Gå til innhold

GeForce Gtx 10**/Titan og Pascal tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Endelig kom 1080 strix til pcen til dama :D Skulle vel koste 10-15k i sin tid. Ble vel nærmere 40k. Ble bra, Phanteks tempered glass kabinettet er å blir lekkert. Dog sliter jeg med støv på innsida. prøvd å bruke yif og noe papir, men blir ikke borte. Tips? Syntes så jævlig godt med lys og det mørke glasset.

Har to intake, og kraken x61 blåser ut, samt en 140mm bak som blåser ut. De kjører ganske low rpm dog.

 

Tror ikke lyset skal være så bling, var mest for å teste nzxt cam. Har igjen å sleeve cabler i "ROG" farger, grå, sort og rød. Men da blir det en stund til at jeg gidder

 

post-209627-0-51308300-1472056795_thumb.jpg

post-209627-0-12686500-1472056794_thumb.jpg

Endret av henrikrox
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Endelig kom 1080 strix til pcen til dama :D Skulle vel koste 10-15k i sin tid. Ble vel nærmere 40k. Ble bra, Phanteks tempered glass kabinettet er å blir lekkert. Dog sliter jeg med støv på innsida. prøvd å bruke yif og noe papir, men blir ikke borte. Tips? Syntes så jævlig godt med lys og det mørke glasset.

 

Har to intake, og kraken x61 blåser ut, samt en 140mm bak som blåser ut. De kjører ganske low rpm dog.

 

 

He he, om dama dumper deg i nærmeste fremtid. Så sørg for hun beholder PC'en. Fremtidige typer kommer til å bli impotente når de ser hva X'en ga hu som "kone PC". :p

 

Når det gjelder støv kjenner jeg bare til en ting som fungerer, og det er å sørge for overtrykk inni kassa. Og da bruke filter på innsugs viftene. Men det må være filter av fiber typen, ikke disse "nylon" greiene som ikke stopper annet enn granbar og løv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, takk. Tror det er filter på casen, men sjekket ikke type. Bare husket ikke hva du trengte mer av for å få overtrykk ,sikkert exhaust. Og det har jeg jo men, 2 av de går jo igjennom en rad.

Ble jævlig stilig forøvrig med å gjøre 5-5-5 på farge koden, altså veldig grått lys/svak hvit farge på nzxt hue. Får veldig sånn ROG følelse i kabinettet nå. Helt kritt hvit ble blenende nesten. Mangler bare å sleeve cablene til PSUen.

 

Litt skuffet over overklokken på gpu, bare en rask test, gav meg 2000 boost på core, får leke mer i morra. Nå skal jeg slappe av med noen pils

 

Takker for tipsene

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Problemet er lysene dine. Du kan bare glemme å holde tempered glass (eller slike sidepaneler) strøkne .. Du lyser jo opp driten :( Og støv får du uansett. Eller .. Hvis du har et helisolert rom, uten noen ting annet en PC i (ingen mennesker) med en lukket ventilasjon med gode filter så kanskje ... :) overtrykk og filter hjelper kanskje litt .. Men støv får du uansett f.

 

Showcase og vanlig bruk et to forskjellige ting.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

For å få positivt trykk så må du skape overtrykk i kabinettet. Det gjør du først og fremst ved å sørge for at du har flere vifter som presser luft inn i kabinettet, enn du har vifter som trekker luft ut. De fleste som går for overtrykk har vel gjerne;

 

1-3 vifter i front som trekker luft inn i kabinettet

1-3 vifter på toppen som trekker luft inn i kabinettet

1-3 vifter på bunnen som trekker luft inn i kabinettet

1-2 vifter på siden av kabinettet som trekker luft inn i kabinettet

1-2 vifter på baksiden som trekker luft ut av kabinettet

 

 

Ideen er vel at du skal ha flere vifter som trekker luft inn i kabinettet, gjerne i motsatte retninger for skape overtrykk. Men du må fremdeles ha en vifte eller to som tar luft ut av kabinettet for å filtrere litt varme. Og da skal vel viftene som tar luft inn, ha høyere luftforflytning enn de viftene som tar luft ut av kabinettet.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke forstå at det er behov for å ha vifter i motsatt retninger. Prinsippet er enkelt; Høyere CFM inn, enn ut, i sin enkleste form. Man kan si at om man har 3 vifter med f.eks. 50CFM som trekker luft inn i kabinettet, og bare 2 likt spesifiserte vifter til å trekke ut. Så har man overtrykk. Og det har ingenting å si hvor viftene er plassert. Overtrykk blir det uansett.

 

Litt mer komplisert er det jo, om det skal være effektivt i samme slengen. Man kan for eksempel ikke se på CFM til viftene som trekker luft ut gjennom radiatoren på X61. Den CFM'en er nok oppgitt uten mottrykk fra radiatoren, så reelt volum luft ut gjennom X61 er lavere enn ratingen på viftene. X61 har jo også variabel viftehastighet, og dermed varierende trekk. Så om man skal ha overtrykk hele tiden, må man sørge for å ha høyere trykk gjennom hele X61 viftenes arbeidsområde. Med CAM kan man jo styre inntrekksviftene i henhold til CPU last også, så det er greit. Men balansen kan være vanskelig å finne. Og ellers, om man må ha viftene stilt inn på statisk rpm, så må man jo ha høyere RPM enn nødvendig på disse viftene når CPU er idle.

