Gå til innhold

Dårlig batteritid på ny z3 compact


Anbefalte innlegg

Hei!


Etter årevis med iPhone tok jeg sjangsen på en Sony Xperia z3 compact hovedsaklig pga mye skryt som 2 dagers batterilevetid, vanntett, best i test osv.

Kjenner meg ikke igjen i det hele tatt i dette må jeg si. Bruker telefonen endel i jobben, sender mail, meldinger og ringer.. også blir det vell noen snaps og innom vg/facebook iløpet av dagen også..

I det siste har jeg måtte lade telefonen etter 5-6 timer på jobb. Har lastet ned batteri saver apps osv som varsler meg når for mange programmer kjører i bakgrunn, slik at jeg kan "booste" osv.. ifølge denne er batteriet mitt i "excellent" forfatning... 

Batteri status:
post-109243-0-79762500-1428957333_thumb.png

Programmer som kjører i bakgrunn:
post-109243-0-45021800-1428957342_thumb.png

Logg av batteri status idag.. som du ser måtte jeg lade på jobben idag for å ikke gå tom til og med..
post-109243-0-36657100-1428957352_thumb.png

 

 

Vanligvis har jeg brukt å kjør mobilen konstant i stamina modus; men gitt tilgang til å kjøre noen programmer som meldinger, alarm, snapchat, facebook, mail pga dette er jeg "avhengig" av...

Uten stamina:
post-109243-0-46773900-1428957316_thumb.png

Med stamina:
post-109243-0-21418600-1428957324_thumb.png


Er det noen her som sliter med det samme? Evt vet hvordan jeg kan få bedra dette? 
Kanskje jeg har noen apper som sluker strøm i skjul..? Ellers så synes jeg det er veldig mye drittprogram på telefonen som jeg ikke får sletta, tips til dette? 

Telefonen er 2 mnd gammel og har altid ladet den fra 5% til 100%.. kun idag jeg måtte slumplade litt på jobben..

Mvh Lars

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har et eller annet som drainer batteriet noe sykt fra ca kl 08 til kl 12 der... Gå inn på innstillinger -> strømsparing, og prøv å se hva slags app(er) som ligger øverst på listen over strømforbruk.  Ta gjerne et screenshot av den skjermen også.

 

Så mye strømforbruk er nesten som om skjermen skulle vært på hele tiden, eller om GPS'en konstant var på. Var telefonen varm?

 

Mange programmer i "bakgrunnen" skal ikke ha noe å si for batteribruken, slike batteri-"doktorer" har sjeldent noe for seg, med mindre du har en hel haug av spill og diverse som konstant trigger wakelock. 

Lenke til kommentar

Jeg har ikke Facebook eller Snapchat, kun to epostkontoer som sjekkes hver time.

Lokalisering er aktivisert. Bruker Stamina.

Total skjermtid hver dag er omtrent en time. Da rekker batteriet mitt to til tre dager.

 

Ved intensiv bruk (surfing/epost/fotografering) har det hendt at jeg må lade etter en dag.

Enkelte GPS-navigasjonsprogrammer kan tømme batteriet i løpet av få timer.

 

Kona har Z1C med Facebook, Snapchat og epost over WiFi, men mobildata er avskrudd. Hun klarer 5-6 dager på en lading.

Lenke til kommentar

Du har et eller annet som drainer batteriet noe sykt fra ca kl 08 til kl 12 der... Gå inn på innstillinger -> strømsparing, og prøv å se hva slags app(er) som ligger øverst på listen over strømforbruk.  Ta gjerne et screenshot av den skjermen også.

 

Så mye strømforbruk er nesten som om skjermen skulle vært på hele tiden, eller om GPS'en konstant var på. Var telefonen varm?

 

Mange programmer i "bakgrunnen" skal ikke ha noe å si for batteribruken, slike batteri-"doktorer" har sjeldent noe for seg, med mindre du har en hel haug av spill og diverse som konstant trigger wakelock. 

