Gå til innhold

Hvorfor spiller du?


  

55 stemmer

  1. 1. Hvorfor spiller du?

    • For å være sosial
    • For å spille med andre for moro skyld (gjelder alt fra MMORPGer til fotball til slossespill til whatever)
    • For å konkurrere med andre, og forhåpentligvis vinne
    • For å utfordre meg selv, for eksempel ved å spille dype strategispill der jeg må virkelig tenke for å kunne vinne
    • Bare som rent tidsfordriv
    • Fordi historien engasjerer meg, og jeg vil vite hva som skjer
    • Jeg liker å bli skremt, men skrekkfilmer er sjelden skremmende nok lengre. Spill gjør skrekken mye mer intens, når den gjøres bra (Alien Isolation, Silent Hill osv.)
    • Det er en bra virkelighetsflukt
    • Rett og slett fordi det er gøy


Anbefalte innlegg

Vi liker alle å spille, men en ting jeg har lurt litt på er ganske enkelt hvorfor. Hva er det man prøver å få ut av spillet? Merk at jeg på ingen måter sier det er en rett eller gal måte å spille på. Enten du er profesjonell eSport-spiller eller foretrekker et lite mobilspill spiller du på "rett" måte. Ja, det betyr at jeg likestiller Civilization, Dota 2 på proff-nivå og Windows kabal. Spill er spill. Det jeg vil vite er hvorfor du spiller.

 

Jeg prøvde å legge til en avstemning, men i skrivende stund aner jeg ikke om den fungerte. Den dukket ikke opp i forhåndsvisning, så lagde en ny som heller ikke dukket opp. Vi får håpe det beste. :) Men igjen, dette er bare for moro skyld.

 

Selv spiller jeg av flere grunner. En grunn er så klart at jeg liker å spille, og det er et meget bra tidsfordriv. Men jeg liker også å utfordre meg selv i strategispill, og utforske en stor, levende verden i MMORPGer, og gjerne følge en interessant historie som engasjerer meg. Spesielt de nyere adventure-spillene fra Telltale som Wolf Among Us og Jurassic Park engasjerte meg, og er endelig de "interaktive filmene" vi ble lovet på 90-tallet da CD-ROM endelig begynte å bli vanlig. :)

 

EDIT: Se der, ja. Fin avstemming der. :)

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er spennende underholdning.

 

Før i tiden.

1. Man måtte lese bøker for å underholde seg selv

2. Så kom TV, Radio, Computers og folk leste mindre bøker

3. Så kom videospill med historie og folk kan nå spille historien framfor å lese bøker

 

Hvorfor vil ikke barn på skolen lese bøker? Fordi det er kjedelig. De vil heller spille historien gjennom videospill.

Videospill bidrar også til at man lærer seg bedre engelsk og skriver bedre engelsk. Filmer er jo spennende, men videospill har på en måte nesten erstattet filmer og bøker. Spillbransjen er større enn filmbransjen og bokbransjen.

Endret av Obiwan
Lenke til kommentar

Alle alternativene bortsett fra "for å være sosial" kunne vel vært ett samlet alternativ for veldig mange.

Tja, det er en grunn til hvorfor jeg lar folk velge flere ting. Det jeg synes er interessant er å se om noen kateogrier blir merkbart større enn de andre. Foreløpig ligger det ganske likt, men blir spennende å se hvordan det ligger ann etter noen dager, hvis folk fortsetter å stemme. Det er mest for å se hva folk får ut av spill. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Jeg spiller for å flykte fra den virkelige verden hvor man må ta valg, kommunisere med andre på flere plan, føle smerte og nederlag. I den ekte verden derimot vokser man som person, lærer av feil og skaper spennende relasjoner. Det er deilig å spille slik at jeg alltid kan få følelsen av å vinne, spilltyper som mmorpg og cod.

Lenke til kommentar

Det er et punkt som mangler synes jeg. Og det er virkelighets flukt. Hovedgrunnen min har alltid vært å tre inn i en fiktiv verden. Og som da igjen kan ta for seg flere punkter som å slappe av,mestre noe,bli skremt,utforske osv osv.

 

Er også derfor jeg er så ekstremt klar for VR. Som en som spiller primært for å tre inn i en annen virkelighet så sier det seg selv at VR er noe jeg ser voldsomt frem til.

Lenke til kommentar

Fordi spill er veldig tilgjengelig. Det har en høy underholdningsverdi. Du kan puzzle, du kan bruke strategi og du kan konkurrere. Du kan sitte alene og slappe av, du kan spille med ukjente og kjente. Underholdningsverdien er så høy at mye annet falmer i forhold. Spill gir deg så mye dopamin at du blir en dopaminjunkie. Det er også deilig å spille, man flykter enkelt fra hverdagsstress med spill.

Lenke til kommentar

Hvorfor spiller jeg spill? Det aller enkleste svaret på det er: Fordi det er GØY! ;)

 

Mer inn i dybden på hva jeg synes er gøy med spill så er vel et av de viktigste punktene at jeg kan bli oppslukt i en historie som er så mye mer interessant enn min egen. Jo større emosjonell berg-og-dalbane spillet kan by på, jo bedre liker jeg det. The Wolf Among Us som trådstarter nevner er et ypperlig eksempel. JRPG's som Ni No Kuni er en annen favoritt innenfor dette.

 

Også liker jeg å utfordre meg selv og oppnå bedre og bedre resultater. Har jeg spilt ypperlig i en runde med strategispill som AoE 2 eller CK2 og vunnet så gir det en veldig stor prestasjonsfølelse. Liker også å "fullføre" spill, altså samle alt som kan samles, gjøre alle oppdrag som kan gjøres, osv. Sikkert derfor jeg liker å samle trophies også. :p

 

De andre alternativene i avstemmingen passer ikke så godt for meg. Kan konkurrere for å vinne av og til, men som regel kun i AoE 2, eller mot kompiser i Mario Party og lignende.

 

Rent tidsfordriv er det i alle fall ikke, jeg spiller for å oppnå en opplevelse i en eller annen form. Skal jeg kun få tiden til å gå så er det mye enklere å se en film eller serie. Eller sove. xD

 

Å være sosial med spill er jeg også dårlig på, da jeg foretrekker solospill. :tease:

Lenke til kommentar

God ide til tråd! Men er nok enig med Rider of Reason. Det mangler en "fordi det er gøy-kategori". Hvis spillet har bra historie, så er det definitivt veldig positivt. Men langt i fra alle spill jeg spiller har en historie jeg liker, eller overhodet interesserer meg. Til og med de spillene jeg spiller kompetitivt, som f.eks Smite eller CoD, spiller jeg først og fremst for å ha det moro, ikke for å vise andre hvor god jeg er. At det er ganske lite moro å tape i disse spillene er en annen sak ... :wee:

 

EDIT: Ahh, der var alternativet på plass.

 

Et alternativt svar er: Fordi det er gøyere enn å se film og se TV-serier ... :p For min del er det hovedsaklig bøker og spill som konkurrerer om tiden min. Siden jeg leser mye på dagtid (student) blir det likevel mer spill enn bøker for tiden.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

 

Alle alternativene bortsett fra "for å være sosial" kunne vel vært ett samlet alternativ for veldig mange.

 

Tja, det er en grunn til hvorfor jeg lar folk velge flere ting. Det jeg synes er interessant er å se om noen kateogrier blir merkbart større enn de andre. Foreløpig ligger det ganske likt, men blir spennende å se hvordan det ligger ann etter noen dager, hvis folk fortsetter å stemme. Det er mest for å se hva folk får ut av spill. :)
Ja, ser den. :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...