Gå til innhold

SNIKTITT: Apple MacBook


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi gjør oppmerksom på at reise og opphold til Berlin ble betalt av Apple.

 

Jada dette gir jo goooood grunn til at dette er en fullstendig upartisk anmeldelse..

Slikt burde uansett vært mindre lovlig når man driver med anmeldelser o.l

 

Så sier litt om hvor seriøse hardware/tek setter seg når det kommer til stykket.

Lenke til kommentar

Med OS X tror jeg at denne MacBooken kjører ganske greit med enkle arbeidsoppgaver, selv med 1,2 GHz Intel Core M. Men hadde det vært Windows hadde den nok slitt, haha.

Da tror jeg du skal åpne gluggene dine, og ikke dumme deg ut med slike dumme kommentarer. W8.1 er ikke noe tyngre å dra rundt en OSX. Ei heller Ubuntu for deg saks skyld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi gjør oppmerksom på at reise og opphold til Berlin ble betalt av Apple.

Jada dette gir jo goooood grunn til at dette er en fullstendig upartisk anmeldelse..

Slikt burde uansett vært mindre lovlig når man driver med anmeldelser o.l

Så sier litt om hvor seriøse hardware/tek setter seg når det kommer til stykket.

Det er ganske så vanlig at produsenter/leverandører betaler reise og opphold for utvalgte interessenter. Offentlige virksomheter er unntatt for de har helt spesielle regler.

 

At journalister opplyser om dette er redelig og viser seriøsitet. Det hadde vært useriøst hvis de IKKE opplyser om det.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Man skulle nesten tro enkelte i kommentarfeltet blir tvunget til å kjøpe denne maskinen, så mye som de ser ut til å mislike den.

 

Hvorfor bry seg i det hele tatt? Vil du ikke ha Mac? Så ikke les Mac-nyheter. Vil du ha en kraftigere prosessor? Så ikke se på den tynneste og letteste Mac-en.

 

Jeg har ikke et eneste Apple-produkt, men hvorfor i alle dager skulle jeg sitte å gnåle om hva jeg synes om Apple, og alt jeg synes de gjør feil? Grow up.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Tenker jeg venter på lenovo lavie z, 3mm tykkere, lettere og med mye flere innganger og utganger. Lenovo is love, lenovo is life.

Det er akkurat det dette handler om. Man finner det produktet som dekker ønsker og behov. For din del er det tydeligvis Lenovo, og det kan jeg forstå. Jeg solgte IBM-produkter for en god del år tilbake, og de hadde også den gangen svært god kvalitet. Antagelig og forhåpentlig har Lenovo videreført denne kvaliteten etter at IBM solgte PC-divisjonen til dem.

 

Selv gikk jeg fra Windows/Android til OSx/iOS for 4-5 år siden og fikk et skikkelig løft i min datahverdag. Spesielt innen integrasjon og stabilitet. Så dermed fikk jeg dekket mine behov og ønsker...:-)

Lenke til kommentar

Siden jeg er blitt pensjonist, får nok min 4 år gamle Air duge litt til, nå som kombinert "konemaskin" og hyttemaskin. Batteriet synger riktig nok på siste verset, men vi har strøm på hytta også, så det går bra.

 

Men hadde jeg fortsatt vært reisende datamann hadde dette vært en kjekk maskin. Jeg kan ennå minnes min 17" Dell murstein som jeg slepte gjennom utallige flyplasser på flere kontinenter, og som jeg kjøpte for å få 1920 oppløsning. Den kostet da også over 40 000 kroner...

 

Prosessoren på de nye bekymrer meg ikke så mye. Dagens maskiner jobber uansett fortere enn jeg tenker... :wee: Og om Windows kan utnytte turbo-boost på den, så funker det sikkert greit i begge OS.

 

12590/17590 er åpenbart mye penger for en student, men for en profesjonell bruker er det en helt grei investering. Det minner meg om en kollega tilbake på midten av 90-tallet som sa at "Den maskinen jeg ønsker meg, koster til en hver tid minst 20 000." Den gangen ble maskiner stort sett faset ut når de havnet for langt under 10 000 i pris. I dag kan du få skrap på Elkjøp for 2-3000, det er andre tider nå.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kona kommer til å kjøpe den utelukkende fordi den kommer i rosè gull. Så der faller nok alle argumenter om tekniske specs på steingrunn. Apple sikter nok ikke etter de som blir kalt "haters" her inne, det er mer en nok folk som kjøper maskinene deres.

 

Selv er jeg på min tredje MBP, og kommer ikke til å ha noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kona kommer til å kjøpe den utelukkende fordi den kommer i rosè gull. Så der faller nok alle argumenter om tekniske specs på steingrunn. Apple sikter nok ikke etter de som blir kalt "haters" her inne, det er mer en nok folk som kjøper maskinene deres.

 

Selv er jeg på min tredje MBP, og kommer ikke til å ha noe annet.

 

Mer enn nok? Som i at apple ikke hadde vært misfornøyd om de solgte mindre? Jeg tror apple prøver å selge så mye de kan innenfor sitt segment. Også gjerne til "Haters", (som er et salgs fjortiss-"argument" jeg tviler på apple bryr seg det fnugg om folk passer til eller ikke)

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apple vil gjerne selge til alle, uansett. Men de lager ikke av den grunn produkter alle vil kjøpe. De holder seg nokså konsekvent til den kombinasjonen av produkter og kunder som gir dem en solid inntjening, og prøver ikke å konkurrere om de kundene de ikke tjener noe på. Det synes å være en vellykket strategi.