Sendte og mottok vell 6-7 mailer, sendte 3 meldinger og tok et par telefoner mens jeg var på jobb tenker jeg!  Føler at telefonen er ofte varm ja..

 

Tok screenshot i mobilens meny og i batteri doktoren.. i sistnevnte står det jo at android systemet har tappet 50% av batteriet det siste døgnet, hva i alle dager er dette?

 

post-109243-0-53832200-1428962108_thumb.pngpost-109243-0-25330600-1428962120_thumb.png

 

Føler at det har vært 5% mindre strøm på batteriet for hver gang jeg har sett på telefonen egentlig.. 

Endret av larsrangoy
Lenke til kommentar

Jeg syns ikke de bildene ga så mye nyttig info. Selv bruker jeg GSam battery monitor, som viser meg en rangert liste over strømbrukerne, og ikke minst en liste over prosesser som holder telefonen våken med kernel wakelocks. Finner du noe tilsvarende? Installer ev GSam og se hva den gir av info.

Lenke til kommentar

Noe feil er det iallfall. Kanskje prøve en factory reset? 

 

Jeg har hatt Z3 Compact i et par mnd, og batteritiden er faktisk så bra som tester tilsier.

 

EDIT: Kan legge til at jeg opplevde drastisk endring etter jeg aktiverte push jobbmail på tlf. Jeg måtte sette til manuell refresh av mailboksen, og det gjorde hele forskjellen. 

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Istedenfor å installere nye programmer som holder mobilen våken for å sjekke om andre programmer lar mobilen gå i sovemodus kan man bruke informasjonen fra Android 5.0.

Gå inn på innstillinger, strømstyring og batteribruk. Da får man liste over hva som har brukt strøm, og ved å trykke på hver av disse kan man kan se hvor mye hver av disse har beholdt mobilen aktiv og ute av sovemodus.

Sjekker man strømforbruk for app ser man hvor mye uoriginale apper bruker av ressursene.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Istedenfor å installere nye programmer som holder mobilen våken for å sjekke om andre programmer lar mobilen gå i sovemodus kan man bruke informasjonen fra Android 5.0.

Gå inn på innstillinger, strømstyring og batteribruk. Da får man liste over hva som har brukt strøm, og ved å trykke på hver av disse kan man kan se hvor mye hver av disse har beholdt mobilen aktiv og ute av sovemodus.

Sjekker man strømforbruk for app ser man hvor mye uoriginale apper bruker av ressursene.

Riktig, få inn på strømstyring. Deretter helt ned til status.

Lenke til kommentar

Istedenfor å installere nye programmer som holder mobilen våken for å sjekke om andre programmer lar mobilen gå i sovemodus kan man bruke informasjonen fra Android 5.0.

Gå inn på innstillinger, strømstyring og batteribruk. Da får man liste over hva som har brukt strøm, og ved å trykke på hver av disse kan man kan se hvor mye hver av disse har beholdt mobilen aktiv og ute av sovemodus.

Sjekker man strømforbruk for app ser man hvor mye uoriginale apper bruker av ressursene.

Den er bedre enn den var før, men mangler fortsatt litt for å identifisere wakelocks, syns jeg. GSam bruker så vidt jeg vet bare de samme loggene, og holder ikke telefonen våken, men på generelt grunnlag er jeg enig i at man ikke skal installere en haug apper til slikt, spesielt ikke hvis de i tillegg liksom skal "optonere" systemet. Da blir det fort bare krøll, som når man har flere aktive antivirusprogrammer på pcen.
Lenke til kommentar

Jeg legger merke til at du bruker batteriet helt feil. Batteriet trives best på rundt 40%, og slites mest av å lades helt ut eller helt opp. Så du burde prøve å holde batteriet mellom 30% og 70% stort sett hele tiden. Hvis det i tillegg har vært varmt ofte kan batteriet ha mistet noe av kapasiteten, dette kan du teste ved å taste koden *#*#3738429#*#* (skriver service) og finne batteristatus under servicetester. Tallet her skal være ca 2 600 000

 

Selv prøver jeg å holde batteriet under 35 grader, og legger mobilen oppå en ekstern harddisk med metallkabinett om den blir varmere. I tillegg til det programmet du hadde, kan du også lese temperaturen med koden *#*#4636#*#* (skriver info).

Lenke til kommentar

Jeg legger merke til at du bruker batteriet helt feil. Batteriet trives best på rundt 40%, og slites mest av å lades helt ut eller helt opp. Så du burde prøve å holde batteriet mellom 30% og 70% stort sett hele tiden. Hvis det i tillegg har vært varmt ofte kan batteriet ha mistet noe av kapasiteten, dette kan du teste ved å taste koden *#*#3738429#*#* (skriver service) og finne batteristatus under servicetester. Tallet her skal være ca 2 600 000

 

Selv prøver jeg å holde batteriet under 35 grader, og legger mobilen oppå en ekstern harddisk med metallkabinett om den blir varmere. I tillegg til det programmet du hadde, kan du også lese temperaturen med koden *#*#4636#*#* (skriver info).

Jasså, det viste jeg ikke. Fikk ikke til den første koden, men den andre så ble det slik:

post-109243-0-42869500-1429042622_thumb.png

 

Har Sony Z3C selv og batteriet holder 2.5-3 dager for min del alt etter bruk (surfing/ringing/epost/facebook/instagram/snap etc).

For en kompis av meg så var det et problem som gjorde at skjermen aldri slo seg av, den lyste svakt grått/sort/mørkt uansett.

Du kan jo sjekke det?

Har opplevd det samme selv engang faktisk, måtte ta en reset for å få skjermen helt svart!

 

Jeg syns ikke de bildene ga så mye nyttig info. Selv bruker jeg GSam battery monitor, som viser meg en rangert liste over strømbrukerne, og ikke minst en liste over prosesser som holder telefonen våken med kernel wakelocks. Finner du noe tilsvarende? Installer ev GSam og se hva den gir av info.

Installert GSam for å sjekke det.

post-109243-0-25665900-1429042535_thumb.pngpost-109243-0-41079100-1429042544_thumb.png

 

 

Her er infoen i android menyen:

post-109243-0-52262200-1429042526_thumb.png

post-109243-0-95867700-1429042563_thumb.png

post-109243-0-27608000-1429042600_thumb.png

post-109243-0-09789800-1429042615_thumb.png

 

Konklusjon:

 

Ifølge GSam er det android systemet som trekker mest strøm, men ifølge android måleren så er det facebook som er den største strømtyven. Har ikke ladet telefonen siden igår nå. ikke vært på jobb idag så forbruket for idag er ikke helt normalt heller men.. Skal prøve å slette en hel del apper for å se om jeg får fjernet problemet.. Andre tips?

post-109243-0-28358000-1429042556_thumb.png

Lenke til kommentar

Avinstaller / deaktiver facebook, og bruk facebook via nettleseren på telefonen i stedet et par dager, for å se om det kan være et av problemene.

 

Selv bruker jeg ikke facebook-appen da jeg syntes den trakk litt vel mye strøm på min note 4. Nå er jeg rimelig sjelden på facebook uansett, så jeg har ikke behov for push-varsler og meldinger etc som appen gir deg. Dog, dette kan jo uansett konfigureres til å sendes via epost, som pushes hvis du savner dette.

 

Ellers ser jo batteribruken til telefonen rimelig normal ut på natta, som tyder på at den går i deep sleep da. Skrur du av wifi / data på natta, eller står dette alltid på?

 

Har du stamina-modus konfigurert til å kun gjelde nattetid? I såfall kan det være greit å prøve med den på hele tiden, og evt bare slippe gjennom noen få apper (epost og evt andre lynmeldingsklienter som du er avhengig av).

