Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Isbilen og helligdagsfred?


BoBo_

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg er nok ikke alene om å hate lyden av isbilen som kjører rundt i gatene med den forferdelige melodien sin på høyttalerne. Men da den begynte å rulle i gatene i dag, fikk det meg til å tenke på helligdagsfreden.

 

I dag er det annen påskedag, og dette er en helligdag. Lov om helligdager og helligdagsfred §3 sier at:

 

"På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm"

 

Spørsmålet mitt blir da om isbilen ikke er å regne som utilbørlig larm? Jeg skjønner at kanskje bjella de brukte før ikke var utilbørlig larm, men nå er jo denne melodien/musikken noe HELT annet igjen.

 

Greit å få noen inputs på dette, før jeg klager videre :-)

På forhånd takk

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Det er sånn at verden er full av lyder, og det er på det personlige planet vi bedømmer en uskyldig lyd til å være "støy". Man kan dermed si at alt er for støy å regne, og den eneste måten å unngå støyen på er å slutte å plage støyen

 

Er det ikke deilig at fred på jorden, faktisk kan oppnåes ved at man slutter å bry seg om den?

 

Lenke til kommentar

Det er sånn at verden er full av lyder, og det er på det personlige planet vi bedømmer en uskyldig lyd til å være "støy". Man kan dermed si at alt er for støy å regne, og den eneste måten å unngå støyen på er å slutte å plage støyen

 

Er det ikke deilig at fred på jorden, faktisk kan oppnåes ved at man slutter å bry seg om den?

 

 

Spesielt svar. Synes ikke isbil-melodien er en uskyldig lyd i det hele tatt. Den eneste måten å unngå støyen på, er ikke å "slutte å plage støyen", men å slutte å støye. Håper på mindre svadasvar videre....

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

det er på det personlige planet vi bedømmer en uskyldig lyd til å være "støy".

 

Synes ikke isbil-melodien er en uskyldig lyd i det hele tatt.

 

Det var akkurat det han kommenterte. At det er personlig..

 

http://www.nrk.no/telemark/reagerer-pa-isbil-stoy-1.11177252

 

 

Men som sagt; dette er nok ikke nok støy og forstyrrelse til at det regnes som utilbørlig larm, sier han.

 

Vet ikke forskjellen i lydnivå fra bjellen til høyttalerne, men tror ikke du har en veldig god sak. Støyen er også veldig begrenset i tid til forskjell fra feks gressklipping osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Det er sånn at verden er full av lyder, og det er på det personlige planet vi bedømmer en uskyldig lyd til å være "støy". Man kan dermed si at alt er for støy å regne, og den eneste måten å unngå støyen på er å slutte å plage støyen

Er det ikke deilig at fred på jorden, faktisk kan oppnåes ved at man slutter å bry seg om den?

 

 

Spesielt svar. Synes ikke isbil-melodien er en uskyldig lyd i det hele tatt. Den eneste måten å unngå støyen på, er ikke å "slutte å plage støyen", men å slutte å støye. Håper på mindre svadasvar videre....

Om det for deg høres ut som svada, altså "støy", er din personlige mening, og er riktig for din personlige verden, men ikke mer enn det ..

 

vi er for tiden ca 8 milliarder potensielle "støykilder", så du finner sikkert mange å bli sinna på, men blir du lykkeligere av det, eller lager du en ny sutre tråd, hvor du kan støye om alle de andre ulyder der ute?

 

Lenke til kommentar

Det var en debatt for noen år tilbake om islamske bønnerop som gjaller ut over byen er utilbørlig larm. Så vidt jeg husker kom de frem til at slike lyder over en viss desibelstyrke var utilbørlig larm og dermed at lydstyrken måtte begrenses til under grensen.

 

Selv ble jeg ikke plaget av hverken islamske bønnerop eller bjellene til Isbilen i går, men av noen helt andre og litt større bjeller som gjallet flere plasser i byen i lang tid. Tviler på at de holdt seg innenfor desibelgrensen ettersom jeg oppfattet det som plagsom larm over en halv kilometer fra støykilden. Men det skulle ikke forundre meg om det er noe dobbeltmoral ute å gå her og at denne klokkelarmen godtas selv om annen mindre støyende religiøs larm ikke godtas.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Når bilen har kjørt rundt i gatene i halvannen time, synes jeg det begynner å bli i lengste laget. På en vanlig dag bryr jeg meg ikke noe om det, og vet at det er "sånn det er", men spørsmålet mitt gjaldt helligdagsfreden.

