Gå til innhold

KOMMENTAR: – Mortal Kombat X er skikkelig harry


Anbefalte innlegg

Og hva er problemet? Overkant voldlig? Det har ALLTID vært i overkant og unødvendig mye vold. Jeg har alltid elsket det med MK.

 

Jeg la også merke til at folk syter over x-ray delen hvor beinbrudd er hovedfokuset og hvordan de fortsetter som om ingenting har skjedd etterpå. Det har også vært slikt ganske så lenge. Eksempelvis husker jeg en bevegelse som alltid fikk meg til å vri meg der jeg satt å spillte; Når den ene karakteren tar leggen til den andre og holder den ved sin hofte og så slår nedpå kneet med albuen slikt at det vris sidelengs. Kneet/leddet/senene blir jo totalt ødelagt, men likevel reiser de seg opp like etterpå og sparker løst med samme bein. Poenget er at bare fordi de viser hva som skjer i x-ray betyr ikke at det er noe annerledes enn hva som ble gjort før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Volden i Mortal Kombat er schlocky exploitation og har aldri blitt lansert som noe annet enn en gimmick. En kommentar som sparker inn åpne dører er veldig mye mindre spennende enn MKX sin mekaniske modning. Mortal Kombat er fremdeles fighteren hvor flashy moves krever lite input, men MKX har tatt konkrete grep for å ikke befinne seg, mekanisk sett, på nittitallet. Det er noe av bakgrunnen for at MKX er en del av lineupen på Evo i år.

 

Hva så? At det aldri har blitt lansert som noe annet betyr vel ikke at det er fornuftig å beholde? Og så åpne er vel ikke de dørene når man ser hvor mange her inne som er uenige.

 

AtW

Lenke til kommentar

Og hva er problemet? Overkant voldlig? Det har ALLTID vært i overkant og unødvendig mye vold. Jeg har alltid elsket det med MK.

 

Jeg la også merke til at folk syter over x-ray delen hvor beinbrudd er hovedfokuset og hvordan de fortsetter som om ingenting har skjedd etterpå. Det har også vært slikt ganske så lenge. Eksempelvis husker jeg en bevegelse som alltid fikk meg til å vri meg der jeg satt å spillte; Når den ene karakteren tar leggen til den andre og holder den ved sin hofte og så slår nedpå kneet med albuen slikt at det vris sidelengs. Kneet/leddet/senene blir jo totalt ødelagt, men likevel reiser de seg opp like etterpå og sparker løst med samme bein. Poenget er at bare fordi de viser hva som skjer i x-ray betyr ikke at det er noe annerledes enn hva som ble gjort før.

 

"Det har alltid vært sånn" er ikke noe argument hverken fra eller til.

 

Og vennligst slutt å kall kritikk for "syting", det er en primitiv hersketeknikk som bare skader kvaliteten på egne innlegg. Forøvrig må du vel være enig i at x-ray-moves gjør mer enn de fleste enkeltmoves tidligere i serien når det gjelder kroppslig skade, er jo ikke bare ledd, det er jo ofte flerfoldige umiddelbart dødelige skader i samme move. Og joa, det har vært sterkt overdrevet før også, men x-ray moves har i mine øyne flyttet det over i helt hinsides tåpelig.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

MKX er døds-awesome(slightly intended pun) som et fighting game synes jeg da, mye mer flow en SF for min egen del, det med volden og blodspruten og alt det er bare sånn MK er. :D

Det er et spill tross alt, skal være en experience.

 

PS: Lord Raiden fatality hvor han splatter huet til fienden i lufta med lyn, herlig, hahaha!

Endret av Puro
Lenke til kommentar

Fatalities har vært i alle MK-spill såvidt jeg vet, og de har alltid hatt mål i å være så groteske som mulig. Noe de lever opp til her.

Om de hadde fjernet Fatalities så hadde dette spillet vært 'The worst Mortal Kombat ever, no fatalities 0/10'

 

Jeg tror du bare vil spille en annen spillserie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er bare å spille SF, Tekken, Killer Instinct eller slike spill om du ikke liker MK-serien, jeg personlig digger nye MK, det er herlig å se hvor langt de har kommer på 20+ år og hvor mye spillet spesifikt har utviklet seg.

De har jo story som er ganske bra til og med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva så? At det aldri har blitt lansert som noe annet betyr vel ikke at det er fornuftig å beholde? Og så åpne er vel ikke de dørene når man ser hvor mange her inne som er uenige.

 

AtW

Hvorfor skulle de ikke beholde det? Det er noe av det som gjør Mortal Kombat til Mortal Kombat. Literally alle andre 2d-fighters eksisterer for de som vil ha en 2d-fighter uten ekstra gørr og fatalities. Det er ingenting som er så mekanisk unikt med MK(X) at jeg kan forestille meg at noen på død og liv skulle ønske de kunne få spillet uten gimmickene.

