 10K. En kan jo også se det i forhold til hva tilsvarende kvalitet fra høyttalere ville kostet (gjerne 5-10 ganger mer).

 

Til slutt:

Jeg har eid diverse high-end hodetelefoner opp igjennom årene -- inkludert HD800 --  og de er de klart beste hodetelefonene jeg har eid (ja, jeg har også eid hodetelefoner til 150 kr. og i omtrent alle prisklasser opp til 10K). Når du hevder at de låter dritt så er det din mening, men når du gir uttrykk for dine meninger som om de var fakta, gir det dessverre lite grunnlag for noen saklig og konstruktiv diskusjon.

 

Dersom du hadde bodd i nærheten skulle jeg med glede latt deg lytte til HD800 på mitt oppsett, og latt deg sammenligne med noen kanner til 399 kr. :)

Endret av hal9k
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Fordi om du har "Jobbet med audio i en årrekke" betyr det ikke at du bastant kan klassifisere allverdens produkter i den og den kategorien. Det fins folk med lyd som hobby som vet mye mye mye mer enn deg og kan gi et langt bedre svar enn det du kommer med her.

 

Hva vet du egentlig om det?

 

 

Sorry Mac altså, men basert på dine tidligere uttalelser om hodetelefoner, så tilegner jeg ikke ditt syn på det særlig høy vekt.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dyr blir vel litt relativt.

For tilsvarende lyd fra et stereo/surround oppsett bør vel prisen ganges med minst 5 om ikke 10?

 

Tilsvarende stereo/surround-oppsett er en ganske meningsløs sammenlikning enn så lange man har hundrevis av andre hodetelefoner å velge i, så hvorvidt det er dyrt eller ikke spørs på hva andre hodetelefoner koster, ikke hva surroundanlegg koster.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Kilobuck headphones are becoming increasing common. Major headphone companies are rushing to try and get their flagships to market. Most of them suck at designing flagships. ...

 

Let’s define what a flagship headphone should achieve.

2. 100dB distortion should not exceed 0.8% beyond the sub-bass frequencies.

 

 

Skumleste, og plutselig hadde jeg lest sub-ass frequencies. Morsomt  :wee:

 

 

 

 

Nesten 10K kroner kan kanskje høres dyrt ut, men hvis en sammenligner med Stax SR-009 til godt over 40K, så er HD800 ikke spesielt dyr. 10K er heller ikke spesielt dyrt hvis en sammenligner med andre high-end hodetelefoner, som gjerne koster godt over 10K. En kan jo også se det i forhold til hva tilsvarende kvalitet fra høyttalere ville kostet (gjerne 5-10 ganger mer).

 

 

 

Montro om de dyreste mobiltelefonene låter særlig bra på sånn utstyr?

 

HiFi-diskusjoner tas med noen klyper salt. Er det verdt forskjellene i pris å gå for det beste av det beste innen HiFi? Det er vel som med alle andre entusiasthobbyer, at man er blitt frelst, så er alt billig ikke bra nok.

 

Man skal vel ha rimelig bra kvalitetsprodusert musikk for å ha glede av det?

Endret av G
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...