 

Avhengig av plasseringsmuligheter for viftene i de forskjellige kabinettene foretrekker jeg enkle prinsipper. Et er å ikke jobbe mot varmluften. Så å trekke luft inn i toppen av kabinettet prøver jeg å unngå. Jeg prøver gjerne også å danne "soner" inni kabinettet. For eksempel luft inn i nærheten av skjermkort, gjerne fra siden eller under. Og ut bak, rett over skjermkort. Og så luft inn i front, og ut gjennom radiator i "taket".

 

Om man har overtrykk eller ikke, sjekker man lett med en lighter. Hold flammen nær skjøter der det kan lekke luft inn eller ut, typisk langs døren på kabinettet for eksempel. Blir flammen trekt inn mot kabinettet, så har du dessverre undertrykk. Og den samme plassen flammen søker seg inn i kabinettet vil støv finne veien inn. Blåses flammen bort fra kabinettet; gratulerer! :)

 

Så gjelds det altså bare å sørge for at alle viftene som dytter luft inn, er filtrert. Og huske på at disse filtrene demper viftens CFM inn, akkurat som radiatoren demper viftenes CFM ut.

Lenke til kommentar

Er det noen som tror jeg har noe håp om å få ett av de nye MSi gaming 1080 Z kortene, om jeg bestilte den 17.08 ?

Ser komplett har de ubekrefta på lager 02.09 men regner med det kan bli mange om beinet og er det allerede - noen som har noen erfaringer rundt det å få tak i "nye" kort en stund etter hovedlansering?
 

Komplett får bare inn 20 kort så jeg.

 

 

Beklager om det ble litt rotete skrevet, ble noen timer på jobb i dag.

Lenke til kommentar

Problemet er lysene dine. Du kan bare glemme å holde tempered glass (eller slike sidepaneler) strøkne .. Du lyser jo opp driten :( Og støv får du uansett. Eller .. Hvis du har et helisolert rom, uten noen ting annet en PC i (ingen mennesker) med en lukket ventilasjon med gode filter så kanskje ... :) overtrykk og filter hjelper kanskje litt .. Men støv får du uansett f.

 

Showcase og vanlig bruk et to forskjellige ting.

Sant. Dimma jeg lysene ser jeg ikke støv :p
Lenke til kommentar

Ser uansett som jeg har undertrykk siden jeg har to intake forran og tre som exhaust. To av de blåser igjennom raden.

 

Skal ta ut viftene etter jobb og snu de.

 

Bør vel da også sette viftene på toppen så de får bedre tilgang på luft.

 

Takker for hjelpen. Ikke meninga å gå så off topic. Trenger jeg mer hjelp tar jeg det i kabinett tråden :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Nå er jeg ikke med. Hva er kilden til grafen?
En bruker på Ocn som har testet. Altså en entusiast :)

OK, men for at det skal gi noen mening må man vel nesten vite hvordan denne brukeren har kommet frem til minimum fps?

Spør han selv :)

 

Følg linken, så ser du brukeren ;)

 

 

Jeg hverken har, eller har planer om å kjøpe noen av skjermkortene i grafen. Så det er begrenset hvor mye jeg gidder å engasjere meg. Jeg kommer nok ikke til å melde meg inn på enda et forum ihvertfall. Jeg lurte bare på hvorfor man skal legge hvilken vekt på en graf med minimum fps. Uten å vite hva som ligger i tallene. Da må man vite metoden brukt, ellers er tallene meningsløse.

 

La oss si du spiller et spill med 200fps gjennomsnittlig. Og i løpet av en time så er gjennomsnittet av de 0,1% laveste fps'ene 150fps. Da har du potensielt interessant statistikk fra det spillet med den HW konfigurasjonen du bruker. Men om kjøleskapet slår inn og gir en spike i stikkontakten så datamaskinen din får hikke i et sekund, og dette resulterer i ett sekund med 50fps på samme tid. Så kan man angi minimum fps som 50 også. Men det gir svært lite mening. Fordi det sier ingenting om opplevelsen eller gjennomsnittlig ytelse. Det sier bare at en gang i løpet av spilløkten din så var fps veldig lav. Men det sier ingenting om hvor ofte dette inntreffer. Eller hvorfor. Jeg har sett mange ganger i Valley for eksempel, at minimum fps er basert på kun en enkelt laveste måling akkurat i det testen starter.

 

I grafen så blir vi presentert med at GTX1080SLI for det meste har lavere minimum fps enn et Titan XP. Men hvis denne minimum fps'en kun inntreffer en gang hver gang spillet startet for eksempel. Så gir denne grafen et helt feil bilde av hva den forsøker å vise. Hvis denne grafen er interessant for deg. Så burde det være i din interesse å vite om den viser det du prøver å formidle eller ikke..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...