 

For min del er det iallefall å slå inn åpne dører når man i 2015 skriver en thinkpiece om hvordan Tarantino-vold ikke automatisk gjør noe "voksent", men snarere det motsatte. Det er ikke noen revolusjonerende observasjon, men den er - som Radiohodet påpekte - i utakt med hvordan spill ellers bedømmes på denne siden. Liknende kritikk kan rettes mot de fleste AAA-titler, som ofte forveksler høy aldersgrense med "modenhet".

Lenke til kommentar

Ja, det er bare å spille SF, Tekken, Killer Instinct eller slike spill om du ikke liker MK-serien, jeg personlig digger nye MK, det er herlig å se hvor langt de har kommer på 20+ år og hvor mye spillet spesifikt har utviklet seg.

De har jo story som er ganske bra til og med.

 

Det er jo ikke "bare" det er ikke en så ekstremt vital sjanger, det er ikke så mange spill som kommer av denne typen, og man kan jo fint like gameplayet og ønske at de toner ned enkelte aspekter av spillet allikevel.

 

Og bra story? Hele storyen er jo totalt latterlig.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Hva så? At det aldri har blitt lansert som noe annet betyr vel ikke at det er fornuftig å beholde? Og så åpne er vel ikke de dørene når man ser hvor mange her inne som er uenige.

 

AtW

Hvorfor skulle de ikke beholde det? Det er noe av det som gjør Mortal Kombat til Mortal Kombat. Literally alle andre 2d-fighters eksisterer for de som vil ha en 2d-fighter uten ekstra gørr og fatalities. Det er ingenting som er så mekanisk unikt med MK(X) at jeg kan forestille meg at noen på død og liv skulle ønske de kunne få spillet uten gimmickene.

 

For min del er det iallefall å slå inn åpne dører når man i 2015 skriver en thinkpiece om hvordan Tarantino-vold ikke automatisk gjør noe "voksent", men snarere det motsatte. Det er ikke noen revolusjonerende observasjon, men den er - som Radiohodet påpekte - i utakt med hvordan spill ellers bedømmes på denne siden. Liknende kritikk kan rettes mot de fleste AAA-titler, som ofte forveksler høy aldersgrense med "modenhet".

 

 

Fordi det gjør spillet dårligere å dra det så langt som de har gjort det nå? Og som nevnt, bransjen er ikke så ekstremt vital, det er ikke så ekstremt mange nye spill av denne typen som kommer i året. På død og liv er vel neppe begrepet jeg vill brukt om mitt forhold til MK-spillene, men jeg foretrukket om det ble tonet ned.

 

Ellers handler kronikken i liten grad om at vold ikke automatisk gjør noe voksent. Det er i beste fall en bi-observasjon som aldri engang nevnes direkte.

 

AtW

Lenke til kommentar

Dette er muligens noe av det mest usaklige jeg noensinne har lest på gamer.no. Artikkelforfatteren illustrerer åpenbare mangler på kunnskap om sjanger og har tydeligvis ikke engang interesse for hva dette dreier seg om. Ikke ETT kløyva ord om spillet som fighter, bare salt om hvor harry det er med ultravold. At det kan sammenlignes med Braindead er jeg forsåvidt enig i, for volden i Mortal Kombat er så over the top at det ikke går an å gjøre noe annet enn å le, men om det er harry eller ei er seriøst en smaksak og ikke noe man skal slenge inn i en seriøs vurdering om hvorvidt spillet er bra eller ei. Det er massevis av folk som syns slikt'no er himmla artig, skal dere virkelig dømme dem for det? Har dere i det hele tatt SPILT Mortal Kombat X på en ordentlig måte, satt dere inn i hvordan det fungerer på konkurransenivå? Så vidt jeg vet blir det inkludert på EVO i år, til stor glede for mange, og jeg kan love dere at hver gang en proffesjonell gamer gjør en fatality på storskjerm der går publikum like bananas hver gang. Kommentatorene fråtser, det er ren og skjær underholdning, et slags digitalt colloseum om du vil. ingen som bryr seg om "harry" da. Personlig kjøpte jeg spillet BARE for historien og fordi jeg liker nevnte fatalities, at spillet faktisk holder mål som fighter er selvfølgelig en solid bonus. Artikler som det her får meg bare til å lure på om dere egentlig har noe å skrive om eller om dere kanskje burde ansette folk som har noe ordentlig å bringe på arenaen. Noe som løfter fram istedet for å rive ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mortal Kombat har alltid handlet om å være brutalt, helt siden det første spillet. Mens Tekken, Dead or Alive og de andre spillene viser til fyrverkeri og plasma effekter når man slår noen, så er det blod og knekking av bein i Mortal Kombat. Derfor jeg liker det også, det føles mer reelt ut selv om det er maksimum overdrevet, men det er ikke akkurat et realistisk slåssespill heller. Så hvorfor kritisere det for det?