 

Når det gjelder at du har brukt batteriet "feil" - så er det tullprat. Joda, optimalt sett lader man ikke ut telefonen helt, og lar den ikke stå fulladet over lengre tid, men slike ting viser seg ikke før batteriet begynner å bli en god del eldre enn det ditt er. Det er også snakk om små prosenter. Klattlading har heller ikke noe å si på dagens batterier.

 

Problemet ditt er drainen som du har tidvis, og dette kommer mest sannsynlig av apper,men det kan evt også komme av dårlig dekning der telefonen switcher mellom 2g/3g/4g hele tiden. Det kan også være såkalt noisy environment ved wifi.

 

Jeg bor i et område der det er 4g, men svært dårlig dekning (faller ut, og får 0-1 streker alt ettersom). Dette gjør at telefonen min faller ut, og bytter mellom 3g og 4g hele tiden, som fører til wakelocks og batteridrain. Ved å sette telefonen min til "3G/GSM only" har jeg eliminert dette problemet hos meg.

 

Det andre problemet jeg har hatt med wifi er når jeg har brukt mobilen min på jobben - det nettverket støtter tydeligvis ikke lavstrøms-wifi og / eller sliter med noisy environment, og derfor drainer den gjerne 6-7% i timen i stedet for ca 1% i timen som den gjør på hjemmenettverket. Derfor bruker jeg å skru av wifi på jobben og heller bruke 3G, ligger da på ca 1,5%-2% i timen.

Lenke til kommentar

 

Jeg legger merke til at du bruker batteriet helt feil. Batteriet trives best på rundt 40%, og slites mest av å lades helt ut eller helt opp. Så du burde prøve å holde batteriet mellom 30% og 70% stort sett hele tiden. Hvis det i tillegg har vært varmt ofte kan batteriet ha mistet noe av kapasiteten, dette kan du teste ved å taste koden *#*#3738429#*#* (skriver service) og finne batteristatus under servicetester. Tallet her skal være ca 2 600 000

 

Selv prøver jeg å holde batteriet under 35 grader, og legger mobilen oppå en ekstern harddisk med metallkabinett om den blir varmere. I tillegg til det programmet du hadde, kan du også lese temperaturen med koden *#*#4636#*#* (skriver info).

Jasså, det viste jeg ikke. Fikk ikke til den første koden, men den andre så ble det slik:

[...]

Det er ikke så rart fordi jeg skrev koden helt feil. Den skal være *#*#7378423#*#*, bare tenk deg at du skriver ordet "service" med talltastene. Men tror ikke det er relatert til batterihelsa etter å ha sett de siste skjermbiildene som viser at Google play tjenester og Facebook er storforbrukere. Den andre koden var mest ment for om du vil følge med på temperaturen som du også kulle lese i den battery saver appen du hadde i første innlegg.

 

 

[...]

Når det gjelder at du har brukt batteriet "feil" - så er det tullprat. Joda, optimalt sett lader man ikke ut telefonen helt, og lar den ikke stå fulladet over lengre tid, men slike ting viser seg ikke før batteriet begynner å bli en god del eldre enn det ditt er. Det er også snakk om små prosenter. Klattlading har heller ikke noe å si på dagens batterier.

[...]

Enig at jeg formulerte meg veldig dumt der. Var godt du rettet på meg slik at ikke trådstarter er redd for å tømme batteriet. Selvfølgelig er det beskyttelseskretser som stopper (ut)lading lenge før batteriet tar skade av det. Men det er likevell feil måte ta ekstra vare på batteriet, som ofte er det man forsøker på når man lader helt ut/opp.

Lenke til kommentar

Jeg gikk fra å ha 15-20% igjen på kvelden til å ha 50-70 ved å kun ha mobildata aktivert ved behov på min Note 3. Har jo wifi på jobb og hjemme så sjeldent behov for å ha mobildata på.

 

På dama sin z3c hjalp det å oppdatere til siste software.

Endret av Actibus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...