Gjest Slettet+5132 Skrevet 7. august 2018 Skrevet 7. august 2018 og da forsvinner hele poenget med elsykkel.. Billigere med moped Det er vel gjerne grunnen til at de ikke er så populære i Norge. I Sveits har de mer eller mindre samme regler som i Norge, men i Sveits er de mer restriktive med sykler (ingen fortaussykling), som gjør at mange kjøper de raskere elsyklene med nummerskilt.
SeaLion Skrevet 7. august 2018 Forfatter Skrevet 7. august 2018 Det er bare Norge, Island og Nord-Korea som tillater sykling på fortau.
Gjest Slettet+5132 Skrevet 7. august 2018 Skrevet 7. august 2018 Det er bare Norge, Island og Nord-Korea som tillater sykling på fortau. Enkelte steder i USA tillater det også (Boston og Washington DC iallfall). Sikkert andre land også. Så spesielt er det ikke.
SeaLion Skrevet 7. august 2018 Forfatter Skrevet 7. august 2018 I resten av Europa, selv i våre naboland Sverige og Danmark, er fortaussykling forbudt. Så jo, det er spesielt. Det har vært foreslått å forby dette i Norge også, flere ganger, men med milevis av den særnorske bastarden gang- og sykkelvei, så ville et sånt forbud bydd på trafikkale problemer, påstås det.
Theo343 Skrevet 7. august 2018 Skrevet 7. august 2018 Nå er jo land som danmark vesentlig bedre tilrettelagt for sykling også.
SeaLion Skrevet 13. august 2018 Forfatter Skrevet 13. august 2018 (endret) Veiplanleggere må snart slutte med å tenke på syklister som "rullende fotgjengere på søndagstur". Her er et eksempel fra virkeligheten (ved City Syd i Trondheim) med mitt alternative forslag. I Vegvesenets egne retningslinjer N100 for veiutforming står det at sykkeltraséer skal ha en minste kurveradie på 40 meter. Kurveradien ved den røde ringen er 10 meter og ved den gule (midt i en bakke) bare 5 meter.Noen mener slike svinger legges inn for å dempe farten på syklistene. Når skal man begynne å legge inn skarpe svinger på motorveier for å dempe farten på bilister? Endret 13. august 2018 av SeaLion
SeaLion Skrevet 13. august 2018 Forfatter Skrevet 13. august 2018 Forskjellen er at det er gang- og sykkelvei Nettopp, og de SKAL IKKE være effektive, men krøkkete. Jeg har da skjønt såpass etter hvert. Poenget er selvsagt at syklister bør velge kjørebanen, i og med at sykkel er et kjøretøy.
Simkin Skrevet 15. august 2018 Skrevet 15. august 2018 (endret) Men når 9 av 10 syklister ikke følger eller kan trafikkreglene her til lands, så burde de etter mitt syn holde seg langt unna veibanen. Folk som bryter vikeplikt, sykler på rødt eller som deiser uti veibanen over et gangfelt fra et uoversiktlig sted (eller gangfelt generelt) hvor man risikerer å sende en stakkar i rullestol for resten av livet er vel noe de fleste som kjører bil ser titt og ofte. HVOR vanskelig er det f.eks å GÅ AV sykkelen når du skal over veien? Så å si de eneste jeg ser som gjør dette, er de aller yngste som går på barneskolen. Var forøvrig i Danmark i ferien, å der så ting ut til å være mye bedre tilrettelagt for syklister. Endret 15. august 2018 av Simkin 1
Sheldon C Skrevet 15. august 2018 Skrevet 15. august 2018 Veiplanleggere må snart slutte med å tenke på syklister som "rullende fotgjengere på søndagstur". Her er et eksempel fra virkeligheten (ved City Syd i Trondheim) med mitt alternative forslag. sykkelbruer_v_city_syd.jpg I Vegvesenets egne retningslinjer N100 for veiutforming står det at sykkeltraséer skal ha en minste kurveradie på 40 meter. Kurveradien ved den røde ringen er 10 meter og ved den gule (midt i en bakke) bare 5 meter. Noen mener slike svinger legges inn for å dempe farten på syklistene. Når skal man begynne å legge inn skarpe svinger på motorveier for å dempe farten på bilister? Slik jeg tolker kartet er det terrenget som gjør det nødvendig med en skarp sving ved den gule ringen, for å komme under broen. Utformingen på sykkelbroen til høyre kan henge sammen med utbyggingskostnader, ditt forslag ser dyrere ut. 1
Theo343 Skrevet 15. august 2018 Skrevet 15. august 2018 Simkin: Er ikke noe behov for å gå av sykkelen så lenge de som sitter på sykkelen og bak rattet vet hva de driver med. Verstingene som bare raser ut i veien er noe helt annet.
