Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bokollektiv, en røyker inne!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Litt info;

Jeg leier en leilighet, som i hovedsak står i mitt navn, og min bror som med leier. Vi leier leiligheten og alle som bor her leier et rom og betaler sin del av leiligheten. 

 

Vi har nå fått inn 3 nye (5 soverom her altså), hvor alle 3 røyker, som forsåvidt jeg gir blanke i, så lenge det skjer ute. Han ene som leier det ene rommet har jeg fersket en gang i å røyke weed, og nå i dag vanlig røyk på rommet sitt.. Han har på eget iniativ IKKE skrevet leiekontrakt, jeg har gitt han denne så han kan lese igjennom, signere og gi til meg så gir jeg en tilbake til han med underskrift. Men det har da altså ikke skjedd. 

 

Mitt spørsmål er: Jeg antar jo at jeg blir den som anses som pliktig i å passe på at han IKKE røyker inne. Det stinker i gangen og inn på rommet mitt som, forsåvidt ligger et stykke unna. Siden vi ikke har noen formell avtale, kan jeg basre si at han må flytte ut innen en viss (rimelig) dato?

 

Han skylder forsåvidt også 1600 i leie..

 

Huseier/leilighetseier er 5 personer i høye stillinger som har opprettet et aksjerselskap, skal jeg be de sette advokaten sin på saken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Korleis er leigeavtalen? Eg forstod det slik at det er du som står som leigetakar for heile boligen, og at du deretter framleiger til dei øvrige bebuerane?

I så tilfelle er det dette eit forhold mellom deg og bebuaren. Men her må du sjekke opp detaljane slik at det ikkje er tvil om det er deg eller huseigar som bebuaren har eit leigeforhold til.

 

Dersom ikkje anna er avtalt så er det standardbetingelsane i husleigelova som ein må følge. Sidan dette er ein bebuer som har tilgang til en annas bolig så skal oppsigelsestida være på 1 måned, denne løper frå måned til måned, så om du seier han opp no i april måned så må han være ute til fyrste juni.

Pass på å levere oppsigelsen skriftlig og ta bilde av oppsigelsen eller på anna måte dokumenter at du har gjort oppsigelsen skriftlig. Krava for ein oppsigelse står i husleigelova:

 

 

§ 9-7. Formkrav til utleierens oppsigelse

Oppsigelse fra utleier skal være skriftlig.

Oppsigelsen skal begrunnes. Oppsigelsen skal også opplyse om at leieren kan protestere skriftlig til utleieren innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt. Oppsigelsen skal dessuten opplyse om at dersom leieren ikke protesterer innen fristen, taper leieren sin rett til å påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven, jf. § 9-8 første ledd annet punktum, og at utleieren i så fall kan begjære tvangsfravikelse etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 tredje ledd bokstav c.

En oppsigelse som ikke fyller kravene i første og annet ledd, er ugyldig. Har leieren flyttet i henhold til oppsigelsen, anses den som godtatt.

Bestemmelsene i annet og tredje ledd gjelder ikke for oppsigelse av tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig. Det samme gjelder for leie av lokale der leien er avtalt pr. dag og for selvstendig leie av garasje eller bod.

 

Begrunnelsen her vil være gjentakande brudd på husordensreglane.

Lenke til kommentar

Har han ikke undertegnet kontrakt? Uten undertegnet kontrakt har han offisielt ikke noe leieforhold og dermed heller ingen rett til å oppholde seg mer i boligen enn det du tillater i form av besøk. Still opp sammen med dine allierte, be om nøkkelen og gi han 3 timer på å rydde ut av hybelen. Mens han rydder setter du ut annonser om hybel til leie snarest og bruker kontaktnettet ditt for å lete etter ny leietaker. De 1600 kronene han skylder deg kan du regne som tapt. Du kan gavmildt spandere de på han så han har noe å betale hotellopphold med de neste to nettene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Har han ikke undertegnet kontrakt? Uten undertegnet kontrakt har han offisielt ikke noe leieforhold og dermed heller ingen rett til å oppholde seg mer i boligen enn det du tillater i form av besøk.

Det stemmer ikke. Husleieloven § 1-4:

§ 1-4 Avtaleform

Avtale om leie av husrom kan gjøres skriftlig eller muntlig. Er avtalen muntlig, skal den settes opp skriftlig dersom en av partene krever det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fyren er åpenlyst et doprøykende rasshøl, få han ut så fort som mulig. For sånne folk er det bare dem selv og dopen sin som betyr noe i livet.

 

Det skal sies at han er veldig hyggelig, og veldig lite her. Som i praksis betyr at vi bor 4 stk her, ender nok med å gi han en siste advarsel og minne han på at vi ikke har noen juridisk bindene avtale og at han har 15 000,- i depositum 

Lenke til kommentar

 

 

Det skal sies at han er veldig hyggelig, og veldig lite her. Som i praksis betyr at vi bor 4 stk her, ender nok med å gi han en siste advarsel og minne han på at vi ikke har noen juridisk bindene avtale og at han har 15 000,- i depositum 

 

 

Har han ikke undertegnet kontrakt? Uten undertegnet kontrakt har han offisielt ikke noe leieforhold og dermed heller ingen rett til å oppholde seg mer i boligen enn det du tillater i form av besøk.

Det stemmer ikke. Husleieloven § 1-4:

§ 1-4 Avtaleform

Avtale om leie av husrom kan gjøres skriftlig eller muntlig. Er avtalen muntlig, skal den settes opp skriftlig dersom en av partene krever det.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...