Lenke til kommentar

 

 

Det kommer ikke så mange Counter Strike-spill i året heller, men jeg vil si at "bransjen" er ganske vital likevel.

Bransjen FPS? Joa, den er vital den.

 

AtW

Poenget er at du ikke kan måle sunnheten i 2d fighter-sjangeren gjennom å se på antallet lanseringer per år.

Lenke til kommentar

 

 

Det kommer ikke så mange Counter Strike-spill i året heller, men jeg vil si at "bransjen" er ganske vital likevel.

Bransjen FPS? Joa, den er vital den.

 

AtW

Poenget er at du ikke kan måle sunnheten i 2d fighter-sjangeren gjennom å se på antallet lanseringer per år.

 

 

Vil du si det er en vital sjanger da, som en helthetsvurdering? Jeg vil si det i beste fall er midt på treet, litt avhengig av hvor spesifik man skal være med sjangre.

 

AtW

Lenke til kommentar

Dette er muligens noe av det mest usaklige jeg noensinne har lest på gamer.no. Artikkelforfatteren illustrerer åpenbare mangler på kunnskap om sjanger og har tydeligvis ikke engang interesse for hva dette dreier seg om. Ikke ETT kløyva ord om spillet som fighter, bare salt om hvor harry det er med ultravold. At det kan sammenlignes med Braindead er jeg forsåvidt enig i, for volden i Mortal Kombat er så over the top at det ikke går an å gjøre noe annet enn å le, men om det er harry eller ei er seriøst en smaksak og ikke noe man skal slenge inn i en seriøs vurdering om hvorvidt spillet er bra eller ei. Det er massevis av folk som syns slikt'no er himmla artig, skal dere virkelig dømme dem for det? Har dere i det hele tatt SPILT Mortal Kombat X på en ordentlig måte, satt dere inn i hvordan det fungerer på konkurransenivå? Så vidt jeg vet blir det inkludert på EVO i år, til stor glede for mange, og jeg kan love dere at hver gang en proffesjonell gamer gjør en fatality på storskjerm der går publikum like bananas hver gang. Kommentatorene fråtser, det er ren og skjær underholdning, et slags digitalt colloseum om du vil. ingen som bryr seg om "harry" da. Personlig kjøpte jeg spillet BARE for historien og fordi jeg liker nevnte fatalities, at spillet faktisk holder mål som fighter er selvfølgelig en solid bonus. Artikler som det her får meg bare til å lure på om dere egentlig har noe å skrive om eller om dere kanskje burde ansette folk som har noe ordentlig å bringe på arenaen. Noe som løfter fram istedet for å rive ned.

 

Det er da ikke noe problem å skrive en artikkel om et konkret tema, det er ganske merkelig å kritisere en artikkel som handler om noe konkret for å ikke ta opp andre temaer, artikkelen handler om volden i spillet. Ikke mer, ikke mindre.

 

Og hva er greia med denne care-bear-butthurten i samfunnet? Man skal kun komme med positive påstander om et produkt, gud forby at noen ytrer et negativt ord, det er å "rive ned" det er å "dømme folk". Jeg har liten sans for dette positivitets-tyranniet enkelte prøver å fremme.

 

AtW 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Wow, dette var virkelig en skrøpelig anmeldelse Marius Kjørmo. Du bommer totalt på kritikken din. Du velger å skrive en anmeldelse med kun fokus på vold uten evne å se kvaliteter i hva et slåssespill kan gjøre bra.

 

Mortal Kombat har alltid vært overdrevet voldelig med glimt i øyet.

 

Synes forsåvidt det er mest harry at du prøver så hardt å ta humoren alvorlig og peke en moralsk pekefinger i retning spillere som synes Moral Kombat er morsom vold.

 

Total skivebom. Det blir bare for patetisk når du forsøker å heve deg over et spill som Mortal Kombat.

Lenke til kommentar

Vil du si det er en vital sjanger da, som en helthetsvurdering? Jeg vil si det i beste fall er midt på treet avhengig av hvor spesifikk man skal være med sjangre.

 

AtW

I høyeste grad. Foreslår at du sjekker litt twitch-statistikk når vi kommer til juli for å få en indikasjon på hva som faktisk spilles. Spent på hva du legger til grunn for din vurdering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...