 

La ikke dette bli en diskusjon om min subjektive oppfattelse av isbilen og dens støy. Men om helligdagsfreden, og definisjonen av utilbørlig støy etter lovens forstand.

 

Har du ikke noe konstruktivt å komme med (slik som Gypsy), kan du bare la være å svare.

 

Takk  :wee:

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Lov om helligdagsfred har følgende formål: 

 

 

 

For å verne om det gudstjenestelige liv og den alminnelige fred på helligdager og for å gi høytiden ro og verdighet, skal det være helligdagsfred i samsvar med reglene i denne lov.

 

For å underbygge dette formålet har vi i Norge etablert et krav om "ro og orden" i § 3: 

 

 

 

På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm.

Ved kirke eller gudstjenestested er det mens helligdagsfreden varer ikke tillatt å forstyrre gudstjenesten med unødig larm eller arbeid eller annen forstyrrende virksomhet.

 

Departementet utdyper i sine merknader til § 3 at "utilbørlig" er et strengt krav: 

 

 

 

For å verne om den alminnelige fred på helligdager og høytidsaftener, inneholder første ledd i paragrafen et støyforbud som gjør det mulig å gripe inn overfor den som med utilbørlig larm krenker freden. Selv om det skal meget til for å karakterisere en larmende virksomhet for utilbørlig, vil forbudet etter omstendighetene kunne ramme f.eks. bruk av motorgressklipper og motorsag i bolig- og hyttestrøk.

 

Noen relevante omstendigheter er altså hvilket strøk aktiviteten foregår i (lavere terskel i boligstrøk enn i industriområder), aktivitetens formål (formål som støtter opp under høytidens verdighet skal det mer til før er utilbørlige), og aktivitetens nødvendighet. 

 

Isbilen kjører i boligområder, utfører næringsvirksomhet, og aktiviteten er bare i noen grad nødvendig (forretningskonseptet går på at folk må påtreffes hjemme, noe som naturlig nok begrenser aktivitetens omfang i tid til kvelds- og helgetid). Jeg vil derfor si at terskelen er lav for å erklære brudd på bestemmelser om helligdagsfred. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

I enkelte kommuner er det i tillegg egne forbud mot å bruke lyd og lys for å tilkalle seg oppmerksomhet til salgsaktiviteter som dette..

 

Jeg har tidligere klaget på dette til kommunen og innlevert anmeldelse mot begge isbilselskapene i Oslo.

Jeg har også sendt klage til begge disse selskapene med henvisning til forskriften, hvor kun det ene svarte med klar beskjed om at de ga blanke i forbudet.

 

Anmeldelsene ble henlagt omtrent før de kom inn til tross for at jeg tilbød lyd- og bildeopptak av bilenes bråk.

 

Oslo er en av disse kommunene, der står det i politivedtekten:

 

§ 2-2.Sang og musikk, reklame m.m.

Den som på, i umiddelbar nærhet av eller ut over offentlig sted vil framføre sang eller musikk, stelle til oppvisning eller framvisning eller gjøre bruk av høyttaler, megafon eller lignende, må gi forhåndsmelding til politiet og/eller søke eventuell berørt kommunal myndighet, jf. kommunal veileder, hvis virksomheten i særlig grad kan forstyrre ro og orden.

 

Det er videre forbudt å påkalle oppmerksomhet for salgsvirksomhet ved bruk av lyd eller lys eller på annen måte som i særlig grad forstyrrer den alminnelige ro, orden eller ferdsel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg stusset og over isbilen i påsken, uten at det irriterte meg - det som derimot irriterte er kirkeklokkene som dæljer usynkront i en halvtime i strekk..! De må gjerne ringe inn til tjeneste for min del, men hvorfor skal de klinge så enormt lenge? Volumet er definitivt utilbørlig når man er nære nok. Glad jeg ikke er nærmeste nabo som bestemor, gitt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...