 

Geir :)

Godt sagt, og lett å være enig.

Lenke til kommentar

Man skulle nesten tro enkelte i kommentarfeltet blir tvunget til å kjøpe denne maskinen, så mye som de ser ut til å mislike den.

 

Hvorfor bry seg i det hele tatt? Vil du ikke ha Mac? Så ikke les Mac-nyheter. Vil du ha en kraftigere prosessor? Så ikke se på den tynneste og letteste Mac-en.

 

Jeg har ikke et eneste Apple-produkt, men hvorfor i alle dager skulle jeg sitte å gnåle om hva jeg synes om Apple, og alt jeg synes de gjør feil? Grow up.

For å kunne si at en maskin er god, må en sammenligne den med konkurrentene. En kan ikke anbefale et produkt med mindre en har oversikt over markedet. Mange av oss, som meg, var også positivt innstilt til å kjøpe en ny MacBook om den ble slik vi hadde håpet på forhånd. Da burde det være lov å uttrykke sin skuffelse om det en kommer med er objektiv kritikk.

Lenke til kommentar

Mange av oss, som meg, var også positivt innstilt til å kjøpe en ny MacBook om den ble slik vi hadde håpet på forhånd. Da burde det være lov å uttrykke sin skuffelse om det en kommer med er objektiv kritikk.

 

Hvis maskinen ikke ble slik dere hadde håpet på forhånd, så er vel kritikken subjektiv, ikke objektiv. Det er lov det også, så er det sagt.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Overpriset? Gå inn på prisjakt å se hvor mange 12" tilsvarende maskiner dere finner.

Stiv pris er det absolutt for en kontormaskin, men jeg tror nok den vil oppleves kjapp. Man får mer for pengene for en 13"(det gjør man hvis man velger Apple også), men igjen er 12", 13" og 15" 3 forskjellige størrelser, og det eksisterer så og si ikke grunnlag fra konkurrentene til å si at denne er overpriset.

Lenke til kommentar

For å kunne si at en maskin er god, må en sammenligne den med konkurrentene...

Det har du antagelig rett i. Mange av de som er i målgruppa for nye MacBook har nok bestemt seg for å kjøpe noe fra Apple, rett og slett fordi de kanskje har infrastruktur som gjør at de produktene passer, og andre plattformer passer ikke.

 

Så de reelle konkurrentene til nye MacBook vil antagelig være MacBook Pro og MacBook Air. Ut fra behovet den enkelt har skulle det antagelig være ganske enkelt å ta et informert valg blant disse produktene.

 

 

Hvis du derimot står helt fritt og uavhengig av plattform så kan du jo velge på et helt annet grunnlag, og da også i et prisområde som starter på et par-tre tusenlapper til langt over 20.000.

Lenke til kommentar

Overpriset? Gå inn på prisjakt å se hvor mange 12" tilsvarende maskiner dere finner.

 

Stiv pris er det absolutt for en kontormaskin, men jeg tror nok den vil oppleves kjapp. Man får mer for pengene for en 13"(det gjør man hvis man velger Apple også), men igjen er 12", 13" og 15" 3 forskjellige størrelser, og det eksisterer så og si ikke grunnlag fra konkurrentene til å si at denne er overpriset.

 

Vi får vente å se med ytelse, fordi Core M har ikke akkurat blitt mottatt med stormende jubel.

 

Ellers synes jeg det er gøy at de har gjenopplivet "MacBook" navnet, men ser ikke helt hvorfor denne ikke kunne erstattet MacBook Air, eller hvorfor de ikke bare kunne lansere en Air med retina skjerm(den er jo rimelig bærbar fra før)

 

Når det gjelder tilsvarende maskiner så er den nye Dell XPS 13 visstnok verdt å se på. Den er ikke like tynn eller lett som den nye MacBook'en, men de tynne rammene gjør at den har mindre overflateareal enn f.eks en 13" MacBook Air.

Endret av Cutters
Lenke til kommentar

Overpriset? Gå inn på prisjakt å se hvor mange 12" tilsvarende maskiner dere finner.

 

Stiv pris er det absolutt for en kontormaskin, men jeg tror nok den vil oppleves kjapp. Man får mer for pengene for en 13"(det gjør man hvis man velger Apple også), men igjen er 12", 13" og 15" 3 forskjellige størrelser, og det eksisterer så og si ikke grunnlag fra konkurrentene til å si at denne er overpriset.

 

Hva anser du som en "tilsvarende maskin".?

 

AtW

Lenke til kommentar

Apple vil gjerne selge til alle, uansett. Men de lager ikke av den grunn produkter alle vil kjøpe. De holder seg nokså konsekvent til den kombinasjonen av produkter og kunder som gir dem en solid inntjening, og prøver ikke å konkurrere om de kundene de ikke tjener noe på. Det synes å være en vellykket strategi.

 

Geir :)

 

Det er greit nok det, jeg er bare litt lei av "apple selger mer enn nok, om du mener produktene har en eneste feil er du ikke i målgruppa"-argumentet, fordi det er et ganske dårlig argument. Ser det samme i arbeidslivet også, et slags positivitetstyrrani, der kun positive karakteristikker er mulig. Det er ingen god vei å komme seg framover i mine øyne.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...