8DX8QO0Y Skrevet 15. august 2018 Skrevet 15. august 2018 (endret) Men når 9 av 10 syklister ikke følger eller kan trafikkreglene her til lands, så burde de etter mitt syn holde seg langt unna veibanen. Folk som bryter vikeplikt, sykler på rødt eller som deiser uti veibanen over et gangfelt fra et uoversiktlig sted (eller gangfelt generelt) hvor man risikerer å sende en stakkar i rullestol for resten av livet er vel noe de fleste som kjører bil ser titt og ofte. HVOR vanskelig er det f.eks å GÅ AV sykkelen når du skal over veien? Så å si de eneste jeg ser som gjør dette, er de aller yngste som går på barneskolen. Var forøvrig i Danmark i ferien, å der så ting ut til å være mye bedre tilrettelagt for syklister. Jeg går av når jeg skal over gangfelt, men noen bilister tror jeg tolker det som en provokasjon. "Bruker mest mulig tid på å krysse liksom, jævla syklist!"-typer. De fleste biler stopper uansett, så hvorfor ikke fjerne den idiotregelen om å gå av? Endret 15. august 2018 av 8DX8QO0Y 1
SeaLion Skrevet 15. august 2018 Forfatter Skrevet 15. august 2018 De fleste biler stopper uansett, så hvorfor ikke fjerne den idiotregelen om å gå av? Regelen finnes ikke, så det er ingenting å fjerne. Det finnes ingen plikt å gå av sykkelen for å gå over veien. Det er tillatt å sykle både på fortau, i gågater og i gangfelt (fotgjengerovergang). § 18.Særlige bestemmelser for syklende 3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.
SeaLion Skrevet 15. august 2018 Forfatter Skrevet 15. august 2018 Var forøvrig i Danmark i ferien, å der så ting ut til å være mye bedre tilrettelagt for syklister. Jepp. Der er det forbudt å blande syklister og fotgjengere. Det er ikke tillatt å sykle på fortau i Danmark, og det finnes ingen kombinerte gang- og sykkelveier i Danmark.
Simkin Skrevet 15. august 2018 Skrevet 15. august 2018 MEN, selv om du har lov til å sykle, så har du vikeplikt i gangfelt om det kommer bil om du ikke går av sykkelen. 1
Sheldon C Skrevet 15. august 2018 Skrevet 15. august 2018 Jeg går av når jeg skal over gangfelt, men noen bilister tror jeg tolker det som en provokasjon. "Bruker mest mulig tid på å krysse liksom, jævla syklist!"-typer. ? Det må være en veldig liten andel som blir provosert av at du går av sykkelen..og hvis de gjør det er det vel lite å bry seg om? Jeg kan garantere deg at det er atskillig flere bilister som blir irriterte om du velger å krysse gangfeltet på sykkelen, at de må vente 3 sekunder ekstra bryr de seg lite om. 1
SeaLion Skrevet 15. august 2018 Forfatter Skrevet 15. august 2018 MEN, selv om du har lov til å sykle, så har du vikeplikt i gangfelt om det kommer bil om du ikke går av sykkelen. Jepp. Men se an bilistene, noen av de slipper deg over selv om du ikke går av. Det går jo raskest for begge parter.
Matsemann Skrevet 15. august 2018 Skrevet 15. august 2018 Begynt å filme når jeg sykler til jobb. Tre nestenulykker denne uka, alle på samme form: jeg sykler i sykkelfelt, bil tar meg igjen, svinger umiddelbart til høyre. Jeg er årvåken, så det ender bra. Men burde ikke vært nødvendig. Se seg for når man krysser sykkelfeltet, spesielt når man akkurat har passert en syklist der.. 2
Dubious Skrevet 15. august 2018 Skrevet 15. august 2018 Jepp. Der er det forbudt å blande syklister og fotgjengere. Det er ikke tillatt å sykle på fortau i Danmark, og det finnes ingen kombinerte gang- og sykkelveier i Danmark. og i Norge bygges det nesten bare gang- og sykkelveier Skal man få syklistene bort fra gående og kjørende/biler, så må det bygges egne sykkelveier Jeg kommer alltid til å sykle i veien 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå