Gå til innhold

Norge tar imot 10.000 flyktninger fra Syria.


Anbefalte innlegg

 

Feil. Det betyr at 25% er negative til Sveriges innvandringspolitikk så til de grader at det avgjør deres partivalg. En meningsmåling viser at 65% av svenskene er misfornøyde med innvandringspolitikken:

 

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/stort-missnoje-over-invandringspolitiken

 

Den svenske innvandringsdebatten er dessverre preget av nyhetssensur, personangrep og ekstrem polarisering. Jeg mener svenske politikere og massemedia har seg selv og takke for dette, og SDs fremgang.

 

Ok. Kjøper den.

 

 

Vil legge til: Jeg mener det svenske debattklimaet er usunnt. Polarisering er kanskje uungåelig i noen sammenhenger, men det bidrar sjelden til et godt resultat.

 

Nå er jeg misfornøyd med innvandringspolitikken i Europa jeg også. Om enn fra et annet ståsted enn SD-sympatisørene. Så da spørs det hva jeg hadde svart. Det kommer an på spørsmålsstillingen, og den finner jeg ikke referert noe sted. Den ligge rikke blant offentliggjorte undersøkelser hos TNS Sifo.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi prøver ikke å løse borgerkrigen ved å gi folk oppholdstillatelse.

Det er nettopp det vi gjør. I Europa så er "å ta ansvar" et synonym med å gi permanent oppholdstillatelse til asylsøkere.

 

Derimot om et land bestemmer seg for å kutte humanitær bistand, så får de ikke like mye kritikk.

 

At Fria Tider skriver noe betyr ikke at det stemmer. Hvis jeg husker rett har humanitær hjelp til Syria sunket lenge. Dette er ikke noe som startet med hoppet i antall flyktninger. Kan du dokumentere at bistanden faller som konsekvens av at land tar inn flyktninger?

Og når et land blir rammet av borgerkrig, så forventer jeg at humanitær bistand øker, ikke blir redusert enda mer.

 

Og jo, det stemmer. Sverige har kuttet 8 milliarder i humanitær bistand for å finansiere asylsøkere.

 

http://www.tino.us/2015/09/inkorrekt-av-hans-rosling-om-flyktingkostnader-i-aktuellt/

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvilke kilder?

 

Geir :)

Geita snakker sant, for en gangs skyld. Jeg sjekket med litt flere folk.

 

Edit: Men altså, litt kontekst. Det er en antisionistisk chant. De synger om død over jødene, ikke Vesten. Det er forkastelig nok, selvsagt, men vi trenger neppe å frykte for terrorangrep med det første.

 

[Translation]

Oh Allah make their children orphans

Oh Allah make their wives life hard

Oh Allah make their children orphans

Oh Allah grant victory to Islam and Muslims everywhere

Oh Allah help our weakened brothers in Palestine Allah Akbar

Their is no god but Allah

The Zionists are the enemy of Allah

There is no god but Allah

The martyrs are beloved by Allah

 

Høres ut som du bare velger bort det vi ikke burde høre.

Endret av geita_
Lenke til kommentar

Det artikkelen viser er at argumentet "Vi kan gjøre begge deler" er en løgn. Dagens asylinnvandring fører til mindre humanitær bistand, som igjen fører til flere asylsøkere.

 

Jeg tillater meg å være uenig. Den viser ikke at vi ikke kan gjøre begge deler, den viser at vi desverre ikke gjør det. Jeg kjøper ikke at det er evnen det står på, det er som tidligere sagt en "ute av øyet, ute av sinn"-effekt.

 

Som jeg har sagt i en tidligere post, så har FNs høykommisær bare fått inn 1/3 av hva de trenger i år, og bare løfter om det halve, og endte på 2/3 i fjor, selv om de da fikk mer enn året før. Så det er klart at der er det et etterslep som rammer flyktningene i leirene.

 

Og nei, dette stemmer ikke:

 

"De vänsterpopulistiska ned­skärningarna av bistånds­budgetarna, som drivs på av att vänsterliberala mediebolag visar upp känslomässigt laddade bilder på det asylkaos som följer av strömmen av invandrare som söker sig till Europa i jakt på asyl, bidrag och ett bättre liv, är något som FN varnat för länge."

 

"Venstrepopulistiske", "venstreliberale mediebolag" og koblingen til innvandrerstrømmen er det FriaTider som bidrar med, ikke FN. Det heter tvert om i pressemeldingen FriTider linker til følgende:

 

"Europe, he said, was not involved in the conflict but could contribute by establishing a common understanding on how to receive refugees with dignity and by trying to fill the gap of funding, ..."

 

 Min understreking. FN ønsker at vi gjør begge deler, og det er et fornuftig ønske. Så er det en del som ønsker at vi bare hjelper i leirene, inkludert FrieOrd. De legger vel ikke skjul på sitt politiske ståsted på den konservative og innvandringskritiske siden, så det er vel å forvente at de mener.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Det er nettopp det vi gjør. I Europa så er "å ta ansvar" et synonym med å gi permanent oppholdstillatelse til asylsøkere.

 

Derimot om et land bestemmer seg for å kutte humanitær bistand, så får de ikke like mye kritikk.

 

 

Og når et land blir rammet av borgerkrig, så forventer jeg at humanitær bistand øker, ikke blir redusert enda mer.

 

Og jo, det stemmer. Sverige har kuttet 8 milliarder i humanitær bistand for å finansiere asylsøkere.

 

http://www.tino.us/2015/09/inkorrekt-av-hans-rosling-om-flyktingkostnader-i-aktuellt/

Nei, det er ikke det vi gjør. Kan du finne et eneste sitat på noen som sier at borgerkrigen vil stanse om vi tar inn flere flyktninger?

 

Jeg trodde vi snakket om Syria. At Sverige kutter bistand andre steder er selvsagt synd, men ikke det jeg snakket om. Dog, om vi ser globalt tviler jeg på at mengden humanitær bistand faller.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

[Translation]

Oh Allah make their children orphans

Oh Allah make their wives life hard

Oh Allah make their children orphans

Oh Allah grant victory to Islam and Muslims everywhere

Oh Allah help our weakened brothers in Palestine Allah Akbar

Their is no god but Allah

The Zionists are the enemy of Allah

There is no god but Allah

The martyrs are beloved by Allah

 

Høres ut som du bare velger bort det vi ikke burde høre.

Jeg skjønner ikke hva du mener.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

[Translation]

Oh Allah make their children orphans

Oh Allah make their wives life hard

Oh Allah make their children orphans

Oh Allah grant victory to Islam and Muslims everywhere

Oh Allah help our weakened brothers in Palestine Allah Akbar

Their is no god but Allah

The Zionists are the enemy of Allah

There is no god but Allah

The martyrs are beloved by Allah

 

Høres ut som du bare velger bort det vi ikke burde høre.

Jeg skjønner ikke hva du mener.

 

Du tror virkelig at det ikke gjelder folk i vesten bare zionistene?

 

Må tenke på at ikke alle zionister er jøder og ikke alle jøder er zionister.

Endret av geita_
Lenke til kommentar

Du tror virkelig at det ikke gjelder folk i vesten bare zionistene?

 

Må tenke på at ikke alle zionister er jøder og ikke alle jøder er zionister.

 

De sier zionister, men de mener jøder.

 

Grunnen til at jeg tror de snakker om jøder, er fordi jødehat er veldig utbredt blandt muslimer. 

 

2011-Muslim-West-04.png

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med tanke på et slikt menneskesyn så gjelder det sikkert alle jøder. Jeg vet ikke, det er mulig de hater Vesten også. Det kan jeg ikke si noe om. Chanten handler om zionister (/jøder). Jeg tror ikke du er enig i at vi kan bruke enkelte nordmenns ekstreme uttalelser om muslimer til å konkludere med at de også hater jøder, og da kan vi neppe konkludere med at disse hater kristne.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

 

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2958517/The-Mediterranean-sea-chaos-Gaddafi-s-chilling-prophecy-interview-ISIS-threatens-send-500-000-migrants-Europe-psychological-weapon-bombed.html

 

Har ikke følgt med i tråden tidligere, men at de har sagt det tidligere i år, skremmer det meg når vi ser hva som har skjedd de siste ukene.

Jeg sier ikke nødvendigvis at alle som kommer over grensene til Europa i disse dager er ISIS, de fleste er nok bare flyktninger (ref. antall barn, eldre og kvinner).

Et stort antall er likevel unge friske menn, og hvordan skal vi vite hvem som er hva der?

For det første kan selvsagt friske unge menn være flyktninger. For det andre: IS har rundt 100 000 menn. De sloss mot den syriske hæren, som har minst 300 000. Kurderne har fra 50 000 til flere hundre tusen, avhengig av hvordan man teller. Hezbollah har mange titusener. Den irakiske hæren har gud vet hvor mange. Iranske soldater er med i titusener. Andre opprørere, ikke alliert med IS, er jeg vet ikke hvor mange.

 

IS har ikke i nærheten av nok folk, og de taper stadig land. Hvor stor prioritet tror du det er å smugle inn undercoveragenter? Om det er en risiko så er det IS-soldater som har desertert.

 

 

Mulig de ikke er like mange, men at de taper land er dessverre ikke riktig iflg de siste målinger. Så en ny illustrasjon på NRK for ett par dager siden og holdt på å sette kaffen i halsen, IS kontrollerer nå så godt som hele Syria med unntak av diktator Assads områder i vest og Kurdernes stripe i nord.

 

2000px-syria15.png

 

Det har gått feil vei de siste par mnd og vi risikerer å miste hele regionen til Islamistene om ingen snart griper inn. Kurderne sier at luftstøtten ifra USA er uunværlig men at de ikke har nok styrker på bakken til å sikre de områdene de rykker inn i etter nevnte luftangrep. Det ser ikke ut til at Kurderne klarer dette alene, det er ikke nok fremmedkrigere som kommer dem til unnsetning, intervjuet i lørdagens VG med helten "Helge" som dro ned i strid for å støtte kurderne uttalte at det var få om noen andre nordmenn der nede og alt i alt fint få vestlige soldater som har dratt ned for egen maskin. IS derimot har tusenvis av fremmedkrigere ifra alle land i verden som strømmer til, dvs med unntak av Oman! En foregangs nasjon i midtøsten som får alt for lite ros for sin opptreden og styresett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor kan ikke vi da ta inn, ja feks 100 000?

 

De må du jo nesten ta med regjeringen. 

 

 

Kanskje ikke alle nordmenn som ikke har råd til å flytte,  er komfortable med dette?

 

Og hvorfor ikke la de 1-2 million i Norge som tjenes mest, betale en ekstraskatt på 2 tusen

kroner i måneden og gi dette til flyktninger i Tyrkia og gjenreisning etter krigen i Syria?

Dette burde være mindre kontroversielt og langt under smertegrensen?

 

 

Hvorfor kan ikke heller de som vil ha dem inn betale? Si de 1-2 millionene som ønsker dette i størst grad. Langt under smertegrensen, skulle en tro. 2000kr pr hode pr mnd.

Lenke til kommentar

 

Mange ønsker at andre også skal ha det bra, helt til det går utover dem selv. Når andre kommer hit grunnet velferd, og det igjen fører til at vi må kompensere andre steder for å gi dem støtte er det ganske naturlig at mange ser noe galt med dem som "søker velferd". 

 

Ja, og noen aksepterer endog at andres velferd ikke alltid kommer gratis, og at vi har råd til å bidra, både nært og fjernt: Vi kjøper Megafon av sliteren på kjøpesenteret, selv om vi kanskje ikke alltid leser det, vi gir penger til Redningsselskapet så de kan sende et redningsfartøy til Middelhavet, selv om det ikke er vi som drukner der, vi betaler for fremmede barn i SOS Barnebyer.

 

Og vi snakker av og til med en av disse velferdssøkerne når våre veier krysses, enten han/hun snekrer på taket vårt, sitter i kassen på den lokale butikken eller selger jordbær og epler i et gatekryss i Hardanger. Og så finner vi ut at det er ikke noe galt med dem, som individer og medmennesker. Og kommer til den erkjennelse at vi klandrer ofrene for verdens iboende faenskap, og enkeltmennesker for systemfeil. 

 

Du sa det i den siste setningen. Man ønsker også det beste for seg selv her til lands, og for hvert år som går blir det tydeligere at velferdsstaten blir satt på prøve.

 

 

Det er ikke noe galt i å bli satt på prøve. Om man består kommer man sterkere ut av det. Og kanskje er det ikke velferdsstaten som står overfor den hardeste prøven, det er vi...?

 

"The final test of a gentleman is his respect for those who can be of no possible service to him." - William Lyon Phelps

 

Geir :)

 

 

Eksemplene du trekker frem baserer seg på frivillige bidrag, ikke en sosialistisk "solidarisk" tvangsordning, så det er ikke et argumentfor å ta det over skatteseddelen - men jeg husker ikke i farten om du er for eller mot noe slik, heller :p for mange sider i tråden.

Lenke til kommentar

Nå er vi kommet inn i en periode med stemning for flykninger og mot Frp. Nå er det C i Hagen og Frp som er de

som er på jordet.

Og det blir jo ikke bedre med bilder av en kvinnelig Tv reporter som spenner bein på flytninger og sparker et flytningbarn i magen.
Hun fikk visst sparklen da og det er vel rett nok.

Lenke til kommentar

Eksemplene du trekker frem baserer seg på frivillige bidrag, ikke en sosialistisk "solidarisk" tvangsordning, så det er ikke et argumentfor å ta det over skatteseddelen - men jeg husker ikke i farten om du er for eller mot noe slik, heller :p for mange sider i tråden.

 

Off topic, men jeg har slått meg til ro med at jeg er en anarkist, og mot staten - og dermed skatter - som løsning sånn generelt.

 

Kanskje jeg finner mitt siste(?) ståsted i anarkokapitalismen, vi får se. Jeg er ikke så religiøs av meg, og pleier å finne feil ved de fleste -ismer.

 

Men når det er sagt så har jeg 40 år bak meg som skattebetaler, og betinger meg derfor retten til å mene no om hvordan staten skal forvalte disse pengene. Jeg synes det er helt greit at en representativ (for meg og andre som er for å ta imot flyktninger) andel av pengene brukes til dette formål. jeg ville gjort det selv, om pengene ikke tok veien om statskassen. (Jeg gjør det uansett av det jeg har igjen, men nå er altså en del av pengene under politikernes kontroll.)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hvorfor kan ikke heller de som vil ha dem inn betale? Si de 1-2 millionene som ønsker dette i størst grad. Langt under smertegrensen, skulle en tro. 2000kr pr hode pr mnd.

 

 

Greit det, men da betaler du for alt jeg ikke ønsker meg? 

 

Vi kan jo gjøre en deal - jeg X antall kroner i mnd til støtte for flyktninger (enten de som kommer hit, eller de som er igjen "nedi der"), så betaler du det samme beløpet inn til min BSU-konto? Da betaler vi for hverandres ønsker.

Lenke til kommentar

 

Vi kan jo gjøre en deal - jeg X antall kroner i mnd til støtte for flyktninger (enten de som kommer hit, eller de som er igjen "nedi der"), så betaler du det samme beløpet inn til min BSU-konto? Da betaler vi for hverandres ønsker.

 

 

 

 

Nei jeg betaler for dine ønsker, altså jeg betaler for flyktningene via din BSU konto. Hvorfor skal jeg bidra like mye til samfunnet som deg(sannsynligvis, kjenner ikke til din økonomi) men ikke få lov til å bestemme over de pengene jeg bidrar med. Hvorfor skal du bestemme dette? Og mest av alt hvorfor skal mindretallet bestemme(ut i fra de undersøkelsene som er gjort til nå). 

 

Dere må ikke glemme at vi alle bidrar til dette landet og vi alle har en rett til å si hva vi ønsker at pengene skal gå til. Dere også, kan stå å ralle så mye dere ønsker om hvor dårlig bruk det er av penger, men så lenge dere er i mindretall går nok pengene til dette allikevel. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...