Gå til innhold

KOMMENTAR: – Mortal Kombat X er skikkelig harry


Anbefalte innlegg

Wow, dette var virkelig en skrøpelig anmeldelse Marius Kjørmo. Du bommer totalt på kritikken din. Du velger å skrive en anmeldelse med kun fokus på vold uten evne å se kvaliteter i hva et slåssespill kan gjøre bra.

 

Mortal Kombat har alltid vært overdrevet voldelig med glimt i øyet.

 

Synes forsåvidt det er mest harry at du prøver så hardt å ta humoren alvorlig og peke en moralsk pekefinger i retning spillere som synes Moral Kombat er morsom vold.

 

Total skivebom. Det blir bare for patetisk når du forsøker å heve deg over et spill som Mortal Kombat.

Det er ikke en anmeldelse, men en kommentar (som det stå ganske tydelig).

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Vil du si det er en vital sjanger da, som en helthetsvurdering? Jeg vil si det i beste fall er midt på treet avhengig av hvor spesifikk man skal være med sjangre.

 

AtW

I høyeste grad. Foreslår at du sjekker litt twitch-statistikk når vi kommer til juli for å få en indikasjon på hva som faktisk spilles. Spent på hva du legger til grunn for din vurdering.

 

 

Ta feks dette fra UK da, hva er fightere på denne lista?

 

http://metro.co.uk/2015/01/15/100-best-selling-video-games-of-2014-revealed-5023605/

 

Smash bros? Og det er et spill som selger omtrent kun fordi det er nintendo som gir det ut. Hvor mange fighting-spill kom ut i 2014 av en større utgiver med et slitt større budsjett? Under 5?

Det jeg kan huske er smash bros, en ny harkete street-fighter "oppfølger", og persona 4.

 

AtW

Lenke til kommentar

Den sikreste måten å sørge for at ingen spiller 2d-fighteren din på, er å lansere nye oppfølgere hele tiden. Vellykkede fighters spilles kompetitivt i turneringer, men trenger tid for å etableres. En ny hovedtittel fører med seg en reset av det etablerte metagamet, ny turneringsstandard, og midt i generasjonskifter som nå, tvinger fram utskiftning av plattformer og utstyr.

 

Nå for tiden tjener de fleste vestlige utviklere penger med mikrotransaksjoner, mens Capcom (fordi de er Capcom) kombinerer det med den gamle, japanske modellen med iterasjon over lengre tid på samme hovedtittel ("Street Fighter 4 Hyper Ultimate Turbo EX"). Derfor er nye lanseringer og salgstall en dårlig indikasjon på hvordan det står til i sjangeren.

 

Sjangeren har det altså veldig bra, om ikke relanseringene av Killer Instinct og MK (og søsterserien Injustice), Steam som ny sideplattform for nye og gamle franchiser, og Twitch som et enormt skritt mot mainstream-tilgjengelighet var indikasjoner nok.

Lenke til kommentar

Så antallet titler er en dårlig indikasjon, salgstall er en dårlig indikasjon, mens at det finnes på steam, streames på twitch viser at det står bra til? Vet ikke helt om jeg kjøper den analysen, og selv om jeg skulle gjort det, så endrer ikke det argumentet, det er ikke bare å velge noe annet enn MK om man ikke liker at volden har blitt så latterlig, fordi utvalget nyutgivelser er såpass magert at det ikke akkurat bugner av stortitler å velge imellom.

 

Sjangeren har det kanskje bedre enn for noen år siden, men bra? I aller beste fall middels var vel det jeg sa, og per nå står jeg for det.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har dette spillet og digger det. Det er ett veldig solid slossespill, og angående den hysterisk overdrevne volden så er det jo bare rett og slett Mortal Kombat. MK spillene har alltid vært en egen greie pga. av dette, og har inntrykket at de fleste syns det er greit. Du vet hva du får.

Jeg syns kommentaren og enkelte innlegg her høres litt ut som, "Jeg personlig syns ikke om all den volden så derfor burde de gjøre noe med det, eller derfor er det ett dårligere produkt". 

Igjen, du vet hva du får med Mortal Kombat, og det er vel ingen som tvinger noen til å løpe å kjøpe. Liker man det ikke men er på utkikk etter en fighter er det andre alternativer.

Lenke til kommentar

Har dette spillet og digger det. Det er ett veldig solid slossespill, og angående den hysterisk overdrevne volden så er det jo bare rett og slett Mortal Kombat. MK spillene har alltid vært en egen greie pga. av dette, og har inntrykket at de fleste syns det er greit. Du vet hva du får.

Jeg syns kommentaren og enkelte innlegg her høres litt ut som, "Jeg personlig syns ikke om all den volden så derfor burde de gjøre noe med det, eller derfor er det ett dårligere produkt". 

Igjen, du vet hva du får med Mortal Kombat, og det er vel ingen som tvinger noen til å løpe å kjøpe. Liker man det ikke men er på utkikk etter en fighter er det andre alternativer.

 

Selvfølgelig er det det det høres ut som, fordi det er det det er. Det er da helt vanlig å ønske at produkt var annerledes, fordi da hadde det vært et bedre produkt for deg. Skal det ikke være lov å mene det engang nå?

 

Og selvfølgelig er det ingen som tvinger noen til å kjøpe, like elementært som at "bare kjøp noe annet" alltid har vært et dårlig "motargument" mot kritikk.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

det er ikke bare å velge noe annet enn MK om man ikke liker at volden har blitt så latterlig, fordi utvalget nyutgivelser er såpass magert at det ikke akkurat bugner av stortitler å velge imellom.

De største fightingspillene per 2015 er ikke nyutgivelser.

 

 

Det er sant, fordi det er så få utgivelser. Ikke at statistikken viste at de var noen storselgere i 2014 heller....

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Har dette spillet og digger det. Det er ett veldig solid slossespill, og angående den hysterisk overdrevne volden så er det jo bare rett og slett Mortal Kombat. MK spillene har alltid vært en egen greie pga. av dette, og har inntrykket at de fleste syns det er greit. Du vet hva du får.

Jeg syns kommentaren og enkelte innlegg her høres litt ut som, "Jeg personlig syns ikke om all den volden så derfor burde de gjøre noe med det, eller derfor er det ett dårligere produkt". 

Igjen, du vet hva du får med Mortal Kombat, og det er vel ingen som tvinger noen til å løpe å kjøpe. Liker man det ikke men er på utkikk etter en fighter er det andre alternativer.

 

Selvfølgelig er det det det høres ut som, fordi det er det det er. Det er da helt vanlig å ønske at produkt var annerledes, fordi da hadde det vært et bedre produkt for deg. Skal det ikke være lov å mene det engang nå?

 

Og selvfølgelig er det ingen som tvinger noen til å kjøpe, like elementært som at "bare kjøp noe annet" alltid har vært et dårlig "motargument" mot kritikk.

 

AtW

 

Det kommer kanskje dårlig frem i innlegget mitt, men en del av poenget mitt er at det er ganske urealistisk at Netherrealm skulle gjøre om på det som har vært (og tydligvis fortsatt er hvis man ser på interessen rundt MKX rundt på nettet) en del av kjernen og suksessoppskriften for spillserien sin.

Du ber ikke Metallica begynne å spille country bare fordi du selv syns det hadde vært bedre, men istedet finner du deg ett countryband/artist.

Ellers så skal som alltid folk få mene det de vil, og jeg har aldri påstått noe annet eller.

Endret av NrNine
Lenke til kommentar

Det er sant, fordi det er så få utgivelser. Ikke at statistikken viste at de var noen storselgere i 2014 heller....

 

AtW

Statistikken din er, som sagt, en dårlig måte å vurdere sjangeren på. Den tar ikke hensyn til behovet for lifespan, og tar ikke med arcade releases. Av viktige serier florerte det for øvrig av hjemmekonsoll-lanseringer i sentrale serier i 2014. Nyversjon av Street Fighter IV, ny hovedtittel av Smash, pluss global release av nye hovedtitler i BlazBlue, Persona, og Guilty Gear (!). Det er iallefall mer enn jeg ville hatt tid til å spille. Likevel var headline-spillene på Evo samme år, bortsett fra Street Fighter, stort sett lansert mellom 2011 og 2013, med det eldste (Melee) fra 2001. I år dukker noen av de 2014-spillene jeg lanserte opp, sammen med flett nye MKX og Tekken 7, uten at det går utover SFIV og UMvC3 sin dominerende posisjon.

 

Så enten er du veldig kresen, eller så bryr du deg egentlig ikke så mye?

Lenke til kommentar

 

Det er sant, fordi det er så få utgivelser. Ikke at statistikken viste at de var noen storselgere i 2014 heller....

 

AtW

Statistikken din er, som sagt, en dårlig måte å vurdere sjangeren på. Den tar ikke hensyn til behovet for lifespan, og tar ikke med arcade releases. Av viktige serier florerte det for øvrig av hjemmekonsoll-lanseringer i sentrale serier i 2014. Nyversjon av Street Fighter IV, ny hovedtittel av Smash, pluss global release av nye hovedtitler i BlazBlue, Persona, og Guilty Gear (!). Det er iallefall mer enn jeg ville hatt tid til å spille. Likevel var headline-spillene på Evo samme år, bortsett fra Street Fighter, stort sett lansert mellom 2011 og 2013, med det eldste (Melee) fra 2001. I år dukker noen av de 2014-spillene jeg lanserte opp, sammen med flett nye MKX og Tekken 7, uten at det går utover SFIV og UMvC3 sin dominerende posisjon.

 

Så enten er du veldig kresen, eller så bryr du deg egentlig ikke så mye?

 

 

Det er jo din påstand da, jeg er ikke enig i at dårlig salg og få utgivelser er en dårlig måte å måle det på. Og at det "florerte" med 5 titler er vel omtrent akkurat på linje med min påstand om mengde. Er 5 titler av en viss størrelse virkelig et bra år i dine øyne? Sier ikke det sitt? Og joa, om ikke å spille rubbel og bit av det som kommer ut er "kresent", så joa, så er jeg vel kresen, både på fightere og annet. I sjangre som er hakket mer vitale så har man litt mer å velge mellom, så man kan velge hva som passer best. Ellers er det ikke uvanlig at gamle spill er store innen esport, men det er gjerne (unntatt i spesielle spillkategorier) gjerne mange nye spill i tillegg. Det har du ikke i fighting. Ikke kom det ut mange spill i 2011-2013 heller. Fighting kommer ikke særlig høyt på esport-rankings heller

 

http://www.esportsearnings.com/games

 

Jeg skulle ønske det var mere fighting-spill, jeg synes mange av de er morsomme. Men virkeligheten sånn jeg ser den er ikke et vitalt marked.

 

AtW

Lenke til kommentar

Et par ting. Spillene jeg listet ikke akkurat er "rubbel og bit", men begrenset til utgivelser i de største seriene. Du flytter målet litt med å plutselig skulle bruke inntjeningspotensialet til fightingsjangeren som eneste målestokk på dens (manglende) livskraft, men ok. I forhold til levetid på esport-titler, så består topp ti på inntjeningslisten du linket av bare to spill lansert etter 2012, og totalt tre lansert etter 2010 (mens syv av de ti ble lansert mellom 1998 og 2010).

 

Så det jeg lurer på nå, er om du likevel kommer til å kjøpe MKX til tross for at volden har "blitt urealistisk" (ikke akkurat en sjokkerende utvikling gitt at det er MK?), og om det er 2d-fighters eller rollen som dommedagsprofet du liker.

Lenke til kommentar

Et par ting. Spillene jeg listet ikke akkurat er "rubbel og bit", men begrenset til utgivelser i de største seriene. Du flytter målet litt med å plutselig skulle bruke inntjeningspotensialet til fightingsjangeren som eneste målestokk på dens (manglende) livskraft, men ok. I forhold til levetid på esport-titler, så består topp ti på inntjeningslisten du linket av bare to spill lansert etter 2012, og totalt tre lansert etter 2010 (mens syv av de ti ble lansert mellom 1998 og 2010).

 

Så det jeg lurer på nå, er om du likevel kommer til å kjøpe MKX til tross for at volden har "blitt urealistisk" (ikke akkurat en sjokkerende utvikling gitt at det er MK?), og om det er 2d-fighters eller rollen som dommedagsprofet du liker.

 

Det er vel mer eller mindre rubbel og bit om du holder indie-scenen ut av det? Og flytter målet? Det synes jeg ikke er spesielt redelig argumentasjon, jeg har vist gode grunnen til at jeg mener det ikke er en vital sjanger, dvs salgstall, og antallet titler, du har argumentert med esport, jeg viser enda et mål der fighting-spill ikke gjør det særlig bra, det er ikke å flytte målet, det er å gi flere argument på hvorfor sjangeren ikke gjør det så kanon, bare at de er mere tilpasset dine argument. Jeg har ikke på noen måte brukt det som "eneste målestokk", det er en av mange, som alle peker i samme retning.

 

Det er sannsynlig at jeg kommer til å kjøpe spillet ja. Jeg har ikke kommet med noen dommedagsprofetier. Vennligst argumenter saklig.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Injustice: Gods Among Us, laget av samme utvikler med et veldig likt kampsystem. Gørra er tonet ned til nada, som i de fleste andre slåssespill. Så da finnes det altså et tilsvarende spill fra NetherRealm studios for de som måtte føle de har "vokst fra" detaljene i mortal kombat, men fremdeles også et for oss som ennå ikke tar oss nær av å sees på som forvokste harrytasser.

 

Ser ikke helt hva som gjenstår å klage over da egentlig? Hvis det bare er gameplayet som betyr noe, kan du vel like gjerne være batman som sub zero, og slippe unna splattinga? (jeg liker forøvrig begge spillene).

 

Min mening er at Mortal Kombat er såpass enestående i sjangeren, at det ville være synd om de endret det helt radikalt, til et slags Tekken/Street Fighter/Soul Calibur light. For min del er det alt sirkuset og alle overdrivelsene som gjør at det skiller seg ut, og varer lenger enn det som antagelig er teknisk mer pressise spill.

Jeg har brukt de siste 2 dagene på å forsøke og utføre alle de forskjellige "Brutalities" man kan unlocke. Kjedelig om slike ting skulle forsvinne fordi noen vil at alt skal være tilnærmet likt, bare med forskjellige navn og kostymer på figurene.

Endret av BzWarm
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den sikreste måten å sørge for at ingen spiller 2d-fighteren din på, er å lansere nye oppfølgere hele tiden.

Kan sies om alle spill, feks COD, men som du selv vet så kjøper sauene et dårlig produkt selv om det er dårlig, fordi "det er jo COD jo".

 

Kvantitet over kvalitet, men sauene pøser penger inn i COD for det, og COD blir spilt som bare faen..

 

Bare for å sammenligne har COD kommet ut med 22-23 spill på 10 år mens CS har kommet ut med 3 på 15, men COD blir fortsatt snakket mest om pga Nord-Amerika.

 

Jeg vil ikke si at kvalitet på selve spillet gjør at det blir spilt mye eller ikke, etter den samme logikken burde LoL ha dødd for flere år siden da det er ræva beyond belief, men akk nei, sauer pøser penger inn i det, så ditt utsagn er feil, folk kommer til å spille hva som helst selv om utvikleren melker livshiten ut av det(sier ikke at MK blir melka), fordi folk er dumme, majoriteten av mennesker er rett og slett idioter, derfor kommer dårlige spill til å overleve, som feks Hearthstone eller Skyrim.

Lenke til kommentar

Injustice: Gods Among Us, laget av samme utvikler med et veldig likt kampsystem. Gørra er tonet ned til nada, som i de fleste andre slåssespill. Så da finnes det altså et tilsvarende spill fra NetherRealm studios for de som måtte føle de har "vokst fra" detaljene i mortal kombat, men fremdeles også et for oss som ennå ikke tar oss nær av å sees på som forvokste harrytasser.

 

Ser ikke helt hva som gjenstår å klage over da egentlig? Hvis det bare er gameplayet som betyr noe, kan du vel like gjerne være batman som sub zero, og slippe unna splattinga? (jeg liker forøvrig begge spillene).

 

Min mening er at Mortal Kombat er såpass enestående i sjangeren, at det ville være synd om de endret det helt radikalt, til et slags Tekken/Street Fighter/Soul Calibur light. For min del er det alt sirkuset og alle overdrivelsene som gjør at det skiller seg ut, og varer lenger enn det som antagelig er teknisk mer pressise spill.

Jeg har brukt de siste 2 dagene på å forsøke og utføre alle de forskjellige "Brutalities" man kan unlocke. Kjedelig om slike ting skulle forsvinne fordi noen vil at alt skal være tilnærmet likt, bare med forskjellige navn og kostymer på figurene.

 

Som nevnt endel ganger før, hva om det er andre aspekter enn volden som man synes er bedre i MK enn Injustice, og hva med at injustice er over 2 år gammelt, og noen kanskje ønsker seg nye spill å spille i sjangeren fra tid til annet. Hadde det bugnet av spill i sjangeren så det var noe for enhver smak og vel så det, så hadde du hatt en case. Men slik er det ikke.

 

Ingen har argumentert for at slåssespill skal være "tilnærmet lik" bare med forskjellige navn og kostymer. Du setter opp en stråmann.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men nå har du jo fått forklart ettertrykkelig hvorfor det ikke fungerer for utviklere å lage nye spill hele tiden. Hva er det du ikke liker med Injustice, annet enn at det er to år gammelt? Det er på det nærmeste en nedtonet reskin av MK9.

 

Jeg regner med du ikke kommer til å kjøpe MKX da, siden MK9 er like bra?

 

Og vennligst ikke presenter dine forklaringer som noen fasit, det er dine meninger, som for å være helt ærlig, er tynt underbygd, og selv om jeg var enig så er det relevante for meg som konsument hvor bra produkter jeg kan få, ikke om det er en eller annen mer eller mindre god grunn som ligger bak at produktene ikke er sånn som jeg ønsker.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...